Il-76 Candid / Il-476 / Il-78 Midas (Iljusin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Ettore Fieramosca

Well-Known Member
2021. március 9.
1 135
3 238
113
.
.
Furcsa sztori ez.... Egy hajtomu a lehetseges össz toloerö csak 25%-a, amikor egy kethajtomuves utasszaliton leall egy hajtomu, ott 50% a veszteseg, megis siman leszallnak. Az is egy kerdes, hogy az Il-76-on vannak-e olyan muszaki megoldasok es tuzoltorendszer, ami a hajtomutuzet izolalja. Illetve itt lehetett-e robbanas a hajtomuben, amitol ennyire szetment minden, es ekkor merenylet lehetösege se zarhato ki.
Utobbi idöben sok Il-76, A-50 gep fogyott, eleg esendö lett a tipus.
Néha az az érzésem hogy vadásznak rájuk, itt is A-50 személyzet volt állítólag az utasok között. Lehet amire mennek az F16 ok nem akarnak orosz AWACSot hogy legyen sanszuk
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 612
6 082
113
Néha az az érzésem hogy vadásznak rájuk, itt is A-50 személyzet volt állítólag az utasok között. Lehet amire mennek az F16 ok nem akarnak orosz AWACSot hogy legyen sanszuk
.
.
En is erre tippelnek, hogy az amugy nem tul acelos orosz AWACS kepesseget igyekeznek lenullazni, amennyiben szandekos akcio miatt zuhant le a gep. Amugy egy hajtomu sima hibaja egy negyhajtomuves gepen siman tulelhetö kene legyen, egy kethajtomuves is leszall egy hajtomuvel. Leszallas közben nem is kell maximalis toloerö, böven van tartalek, egy hajtomu kieseset a masik harom vidaman kene hogy tudja kompenzalni. A hajtomutuzet egy sima Boeing737 is szepen tudja kezelni: Lezarja a hidraulikat, uzeamanyagbetaplalast a szelepek zarasaval, csökkenti a hajtomube bearamlo levegö mennyiseget hogy csökkenjen a tuz taplalasa, es lekapcsolja az elektromos generatort is. Ezzel egyutt a tuzoltorendszer halonos nagynyomasu tuzolto tartalyokkal aktivan kuzdeni kezd a tuzzel, a 737-esben ket ilyent tartaly van mindket hajtomuben, ezeket piropatronnal inditjak be, es nem biztos, hogy eloltjak a tuzet, de legalabb a probaljak kontroll alatt tartani. Ez van egy random 737-esben.
.
.
Namost itt megint felmerult, hogy mint korabban, a tuzoltorendszeruk ismet csödöt mondott: " It is premature to speculate about the cause of the engine fire. However, this is the second Il-76MD lost by the Russian Air Force inside Russian airspace in 2024.
There was also a similar incident in June 2022. According to Defence Express, the cause was an engine fire with the fire extinguishing system failing. This appears to be the case here, 21 months or so later."
(https://simpleflying.com/russian-air-force-ilyushin-il-76-aircraft-fire-crash/)
 
  • Tetszik
Reactions: endre and enzo

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 612
6 082
113
.
.
Furcsa sztori ez.... Egy hajtomu a lehetseges össz toloerö csak 25%-a, amikor egy kethajtomuves utasszaliton leall egy hajtomu, ott 50% a veszteseg, megis siman leszallnak. Az is egy kerdes, hogy az Il-76-on vannak-e olyan muszaki megoldasok es tuzoltorendszer, ami a hajtomutuzet izolalja. Illetve itt lehetett-e robbanas a hajtomuben, amitol ennyire szetment minden, es ekkor merenylet lehetösege se zarhato ki.
Utobbi idöben sok Il-76, A-50 gep fogyott, eleg esendö lett a tipus.
.
.
Komolyan ghostrider, neha komolyanvehetö topictarsnak latlak, maskor meg egy ostoba bohocnak.... Ezen is most mi volt a röhögnivalod? Velemenyed van, ird le. Melyik reszevel van gondod? A toloerönek szerinted hany szazaleka esik ki egy hajtomuvel? Ez a matek nem jött ki nalad? Vagy a hajtomu tuzoltorendszere nem all össze? Szerinted ez hajtomutuztöl termeszetes hogy a gep megsemmisul? 2022-ben is volt egy orosz IL-76, ahol a hajtomu tuzoltorendszere nem muködött, es lezuhanas lett ott is a hajtomutuz vege. Vagy szerinted az utobbi par honap nem esett le több Il-76 es A-50? (Minimum 2-2 mindket tipusbol csak iden)
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 612
6 082
113
Egyenlőre egy A-50-es elvesztése sem igazolódott be, úgy, hogy kéretik ezt a vonalat mellőzni. Maradjunk a tényeknél és ne a képzelgéseknél.
.
.
 
