Lelkes rajongó
Némethi Gábor
Ehhez. Egy e-mail (változtatás, stilizálás, javítás nélkül - copy/paste). Egy kiemelkedően lelkiismeretes, példamutatóan gondos körzeti orvos levele pácienseihez, a Covid-19 világjárvány második évében. Magyarország, 2021.
A kép, aminek egy részletét megvilágítja, valóban ijesztő. Hosszan lehetne elemezni, hogy abból, amiket leírt, mi miért elfogadhatatlan, méltatlan, értelmetlen, de helyette csak egy elfojtott káromkodás az, ami megfelelő reagálás.
"Tisztelt Pácienseim!
Tájékoztatom Önöket, hogy most már folyamatosan oltunk. Meg oltó pontra utalunk.
És folyamatosan szervezzük ezt. A folyamat a következőképpen néz ki.
1. Kapunk egy listát (pl. 85 éven felüli betegek, vagy 18-60 közötti krónikus betegek, vagy 60-74 közötti makk egészségesek névsorát)
Egyúttal megmondják (név szerint!), hogy kit mivel kell/lehet beoltani. Azt is, hogy hány beteget. (Eddig a rendelőben hetente 10 beteget volt módunk oltani, és 5 beteget tudtunk oltópontra utalni.) A kapott listákon egyre több név szerepel. Az elsőn még "csak" 90, a mostaniakon már kb. 250 név. Nekem se, a Törzsnek sincs fogalma arról, hogy mikor érünk a végére!
2. Általában 2 napon belül le kell adnunk, hogy a lista elején szereplők közül kit tudtunk utolérni, ki fogadta el és ki utasította el az éppen felajánlott oltó anyagot (a múlt héten
Modernával oltottunk mi és a központban Pfizerrel oltottak, ezen a héten AstraZeneca-val oltunk és az oltóponton Szputnyikot adnak).
Ez az oltásra-szervezés heti több tucat órát vesz igénybe (heti többszáz (!) email, számolatlan telefonhívás).
3. Várjuk az oltóanyagot. Van, hogy megígérik, hogy küldenek, de nem jön. Aztán "kiverem a balhét". Sajnálkoznak, hogy nem jut. Fújjak le mindent. Ezt írásba is adják. Amikor elkezdeném erről értesíteni a már berendelt betegeket, csönget egy futár és hozza az oltóanyagot. 1 ampullát. A három kollégám még délben megkapta....
3. A legkisebb része a munkának, hogy ütemezetten, pontosan beadjuk az oltásokat, felkészülve az esetleges nemkívánatos hatások elhárítására. (Hol 90 éven felülieket, hol fiatalabb de súlyos, krónikus betegségek től szenvedőket oltunk.)
4. Írunk minderről egy csomó jelentést.
5. Ha egy oltási ciklus lezárult, akkortól kezdve rettegve nézzük a levelezésünket. Van, olyan, hogy naponta 3-4 levelet kapunk a törzstől. Pl., hogy oltsak be 10 embert. Aztán, hogy nem jut oltóanyag. Aztán, hogy csak helyben kell oltani, aztán az hogy az oltópontra is utaljak. Aztán jönnek SMS-ek, hogy nézzem meg a leveleket, mert a "spam"-ok közé érkeznek...
Nem szeretném tovább mesélni, mert úgy is leírhatatlan.
A lényeg az, hogy oltunk és főleg oltásra szervezünk.
Közben (febr. elsejével!) bevezettek egy új elektronikus halott-jelentő rendszert, amit nekünk kell működtetni az anyakönyvvezetők helyett.
Meg egy másikat, amin a jogosítványokat kell intéznünk, háromfelé adminisztrálnunk, az okmányirodát tehermentesítendő. (Tényleg ez most a legfontosabb!)
Természetesen napokig nem működött egyik felület sem. Már alakul.
