[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 808
47 095
113
Szia,

Az orszag tele van repuloterrel. Sok kozuluk megerositett vasbeton fedezeket is tartalmaz.

Nyilvan pl. vilagitas nincs kiepitve rajtuk, de az az autopalyan sincs - cserebe eleg szelesek, eleg hosszuak, jo az alapozasuk.
És cserébe erről az ellenség is kivállóan tudja. Az ukrán légierő kizárólag azért létezik, mert így tudnak bújkálni.
Molni pont ugyan ezt a marhaságot húzatta, hogy minek akarunk országútról üzemelni.
Ha csak ilyen-olyan reptérről akarsz üzemelni, akkor egy elég behatárolt számú opciód marad. Ha készen vannak az eljárásaid, és a katonáid gyakorolják is ezt, akkor az országúti üzemmel olyan sok helyet kell figyelnie az ellenségnek, hogy arra még az oroszok sem képesek.
És nem, nem a kiépített útszakaszokra kell koncentrálni, mert egy új szükség útszakaszt a műszakiak pillanatok alatt alkalmassá tehetnek. A gyakorlás lényege az eljárás, akkor is ha nem minden ott van, mint a kecskeméti betonon.
Jelzem, hogy nem véletlenül kezdtek el a NATO tagállamok rohamtempóban ilyet gyakorolni...
 

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
6 676
14 005
113
És cserébe erről az ellenség is kivállóan tudja. Az ukrán légierő kizárólag azért létezik, mert így tudnak bújkálni.
Molni pont ugyan ezt a marhaságot húzatta, hogy minek akarunk országútról üzemelni.
Ha csak ilyen-olyan reptérről akarsz üzemelni, akkor egy elég behatárolt számú opciód marad. Ha készen vannak az eljárásaid, és a katonáid gyakorolják is ezt, akkor az országúti üzemmel olyan sok helyet kell figyelnie az ellenségnek, hogy arra még az oroszok sem képesek.
És nem, nem a kiépített útszakaszokra kell koncentrálni, mert egy új szükség útszakaszt a műszakiak pillanatok alatt alkalmassá tehetnek. A gyakorlás lényege az eljárás, akkor is ha nem minden ott van, mint a kecskeméti betonon.
Jelzem, hogy nem véletlenül kezdtek el a NATO tagállamok rohamtempóban ilyet gyakorolni...
Igen, ezen gúnyolódott Molni rendszeresen, még azután is, hogy linkeltem az amerikai erők lengyelorszagi gyakorlatát pont erről a dispersed operation modellről, amit elkezdtek visszahozni.
Tényleg ironikus, hogy az ukrán cirkusz pontosan azt bizonyította be, hogy a svédek nagyon is jól gondolkodtak előre egy lehetséges orosz konfliktus kapcsán (ti. ők is kb úgy állnának az első héten, mint az ukránok, csak nekik lenne legierejuk és utána uralnak a levegőt, ami az oroszoknak nagyon-nagyon fájdalmas lenne.)
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 592
34 348
113
A NATO régen is gyakorolta az autópályás üzemet,csak a hh végével hagyták abba.Német pályán több tartalék reptér is ki van épitve.
De ha ilyen aggódalmaitok vannak,pártoljatok át a zsidó csodához.Kfir Mirage III örökségként alkalmas még a tábori repteres üzemre is....... :D
 
