JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 902
22 370
113
Igen, bocsi, a tizedes vessző elcsúszott miközben forditottam...a kb. 1,7milliárd a helyes évente...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 139
73 691
113
Gripen E hírek

http://www.flightglobal.com/news/articles/saab-reveals-full-gripen-e-design-cost-savings-396977/
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 139
73 691
113
Nem függ a Gripen E sorsa a svájci népszavazástól

http://www.janes.com/article/35336/gripen-e-not-reliant-on-swiss-referendum
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 139
73 691
113
Saab to offer Gripen C/D upgrades

http://www.janes.com/article/35119/saab-to-offer-gripen-c-d-upgrades-pushes-exports
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
11 652
14 633
113
Gripen E hírek

http://www.flightglobal.com/news/articles/saab-reveals-full-gripen-e-design-cost-savings-396977/

Ez a Gripen E tulajdonképp a Gripen NG lenne?

Vajon a mi gépeinket fel fogják így turbózni? Már amennyiben valaha is komolyabban lesz véve a honvédelem kérdése.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 902
22 370
113
Elméletileg a szárnyvégi szenzorok csereszabatosak probléma nélkül (pl. a dél-afrikai gépeken is más), lassan kész az új radar...nem lehetne gond a fejlesztés. A cseheknek volt eszük, beletették a bérlés folytatásába...Mo.-n nem tudom van-e szándék ilyesmire, ha még bombafegyverzetre sem mertünk/tudtunk költeni (ugyan a gyakorláshoz feltétlenül nem kell, a fegyvereseknek azért legalább egy szett ebből-abból jó lett volna).
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 376
55 054
113
"A 16,5 tonnás maximális felszálló tömegű gép sárkányának üres súlyát ennek ellenére 20%-kal sikerült csökkenteni, így a hivatalos kommunikáció szerint mindössze 3 tonnát tesz ki."

Nah, ne. Nagyobb a gép, meg lett erősítve és csak 3 tonna? Ez a túl szép, hogy igaz legyen!
 

luperator

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
1 061
1 653
113
"A 16,5 tonnás maximális felszálló tömegű gép sárkányának üres súlyát ennek ellenére 20%-kal sikerült csökkenteni, így a hivatalos kommunikáció szerint mindössze 3 tonnát tesz ki."

Nah, ne. Nagyobb a gép, meg lett erősítve és csak 3 tonna? Ez a túl szép, hogy igaz legyen!

Korrigálva, bár amit írtál az nem változott. Köszi!
 
M

molnibalage

Guest
Valami nagyon durva fordítási hiba lehet. Az C Gripen üres tömege majdnem 7 tonna. A világon nincs olyan súlycsökkentési program, ami akkor a súlycsökkenést képes lenne összehozni. Az összes eddigi svéd marketing (!) anyagon az volt, hogy a Gripen NG üres tömege nagyobb lesz, mint a C változaté...

67obo7.jpg


A 3-as érték talán a 3%-on növekedésre vonatkozik.
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 438
611
113
"Maximum take-off weight will be 16.5t, with the type’s empty airframe weight accounting for just 20% of this, at around 3t."

Ez az eredeti mondat. Elő a szótárakkal! :)
 

luperator

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
1 061
1 653
113
Az én értelmezésemben ez a mindenféle berendezéstől mentes adatra vonatkozott, így a félreértések elkerülése végett világosan fogalmazva írtam át.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Hali
Az "empty airframe weight" üres sárkányszerkezeti súlyt jelent, ebben nincs benne a több mint 1 tonnás hajtómű, és semmiféle fedélzeti rendszer és berendezés sem (katapult, futóművek, gépágyú, rendszerek berendezései, csővezetékei, kábelezés stb.), tehát csak az üres "csontvázról" van szó.
Üdv ML
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 376
55 054
113
emel

Szerintem is igazad van, először én is azt hittem, mint molni, aztán elolvastam újra, és úgy írtam amit írtam. Ugyanis egy ilyen térfogatot lefedő (bocsi nem vagyok mérnök), 16.5 tonnát 9G-nél is tartósan megtartó vázszerkezet, ami kibír legalább 4000 repült órát szerintem nem lehet csak 3 tonna. Mindössze 3 tonnás szerkezettől ez hatalmas bravúr lenne. (Szerintem)
Aztán persze lehet, hogy az egész lelke egy különleges titánötvözet és így sikerült nekik. De ez a súly számomra akkor is extrém alacsonynak tűnik.
 
M

molnibalage

Guest
Ha az egész gépet kompzitból és titánból építenék, akkor sem lenne ennyivel könnyebb...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 362
77 045
113
Nem lehet,hogy csak a sárkány tömeg 3 tonna minden beépített rendszer nélkül?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 093
113
Én is úgy látom, hogy itt többeket csapdába ejtett egy ügyes marketingfogás. A gépek abszolút üres sárkányszerkezeti tömegéről (type’s empty airframe weight) ugyanis igencsak ritkán esik szó. Sőt, szinte soha. Ennek igazából nincs is értelme, de itt az ütős információn volt a hangsúly, hát bedobták. A 3 tonna szerkezeti tömeg valószínű egy mindenféle hajtómű, segédhajtómű, rádiólokátor, hidraulika, sűrített levegő, tüzelőanyag rendszer, elektromos rendszer, no meg a kabin szekció nélkül értendő váztömeg. Egyfajta tiszta állandó.

A gép szerelt, de nem feltöltött szerkezeti tömege bőven 7 tonna felett lesz.

Egyféle értelmet látok ebben az információban. Ha én SAAB lennék, azon belül is a Gripen E fejlesztését végző csapatból a sárkányszerkezet lenne az én reszortom, én is beadnám ezt. Ezzel azt sugallva, hogy én is keményen dolgoztam a magam részén, hiszen az én szakterületemhez tartozó Gripen-rész csupán csak 3 tonnát kér az egészből.
Ahhoz, hogy a többiek mit, hogyan faragnak le, hizlalnak fel, nekem semmi közöm.
Ez a fajta marketingolás az autók világából jött elő, ahol egy-egy újabb modellnél, mikor meg kell indokolni, hogy miért kerül annyiba, meg szokták említeni, hogy nagy szilárdságú de könnyebb acélt, vagy egynesen aluminiumot alkalmaztak a karosszériánál, melynek tömegéből így 100-120 kg-ot sikerült lefaragni. Fantasztikus adat, főleg, ha a csupasz karosszéria kb 500 kg-os tömegére vetítjük. De ennek már nem sok előnyét élvezhetjük a készre szerelt járműnél, melyben ott van a nehezebb dízelmotor, meg a rengeteg kötelező biztonsági berendezés, az extrákról nem is beszélve.

Már csak azt nem ártana tudni, hogy egy C/D Gripen váztömege mennyi lehet ezek után...
 

Kulso_54

Well-Known Member
2010. június 14.
2 962
5 899
113
Gondolom képalkotó funkciója is van, ha már azonosítani is lehet vele.

Most már csak az érdekelne, hogy mit milyen távolságból tud, hogy aztán össze lehessen hasonlítani orosz megfelelőjével.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 162
10 905
113
Valóban, azt írják, hogy a <b>legnagyobb engedélyezett felszállótömeg</b> 16,5t, aminek mindössze 20%-át, 3 tonnát tesz ki az üres sárkányszerkezet.

Ez pedig tipikus Discovery-s szöveg. Való igaz, sőt érdekesnek tűnik, mert vannak benne számok, van arány, de igazából semmire sem megy vele az ember.