J-20 Mighty Dragon (Chengdu,Kína)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 427
113
fip7

Attól függ,hogy mit értesz szupercirkálás alatt.Nagy magasságon a SZU-27 is képes hangsebesség fölé gyorsulni utánégető nélkül persze fegyvertelenül és nem túl sok üzemanyaggal.Ha ezt elfogadod szupercirkálásnak akkor ok de lássuk be ennek nincs sok értelme azzal szemben,hogy tartósan fegyverrel repülsz hangsebesség felett.Azt erősen kétlem,hogy fegyverrel képes a SZU-35 utánégető nélkül tartósan hangsebesség felett repülni.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 012
113
Az átlalam írt számok természetesen utánégő nélküliek.

Az olyan okfejtésekkel, hogy a pl. a Szu-27 is tud szupercirkálni, nagy magasságban, kevés üzemanyaggal, külső felfüggesztmények nélkül, nem tudok mit kezdeni. Ez olyan lenne, mint amikor a Boeing 737 mondjuk x métert tud emelkedni akkor, ha hidegben indul el, nincsen rajta utas se csomag, alig van rajta üzemanyag. Nem erre építették. Ezt a képességet a gép életében talán egyszer, ha használja. Egyedül a katalógusban mutat jól.

Kevés üzemanyag - korlátolt (szinte nulla tartalék egy légiharcra. Az oroszok sem arról híresek, hogy minden sarkon áll egy tanker)

Külső felfüggesztmények nélkül - akkor meg minek repül gyorsan? A gyorsaságot ki lehetne használni a rakéta indításánál. De ha nincs mit indítani? :)

A gázturbina működéséből adódóan egy - a repülőgéphez hasonlóan - optimumra terveződik. Amikor tervezik, belekalkulálják a bevetési profilokat, fegyvereket is. A külső felfüggesztmények rontják a repülési jellemzőket (siklószámot, légellenállást - éljen a területszabály..). Ehhez a kvázi optimumhoz (mondjuk 2 légiharc rakéta, 2 póttartály, 2 500kgs bomba meg egy konténer (ez most csak eflgy fiktív példa). Ezekhez a paraméterekhez választják/gyártják a hajtóművet, szívócsatornát, a gép méreteit, szárny mérete, törzs kialakítása, szinte mindent.

Az, hogy mondjuk a Szu-35 miért ekkora, ez a fentiekben keresendő. Az, hogy néhány repülő lecsupaszítva tud kvázi szupercirkálni, az nem a tudatos tervezés eredménye, hanem kinematikai lehetőség és zsonglőrködés a számokkal.

Jelenleg az F22 és az F35, amik ezt helyből tudjáky harci repülőként, nem pedig repülő ojjjjektumként :)
 

amos

Active Member
2015. március 10.
160
59
28
Az AL-31F-el biztosan nem tud szupercirkálni, mert az a hajtómű egyszerűen nem alkalmas rá.
Ha jól tudom a szupercirkáláshoz kifejezetten ahhoz való hajtóműre van szükség.
A Szu-35 például képes a szupercirkálásra, hála az AL-41F1S hajtóműveinek. Gondolom amikor Kína ilyen repülőt vett akkor ez is indok lehetett a vásárlásnál.
A Szu-27 alaktényezője pedig nagyon nagy jó, a J-20 meg egy repülő doboz. Ami önmagában nem baj, de a terület szabálynak biztos, hogy nem felel meg, ami viszont hangsebesség fölött igencsak fontos a közegellenállás szempontjából.

A J-20 repülő doboz? hát szerintem nagyon áramvonalas főleg felülnézetben látszik, hogy nagyon hosszú a szélességéhez képest, ami elég tipikus a nagy sebességű repcsiknél. Az valószínű, hogy a belső fegyvertér miatt a legnagyobb keresztmetszete nagyobb, mint pl. Su-27-é.

Valaki el tudja magyarázni nekem a terület szabályt? vagy ha már megvitattátok hová lapozzak vissza? Egyszer valahol olvastam, de nem emlékszem, hogy pontosan mit jelent és hogyan befolyásolja a szuperszonikus légellenállást.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
látom mások is sorozatgyártásra következtetnek
http://defence-blog.com/news/chinas-first-series-productionchengdu-j-20-fighter-is-getting-ready-for-a-first-flight.html
 

kalapacs

Member
2015. november 27.
565
3
18
Akkor lehet,hogy már ebben nem AL-31F van.Bár elég beszédes a kínai hajtóműgyártásról,hogy az 5.gen. gépükbe orosz 4.gen hajtómű van mert a sajátjukat nem merik belerakni.Gondolom ezután nem nehéz kitalálni,hogy sehol nincsenek az 5.gen. hajtóművel.