  • Vicces
  • Tetszik
Reactions: fishbed and alali77

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 232
10 773
113
Az autópálya üzemeltetések em az a lényege hogy nincs elég reptér és azért kell autópályáról működni.
Az autópályás üzemeltetés lényege, hogy az elleség sosem tudja hol van épp a szükség reptér, mert egy több ezer kilométeres autopályahálozaton bárhol lehet. Az is lehet, sőt valószínű, hogy soha nem száll le kétszer ugyanoda a repülőgép!
Minden kiszolgálás után mindent felrakak a teherautóra aztán "ikszedik" kilométernél lesz a következő feltöltés a megbeszéltek szerint.
Ezt meg az ellenség belsős infó hiányában sosem fogja tudni hol is lesz épp a reptér, ellenben a szükség-repterekkel, amik mindig ismertek, előre felderíthetőek, kilőhetőek. Többezer km autópályát nem lehet szétlőni - ez a lényeg.
Jaj, dehogy.
Akik csinálnak autópályáról repülőgép üzemeltetést azok sem az egész pályát használják, hanem kiválasztott, megerősített, guruló úttal ellátott szakaszokat.
Ezeken a szakaszokon bontható az elválasztó korlát, ki van építve a szervizút a fegyveres és üzemanyag-szállító járműveknek.
A finneknél, svédeknél is így van, Németországban is így van, Lengyelországban is így van. Ez csak segít megtöbbszörözni a repterek számát, jóval olcsóbban mint egy nagy, önálló reptér beruházás.
Nálunk nincsen ilyen szakasz, nem találsz egyenes autópálya szakaszt felüljáró és keresztező drót/portál nélkül ami 3km hosszú, középen bontható korláttal.
Nálunk ha akarunk lehetőséget a széttelepítésre meg kell nézni a régi repterek betonját, meg az üzemelő polgári reptereket. Nem kell a közúttal bohóckodni.
Meg ezek nem Cessna-172-es gépek amik bárhova leszállhatnak, és már nem 1944 van.
Ja, és kb mindenki tudja hol vannak ezek, tessék:
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 592
34 348
113
Jaj, dehogy.
Akik csinálnak autópályáról repülőgép üzemeltetést azok sem az egész pályát használják, hanem kiválasztott, megerősített, guruló úttal ellátott szakaszokat.
Ezeken a szakaszokon bontható az elválasztó korlát, ki van építve a szervizút a fegyveres és üzemanyag-szállító járműveknek.
A finneknél, svédeknél is így van, Németországban is így van, Lengyelországban is így van. Ez csak segít megtöbbszörözni a repterek számát, jóval olcsóbban mint egy nagy, önálló reptér beruházás.
Nálunk nincsen ilyen szakasz, nem találsz egyenes autópálya szakaszt felüljáró és keresztező drót/portál nélkül ami 3km hosszú, középen bontható korláttal.
Nálunk ha akarunk lehetőséget a széttelepítésre meg kell nézni a régi repterek betonját, meg az üzemelő polgári reptereket. Nem kell a közúttal bohóckodni.
Meg ezek nem Cessna-172-es gépek amik bárhova leszállhatnak, és már nem 1944 van.
Ja, és kb mindenki tudja hol vannak ezek, tessék:
Ez igy nem teljesen igaz.Német példával szemléltetve,anno az F4 és a Tornado az előkészitett szakaszokrol üzemelhetett,de a könnyebb F104 bármelyik elég hosszú egyenes pályaszakaszrol fel/leszállhatott.
Géptipus függő a dolog,de egy jol megépitett pályaszakaszrol a legtöbb gép üzemeltethető.
 
  • Tetszik
Reactions: perceptron

Gari

Well-Known Member
2020. szeptember 13.
556
1 574
93
"A Gripenek megtartasa egy erdekes kerdes, de az a helyzet, hogy legalabb 10 masik ajanlat van az asztalon - nehogy mar ez egy szempont legyen egy politikai donteseben Magyarorszagnak, kitol vasarol valamit... ne vicceljunk."

Nocsak, erre azert kivancsi lennek, melyek es mennyiert. :cool:

"10 masik ajanlat van az asztalon"

