Az Il-112-es koncepciót, mint következő generációs alap katonai szállítógépet tartom rossznak. A nyugati légierők is rendelkeznek könnyű, turbolégcsavaros teherszállító kategóriával, lásd az "amerikai" C-146A Wolfhound, ami a német Dornier Do-328-as helyi megfelelője.
De nem ez a harcászati szállítóflotta gerince. Jut eszembe, még a C-146-os is nagyob szállítókapacitással rendelkezik, mint az Il-112-es, pedig kisebbek a hajtóművei teljesítménye!
Hanem más téren is azt látom, hogy kissé félrement a koncepció.
Mert az a megközelítés, hogy az általános célú Il-76-os modern példányainak az újbóli gyártása miatt most ismét mindent ezzel akarnak megoldani.
Holott szerintem a szállítókapacitás ellenére az Il-76-os sárkány se tankernak, se AWACH-nak nem jó. Eleve mind a két szerepre csak mint kényszer megoldásként jött szóba, ezelőtt vagy negyven évvel.
Tankernak az Il-96-400T lenne a jó, ahogy ez fel is merült. Hatótáv, szolgálati magasság, sebesség és ami a legfontosabbb, a kapacitás tekintetében is.
De a légierő a már meglévő Il-76-os bázisán akarta a tankerflottát is betudni.
Az AWACS platform mégrosszabb. Az máreleve beszédes, hogy sem az A-50U upgrade, sem az A-100 Premier szekere nem fut valami jól, egyikkel sem haladnak.
Márkonkrétan felmerült, hogy egy kisebb, korszerűbb géppel kellene leváltani az Il-76-ost és az lenne a leendő AWACS.
Az Il-96-os jó lenne, illetve jó lett volna, de drága és nincs belőle sok. Annyit lehetne racionalizálni, hogy talán ezt az amúgy már elavult és emiatt a civil piacon használhatatlan sárkányt kellene kéthajtóművesre átalakítani, de ehhez hiányzik a PD-35-ös, amivel megoldható lenne a dolog.
Ha az oroszok használható szállítógép flottát akarnak, akkor kellene egy kéthajtóműves PD-14-essel operáló közepes harcászati szállítógép, egy négyhajtóműves PD-14-essel operáló Il-76 közepes-nehéz harcászati-hadászati szállítógép, a PD-14-es bázisán kifejleszett PD-35-össel szerelt kéthajtóműves nehéz platform a tanker feladatokra és egy kéthajtóműves AWACS/légi vezetési pont típus, ami akár a tankerrel azonos platform is lehet.
Sőt, az se volna hülyeség, ha az IL-76-osok is csak két PD-35-öst kapnának.
De nem ez a harcászati szállítóflotta gerince. Jut eszembe, még a C-146-os is nagyob szállítókapacitással rendelkezik, mint az Il-112-es, pedig kisebbek a hajtóművei teljesítménye!
Hanem más téren is azt látom, hogy kissé félrement a koncepció.
Mert az a megközelítés, hogy az általános célú Il-76-os modern példányainak az újbóli gyártása miatt most ismét mindent ezzel akarnak megoldani.
Holott szerintem a szállítókapacitás ellenére az Il-76-os sárkány se tankernak, se AWACH-nak nem jó. Eleve mind a két szerepre csak mint kényszer megoldásként jött szóba, ezelőtt vagy negyven évvel.
Tankernak az Il-96-400T lenne a jó, ahogy ez fel is merült. Hatótáv, szolgálati magasság, sebesség és ami a legfontosabbb, a kapacitás tekintetében is.
De a légierő a már meglévő Il-76-os bázisán akarta a tankerflottát is betudni.
Az AWACS platform mégrosszabb. Az máreleve beszédes, hogy sem az A-50U upgrade, sem az A-100 Premier szekere nem fut valami jól, egyikkel sem haladnak.
Márkonkrétan felmerült, hogy egy kisebb, korszerűbb géppel kellene leváltani az Il-76-ost és az lenne a leendő AWACS.
Az Il-96-os jó lenne, illetve jó lett volna, de drága és nincs belőle sok. Annyit lehetne racionalizálni, hogy talán ezt az amúgy már elavult és emiatt a civil piacon használhatatlan sárkányt kellene kéthajtóművesre átalakítani, de ehhez hiányzik a PD-35-ös, amivel megoldható lenne a dolog.
Ha az oroszok használható szállítógép flottát akarnak, akkor kellene egy kéthajtóműves PD-14-essel operáló közepes harcászati szállítógép, egy négyhajtóműves PD-14-essel operáló Il-76 közepes-nehéz harcászati-hadászati szállítógép, a PD-14-es bázisán kifejleszett PD-35-össel szerelt kéthajtóműves nehéz platform a tanker feladatokra és egy kéthajtóműves AWACS/légi vezetési pont típus, ami akár a tankerrel azonos platform is lehet.
Sőt, az se volna hülyeség, ha az IL-76-osok is csak két PD-35-öst kapnának.