Magyar űrhajós helyett 2-3 magyar műhold kéne, ez is az ukrán háború tapasztalata.
Debrecenben kár volt elbontani a szovjet fedezékeket, de már 32 Gripen esetén is működhetne a széttelepítés.
8-8 gép Kecskemétre és Pápára, 4-4 pedig Debrecenbe, Lacházára, Ferihegyre és Sármellékre.
Ferihegy kivételével minden máshol a repterek két végénél kellene az odatelepült 4 gépnek 4-4 fedezék, széttagolva a felújítatlan fedezékek közt, melyeknek csak a külső burkolata lenne helyrehozva, megtévesztésül.
Repterenként egy-egy konténer mobil barakkrendszer, víztisztító, tanker állomás, mobil erőmű, fegyveres infrastruktúra, csapat légvédelem 15-50km hatókörrel.
Egy-egy helikopter H145M és alkalmasint H225M SAR feladatra, de ez utóbbi elég országrészenként.
A gépek nem lennének telepítési helyhez kötve, hanem renszeresen rotálódna mindegyik a személyzettel együtt.
A VSz időkben a rövidlábú MiG-21-es frontvadász jellege miatt nálunk a honi légvédelem is frontra zárkózott fel.
Volt irány szerint első és második lépcsős alakulat és a fronthoz közelebb volt a nagyobb potenciál.
A VSz után ez az orientáció a Für Lajos-féle "körkörös védelem" miatt kvázi mindenkitől egyenlő távolságra, az ország közepére súlyozva, Kecskemétre fókuszálódott. Majd a doktrinális megközelítést felváltotta a gazdasági és Taszár, majd Pápa felszámolásával Kecskemétre egyszerűen "rásorvadt" a légvédelmi feladatkör.
Azonban most, az ukrán háború mutatja, hogy a BVR és különösen az extrém hatótávú BVR, a drónveszély és a harctéri ballisztikus rakétás tüzérség korában a harcászati repülőgépek helye már szigorúan a fronttól hátrébb van, reakcióképesség ide, vagy oda. És önveszélyes az állandósult telepítés.
Ha csak szimplán a "körkörös védelmet" veszem alapul, már az is a széttagolt és gyorsan mozgatható és gyorsan orientációt váltani képes légierőt igényli.
A hajózó és műszaki állomány klasszikus honi légvédelmis "kényelmének" kora lejárt.
A harcászati repülés jövője az olyan geográfiájú és geopolitikájú országokban, mint a mienk (kicsi, sík, sűrűn telepített infrastruktúrájú), a "vándorcigány" életmód, ahol az eddig teljesen ismeretlen gyors mobilitás és reagálás válik fontossá.
És ugyanez vonatkozik a helikopterekre és a szállítógépekre egyaránt.
De még ez sem negligálja a fedezékek szükségességét.