  • Vicces
Reactions: ghostrider

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 731
12 258
113
Vagy szerinted az utobbi par honap nem esett le több Il-76 es A-50? (Minimum 2-2 mindket tipusbol csak iden)

Bár nem engem kérdeztél, a két A-50 azért véleményes.
Az egyiknél semmilyen roncsot nem láttunk, a másiknál meg Il-76 darabokat, de én egyik, már a lezuhant gépről készült felvételen sem láttam semmit, ami konkrétan A-50-et bizonyítana.
Azt azok az ukránok mondják, akik azt is mondják két éve, hogy Putyinnak hetei vannak hátra az áttétes anoráktól, és hogy valami négyszázezer orosz katonát öltek meg, meg ötezer orosz harckocsit lőttek ki.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 612
6 082
113
Bár nem engem kérdeztél, a két A-50 azért véleményes.
Az egyiknél semmilyen roncsot nem láttunk, a másiknál meg Il-76 darabokat, de én egyik, már a lezuhant gépről készült felvételen sem láttam semmit, ami konkrétan A-50-et bizonyítana.
Azt azok az ukránok mondják, akik azt is mondják két éve, hogy Putyinnak hetei vannak hátra az áttétes anoráktól, és hogy valami négyszázezer orosz katonát öltek meg, meg ötezer orosz harckocsit lőttek ki.
.
.
A lezuhanasos sztorik valoban nem 100% megerösitettek, de a sztoriban helyszin, idöpont es gepek szama is van. Az oroszok könnyen cafolhattak VOLNA a dolgot, ujra nevetsegesse teve az ukran propagandat, ha jött volna ki töluk friss uj foto a nevesitett szamu gepekröl, sertetlen allapotban.
.
Az ukranok, söt mindig minden hadviselö szavahihetösege közismerten rossz. Putyin tavaly megjosolt, heteken beluli halala jo pelda erre, jol mondod. De az orosz oldal sem szavahihetöbb, lasd Prigozsin veletlen "repulöbalesete", vagy Navalnij "szivinfarktusa".
 
  • Tetszik
Reactions: endre and Robur

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 731
12 258
113
.
.
A lezuhanasos sztorik valoban nem 100% megerösitettek, de a sztoriban helyszin, idöpont es gepek szama is van. Az oroszok könnyen cafolhattak VOLNA a dolgot, ujra nevetsegesse teve az ukran propagandat, ha jött volna ki töluk friss uj foto a nevesitett szamu gepekröl, sertetlen allapotban.
.
Az ukranok, söt mindig minden hadviselö szavahihetösege közismerten rossz. Putyin tavaly megjosolt, heteken beluli halala jo pelda erre, jol mondod. De az orosz oldal sem szavahihetöbb, lasd Prigozsin veletlen "repulöbalesete", vagy Navalnij "szivinfarktusa".

