1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Jakovlev Jak-38 "Forger"

Diskurzus a(z) '2. generációs típusok' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. vilmoci

    vilmoci Well-Known Member

    őőő Te most miről beszélsz?
     
  2. borisz

    borisz Well-Known Member

    Nem köszi, ezt nem értettem.
     
  3. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Nem a forgatónyomaték itt a gond, hanem a precesszió. A forgórész perdülete a gépet a tengelyre merőlegesen el akarja forgatni.
    Egy irányba forgó légcsavaros gépek intenzív irányváltásnál be akarnak perdülni, nagy gázadásnál a földön a függőleges tengely mentén kitörnek, a sugárhajtású gépek szintén beperdülnek, stb stb. A precesszió olyan hatással van a gép mozgására, mintha be lenne lépve az oldalkormány.
    Levegőben függeszkedő gépek esetében pedig a függőleges tengely mentén folyamatosan el akarnak forogni.

     
    endre, Ocses, gacsat and 4 others like this.
  4. dudi

    dudi Well-Known Member

    Köszi!
     
  5. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Ha a hajtómű csak az egyik oldalra akarja akarja elforgatni a gépet, akkor a hajtómű forgatónyomaték kiegyenlítő rendszert csak az egyik oldalra kell kiépíteni.
    Ha viszont a hajtómű nagyjából ki van egyensúlyozva (mondjuk ellenforgó alkatrészekkel), akkor mindkét irányba ébredhet forgatónyomaték, igaz sokkal kisebb. Azt nem tudom, hogy teljesen ki lehet-e egyensúlyozni?.
    Az első eset a BMW, Moto Guzzi, A második a Honda.
     
  6. dudi

    dudi Well-Known Member

    Az előbb írták,hogy nem a forgatónyomaték a gond...
     
    gacsat likes this.
  7. vilmoci

    vilmoci Well-Known Member

    Jaaa, hogy motorbiciklikről...
    OK.
     
    endre likes this.
  8. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

  9. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Ahova be tudtak tenni még egy pilótát székestül, oda egy radar is be tudtak volna.
     
  10. emel

    emel Well-Known Member

    Persze, ha az együlésesnek is ugyanúgy meghosszabbították volna az orrát mint a kétülésesnek, ami nagyobb önsúlyt jelentett volna - tehát még kisebb hatótávot. Szóval tudta Szergej mit miért tesz - illetve nem tesz meg.
     
    fishbed, Ocses and molnibalage like this.
  11. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Megtervezte a 141est.
    A Jak-38 nem vadászgép volt, hanem támadó. Strumovnyik.
    Szerintem alulértékelt gép, ami főleg gazdasági okokból ment a levesbe.
     
  12. emel

    emel Well-Known Member

    Kényszerből lett támadó (annak is gyenge), mert a méretbe/teljesítménybe nem fért bele egy légifölény-vadász. Pedig a flottának először mindig vadászgépre van szüksége, ha nem tudja magát megvédeni akkor nem sokáig van honnan csapást mérni.
     
    borisz, fishbed and molnibalage like this.
  13. fonak9

    fonak9 Well-Known Member

    Támadónak is gyenge volt, mert a minimális tömegű fegyvert tudott hordozni csak. Kb. a MiG-17 szintjét hozta, mint támadógép. Na jó, annyi különbséggel, hogy hordozhatta a Kh-23-at.
     
  14. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A Jak-38-as főhajtóműve a MiG-23Sz és a MiG-23UB gépek Tumanszkij R-27-esén alapult. Ezt a hajtóművet a Tumanszkij a MiG-23-asokban előbb R-29-essé, majd még azon is túl az R-35-össé fejlesztette tovább, de ezekből nem készült függőleges rezsimre is képes utánégető nélküli változat a Jak-38-asok számára.
    Értelme se lett volna a kis szériás típus miatt, meg amúgy se oldotta volna meg a problémát.
    Hanem a Jak-141-es számára tervezett R-79-es is az övék volt, az alapoktól indulva egy kimondottan VTOL-képes, ugyanakor a szuperszonikus repüléshez szükséges utánégető rendszerrel is ellátott hajtóművet alkottak. Ennek fő ismérve a kontrarotáló forgórész is, amivel nem csak a precesszió problémját oldották meg, hanem az adott fokozat számból kinyerhető lehető legnagyobb fajlagos tolóerő elérését is nagyban segítette.
    Hiszen a két kontrarotáló forgórész találkozásánál nem kellett állólapátsor, illetve az ellenforgó járólapátok egymáshoz viszonyított sebesség különbsége is így lehetett a legnagyobb. Ha az egyik forgórész az egyik irányba forog 8000 per perccel, a másik meg a másik irányba mondjuk 7000-el, akkor a két forgórész találkozásánál úgy viselkedik ahátul levő járólapát, az elől lévőhöz képest, mintha az egy álló lapátsorhoz képest 15000-el forogna. Ennek megfelelően a sűrítés is nagyobb lesz azon a két szomszédos fokozaton. Előtte és utána mind a két forgórészen kell termsézetesen állólapátozás, hiszen ez csak a két kontrarotáló forgórész határán érvényes.
    A fenti számokat csak spekuláltam, abból kiindulva, hogy mekkora átmérője volt az R-79-es forgórészeinek. A fokozatok száma is sokat elárul, hiszen a többi szuperszonikus hajtóműhöz képest teljesen szokatlan módon, az R-79-esnek csak egyetlen fokozata volt a kisnyomású és mindössze hat fokozatból állt a nagynyomású kompresszora. Viszont cserébe mintegy 180kg-nyi levegőt mozgatott meg a hajtómű másodpercenként. Tehát célirányosan egy nagy impulzusú, relatíve kis tömegű, a tömegére vetítve jókora tolóerő előállítására képes hajtóművet terveztek meg a géphez és nem kényszerből módosították egy másik repülőgép számára tervezett dizájnt.
     
    misinator, vilmoci, fip7 and 7 others like this.
  15. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Nem. A Jak-38 egy hulladék volt. Megpróbáltak valamit és sikerült összerakni egy olyan gépet, aminek a harcértéke a MiG-21PF/MF-ét sem érte el úgy kb. csak R-3Sz helyett R-60 volt rajta. Nagy ügy...

    Szerintem technikai téren befejezhetnéd az észosztást, amikor ...
    a fenti idézett marhaságok sikerült megint csak összehozni. Első pillantásra is nyilvánvaló ökörség. Középiskolás fizikatudás elég hozzá. Tudod, súlypont...

    A Jak-38-nak gyakorlatilag nem volt harcértéke.
     
    borisz, fishbed, blogen and 1 other person like this.
  16. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Az előbb láttam 600 kiló bombával helyből felszállni.
     
  17. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Egy Kijev ezerszer jobban van védve, mint egy Nimitz.
     
  18. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Precessziós probléma:
     
  19. fonak9

    fonak9 Well-Known Member

    Igaz, sőt nekifutással 1,5-2 t-t is tudott.

     
  20. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Leszállni meg nem tudott vele.
     

Ezen oldal megosztása