A Szu-24-est is leszállás közben kapta le hátulról. Ebben a helyzetben a Szuhoj manőverképessége kvázi nulla, repülési magassága és sebessége, energiatartaléka és a szárnymechanizáció konfigurációja sem teszi lehetővé, hogy gyorsan kitérjen bármi elől, pláne, ami nagyobb beesési szöggel a magasból érkezik, még akkor is, ha a radarja be is van kapcsolva a végfázisban.Papiron.
Valóságban meg nem annyira.R37M se immunis a fizikára.Mert hiába van erős hajtóműve,ha egyszer nagy is.Sűrű légkörben nagy a légellenállása.Ahol igazán be tud gyorsulni,az a ritka magas légkör,kvázi ballisztikus pályán.Az viszont meg az extra nagy távolságú lövészetre való,ahol a távolság miatt bőven van ideje reagálni a megtámadottnak-ha időben észleli a támadást.
És valami minnél gyorsabb,annál rosszabbul manőverezik.Ha időben megkapja a figyelmeztetést a pilcsi,egy MiG21es simán kitérő manőverrel összeomlasztja a NEZt.
Ukrajnában is akkor sikeres,mikor a megtámadott nem érzékeli időben a támadást.Mert mikor a besugárzásjelző villan,mert a rakéta kapcsolta a radarját,akkor már késő-legalábbis az elavult ukrán gépek esetén.Mert egy modern,vontatott csalival,aktiv szecskával ellátott gépnek még ekkor is van esélye a menkülésre.Főleg,ha harchelyzetben logikus módon eleve ki van eresztve a vontatott csali,készenléti állapotban-itt van különben jelentősége a rakéta radarjának AESA voltának.Ugyanis az AESA radar ki tudja szűrni a vontatott csalit,mig a hagyományos meg nem nagyon)
De ez az összes ARH rakétára igaz.AMRAAM,Meteor,Derby-ER a maga kategóriájában,de ugyan ilyen tulajdonságú.
R37M semmi más,mint egy AIM54 analóg,Persze modernebb,és nagyobb teljesitményű,de alapvetően ugyan az a kaptafa.Előnyei és hátrányai is kb ugyan azok,kinematikailag.
Lehet tudni még egy MiG-29-es lelövésről is, de emlékeim szerint ott se volt sok lehetősége a megtámadott gépnek.
Harcászati gépek ellen ilyen feltételek mellett van esélye inkább az R-37M-nek, de nyilván ehhez kell igazítani a bevetése körülményeit.
Maguk az oroszok se várják el, hogy az R-37M-el szedjenek le egy ereje teljében levő, 9g-s fordulókkal manőverező kisméretű F-16-ost.