A HAHU-n jelenleg 12 db 200milla feletti autó ajánlat van az asztalon (köztük egy Matiz, közel 1mrd-ért), szóval semmi gond.
Más kérdés, hogy ezek közül mennyi releváns számomra.
De ajánlat van, ez tény.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 808
47 095
113
Jaj, dehogy.
Akik csinálnak autópályáról repülőgép üzemeltetést azok sem az egész pályát használják, hanem kiválasztott, megerősített, guruló úttal ellátott szakaszokat.
Ezeken a szakaszokon bontható az elválasztó korlát, ki van építve a szervizút a fegyveres és üzemanyag-szállító járműveknek.
A finneknél, svédeknél is így van, Németországban is így van, Lengyelországban is így van. Ez csak segít megtöbbszörözni a repterek számát, jóval olcsóbban mint egy nagy, önálló reptér beruházás.
Nálunk nincsen ilyen szakasz, nem találsz egyenes autópálya szakaszt felüljáró és keresztező drót/portál nélkül ami 3km hosszú, középen bontható korláttal.
Nálunk ha akarunk lehetőséget a széttelepítésre meg kell nézni a régi repterek betonját, meg az üzemelő polgári reptereket. Nem kell a közúttal bohóckodni.
Meg ezek nem Cessna-172-es gépek amik bárhova leszállhatnak, és már nem 1944 van.
Ja, és kb mindenki tudja hol vannak ezek, tessék:
Az ukránok tudod miről üzemeltetnek?
Reptéri guruló útról.
Attól, hogy ilyen előre kiépített pályáról gyakorolnak, attól az nem jelenti azt, hogy éles helyzetben is onnan fognak.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 226
43 383
113
Jaj, dehogy.
Akik csinálnak autópályáról repülőgép üzemeltetést azok sem az egész pályát használják, hanem kiválasztott, megerősített, guruló úttal ellátott szakaszokat.
Ezeken a szakaszokon bontható az elválasztó korlát, ki van építve a szervizút a fegyveres és üzemanyag-szállító járműveknek.
A finneknél, svédeknél is így van, Németországban is így van, Lengyelországban is így van. Ez csak segít megtöbbszörözni a repterek számát, jóval olcsóbban mint egy nagy, önálló reptér beruházás.
Nálunk nincsen ilyen szakasz, nem találsz egyenes autópálya szakaszt felüljáró és keresztező drót/portál nélkül ami 3km hosszú, középen bontható korláttal.
Nálunk ha akarunk lehetőséget a széttelepítésre meg kell nézni a régi repterek betonját, meg az üzemelő polgári reptereket. Nem kell a közúttal bohóckodni.
Meg ezek nem Cessna-172-es gépek amik bárhova leszállhatnak, és már nem 1944 van.
Ja, és kb mindenki tudja hol vannak ezek, tessék:
Annyi igaz hogy az érdi emelkedőnél nehéz lenne Gripent üzemeltetni, szóval nem árt ha az autópályák építésénél minél több fel és leszállásra alkalmas szakaszt terveznek bele...
A mi esetünkben így utólag kellene beazonostíani az erre alkalmas szakaszokat és melléjük építeni egy "kamion pihenőt" meg néhány "vadátjáró" bunkert... ;)
 
  • Tetszik
Reactions: svajcibeka

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
6 676
14 005
113
"10 masik ajanlat van az asztalon"

A HAHU-n jelenleg 12 db 200milla feletti autó ajánlat van az asztalon (köztük egy Matiz, közel 1mrd-ért), szóval semmi gond.
Más kérdés, hogy ezek közül mennyi releváns számomra.
De ajánlat van, ez tény.
Persze, meg amugy is hulyeseg, tobbsegenek semmi ertelme.
Amint feljebb irtam, ket megoldasnak latom ertelmet, az egyik praktikus, a masik meg future-proof - sorrendben:

1. Legalabb 2 szazad Gripen E mindenfele modern fegyverzettel - ezzel ill a kioregedo legterkergeto C/D szazaddal praktikusan ki lehet huzni addig, amig a 6th gen gepek elkezdenek megerkezni (10-12 ev). Akkor lehet majd megint valasztani valamit hosszu tavra.

2. 2027 koruli szallitassal 2 szazad Block1 Boramae plusz egy valag air-to-ground fegyverzet a jelenlegi C/D szazadra, mert a Block1 koreai alapvetoen air-to-air lesz, csak a Block2 lesz majd valodi multirole. Ezutan, biztonsagi helyzettol fuggoen, de en megvarnam a Block3 erkezeset, valamikor 2030 utan, mert az mar valodi stealth meg next-gen variant lesz.

A koreaiaknal gyorsan kell lepni, mert a lengyelek igen kozel vannak ahhoz, hogy beszalljanak. A UAE lelepte oket es kivasarolta a fizeteskeptelen indonezeket, igy most kitolodott az ablak, amig be lehetne ugrani, de ezt a kovetkezo 6-12 honapban meg kellene lepni, ha nem akarnak lecsuszni valamifele gyartas avagy legalabb hazai szervizelesrol; ez amugy jo adu lenne a svedekkel torteno targyalasokhoz is.
 

