J-20 Mighty Dragon (Chengdu,Kína)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 461
84 502
113
A pilon formája sem lehet bonyolultabb, mint pl az F-35-ön a fékezőernyő külső doboza. Ha egy egész gépet meg tudnak tervezni úgy, hogy a forma jó legyen, akkor egy ilyen plusz alkatrész sem lehet probléma számukra. A pótos meg valami kompozitból mehet nulla vagy közel nulla fémtartalommal, nem tudom a benne levő üzemanyag mennyire növelné a radarkeresztmetszetet, de a megfelelő bevonat ezen még javíthat. Mondjuk ha ledobják a pótost akkor aki felszedi annak a birtokában lesz a bevonat, vagy az a bevonat amit a pótosoknál használnának, ami nem muszály a gépével megegyezzen.
A pilon tömör fém nincs az a bevonat ami ezt érdemben tudná csökkenteni.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Most tömör fém, de ha egy 5. gen géphez készítenek egy újat akkor lehet ha megoldják nagyrészét valamilyen kompozitból. Na meg a formával is tudnak sakkozni, elvégre erről szól az egész 5. genercáció, a formáról, és ennél nagyobb fémrészeket is eltakatrtak valahogy, pl a hajtóművet.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 461
84 502
113
Most tömör fém, de ha egy 5. gen géphez készítenek egy újat akkor lehet ha megoldják nagyrészét valamilyen kompozitból. Na meg a formával is tudnak sakkozni, elvégre erről szól az egész 5. genercáció, a formáról, és ennél nagyobb fémrészeket is eltakatrtak valahogy, pl a hajtóművet.
Nincs az a kompozit ami kibírna akkora terhelést mint egy pilon.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Pedig a szénszálas anyagokra azt mondják, hogy erősebbek az acélnál, amellett, hogy könnyebbek.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Pedig a szénszálas anyagokra azt mondják, hogy erősebbek az acélnál, amellett, hogy könnyebbek.
Mondani mindent lehet, mégse láttam még soha szénszálas kompozitból készült szárny-futómű vagy hajtómű-bekötőcsapot!! :)
Pedig láttam eleget életemben mindegyikből még Airbus meg Boeing "szupergépeken" is... még olyan hajtómű bekötőcsapját is, aminek a ventilátor-lapátjai már kompozitból készültek!!!, a bekötőcsapok mégis acélból készültek...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and endre

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Úgy látszik vannak erőhatás típusok, amihez nem megfelelő. De pl egész szárnyakat készítenek már szénszálból, az A380-asnak azt hiszem teljesen abból van (régebb láttam egy adást ahogy készítették)
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Úgy látszik vannak erőhatás típusok, amihez nem megfelelő. De pl egész szárnyakat készítenek már szénszálból, az A380-asnak azt hiszem teljesen abból van (régebb láttam egy adást ahogy készítették)
Ja, az "egész szárny"-nak abból van a borítása, a teherviselő főtartók, merevítők és bordák meg sajtolt durálból, az erő-beviteli bekötési pontoknál bronz vagy acél megerősítésekkel. Ez kb. olyan, mintha megépítenéd egy modell szerkezetét fenyőlécből, bevonnád papírral, aztán azt mondanád hogy papírból van az egész. :)
Ha megnézed a B 787 Dreamlier-t, még annak is csak az 50%-a kompozit, 20%-a durál, 15% titán és a többi acél meg stb.
 
M

molnibalage

Guest
Pedig a szénszálas anyagokra azt mondják, hogy erősebbek az acélnál, amellett, hogy könnyebbek.
Egyrészt ez így általánosan nem igaz. A másik probléma a modulus. Nem csak az számít, hogy mekkora erőt viselnek el, hanem azt, hogy mekkora alakváltozással és mekkora maradék alakváltozással, hogy hol és véget a rugalmas tartomány. És akkor még a fincsi polimer relaxációs problémákat még nem is említettük...
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 830
4 126
113
Pedig a szénszálas anyagokra azt mondják, hogy erősebbek az acélnál, amellett, hogy könnyebbek.