Még egyszer olyan nincs,hogy valaki jól halad egy 5.gen. hajtóművel úgy,hogy még 4.gen hajtómű sincs neki normális.

Hat tobb mint erdekes lenne ha a kinai gepben 5 gen orosz hajtomu lenne mikor az meg az oroszoknak sincs meg.
 

amos

Active Member
2015. március 10.
160
59
28
https://hu.wikipedia.org/wiki/Ter%C3%BCletszab%C3%A1ly
Értem, tehát itt is az a jó ha derékban karcsú:)

Így már értem a "nagy doboz" jelzőt is. Érdekes, hogy néhány típusnál milyen látványos ez a kolás üveg effect, Mirage-2000, J-10, F-106.

Viszont pl. a Mig-25 törzse ugyanolyan doboz, mint a J-20. Vagy rosszul látom?
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 095
113
Most nem találom a forrást, de nem olyan régen olvastam azt, hogy a Szu-35, nagy magasságon 4 rakétával képes 1.2 Mach táján repkedni, utánégető használata nélkül.
(<i>gondolom nem R-27 az a 4 db rakéta, de erről nem írtak</i>)
Az EF-2000 szintén képes erre, ha jól emlékszem 6 db rakétával, amiből 4 db ugye süllyesztett elhelyezésű.

Az AL-31F tolóereje, utánégető nélkül 74.5 KN.
Az AL-41F1S tolóereje, utánégető nélkül 86.3 KN.
És a vezérlése is modernebb az utóbbinak, de erről részletesebben biztos tud írni olyan, aki nálam jobban ért hozzá.

amos

A területszabály , szerintem 2 okból fontos:
1. hangsebesség fölött a kisebb ellenállás csökkenti a fogyasztást.
2. alacsonyabb teljesítményű hajtóművel is átléphető a hangsebesség.
A 2. pontból kifolyólag egy Szu-27 nagyobb eséllyel képes a szupercirkálásra AL-31F hajtóművekkel, mint egy J-20.
De amennyire én tudom az eredeti Szu-27 nem volt erre képes, így kétlem, hogy a J-20 képes lenne rá.
Az erősebb AL-41F1S hajtóműveket meg csak most fognak kapni a Szu-35 mellé.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 602
12 709
113
Értem, tehát itt is az a jó ha derékban karcsú:)

Így már értem a "nagy doboz" jelzőt is. Érdekes, hogy néhány típusnál milyen látványos ez a kolás üveg effect, Mirage-2000, J-10, F-106.

Viszont pl. a Mig-25 törzse ugyanolyan doboz, mint a J-20. Vagy rosszul látom?


Szigorúan laikusként!
A kólásüveg alakot jellemzően alsószárnyas repülőgépeknél lehet látni - gondolom az a nem mindegy, hogy a szárny alatti vagy feletti áramlásba zavar e be a törzs területe.

Nézd csak meg a két linket:
http://www.the-blueprints.com/blueprints-depot/modernplanes/dassault/dassault-mirage-iii-3.png
http://www.warbirdregistry.org/jetregistry/images/mirage_f1-gfx.jpg
Pedig ugye a családfa gyökere azonos:)

Eleinte a gázturbinák a tömegükhöz, átmérőjükhöz képest olyan "gyengék" voltak - na meg a szuperszonikus aerodinamikai kutatások is az elején jártak - hogy a kólásüveg alak nélkül nem voltak képesek átlépni a hangsebességet a hang sebesség felettinek szánt gépek.
Kiváló példa erre az F-102. Nézd csak meg a prototípus képét a már áttervezett sorozatgyártásúhoz képest!
https://hu.wikipedia.org/wiki/F%E2%80%93102_Delta_Dagger

Gyönyörű törzssziluettek készültek akkoriban:
http://img.wp.scn.ru/camms/ar/705/pics/1_1.jpg

http://img.wp.scn.ru/camms/ar/653/pics/1_3.jpg
A prototípusa ennek is így kezdte:
http://vfk1.narod.ru/IVVAIU/105.files/9.jpg

Viszont a Szu-15 első prototípusai még keskeny törzsűek voltak:
http://russianplanes.net/id122845
http://russianplanes.net/id11189
http://photo.qip.ru/users/gumenuk.fotoplenka/140070632/140942353/#mainImageLink

Hogy aztán mégis "kiegyenesítsék" a törzs oldalvonalát:
http://www.airwar.ru/image/idop/fighter/su15/su15-6.jpg
http://russianplanes.net/id110553
Nyilván már megtehették.
Azt hiszem valahol azt olvastam, hogy igazából a hangsebesség átlépésétől úgy 1.5 M-ig van jelentősége, 2 M felett már nem számít, talán még kontraproduktív is lehet.