Persze, bizonyíthattak volna.
Már egy csomó elméletet felállítottak. Tény az, hogy nincs bizonyíték, csak bemondás. Mindenki hisz, amit akar.
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
.
.
En is erre tippelnek, hogy az amugy nem tul acelos orosz AWACS kepesseget igyekeznek lenullazni, amennyiben szandekos akcio miatt zuhant le a gep. Amugy egy hajtomu sima hibaja egy negyhajtomuves gepen siman tulelhetö kene legyen, egy kethajtomuves is leszall egy hajtomuvel. Leszallas közben nem is kell maximalis toloerö, böven van tartalek, egy hajtomu kieseset a masik harom vidaman kene hogy tudja kompenzalni. A hajtomutuzet egy sima Boeing737 is szepen tudja kezelni: Lezarja a hidraulikat, uzeamanyagbetaplalast a szelepek zarasaval, csökkenti a hajtomube bearamlo levegö mennyiseget hogy csökkenjen a tuz taplalasa, es lekapcsolja az elektromos generatort is. Ezzel egyutt a tuzoltorendszer halonos nagynyomasu tuzolto tartalyokkal aktivan kuzdeni kezd a tuzzel, a 737-esben ket ilyent tartaly van mindket hajtomuben, ezeket piropatronnal inditjak be, es nem biztos, hogy eloltjak a tuzet, de legalabb a probaljak kontroll alatt tartani. Ez van egy random 737-esben.
.
.
Namost itt megint felmerult, hogy mint korabban, a tuzoltorendszeruk ismet csödöt mondott: " It is premature to speculate about the cause of the engine fire. However, this is the second Il-76MD lost by the Russian Air Force inside Russian airspace in 2024.
There was also a similar incident in June 2022. According to Defence Express, the cause was an engine fire with the fire extinguishing system failing. This appears to be the case here, 21 months or so later."
(https://simpleflying.com/russian-air-force-ilyushin-il-76-aircraft-fire-crash/)
Érdekes dolog ez a tűzoltás...
Mikor először kerültem kapcsolatba komolyabb nyugati repülővel (Airbus), akkor elég megdöbbentő volt, hogy az orosz típusok után milyen hikomatnak tűnik a tüzoltórendszer (kevesebb oltóanyag, minden palackot kézzel kell indítanod [ha jól emlékszem], a cargo térben méred az időt, és ha újra tűzjelzés van, akkor próbálkozol egy óra múlva, vagy valami ilyesmi).
Az viszont mindenképp előremutató, hogy integráltan működteti párhuzamosan a shutoff valve-eket.
Az oroszok jellemzően egy helyre koncentrált több, nagyobb tartállyal operálnak (a leírások szerint az IL-76-oson 3db 16 literes Freon-114V2-vel töltött tartály van) és külön csővezetékeken viszik el minden térbe az oltóanyagot.
A tűzérzékelés is másképp van megoldva. A hajtóművek körül jellemzően loop-sensorok vannak a nyugati gépeken, az oroszok pedig tűzjelzőadó-csoportok jelei alapján adják a jelzést:
Ennél ált. 3db adó alkot egy csoportot és, ha mindhárom egyszerre jelez egy küszöbhőmérséklet fölötti 2°C/sec-os hőmérsékletgradiensnél nagyobb hőkitörést, akkor automatikusan ráereszti az adott térre az egyik palack tartalmát, miközben a fülkében is indítja a tűzjelzést. Ezután manuálisan kikapcsolod, majd vissza a tűzjelzést és ha újra van riasztás, akkor kézzel küldöd a következő palackot is rá. ( Illetve még olyan szokott lenni az orosz tehergépeknél, hogy hasraszállásnál van a rajtuk alul vészindító mechanizmus és akkor azonnal minden létező tűzoltó és semlegesgázpalackból automatikusan kiengedik az összes matériát minden oltási térbe.)
Az oroszoknál neked kell zárnod a tűzcsapot, de a hidraulikrendszernek nincs hajtómű tűzcsapja, ellenben ha leállítod a hajtóművet, akkor a visszacsapószelep zárja le a csőben a hidraulikaolaj útját.


Ennél a legutolsó dokumentált (vagyis nem csak ukrán behazudozás) IL-76 katasztrófánál a videókon látszik is, hogy nem egy aprócska bohóctűz volt ott, a vége felé meg el is hajított 2 nagyobbacska darabot magából a repülő... nyugger írta is a #453-ban, hogy megerősítették, hogy leszakadt a hajtómű.