A tömeg-szakítószilárdság arányuk jobb, mint jelenleg bármilyen fémötvözeté, legalábbis "strukturális" méretben (meg a merevségük is kiemelkedő, ahol ez számít). De ez csak egy jellemző. Van még hőállóság, rugalmasság, stb. Csak így elnagyolva. Ja és, a tényleg megfelelő minőségű szénszálas kompozitok nagyon drágák, pláne az alumíniumötvözetekhez képest.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 830
4 126
113
Mondani mindent lehet, mégse láttam még soha szénszálas kompozitból készült szárny-futómű vagy hajtómű-bekötőcsapot!! :)
Pedig láttam eleget életemben mindegyikből még Airbus meg Boeing "szupergépeken" is... még olyan hajtómű bekötőcsapját is, aminek a ventilátor-lapátjai már kompozitból készültek!!!, a bekötőcsapok mégis acélból készültek...

Húú, most erről eszembe jutott egy Allesmor által betett F-22 futóműrészt, ami mintha műanyagból lett volna. Amúgy passz. Mondjuk, én inkább fémpárti vagyok a "kritikus" (komolyabb és változó irányú mechanikai terhelés) részeknél, mert azok "kiszámíthatóbbak". :)
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Ja, az "egész szárny"-nak abból van a borítása, a teherviselő főtartók, merevítők és bordák meg sajtolt durálból, az erő-beviteli bekötési pontoknál bronz vagy acél megerősítésekkel. Ez kb. olyan, mintha megépítenéd egy modell szerkezetét fenyőlécből, bevonnád papírral, aztán azt mondanád hogy papírból van az egész. :)
Ha megnézed a B 787 Dreamlier-t, még annak is csak az 50%-a kompozit, 20%-a durál, 15% titán és a többi acél meg stb.
Nem csak a borítás, pont ez tűnt fel nekem, hogy merevítő elemek voltak szénszálból és azokat tesztelték külön. Azt nem tudom, hogy az összes merevítés szénszálas volt-e vagy csak éppen egy olyant mutattak, de biztosan van benne ilyen.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 830
4 126
113

Phoenix

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
549
1 260
93
Ja, az "egész szárny"-nak abból van a borítása, a teherviselő főtartók, merevítők és bordák meg sajtolt durálból, az erő-beviteli bekötési pontoknál bronz vagy acél megerősítésekkel. Ez kb. olyan, mintha megépítenéd egy modell szerkezetét fenyőlécből, bevonnád papírral, aztán azt mondanád hogy papírból van az egész. :)
Ha megnézed a B 787 Dreamlier-t, még annak is csak az 50%-a kompozit, 20%-a durál, 15% titán és a többi acél meg stb.

Vigyázz, mert ezek a százalékok tömegszázalékok! Azaz az üres tömeg 50%-a kompozit, ami nem egyenlő az alapanyagok 50%-ával! A komplett törzsborítás, szárny, főtartók, hossz- és keresztmerevítők, stb kompozitból vannak, ami mennyiségileg nézve több mint 90 százaléka a strukturális elemeknek.
 
  • Tetszik
Reactions: wolfram and joker

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 013
113
A "hagyományos" anyagnak (acél, titán, stb.) van egy olyan sajátossága még, hogy izotróp, illetve adható egy alakítási anizotrópia mondjuk a kovácsolással. Ezáltal a mechanikai tulajdonságok sokkal jobbak lesznek az alakított iránynak megfelelően, de az alakítatlan sem lesz sokkal rosszabb. Ez megvalósítható ugyanakkora tömeggel és mérettel.

A kompozit ezt a fenti két feltételt nem tudja jelenleg kielégíteni. A dinamikus terheléseknek sajnos van egy olyan sajátossága, hogy a középértéktől jócskán eltérő csúcsfeszültségeket is felvehet. A feszültségcsúcsra méretezésnek ez az alapja. Amíg pl. egy szárnyborítás, vagy vezérsík nagyjából számolható és van tér adott esetben a méret növelésére, hogy ugyanazt a merevséget elérjék, addig a történet működik. (Itt mondjuk a repülőgép tömege nem játszik szerepet a fellépő erőknél és az erők iránya is vagy nagyjából ugyanaz...)

Ezzel szemben a futóműről ezt már nem lehet elmondani. Mivel a futóművet behúzod, a rendelkezésre álló tér véges. A fellépő erők iránya jócskán eltérhet az ideálistól, az erők nagysága széles spektrumban változhat. A mechanikai tulajdonságok a kompozit esetében idő- és terhelésfüggőek. A relaxációt bele kell számolni. A maradékélettartam-becslés rendkívül nehéz, az időszakos felülvizsgálat dettó. (Az iparban jelenleg használt anyagvizsgálati módszerek nehezen átvihetőek a kompozitokra, az új technológiák meg még alig vannak elterjedve)
 
  • Tetszik
Reactions: wolfram and fip7

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Vigyázz, mert ezek a százalékok tömegszázalékok! Azaz az üres tömeg 50%-a kompozit, ami nem egyenlő az alapanyagok 50%-ával! A komplett törzsborítás, szárny, főtartók, hossz- és keresztmerevítők, stb kompozitból vannak, ami mennyiségileg nézve több mint 90 százaléka a strukturális elemeknek.
Tudom hogy nem darabszámban, hanem súlyszázalékban számolnak, de így vannak megadva az adatok mindenütt. Ha meg darabszámra nézzük, akkor ne hagyjuk már ki a tízezres nagyságrendben beépített durál-szegecseket se, azok nélkül is szétesne az a "tiszta kompozit-repülőgép"! :) A Dreamlinert csak azért említettem, hogy még a legmodernebb utasszállítóban is van durál-ötvözet (pl. a szárny-bordák is abból készülnek). Ahonnan kiindultunk, az A-380-nál meg még minden teherviselő elem (megerősített törzskeretek, hossztartó-gerendák, bekötési csomópontok, szárnyfőtartók és bordák, merevítők nagy része) bizony alu-ötvözetből készül. Konkrétan pl. az A-380 szárnyfőtartója jelenleg a világon a legnagyobb egy darabból készült süllyesztékben kovácsolt alu-ötvözetű alkatrész, sőt, a 800F teherváltozatra még a szárny-borításnál is durál-lemezelést terveznek.
Teljesen kompozit-szerkezetű utasszállítót jelenleg egyetlen típust ismerek, és ez az olasz Piaggio Avanti, de ez csak egy néhány személyes magángép-kategória, a fentiekhez képest egy játék-repülő. Gyönyörű, aranyos, kedves műanyag-repülő, szerencsére életemben egyszer láthattam/simogathattam élőben is, de akkor is "kissé" más kategória mint a fenti "nagyságok".
 
  • Tetszik
Reactions: wolfram

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 294
113
A kompozit anyagokkal semmi más baj nincs mint a rugalmassaguk...
Ezért nem alkalmasak nagyon sok feladatra... nem a szakitoszilardsagukkal van a probléma és nem is a hoallosaggal... ez mugyanta kérdése csupán...
A merevseg hiánya a probléma ami jelenleg nem megoldható mert hiába alkalmaznának keményebb mugyantat nem lenne megoldás mert alacsony lenne az élettartama mert ami a kompozit nagyrészét alkotja (uvegszal szenszal dynema aramid) továbbra is"rugalmas" és ha egy rugalmas anyagot túl szilárd anyaggal v onsz be (pl vasbeton szál betonbamartva egy cm betonbeconattal) egyszerűen lepereg... ha meg más a mugyanta arány 35% nál több akkor strukturalisan nem felel meg hisz akkor egy szimpla muanyagtomb szalasanyag tartalommal és nem szalasanyag mugyantaval kezelve.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Szerintem PS, de akkor is jól néz ki :D
215952xbnsee1s6fwek144.jpg