[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 226
43 383
113
ez visszafelé is igaz. Nem lesz áttörhetetlen beton, valami át fogja törni.

Rakjuk be az SDB-t is oda, ahol a GBU van.
Lényegen nem változtat. Betonfedezék a kis szarok ellen véd, mint pl drón ,vagy cluster fej. Amik tökéletesen képesek nullára írni egy gépet egyébként.
Annál nincs jobb védelem mintha nem tudják hol vannak a gépenk... :)
Gyakran kell őket arébb tenni és elrejteni. Tök mindegy mije van az ellenségnek ha nem tudja hová kell küldeni. Mire átfut rajtuk az felderítési infó meg elindítják a "lövedéket" már ne legyenek ott a gépeink.
Ezért lenne jó az autópályás üzemeltetés...
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 592
34 348
113
A CoPilot szerint:

"Az 5. generációs radarok különböző üzemmódokat követelnek meg, hogy megfeleljenek a modern harci követelményeknek. Ezek közé tartoznak:

  1. Légiharc üzemmódok: Képesnek kell lenniük több légi célpont egyidejű észlelésére és követésére nagy távolságokon, miközben rejtve maradnak.
  2. Földi célpontok követése: Magas felbontású radar képek készítése a földi célpontok térképezéséhez és követéséhez.
  3. Tengeri célpontok követése: Képesnek kell lenniük tengeri célpontok észlelésére és követésére, beleértve a kis méretű és gyorsan mozgó célpontokat is.
  4. Elektronikus hadviselés: Képesnek kell lenniük az elektronikus zavarás elleni védelemre és az elektronikus hadviselési taktikák alkalmazására.
  5. Kommunikáció és adatmegosztás: Integrált kommunikációs képességek, amelyek lehetővé teszik az adatok megosztását és a harci hálózatokban való részvételt.
Ezek az üzemmódok biztosítják, hogy az 5. generációs radarok megfeleljenek a modern harci követelményeknek és növeljék a harci hatékonyságot."

https://en.wikipedia.org/wiki/Low-probability-of-intercept_radar

https://www.armyrecognition.com/foc...pillar-of-4th-and-5th-generation-fighter-jets

https://idrw.org/uttam-aesa-radar-showcased-at-idax-2024-a-game-changer-for-fighter-aircraft/