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
6 676
14 005
113
Jaj, dehogy.
Akik csinálnak autópályáról repülőgép üzemeltetést azok sem az egész pályát használják, hanem kiválasztott, megerősített, guruló úttal ellátott szakaszokat.
Ezeken a szakaszokon bontható az elválasztó korlát, ki van építve a szervizút a fegyveres és üzemanyag-szállító járműveknek.
A finneknél, svédeknél is így van, Németországban is így van, Lengyelországban is így van. Ez csak segít megtöbbszörözni a repterek számát, jóval olcsóbban mint egy nagy, önálló reptér beruházás.
Nálunk nincsen ilyen szakasz, nem találsz egyenes autópálya szakaszt felüljáró és keresztező drót/portál nélkül ami 3km hosszú, középen bontható korláttal.
Nálunk ha akarunk lehetőséget a széttelepítésre meg kell nézni a régi repterek betonját, meg az üzemelő polgári reptereket. Nem kell a közúttal bohóckodni.
Meg ezek nem Cessna-172-es gépek amik bárhova leszállhatnak, és már nem 1944 van.
Ja, és kb mindenki tudja hol vannak ezek, tessék:
Dehogyis, honnan szeded ezt a marhasagot? :)
A svedeknel konkretan a gyakorlasnal megallitjak a forgalmat az utakon, megcsinaljak a feladatokat, majd megy tovabb az autoforgalom. Az hagyjan, de tobbszaz ilyen elokeszitett depojuk van szetszorva az orszag utjaihoz kozel, azaz gyakorlatilag keptelenseg kitalalni, hol rejtoznek a gepeik, miuten elhagyjak a bazisokat egy konfliktus kezdeten, es eltunnek az iszonyat tundrakon. :D

Es pontosan ez a lenyege, ahogyan @Aladeen is irja, hogy ne lehessen felszamolni a legierot.

Ez igy nem teljesen igaz.Német példával szemléltetve,anno az F4 és a Tornado az előkészitett szakaszokrol üzemelhetett,de a könnyebb F104 bármelyik elég hosszú egyenes pályaszakaszrol fel/leszállhatott.
Géptipus függő a dolog,de egy jol megépitett pályaszakaszrol a legtöbb gép üzemeltethető.
Pontosan. Az egesz dispersed operational model lenyege, hogy nem kell neki speci bazis, sem repter.
 

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
6 676
14 005
113
Annyi igaz hogy az érdi emelkedőnél nehéz lenne Gripent üzemeltetni, szóval nem árt ha az autópályák építésénél minél több fel és leszállásra alkalmas szakaszt terveznek bele...
A mi esetünkben így utólag kellene beazonostíani az erre alkalmas szakaszokat és melléjük építeni egy "kamion pihenőt" meg néhány "vadátjáró" bunkert... ;)
Ertelemszeruen nem a hegyekben felfele csinaljak a svedek sem... bunker meg nem kell, eleg a palyatol nem messze, egy kozeli paraszthaz alatt letarolni par tucat bombat, raketakat, meg 8-10 reloadra eleg loszert es egy civil tgk mashol, szinten nem tul messze.
Ha ebbol van 30-40 hely az orszagban, a budos eletben nem tudjak kiiktatni a legierot mar olyan kis orszagban sem, mint Magyarorszag. :)
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 232
10 773
113
Dehogyis, honnan szeded ezt a marhasagot? :)
A svedeknel konkretan a gyakorlasnal megallitjak a forgalmat az utakon, megcsinaljak a feladatokat, majd megy tovabb az autoforgalom. Az hagyjan, de tobbszaz ilyen elokeszitett depojuk van szetszorva az orszag utjaihoz kozel, azaz gyakorlatilag keptelenseg kitalalni, hol rejtoznek a gepeik, miuten elhagyjak a bazisokat egy konfliktus kezdeten, es eltunnek az iszonyat tundrakon. :D

Es pontosan ez a lenyege, ahogyan @Aladeen is irja, hogy ne lehessen felszamolni a legierot.