Magát a típust végig kísérik a katasztrófák, de ez részben abból adódik, hogy ez akkor is odamegy, ha lövöldözés van a környéken (pl. a 2 Transzaviaexportos gép 2004-ben talán, ha jól rémlik az időpont) illetve olyan helyekre is leszállnak vele, ahová a híres strapabíró Hercules nem is mer odaszagolni.
Nem tudom, láttál-e már IL-76-ost testközelből, de az egy irdatlan masszív szerkezet.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 612
6 082
113
Érdekes dolog ez a tűzoltás...
Mikor először kerültem kapcsolatba komolyabb nyugati repülővel (Airbus), akkor elég megdöbbentő volt, hogy az orosz típusok után milyen hikomatnak tűnik a tüzoltórendszer (kevesebb oltóanyag, minden palackot kézzel kell indítanod [ha jól emlékszem], a cargo térben méred az időt, és ha újra tűzjelzés van, akkor próbálkozol egy óra múlva, vagy valami ilyesmi).
Az viszont mindenképp előremutató, hogy integráltan működteti párhuzamosan a shutoff valve-eket.
Az oroszok jellemzően egy helyre koncentrált több, nagyobb tartállyal operálnak (a leírások szerint az IL-76-oson 3db 16 literes Freon-114V2-vel töltött tartály van) és külön csővezetékeken viszik el minden térbe az oltóanyagot.
A tűzérzékelés is másképp van megoldva. A hajtóművek körül jellemzően loop-sensorok vannak a nyugati gépeken, az oroszok pedig tűzjelzőadó-csoportok jelei alapján adják a jelzést:
Ennél ált. 3db adó alkot egy csoportot és, ha mindhárom egyszerre jelez egy küszöbhőmérséklet fölötti 2°C/sec-os hőmérsékletgradiensnél nagyobb hőkitörést, akkor automatikusan ráereszti az adott térre az egyik palack tartalmát, miközben a fülkében is indítja a tűzjelzést. Ezután manuálisan kikapcsolod, majd vissza a tűzjelzést és ha újra van riasztás, akkor kézzel küldöd a következő palackot is rá. ( Illetve még olyan szokott lenni az orosz tehergépeknél, hogy hasraszállásnál van a rajtuk alul vészindító mechanizmus és akkor azonnal minden létező tűzoltó és semlegesgázpalackból automatikusan kiengedik az összes matériát minden oltási térbe.)
Az oroszoknál neked kell zárnod a tűzcsapot, de a hidraulikrendszernek nincs hajtómű tűzcsapja, ellenben ha leállítod a hajtóművet, akkor a visszacsapószelep zárja le a csőben a hidraulikaolaj útját.


Ennél a legutolsó dokumentált (vagyis nem csak ukrán behazudozás) IL-76 katasztrófánál a videókon látszik is, hogy nem egy aprócska bohóctűz volt ott, a vége felé meg el is hajított 2 nagyobbacska darabot magából a repülő... nyugger írta is a #453-ban, hogy megerősítették, hogy leszakadt a hajtómű.


Magát a típust végig kísérik a katasztrófák, de ez részben abból adódik, hogy ez akkor is odamegy, ha lövöldözés van a környéken (pl. a 2 Transzaviaexportos gép 2004-ben talán, ha jól rémlik az időpont) illetve olyan helyekre is leszállnak vele, ahová a híres strapabíró Hercules nem is mer odaszagolni.
Nem tudom, láttál-e már IL-76-ost testközelből, de az egy irdatlan masszív szerkezet.
.
.
A Boeing737-en a gazkarok mögött van a fire panel, amin harom megvilagitott fogantyu van, a ket hajtomu es az APU. Plusz egy par lampa, teszt kapcsolok. A pilota elött szemmagassagban van a Master es Fire Warn szines lampak, es mellette a six packen is van tuzre figyelmeztetö lampa (OVHT/DET),
Hajtomutuz eseten fogod a fire panelen a fogantyut amelyik vilagit, felhuzod, ha tovabbra is vilagit, forditod, a többit kb csinalja a gep. Cargotuz kulön kerdes, kulön muszerpanel a cockpitban. A tuzjelzo rendszer optikai fusterzekelökkel vagy 110 C fok feletti hömersekletre. A gep megrendelesekor opcio, hogy 1, 2 vagy 3 palackkal rendeled a cargoteret, a muszerpanel azonos. A palackok uritesenel FWD vagy AFT irany megadhato. Idöt nem kell kezzel merni, a masodik palack automatikusan indul, 15 perc mulva (Max) vagy 60 perc mulva (NG) kiveve ha közben leszallt a gep. A palackok beindulasat nyomaserzekelö jelzi a pilotafulken egy sargas szinu lampaval, amikor a palack nyomasa 250psi ala esik.