Mondjuk ezzel sok újat nem mondott...
A legerdekesebb azonban az LPI uzemmod.Rz azt jelenti,hogy a radar impulzusonkemt kepes valtoztazni a frekit es a hullamformat.Emiatt a besugarzasjelzok nem erzekelik.Egyszeruen hatterzajnak tunik a radar mukodese.A besugarzasjelzok az ismetlodes alapjan dzurik ki a tadarbesigarzast a hattetzajbol.
Ez igen nagy szamitastechnikai teljesitmenyt es kifinomult radartechnologiat igenylo uzemmod.Eddig csak jenki radarokrol tudunk,amik kepesek ra.Az F22 es az F35 radarjai.
Plusz a radar az EW rendszernek is a resze.Mind vevokent,mind zavaroadokent mukodik.
Dehogy az Elta 2035 ujabb valtozata vegul is mire is kepes,azt csak az Elta tudja,es nem hozza nyilvanosagra.
A Kfir C10Pbe epitett elso valtozat nem LPI kepes,es nem mukodik zavaro afokent sem.Oranymerokent azonban mar igen,egyut dolgozva az Emerald rendszerrel.Egyebkent a C10Pn a REH antennak egy resze is mar AESA rendszeru.Beszamolok szerint a Red Flagon elert nahyon jo eredmenyeik a harcelektronikanak volt koszonheto.Patriot PAC- 2t eppen ugy atvertek,ment sz F15 es 16 gepeket.Minden foldi celpontot lekuzdottek,es bvr harcban is siketesek voltak.
Viszont az osszes dogjukat elvesztettek.Dogban kijott a 3G sarkany elavultsaga.Ellenben nagyon neheznek bizonyult dogra kenyszeriteni.A Kfir nagyon jol gyorsul,sajat radarjat hasznalo gepek elol meg tudott lepni.(Mirage III oroksege a jo gyorsulo es emelkedo kepesseg,hisz az anno eldosorban elfogo vadasznak keszult).
Red Flag tanulsaga szerint a C10P kihadznalva fejlett elektronikajat es jo gyprsulokepessehet,Derby ER raketait,a 4G gepekkel suemben nagyon is jol helyt tud allni ( venez Su30asok lennenek a lehetseges ellenfeleik,nincsennek jo viszonyban.Venez gepeknek nincs R37M raketajuk)
F35 voszont siman lesoporte oket.F35 LPI radarjat csak veletlenszeruen es pillanatokra tidtak csak erzekelni.Bemerni,zavarni meg ehyaltalan nem.( meg1x,a Gripen E EW rendszere ugyan azokra az Elta renfszerekre epul,mint ami a kolumbiai C10P kefirekben van.F35 a Gripent is siman lesoporne)
Egyebkent szerintem nekunk se artana elkuldeni a Red Flagra a gepeinket.Kolumbiaiak le voltak hidalva tole hogy mennyire kemeny es elethu a gyakorlat- es hogy ilyen legyen,milyen qrvasokat kolthettek ra a gringok a gyakorlatra.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 592
34 348
113
Annál nincs jobb védelem mintha nem tudják hol vannak a gépenk... :)
Gyakran kell őket arébb tenni és elrejteni. Tök mindegy mije van az ellenségnek ha nem tudja hová kell küldeni. Mire átfut rajtuk az felderítési infó meg elindítják a "lövedéket" már ne legyenek ott a gépeink.
Ezért lenne jó az autópályás üzemeltetés...
Meg a tehenlegelos uzemeltetesi kepesseg:cool:
Es euert is erdemes lenne CH47 heliket bedzerezni.Vietnamiak anno Mi6 helikkel mozgattak MiG17eket.A lesuallas utan fuggesztve dzsungelbeli rejtekhelyekre vittek oket a helikkel,igy az amcsi repuloteret ert tamadasok nem okoztak gepveszteseget.
Egyebken a kis SDB bombak ellen meg lehet eleg eros betonfedezeket csinalni.Ehy fedikalt bunkerrombolo ellen mar eleg nehez.Nem lehezetlen,csa menyku sokba kerul.
Viszont a siklobombak lelohetok.A sikloszarnyak nagyon serulekenyek.Csak elegendo hatekony lotavolsagu ABM kepes ga kell,es a bomba a serult vagy elveszett szarnyak miatt lepottyan meg a cel elott.Euert is fontos,hogy minnel nagyobb legyen a SPAAG lotavja.Mert nem csak dronok vannak a vilagon.
Az elso fokumenzalt siklobomba leloves kulonben 82ben volt a falklandi hsboruban.
Masik,hogy Ukrajnaban az oroszok lassu elorenyomulada az utan kezdodott,hogy megjelenzek a muszka siklosuarnykeszletek.Az oroszok a biztonsagos tavolsagrol inditott nagy ereju siklobombakkal tudjak az ukran vedvonalak etodelemeit hatekonyan lekuzdeni.Ami a 155milis granatoknak siman ellenalt,a fel vagy masfel tonnas rombolobombaknak mar nem.
Voszont euek a siklobombak is serulekeny szarnyakon siklanak....
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 137
9 256
113
Red Flag tanulsaga szerint a C10P kihadznalva fejlett elektronikajat es jo gyprsulokepessehet,Derby ER raketait,a 4G gepekkel suemben nagyon is jol helyt tud allni ( venez Su30asok lennenek a lehetseges ellenfeleik,nincsennek jo viszonyban.Venez gepeknek nincs R37M raketajuk)
F35 voszont siman lesoporte oket.F35 LPI radarjat csak veletlenszeruen es pillanatokra tidtak csak erzekelni.Bemerni,zavarni meg ehyaltalan nem.( meg1x,a Gripen E EW rendszere ugyan azokra az Elta renfszerekre epul,mint ami a kolumbiai C10P kefirekben van.F35 a Gripent is siman lesoporne)
Egyebkent szerintem nekunk se artana elkuldeni a Red Flagra a gepeinket.Kolumbiaiak le voltak hidalva tole hogy mennyire kemeny es elethu a gyakorlat- es hogy ilyen legyen,milyen qrvasokat kolthettek ra a gringok a gyakorlatra.
Red Flag helyett európai a Ramstein Flag , és jövőre már két helyen lesznek ilyen zászlós gyakorlatok. Az egyik Leuwaarden Hollandia, a másik Dánia ha jól emlékszem.. A NATO is lassan átveszi a dolgokat, amelyet az amcsik kifejlesztettek..
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 592
34 348
113
Red Flag helyett európai a Ramstein Flag , és jövőre már két helyen lesznek ilyen zászlós gyakorlatok. Az egyik Leuwaarden Hollandia, a másik Dánia ha jól emlékszem.. A NATO is lassan átveszi a dolgokat, amelyet az amcsik kifejlesztettek..
A kikepzes donto jelentosegu.
A romaiak igen komolyan vedzik a hadijatekokat.A gyakorlataik olyanok,mint a vertelen cdatak.Csataik meg olyanok,mint a veres gyakorlatok..Vegetius
.
 

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 928
4 740
113
Egy friss kép Szíriából arról, mit ér ma egy beton fedezék, aminek az építése mellett sokan itt kardoskodnak...

AFP-20241209-36-PY4-KE-v2-High-Res-Syria-Conflict-640x400.webp


Elég szép lyuk lett rajta pedig vagy két méter vastag lehet...
Szia,

Lathatoan meg mindig nem latsz kulonbseget a kozott, hogy
-1 bomba 1 repulot semmisit meg (betonfedezekben), vagy fel tucatot (fedezek nelkul)
-1 kozepes meretu dron 1 repulot semmisit meg (fedezek nelkul) vagy 0-t.
-egy aknavetogranat 1 repulot semmisit meg (fedezek nelkul) vagy 0-t.

Es meg mindig azt mondod, hogy sok milliardot koltsunk el arra, hogy legyen 1 (egy!) pontja az autopalyanak Magyarorszagon, ahol lehet tokeletes allapotu repulot uzemeltetni, ahelyett, hogy a fel tucat repteren lennenek kitelepulesi gyakorlatok.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 226
43 383
113
Szia,

Lathatoan meg mindig nem latsz kulonbseget a kozott, hogy
-1 bomba 1 repulot semmisit meg (betonfedezekben), vagy fel tucatot (fedezek nelkul)
-1 kozepes meretu dron 1 repulot semmisit meg (fedezek nelkul) vagy 0-t.
-egy aknavetogranat 1 repulot semmisit meg (fedezek nelkul) vagy 0-t.

Es meg mindig azt mondod, hogy sok milliardot koltsunk el arra, hogy legyen 1 (egy!) pontja az autopalyanak Magyarorszagon, ahol lehet tokeletes allapotu repulot uzemeltetni, ahelyett, hogy a fel tucat repteren lennenek kitelepulesi gyakorlatok.
Az a gáz. hogy alapból nem így épültek a autópályáink: csilliárdokat locsoltunk el rájuk és ez nem volt szempont. :(

Annál jobb védelem sosincs ha nem tudják percre pontosan hogy hol vannak a repülőgépeink. Ezt kell tudni megoldani!
 

Filter

Well-Known Member
2021. január 7.
4 135
21 789
113
Az a gáz. hogy alapból nem így épültek a autópályáink: csilliárdokat locsoltunk el rájuk és ez nem volt szempont. :(

Annál jobb védelem sosincs ha nem tudják percre pontosan hogy hol vannak a repülőgépeink. Ezt kell tudni megoldani!
Minek?
Amikor leszàll, amit làtnak, oda megy a csomag.
Max egy repülés/gép.
Dron,MRBM, van itt màr minden.
Számunkra pedig hadàszati mèlység, a méretünkből fakadòan, nincs.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 592
34 348
113
Az a gáz. hogy alapból nem így épültek a autópályáink: csilliárdokat locsoltunk el rájuk és ez nem volt szempont. :(

Annál jobb védelem sosincs ha nem tudják percre pontosan hogy hol vannak a repülőgépeink. Ezt kell tudni megoldani!
Nemeteknel van direkt szuksegrepternek kikepzett palyasakasz ( konnyu megismerni oket,ott nem ket kulon palyatest van,hanem egy,es korlattal van elvaladztva a ket haladasi irany.Es mindig van palyakut,jellegzezesen szeles le es folhajtokkal)
De kulonben nem kell feltezlen specialisan erre kiepitett palyaszakasz.Finnekrol vannak fent a YTon kepek,hogy milyen otodrangu utakrol is gyakorolnak az F18okkal kitelepulest.Sima kozutakrol,csak legyen egyenes megfelelo hosszusagu szakasza
Minek?
Amikor leszàll, amit làtnak, oda megy a csomag.
Max egy repülés/gép.
Dron,MRBM, van itt màr minden.
Számunkra pedig hadàszati mèlység, a méretünkből fakadòan, nincs.
Ez igy szert nem igaz.
Nincs nagy melysegunk,de azert van.Pl egy olah radarnak a Dunantul olyan szinten rafararnyekos,hogy nem tudjak kovetni az alacsonyabban szallo gepeket,nem tudjak bemerni a ledzallohelyet
Masreszt,lezezik olyan is,hogy legvedelem,alcazas,zavatas.Ukran gepek se fogytak meg el,pedig mindent megtesz erte az orosz.Rs megis van meg mindig repulokepes Su24 meg 27 is,amik meg a szovjet idokbol maradtak ott.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 226
43 383
113
Hat ez a realitad a kis Gripennel.1db BGL.Mert kell a pottatraly,meg a legiharc fegyveruez is es ennyire matad hely,meg teljesitmeny.
Akkora méretű ország esetén mint a mienk nem is kell két póttartály a szárny alá: max. hasi tartállyal szoktak repkedni a mieink.
Thaiföld nagy ország sok tengerrel, szóval ez inkább nekik probléma, hogy üzemanyagot kell vinni legerősebb tartóikon.