Pontosan. Az egesz dispersed operational model lenyege, hogy nem kell neki speci bazis, sem repter.
NEM.
A BAS60 tervben volt hogy legyen 200 pályájuk az egész országban, ezek guruló utakkal és szervizutakkal rendszerbe voltak szervezve, ebben volt 40 körüli volt a közútból kialakított pálya, a célt sose érték el.
A hetvenes években váltottak a BAS90 tervre amiben megint 200 kifutópályát akartak, bázisokba szervezve több kifutót, a wikin van róla fasza kép:
Bas90layout2.png

Aztán 2000-ben bezárták a legtöbb bázist, eladták a francba, most gondolkodnak hogy újra kellene nyitni őket.
Nem egy veszett nagy titok hogy hol vannak a megmaradt ilyen szakaszok:
https://www.mil-airfields.de/aa-world/highway-strips/index.html
(természetesen egy ilyen hálózat még így csonkán is sokat segít azon hogy a harmadik napon is legyen repülőgép háborúban, a mi 14 gépünket elég a megmaradt, működő repterek között szétosztani, beleértve a civil reptereket)
Én úgy olvastam hogy mind a finneknél, mind a svédeknél egy nap mire leszedik a táblákat és letakarítják a pályát használat előtt.
De a svédek menők,ja:
 

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
6 676
14 005
113
De.

A BAS60 tervben volt hogy legyen 200 pályájuk az egész országban, ezek guruló utakkal és szervizutakkal rendszerbe voltak szervezve, ebben volt 40 körüli volt a közútból kialakított pálya, a célt sose érték el.
A hetvenes években váltottak a BAS90 tervre amiben megint 200 kifutópályát akartak, bázisokba szervezve több kifutót, a wikin van róla fasza kép:

Aztán 2000-ben bezárták a legtöbb bázist, eladták a francba, most gondolkodnak hogy újra kellene nyitni őket.
A Wikipedia kb olyan megbizhato a Gripen kapcsan, mint Negan... :D

Az orszaguti le- felszallas a standard sved kikepzes es gyakorlatozas resze, es semmi koze a hideghaborus meg utana futott Bas-programokhoz.


"To have an edge Sweden relies on tactics, and this happens mostly on the ground: “We are rebuilding a new concept based on the old concept,” Maj.Gen Wikman said, “as in the past we had war bases out in the forests and dispersed locations for turnarounds, while today we are more using regional airports and existing infrastructure,” which does not rule out operating from road strips, as a picture showed a Gripen taking off from a Finnish road. He underlined that to survive his forces must be able “to switch bases on week notice, on day notice or even on hours notice. “This concept has a very high priority for me as commander on the Air Force right now,” he added. He also underlined how the concept is being considered by many other air forces; asked on how these will be able to copy the Swedish model flying aircraft that were not designed with that operational concept as a priority, he said that inevitably allied nations will have to develop their own way to do it.


Swedish pilots are trained to operate in that way, and maintain the skills to take-off and land from short dispersed runways."


Nem egy veszett nagy titok hogy hol vannak a megmaradt ilyen szakaszok:
https://www.mil-airfields.de/aa-world/highway-strips/index.html
(természetesen egy ilyen hálózat még így csonkán is sokat segít azon hogy a harmadik napon is legyen repülőgép háborúban, a mi 14 gépünket elég a megmaradt, működő repterek között szétosztani, beleértve a civil reptereket)
Ennek semmi koze ahhoz, amirol beszelunk. Eleve hulyeseg az egesz, hiszen sehol nem kell 2-3km egy Gripennek le-, plane nem felszallni. Ellenkezoleg, pont az a lenyege a tervnek, hogy szinte akarhol megoldhato, ahol ket kanyar kozott van mondjuk 800-100 meter egyenes.

