Értem, tehát itt is az a jó ha derékban karcsú
Így már értem a "nagy doboz" jelzőt is. Érdekes, hogy néhány típusnál milyen látványos ez a kolás üveg effect, Mirage-2000, J-10, F-106.
Viszont pl. a Mig-25 törzse ugyanolyan doboz, mint a J-20. Vagy rosszul látom?
Szigorúan laikusként!
A kólásüveg alakot jellemzően alsószárnyas repülőgépeknél lehet látni - gondolom az a nem mindegy, hogy a szárny alatti vagy feletti áramlásba zavar e be a törzs területe.
Nézd csak meg a két linket:
http://www.the-blueprints.com/blueprints-depot/modernplanes/dassault/dassault-mirage-iii-3.png
http://www.warbirdregistry.org/jetregistry/images/mirage_f1-gfx.jpg
Pedig ugye a családfa gyökere azonos
Eleinte a gázturbinák a tömegükhöz, átmérőjükhöz képest olyan "gyengék" voltak - na meg a szuperszonikus aerodinamikai kutatások is az elején jártak - hogy a kólásüveg alak nélkül nem voltak képesek átlépni a hangsebességet a hang sebesség felettinek szánt gépek.
Kiváló példa erre az F-102. Nézd csak meg a prototípus képét a már áttervezett sorozatgyártásúhoz képest!
https://hu.wikipedia.org/wiki/F%E2%80%93102_Delta_Dagger
Gyönyörű törzssziluettek készültek akkoriban:
http://img.wp.scn.ru/camms/ar/705/pics/1_1.jpg
http://img.wp.scn.ru/camms/ar/653/pics/1_3.jpg
A prototípusa ennek is így kezdte:
http://vfk1.narod.ru/IVVAIU/105.files/9.jpg
Viszont a Szu-15 első prototípusai még keskeny törzsűek voltak:
http://russianplanes.net/id122845
http://russianplanes.net/id11189
http://photo.qip.ru/users/gumenuk.fotoplenka/140070632/140942353/#mainImageLink
Hogy aztán mégis "kiegyenesítsék" a törzs oldalvonalát:
http://www.airwar.ru/image/idop/fighter/su15/su15-6.jpg
http://russianplanes.net/id110553
Nyilván már megtehették.
Azt hiszem valahol azt olvastam, hogy igazából a hangsebesség átlépésétől úgy 1.5 M-ig van jelentősége, 2 M felett már nem számít, talán még kontraproduktív is lehet.
Ha nagy hülyeséget írtam, legyetek szívesek kijavítani