Dupla bombatartókkal sokat lehetne dobni a gép felfüggesztőinek kihasználtságán, ahogy a "kedvenceid" is teszik messze délen.
Vadász konfigban meg dupla indítókkal lehetne fokozni a tűzerőt, ahogy Hornetek is teszik. Plusz négy AMRAAM rakéta se tömegében sem légellenállásban nem rontana sokat gépen mozgásán, dinamikáján.
 
  • Tetszik
Reactions: Tumpek

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 592
34 348
113
Akkora méretű ország esetén mint a mienk nem is kell két póttartály a szárny alá: max. hasi tartállyal szoktak repkedni a mieink.
Thaiföld nagy ország sok tengerrel, szóval ez inkább nekik probléma, hogy üzemanyagot kell vinni legerősebb tartóikon.

Dupla bombatartókkal sokat lehetne dobni a gép felfüggesztőinek kihasználtságán, ahogy a "kedvenceid" is teszik messze délen.
Vadász konfigban meg dupla indítókkal lehetne fokozni a tűzerőt, ahogy Hornetek is teszik. Plusz négy AMRAAM rakéta se tömegében sem légellenállásban nem rontana sokat gépen mozgásán, dinamikáján.
A gep teljesitmenyevel van a baj.Ha noveled a terhelest,romlik a tepteljesitmeny.Ha rateszed,mit elkepzelsz,akkor romlik a manoverkepesseg,az amugy se tul jo gyorsulas,konyebb celpontja a gaz ellen hosdzu hatotavu SAMjainak es legierejenek.A jsrorozesi ido miatt meg szukseged van a pottartalyokra.Dupla fegyvertartok drasztikusan rontjak a legellenallast.
Herrier kulonben jo pelda.Azokat kozvetlenul a frontvonal mogul terveztek bevetni,igen kis hatosugaru beveteseken.Falklandi haboruban is kozel voltak a celpontjaikhoz.91ben eloretolt tabori repterekrol uzemeltek.A kis hatosugar miatt nem is lehettek messze a celkorzeteiktol,mert egydzeruen harci teherrel nem ertek volna el oket.
Nem veletlenul noveltek az E eseten a Gripen meretet,bar ez a meretnovekedes meg is ette a hajtomu teljesitmenynovekedest.
Kfir kulonben szinten kis gep,Gripen E kategoriaja.A szerencse es az 50es evek vegi Dassault mernokok zsenialitasa,hogy az elfogo vadasz alspterv egy kifejezetten jol terhelheto tamadogep valtozatot is elbirt ( kulonben a rendelkezesre allo kis teljesitmenyu ATAR hajtomu miatt kellet a sarkanyon behozni a teljesitmenyhianyt.A nagy deltaszarny meg egy massziv konstrukciot eredmenyezett).De a Kfir rovatba betett igencsak latvanyos bombaterheket csak abszorut legifolenyben,a bazisaik szomszedsagaban levo libanoni celpontokra vittek.Es ott erdemi legvedelem se volt.Harcaszati melysegbe,ellenseges legvedelem,legiveszely eseten mar pottartalyokkal,es kisebb bombateherrel repultek,bar a Gripen Cnel nagyobbal.A fejletebb C7 es kolumbiai C10 gepek a plusz fuggesztok miatt mar tobbet vihettek,de ehez kellett a gepben szerencsesen bentlevo teljesitmenytartalek.
SZerintem az F20 sorsa jo parhuzam.Az is egy ugyes kis gep volt,de egyszeruen tul kicsi,hogy megfelelo hatekonysagu modern igenyeket kielegito mindenrs vadasz legyen.
Ha eljutott volna a sorozatgyartasig,szerintem a Lavi lett volna nekunk az idealis gep.Eleg kicsi,hogy kordaban tartsa a koltsegeket,de eleg nagy,hogy meglegyen a kello teljesitmenye.De a nagysorozatban keszulo F16 mellet mar gazdasagi,koltseghatekonysagi okokbol ejtettek a sorozathyartadt ( Lavi valojaban Grumman-IAI kozos fejlesztes volt,a Grumman a kioregedo amcsi A4 es A7 gepek valtasara szanta,es ez rsetben lett volna egy amerikai gyartosora is.De a Pentagon az F16al valtotta a kioregedo gepeket,igy az amerikai gyartosor ejtve lett,Izraelnek magaban meg nem volt penze a sorozatgyartasra.Del Afrika ugyan beszallt volna,de azt meg a jenkik nem engedzek,a burok nem kaphattak amerikai technologiat,Igy a gep vegul elbukott)