Én úgy olvastam hogy mind a finneknél, mind a svédeknél egy nap mire leszedik a táblákat és letakarítják a pályát használat előtt.
De a svédek menők,ja:
Dehogyis kell, megint keversz valamit.
Ennek semmi koze a szallitogepekhez, es nem, nem kell leszedni semmilyen tablat, sem a svedeknel, sem a finneknel, sima negysavoson megoldjak, rendszeresen siman megallitjak a forgalmat es annyi:



Itt is latszanak a varakozo autok az ut vegen, es az is, milyen rovid tavon szall fell - a Gripen 500m korul mar kepes biztonsagosan felszallni:

A finneknel is gyakoroltak:


Nem mellesleg a finnek ugyanezt csinaljak a Hornetekkel:

 

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
6 676
14 005
113
A közös pont, hogy nekik is van egy k. sok pénzért minimális valós(!) képességeket felmutató haderejük és hadiparuk... :p
Nekem lenne ötletem.
Ma olvastam, hogy a lengyelek is amcsi hitelből nyomják fullba a haderőfejlesztést.
Az Emírségek az arab világ pénzügyi központja. Akciósan lepörgetünk nekik pár dolgot alacsony kamatú hitelért. Én ezt intézném velük.
UAE most vasarolta meg az indonezektol az alapito reszuket a Boramae-programban....
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 828
12 523
113
Ha egy csepp esze van a Főninek, akkor vagy iszonyatosan lenyomjak egy 40-45 gépes Gripen E + legmodernebb fegyverzet együttes árát, vagy a lengyelekkel együtt berendel a Boramaeből két szazadot, aztan a Block3+ verziókból továbbiakat (azok lesznek majd full stealth, ha minden igaz.) Utóbbiba a minap szálltak be az arabok (UAE megvette Indonezia részét), lesz pénz bőven, gyorsan kell lépni.

Kurvára üres a kassza, és nem biztató a közeli jövő.
 

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
1 798
2 383
113
Az F-35 ma már szinte kizárható; ha a tervezett 14 további évig gyártják még, akkor már a jelenlegi 2500 (!) gépes rendelésállománnyal is gyakorlatilag előre elkelt az összes hely (és az már a jelenlegi full 156 gép/év gyártási kapacitás helyett 179-180 géppel számolva!)
Ha egy csepp esze van a Főninek, akkor vagy iszonyatosan lenyomjak egy 40-45 gépes Gripen E + legmodernebb fegyverzet együttes árát, vagy a lengyelekkel együtt berendel a Boramaeből két szazadot, aztan a Block3+ verziókból továbbiakat (azok lesznek majd full stealth, ha minden igaz.) Utóbbiba a minap szálltak be az arabok (UAE megvette Indonezia részét), lesz pénz bőven, gyorsan kell lépni.
A mondanivalód második részével értek egyet , ha a gripen kifut a koreai gép várható szerintem , de addig kellene a gripenek rendszerben maradnia amíg nem készül el a Block3.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 488
16 416
113
Az ukránok tudod miről üzemeltetnek?
Reptéri guruló útról.
Attól, hogy ilyen előre kiépített pályáról gyakorolnak, attól az nem jelenti azt, hogy éles helyzetben is onnan fognak.

Na azért ez nem ilyen egyszerű...

Most lehet nézni a SAAB csudijó videóit a napfényes idős üzemről az autóútról, csak éppen ez a medence előtti randicsaj állapot.
  • Egyrészt mindig verőfényes napsütésben mennek ezek - VFR üzem mehet. Ami ok, pilcsi leszáll, de mi van akkor, ha éjszaka érsz vissza? Autóúton nincsenek küszöb/pályavég fények, szegélyfények (ami a jogi minimum), illetve nincs középvonalfény, aiming point fény, nincs bevezető fénysor... na akkor mi van? Gurulóút egy fokkal jobb, ott van középvvonalon fény legalább... de az meg még mindig a reptér területe
  • És ha esik az eső? Gázturbinásoknál kialakítástól függően alapból rászámolsz 30-45% kigurulási úthosszt, mert ugye vizes a pálya. Vagyis ekkora hossz minimum kell. Ha teherrel jössz vissza akkor is módosul a féktáv (ezért van több lehajtó, köztük high speed 70 fokos lehajtók reptereken)
  • Maga a kifutópálya egy drága dolog, ennek egyik oka a jóesőelvezető karakterisztika. Autóút ebben hogy is áll?
  • Akadálymentesítése is macera, ostacle clearence megvan?
  • Ezt ha már itt tartunk tisztán is kell tartani, értsd letakarítani előtte és tisztán tartani (FOD)
  • Meg mondjuk oldalszeles leszállás esetén a pályaszélesség hirelen fontos tényező tud lenni (hibahatár)
És akkor most csak simán a reptechnikai oldal. Nem beszéltünk arról az egyszerű tényről, hogy egy normálisabb ellenfél leköveti a kiszolgáló jármávek mozgását, összeegyezteti a repülőgép mozgásával és time critical célként elkeni az egész bandát.
Szóval az ukrán kényszerből csinálja, jókora áldozatokkal és időleges jelleggel - nekik is vissza kellett települni a reptereikre, egyszerűen mert bármi maintenance igény fellép, azt az út szélén nem csinálod meg (megjegyzem fel is mosták velük a padlót, hogy elkezdtek az SS miatt fenyegetést jelenteni).