Mellesleg egyre több megint a COVID gyanús beteg. (Meg az igazoltan COVID-os is.) A tesztelésüket is nekünk kell szervezni. Kb. az ötödik metódussal. (Egész hétvégén hiába mentek a betegeim a megadott vizsgálati helyszínekre, nem fogadták őket, mert az e-beutaló nem jutott el hozzájuk.) Aztán hétfőn - egy csomó telefonálgatás után - kiderült, hogy a friss fejlesztés nem jó. Most visszaálltunk egy előzőre, az ma működött.
Ehhez jön, hogy napi 15-20 érdeklődő, sürgető levelet/telefont kapok, hogy kit, mikor fognak oltani? Hol áll a sorban? Rajta van e a listán? Intézzem, hogy hamarabb...
Aztán jönnek a recept- és a szükséges (meg a szükségtelen) beutaló kérések.
A táppénz, az adóigazolás, a lőfegyver, a kishajó, a gépjárművezetés, stb...
Ja és valamikor gyógyítani is kellene!
Nagyon szépen kérek mindenkit, hogy a továbbiakban tekintsenek el az oltásügyi érdeklődésektől, előnykereséstől. Én megértem, hogy mindenki mihamarabb oltakozni szeretne.
Ezzel így van a Föld összes lakója. Én csak egy kis csavar vagyok a NAGY gépezetben. Nem én gyártom, veszem, osztom az oltóanyagokat. Nem is én osztályozom, rangsorolom a pácienseimet. (Azt sem értem, mi alapján, hol történik ez?)
Azt viszont nagy tisztelettel kérem Önöktől, hogy legalább naponta nézzék meg az e-mail fiókjukat és jelezzenek vissza, ha látják, hogy kaptak tőlem egy értesítést.
A félreértések további elkerülése érdekében ezentúl "körlevél" téma-megjelöléssel küldöm az általános tájékoztató leveleimet és "sürgős, megválaszoladó" megjelöléssel azokat, amik konkrét oltási felhívások.
Írják meg azt is, ha éppen nem alkalmas Önöknek egy oltási időpont, vagy nem tetszik a megajánlott vakcina típusa, a lényeg az, hogy válaszoljanak! (Én más időpontokat adni, más vakcinát osztani nem tudok, csak azt, amit a Központ meghatároz.)
A 2.5 órája lezárt oltásszervezési kampányban 30 embernek ajánlottam oltási lehetőséget. Ebből 20-an (!) semmilyen módon jelezték vissza, hogy elfogadják e? Végül - sok sok felesleges telefonálgatás és e-mailezés után - összeállt egy 15 főnyi lista, akiket ezen a hétvégén oltunk.
Borzasztó, hogy miközben sokszázan nyaggatnak oltásért, addig azok, akiknek pedig felajánlom - mert lehetőséget kapok rá - azok nem is reagálnak az ajánlatra.
Elnézésüket kérem a hosszadalmas és kissé zavaros levelemért, de már a végét járja minden szellemi kapacitásom.
A lényeg: mindenkit azon az ímélen keresek meg elsősorban, amit a vakcinainfo-n való regisztrációnál megadott. Ha nincs neki, akkor az ott megadott telefonszámon.
Mindenkit megkeresek, akit lehetőségem van oltani.
Csak azokat olthatom, akik regisztráltak (nem nálam, hanem a vakcinaino.gov.hu-n), tehát aki még nem tette meg, az sürgősen pótolja ezt, mert eszerint megy az oltás! Egy e-mail címről állítólag csak egy regisztrációt fogad el a rendszer, emiatt sok házaspár (közös mail címmel) egyik párja lemarad a listákról. Aki bizonytalan, hogy jól regisztrált e, az inkább regisztráljon más címről is!
Sajnálom, de (fizikailag) nem áll módomban az 1500 páciensem regisztrációs státusát naponta leellenőrizni.
Vakcinákból választani nem lehet. Aki nem fogadja el a megajánlottat, az számomra ismeretlen módon és időben fog oltáshoz jutni. (Nekem módom sincs arra, hogy a Központ felé jelezzem, hogy ki, mit szeretne.)
Megértő türelmüket köszönve, tisztelettel:
Dr. ................ (teljes név, de ugye érthető, hogy azt nem hagytam benne a másolatban?)