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 807
82 291
113
Egy középső póttartállyal mekkora a Gripen hatótávja/repülési ideje? És kettővel?
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 592
34 348
113
Egy középső póttartállyal mekkora a Gripen hatótávja/repülési ideje? És kettővel?
Mlni irt anno a Gripenrol egy szosszenetet,abban vannak ilyen becslesek is.
De ez megint nem ilyen egyszeru ketdes.Mert milyen pottartalyol,milyen fegyberuettel,milyen felafatkorben?
Pl az SADF (de a Kfireken az IAF is) 3 fele pottartalyt hasznalt (es ezekbol kulon krszlet bolt a torzs alatti,rs a szarnyak alatti fuggesztokre).
Nagy urtartalmu hangsebesseg alatti tartalyok,elsosorban legtervedelmi orjarstokhoz.
Kis urtartalmu hangsebesseg feletti tartalyok.Ezeket foleg az ulokeszultsegben levo gepek hasznaltak.
Es bombafuggesztokkel ellatott harcaszati melysegben tamado feladatokra hasznalt pottartalyok.
Azert hsdznaltak ennyi fele pottartalyt hogy a gepeik teljesitmenyevel takarekoskodni tudjanak.Mirage F1 gepeikben sem volt akkora teljesitmenytarzalek,hogy ne kelljen ilyesmivel foglalkozniuk.( pedig az F1 a maga koraban egy kifejezetten jol sikerult konnyuvafadz volt,tobb jellemzojeben jobb,mint a Gripen.Persze a Gripen modernebb terv,sok jellemzoben lefozi az oreg F1et.)
Amolyan okolszabaly fele,hogy a fuggesztett pottartalyok uzemanyagkeszletenek felet megeszi a pottartaly sulya es legellenallasa.
Es akkor meg nem szamoltunk a fuggesztett fegyverzet sulyaval es legellenallasaval.
Pl az osiraki eromu bombazasanal a romboloero es a hatotavcsokkento legellenallas kompromisszumakent valasztottak a zsidok a gepenkent 2 fuggesztore 1-1db Mk84 legibomba kongfit.Iker fuggesztoket hasznalva egyszeruen nem ertek volna el az eromuig a gepek.
Szoval nem olyan egyszeru hogy majd ikerfuggesztovel noveljuk a harci terhet,mert az akar drasztikusan is csokkentheti a gep repteljesitmenyet.Minnel kisebb a gep,annal inkabb.
Pl a Meteor raketa kialakitasa miatt szinten csokkenti a repteljesitmenyt ( es noveli a tadarketesztmezszetet).
Ez sem olyan egysueru e miatt,hogy a Meteor majd noveli a legoharc hatekonysagot.Mert bizony adothat olyan hadmuveleti helyzet hogy inkabb az AMRAAMot erdemrs fuggrszteni,mert az kevesbe rontja a Gripen repteljesitmenyet.
Szoval bizony nagyon is fel van adva a lecke a hadmuveleti tervezoknek,mikor ezeket a dolgokat szamolgatjak.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 807
82 291
113
Amolyan okolszabaly fele,hogy a fuggesztett pottartalyok uzemanyagkeszletenek felet megeszi a pottartaly sulya es legellenallasa.
Es akkor meg nem szamoltunk a fuggesztett fegyverzet sulyaval es legellenallasaval.
Fegyver nélküli gép, egy és két póttartállyal. Az egyszerűség kedvéért ugyanolyannal. Ez adna egy elméleti maximumot és megmutatná a két elrendezés közötti "potenciálkülönbséget". Csak hogy legyen valami hozzávetőleges szám is a beszélgetésben. De számolhatunk a Magyarországon rendszeresített póttartályokkal is, bár a legutóbbi baltikumi kitelepüléskor kiderült hogy azzal kapcsolatban sem olyan egyértelmű a helyzet.
 