Ha nagy hülyeséget írtam, legyetek szívesek kijavítani:)
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
A HTKA reagálta le a leggyorsabban az eseményt. A többiek csak most éledeznek:)))
http://www.popsci.com/chinese-stealth-fighter-j-20-starts-production
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 089
9 043
113
Az Eurofighter tud szupercirkálni 4 BVR-el és két dogfight rakétával, más kérdés a hatótávolság. A szupercirkálást általában a harcászati gépeknél is nagy magasságban, a ritkább légrétegben tervezik, de nem légiharcra... Előnye, hogy gyorsan lehessen mozgatni a gépet sok üzemanyag elégetése (forszázs) nélkül.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 427
113
Akkor ez nem nagyon valósult meg a Raptornál,mert szupercirkálás közben eszi az üzemanyagot.
 

amos

Active Member
2015. március 10.
160
59
28
misinator, köszi a klassz képeket! Pontosan erre gondoltam, lehet ma már ezt a "szűkítést" nem kell olyan látványosra csinálni. talán a törzs enyhe lapítása, vagy a hajtőművek közötti tér elvékonyítása stb... elegendő a hatás eléréséhez. Az F-22-n sem igazán tudnám azonosítani.

Tehát visszakanyarodva a J-20-ra azért még lehet, hogy szépen megfelel a terület szabálynak, még akkor is ha ezt néhány fotóról annyira nem is látjuk.

Szerintetek mi lesz a fő feladatköre ennek a gépnek? valahogy nehéz elképzelnem légiharcban, pont azért mert hatalmas és a szárnyfelülete sem tűnik olyan nagynak. Nekem hihetőbb lenne ha azt mondanák ez amolyan F-15E lopakodó verzióban.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 583
18 565
113
A szupercirkálás nem azt jelenti, hogy utánégető nélkül manőverezni is tud, anélkül, hogy hangsebesség alá lassulnának? Azt hiszem az Aranysasban olvastam, hogy a 4. generációs, kb M 1,2-1,3 max sebességű gépek pont azért nem képesek szupercirkálni, mert az első manővernél lelassulnak, míg a Raptor hangsebesség fölött marad manőverezés közben is.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 427
113
A szupercirkálás utánégető nélküli hangsebesség feletti repülés jelent.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Szerintetek mi lesz a fő feladatköre ennek a gépnek?

Ugyanaz mint az F-22-nek.
Itt agy príma elemzés és nem csak ebben a témában.
china-pla.blogspot.com/2015/12/2015-year-in-review.html
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 089
9 043
113
A szupercirkálás nem azt jelenti, hogy utánégető nélkül manőverezni is tud, anélkül, hogy hangsebesség alá lassulnának? Azt hiszem az Aranysasban olvastam, hogy a 4. generációs, kb M 1,2-1,3 max sebességű gépek pont azért nem képesek szupercirkálni, mert az első manővernél lelassulnak, míg a Raptor hangsebesség fölött marad manőverezés közben is.

Éppen ezért fejlesztették úgy az Eurovadászt, hogy a manőverezés közben is tartja a magasságot és sebességet, le is alázva, az F-15-16-18/18 sorozat minden gépét, (ezt persze amerikaik nem propagálják) de azok az európai hajózók, akik repülik, az F-18-ast, F-16MLU-kat, és néhány F18 Superbug pilóta is elismeri, hogy az Ők a manőverezés közben sebességet és magasságot vesztenek és az EF ilyenkor bizony mögéjük kerül.. A Rafiról nem tudom, franciák erről nem beszéltek, viszont láttunk néhány videót, amikor éppen F-22-est aláztak dogfightban, bár lehet hogy vannak hasonló felvételek fordítva is. Itt sok múlik az irányításon, harchelyzeten, és a hajózókon is. Én valószínűsítem ezen képességet - nem a szupercirkálást - a Rafale-n is,
 

ssvenom

Member
2010. december 1.
222
19
18
Bravo fip 7 elvezetes es tanulsagos a hozza ertesed!
Ellenben velem aki laikuskent nezi ezt a dromedart amit a kinaiak ossze kalapaltak!hogy ez 5 gen lenne?nevetseges...nezzetek meg a Raptort na az zsir gep...vagy a PAK FAT na az is zsir gep lesz...
de ezt a joszagot?ez hogy ugy tudna manoverezni meg fordulozni mint egy Raptor?meg orulhetnek a sargak hogy egyaltalan a levegobe emelkedik...addig meg nem latunk tole olyan Demo repuleseket mint a Raptortol vagy a PAK tol addig ez egy fekete szemet az egen...Made in China