A szomorú igazság az, hogy nem kitelepülősdi kell, hanem normális légvédelem. Aki top end harci repülést akar üzemeltetni, az legyen már képes a légterét tisztességesen megvédeni, vagy amig ez a képessége nincs kiépitve, ne is nagyon szórakozzon akkor ezzel.
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 232
10 773
113
Na azért ez nem ilyen egyszerű...

Most lehet nézni a SAAB csudijó videóit a napfényes idős üzemről az autóútról, csak éppen ez a medence előtti randicsaj állapot.
  • Egyrészt mindig verőfényes napsütésben mennek ezek - VFR üzem mehet. Ami ok, pilcsi leszáll, de mi van akkor, ha éjszaka érsz vissza? Autóúton nincsenek küszöb/pályavég fények, szegélyfények (ami a jogi minimum), illetve nincs középvonalfény, aiming point fény, nincs bevezető fénysor... na akkor mi van? Gurulóút egy fokkal jobb, ott van középvvonalon fény legalább... de az meg még mindig a reptér területe
  • És ha esik az eső? Gázturbinásoknál kialakítástól függően alapból rászámolsz 30-45% kigurulási úthosszt, mert ugye vizes a pálya. Vagyis ekkora hossz minimum kell. Ha teherrel jössz vissza akkor is módosul a féktáv (ezért van több lehajtó, köztük high speed 70 fokos lehajtók reptereken)
  • Maga a kifutópálya egy drága dolog, ennek egyik oka a jóesőelvezető karakterisztika. Autóút ebben hogy is áll?
  • Akadálymentesítése is macera, ostacle clearence megvan?
  • Ezt ha már itt tartunk tisztán is kell tartani, értsd letakarítani előtte és tisztán tartani (FOD)
  • Meg mondjuk oldalszeles leszállás esetén a pályaszélesség hirelen fontos tényező tud lenni (hibahatár)
És akkor most csak simán a reptechnikai oldal. Nem beszéltünk arról az egyszerű tényről, hogy egy normálisabb ellenfél leköveti a kiszolgáló jármávek mozgását, összeegyezteti a repülőgép mozgásával és time critical célként elkeni az egész bandát.
Szóval az ukrán kényszerből csinálja, jókora áldozatokkal és időleges jelleggel - nekik is vissza kellett települni a reptereikre, egyszerűen mert bármi maintenance igény fellép, azt az út szélén nem csinálod meg (megjegyzem fel is mosták velük a padlót, hogy elkezdtek az SS miatt fenyegetést jelenteni).

A szomorú igazság az, hogy nem kitelepülősdi kell, hanem normális légvédelem. Aki top end harci repülést akar üzemeltetni, az legyen már képes a légterét tisztességesen megvédeni, vagy amig ez a képessége nincs kiépitve, ne is nagyon szórakozzon akkor ezzel.
Hát, a finnek gyakorolják a leszállást autópályás szükség reptérre éjszaka, világítással és anélkül is.
Keress rá. Amit utált egy nyilatkozó pilóta az a havas leszállás ilyen pályára.
Valamint este tartanak egy szünetet amikor tehénfejés van, ne zavarják őket a gépek.

Egy jó autótról is gyorsan el elvezetik a vizet ha az elvárás. Gyorsforgalmi úton nagyon szigorú elvárás itthon is, autópályán nem is nagyon futsz bele pocsolyába itthon. (a sok rinya közben ami megy az utakról, a magyar gyorsforgalmi úthálózat tök jó, és jó a vonalvezetése is)