Il-76-ot lattam, voltam is benne (Moszkvaban MAKS-on), nagy, valoban massziv es nagyon analog volt
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 612
6 082
113
.
.
A Boeing737-en a gazkarok mögött van a fire panel, amin harom megvilagitott fogantyu van, a ket hajtomu es az APU. Plusz egy par lampa, teszt kapcsolok. A pilota elött szemmagassagban van a Master es Fire Warn szines lampak, es mellette a six packen is van tuzre figyelmeztetö lampa (OVHT/DET),
Hajtomutuz eseten fogod a fire panelen a fogantyut amelyik vilagit, felhuzod, ha tovabbra is vilagit, forditod, a többit kb csinalja a gep. Cargotuz kulön kerdes, kulön muszerpanel a cockpitban. A tuzjelzo rendszer optikai fusterzekelökkel vagy 110 C fok feletti hömersekletre. A gep megrendelesekor opcio, hogy 1, 2 vagy 3 palackkal rendeled a cargoteret, a muszerpanel azonos. A palackok uritesenel FWD vagy AFT irany megadhato. Idöt nem kell kezzel merni, a masodik palack automatikusan indul, 15 perc mulva (Max) vagy 60 perc mulva (NG) kiveve ha közben leszallt a gep. A palackok beindulasat nyomaserzekelö jelzi a pilotafulken egy sargas szinu lampaval, amikor a palack nyomasa 250psi ala esik.

Il-76-ot lattam, voltam is benne (Moszkvaban MAKS-on), nagy, valoban massziv es nagyon analog volt
.
.
Akit érdekel a téma, annak csináltam délután egy saját fotót a panelről: Annyi "trükk" van a dologban, hogy a hajtóművek és APU fogantyúja alatt van egy nyomógomb, tehát ahhoz hogy a "fogantyű" felhúzható legyen, közben egy ujjal nyomni kell a biztositó gombot.

 
  • Tetszik
Reactions: misinator and endre

hurci10

Well-Known Member
2018. július 1.
486
2 008
93
.
.
Természetesen nem tudom, hogy mit lőttek le az ukránok, és mit hazudtak be, de ha én kapor katonai PR felelős lennék, kb. 10 perc keresgélés után találnék a neten olyan képet az összes orosz Il-78-asról és A-50-esről, ahonnan le lehet olvasni a gép fedélzeti számát és RF azonosítóját. Azután egy délután alatt az összeset "lelőhetném".
Sőt! Ha venném a fáradtságot, még roncsokról, roncsdarabokról is találhatnék képeket, hogy hitelesebb legyen a dolog. Esetleg pár műholdképet kissé "módosítva" megadnám a lezuhanások helyeit is. Pár óra múlva persze megcáfolnák a dolgot, de addigra milyen sok derék lipsi fejében ragadna meg, hogy "hullanak az orosz gépek".
Az orosz meg nem cáfol, és nem erősít meg semmit hivatalosan. Minek? A veszteséget hülye lenne elismerni, a cáfolatot pedig ugyan úgy hiteltelenné lehet tenni, miért fárassza magát?
Az egyetlen ami nekem azt mutatja, hogy tényleg lehetett gépveszteség, az a megjelenő gyászjelentések. Már, ha azt a családok / barátok tették fel a netre, és nem kapor dezinformáció az is.
Minden lehetséges, és az ellenkezője sem kizárható. Sajnos ez ilyen dolog.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 711
10 646
113
Ez igaz addig, amíg alapvetően kész tényként nem hivatkoznak valaki valamire és abból következtet. Nekem konkrétan csak ezzel van problémám, hogy kész tényként fogadja el valaki.
Nagyon sokan csinálják ezt "mindkét oldalról". De nehéz úgy beszélni valamiről, hogy egyik vélemény sincs bizonyítva, mert egyszerűen senkinek sincs bizonyított adata. Végül is nagyrészt amatőrök vagyunk. Az sem jó ám, ha a másik véleményét ízekre szedjük (akár teljesen tévedésben élve) a magunkét meg bombabiztos ténynek tekintjük (akár teljesen tévedésben élve :) ). Szerintem mindenki képzeljen el a másik és saját véleménye után egy "szerintem"-et.
 
  • Tetszik
Reactions: Capslock27

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 699
28 733
113
Ha valamiben nem vagyok biztos, akkor arra kész tényként nem hivatkozhatom, még ha szeretném is elhinni. Ez vonatkozik az élet minden területére. Sokan olvassák ezt a fórumot, többen vannak akik nem aktívak, ezért felelőssége van mindenkinek, akik véleményt mondanak, főleg ha az befolyásoló tényező.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed