Balázs!
Minden tiszteletem ellenére ez szakbarbárság, mármint az üzemeltetési órák összevetése.
Szakbarbárság...?
Régen folyamatosan azon ment a vita, hogy a vicckategóriásan megadott üzemeltetési költségben mi van. Erre itt van, a magyar Gripen üzelemtetési és líznig az egyik legjobb forrás, mert ez tényeg az "minden benne van" kivéve a reptér, a magyar személyzet és a keró ára. És akkor pont a legjobb adatnál állnak neki kekeckedni az emberek? Komolyan mondom, hogy sírok...
A szépséghiba az a fenti tételek, hogy az 50-90K USD/óra nagyságrendben ezek kerekítési hiba nagyságrendjén van. Nem érdkeel, hogy mennyi a SAAB haszna, nem érdekel a kenőpén, <b><i>
mi ennyiért kapjuk</i></b>. Pont. És ez kurvadrága. A legviccesebb, hogy a SAAB meg azzal haknizik, hogy 4-5k USD/repóra.
Na most akkor nem az epic fail kategóriája, mikor összeméred a kettőt? Igen, a lízing és az amortizáció is bene van ebbe, de ha megvennéd a gépet és a SAAB féle röhejes árral számolnál és megszorozd hárommal, akkor mit kapnál..:?
Azért kapjunk már a fejünkhöz. Igen, minden analízisnek van hibája, pontossága, stb. de mikor EKKORA ordító eltérés van, akkor nem értem, hogy az emberek mit kekeckednek. A Gripen FAQ idéjén élő linken az F-15E-nél (és minden génél) mozgó volt a költség, mert benne volt a flottára rakodó időszakos terhek költsége is. Upgrade, depo level, stb. Ezzel volt kb. 45k UDS/óra. Ha a gépek vételárát hozzáadod, akkor sem jön ki 50-55k USD felett. A Gripen és F-15E meg egymás mellé téve. Hát izé...
Nem értem, hogy miért nem képesek felfogni, hogy itt nem a tűpontosság a lényeg. Az, amennyiért mi a Gripent kapjuk bőven kimutatható, hogy rohadt drága, mert AKKORA az eltérés a gép árához, méretéhez és képességeihez képest. Ja, és mindez úgy, hogy a jenki sokkal többre és intenzívebben használja a gépeit.
Miért nem lehet megérteni azt, hogy ha végimész a faktorokon, akkor az jön ki, hogy bőven hibahatáron túl van annak kimutatása, hogy a Gripen drága...?
A probléma, hogy mindent katalógusok meg műszaki szempontok alapján közelítesz.
Katalógus...? A Gripen FAQ idején készüt link mozgó áltagos költséggel dolgozott ami outpujta volt a rendszernek. Semmiféle katalógus adatról szó nincs. Az egyetlen katalógus adat a SAAB féle röhejes érték...
Értsük már meg emberek, hogy nekünk nem adna el az USA F-35-öst.
Ööö, a kérdés nem is ez volt. Egyébként meg erre nem vennék mérget. Fogalmazzunk úgy, hogy a kérdés meg sem volt vizsgálva, mert a beszerzés realitása 20 évben belül kvázi 0.
Az egész vita nem arról szólt, hogy akkor lesz-e itt F-35, hanem a Gripen áráról összevetve mással...
Másik, mindig elszabadul bennem a harag, amikor itt írod, hogy az USA gépek ennyivel-annyivel olcsóbbak +üzemeltetésük is.
Az F-16C/D gépek mozgó átlagos értéke a Gripen FAQ készültének idején bőven 20k USD/óra felett volt. Ez sem olcsó, de a mi Gripenünk képest bizony az. Ha 2-4-szeres eltérés van, akkor mit mondjon az ember...?
Amiért + eldurrant az agyam azt előbb is írtam. Igen kurva drága a Gripen igy, de máshogy nem tudjuk üzemeltetni. és az F-16-18 meg az X winget sem.
Tehát a SAAB pofátlan árréssel dolgozik...
Ilyen magas fokon mióta Gripen van, az elmúlt 20-30 évben szerintem nem volt hadrafogható, és üzemeltetve harci repülőgép.
Ez így van, de erre önerőből kellene képes lenne a lehető legminimálisabb supporttal.