  • Tetszik
Reactions: Tumpek

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 189
14 414
113
.


A jó, --sőt: legjobb-- hosszútávú megoldás számunkra továbbra is egy "lopakodós" Loyal Wingman-nel kiegészített légierő lenne!

Ahogy azt Kína is látja:


Ja: és Európa is (Airbus):


...csak ez utóbbi csapatmunka 2-3száz évente műxik egyszer! :oops:


A jelenlegi helyzetben is számunkra ez egy jó --és költséghatékony-- válasz, és hosszútávon is jó!!!


...ha végre azt a kibbb@szott "Jóindulat-vásárlást" ki tudjuk hagyni! :hadonaszos:

... a fentiekre érvényes:
  1. Szerintem,
  2. és az ismét/még-mindig(mert már korábban --2-3 éve-- is "ezt dobta a Gép" Nekem)!


.
 
  • Tetszik
Reactions: Tumpek and sisimoto

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
12 903
17 908
113
Az a gáz. hogy alapból nem így épültek a autópályáink: csilliárdokat locsoltunk el rájuk és ez nem volt szempont. :(

Annál jobb védelem sosincs ha nem tudják percre pontosan hogy hol vannak a repülőgépeink. Ezt kell tudni megoldani!

A 4-es metrót meg úgy tervezték, hogy még véletlenül se legyen alkalmas óvóhelynek.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 592
34 348
113
Fegyver nélküli gép, egy és két póttartállyal. Az egyszerűség kedvéért ugyanolyannal. Ez adna egy elméleti maximumot és megmutatná a két elrendezés közötti "potenciálkülönbséget". Csak hogy legyen valami hozzávetőleges szám is a beszélgetésben. De számolhatunk a Magyarországon rendszeresített póttartályokkal is, bár a legutóbbi baltikumi kitelepüléskor kiderült hogy azzal kapcsolatban sem olyan egyértelmű a helyzet.
TElorol ki nem keresrm.
Es altalaban csak a hatotavolsag adatokat adjak meg,a gep kulonbozo kongfiba valo repteljesitmeny valtozasait nem.
Vietnamban a kulonben furge kis F5 gepet ugy jellemeute a pilptaja bombakkal megrakva,hogy olyankor olyan,mint egy terhes vizilo.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 226
43 383
113
Fegyver nélküli gép, egy és két póttartállyal. Az egyszerűség kedvéért ugyanolyannal. Ez adna egy elméleti maximumot és megmutatná a két elrendezés közötti "potenciálkülönbséget". Csak hogy legyen valami hozzávetőleges szám is a beszélgetésben. De számolhatunk a Magyarországon rendszeresített póttartályokkal is, bár a legutóbbi baltikumi kitelepüléskor kiderült hogy azzal kapcsolatban sem olyan egyértelmű a helyzet.
Mi volt a póttartályokkal?

Amúgy egy repülőgép fogyasztása (és így hatótávolsága) nagyon erősen magasság függő: 2-3x különbség is lehet annak függvényében hogy tengerszinten vagy tízezer méteren repül a gép. A sebesség és a függesztmény mennyisége is számít. A légellenállás és a sebssség közöt négyzetes összfüggés van ha jól tudom.
Szóval nehéz bármit is mondani arról hogy "mennyi a Gripen hatótávolsága két tartállyal" mert nhát milyen magasságon és mennyire "sietősen"?

Nem rég az AERO közöl erről adatokat a Skyfox kapcsán.
Az üzemanyag-takarékos Williams hajtóműnek köszönhetően a gép maximális hatótávolsága külső üzemanyagtartályok nélkül 2130 km. A Skyfox hatósugara két üzemanyag-póttartállyal és két Mk 82 vagy GBU-12 bombával alacsony-magas-alacsony repülési profil mellett mintegy 926 km. Ugyan ebben a konfigurációban végig alacsonyan (152 méter alatt) repülve legfeljebb 618 kilométerre lévő célokat támadhat.

A függesztmények légellenállását jól mutatja, hogy Skyfox üresen 907 km/h max. sebességgel repülhet. Szárnyalatti bármilyen függesztménnyel azonban a gép maximális sebessége nem haladja meg a 550-600 km/órát.