JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 814
5 898
113
En meg inkabb hiszek az F-16 uzemeltetoinek, mint neked. :p
Én meg a Gripen marketingeseinek nem hiszek. Ha jól emlékszem, itt a fórumon is volt téma, hogy a kecskeméti beton minősége is gond volt a Gripennek.

Valószínűleg ha elolvasod a "Hogyan üzemeltessük a Gripent szükségrepülőtérről" című dokumentumot, akkor az úgy kezdődik, hogy kell egy X hosszúságú, jóminőségű, szennyeződés mentes beton vagy aszfalt csík. :)
 
  • Tetszik
Reactions: bel and alali77
K

kamm

Guest
Én meg a Gripen marketingeseinek nem hiszek. Ha jól emlékszem, itt a fórumon is volt téma, hogy a kecskeméti beton minősége is gond volt a Gripennek.

Valószínűleg ha elolvasod a "Hogyan üzemeltessük a Gripent szükségrepülőtérről" című dokumentumot, akkor az úgy kezdődik, hogy kell egy X hosszúságú, jóminőségű, szennyeződés mentes beton vagy aszfalt csík. :)
Te készen vagy, baszki - az megvan, hogy az F-16 intake közvetlenul a palya felett, a gep ALATT van...? A Gripene meg joval feljebb, a gép OLDALÁN...? :confused:
Komolyan, ti Zelensky-szurkolok néha olyanokat tudtok előadni komoly arccal, hogy csak nézek. :)
 
  • Vicces
  • Tetszik
Reactions: fip7 and alali77

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 814
5 898
113
Te készen vagy, baszki - az megvan, hogy az F-16 intake közvetlenul a palya felett, a gep ALATT van...? A Gripene meg joval feljebb, a gép OLDALÁN...? :confused:
Komolyan, ti Zelensky-szurkolok néha olyanokat tudtok előadni komoly arccal, hogy csak nézek. :)
Szerinted a kerék hogyan veri fel a szemetet? Hátra és oldalt. A Gripen esetében vagy 1,5 méterrel előbb van a kerék a levegő beömlőnél, vagyis egy felvert kő simán bekerülhet. Arról nem is beszélve, hogy a guminak is mennyire jót tesz, amikor 200 km/órával rámész valamilyen szemétre.

Szerintem semmilyen modern vadászgépnek nem jó a szemetes pálya, a Gripennek sem. Csak Te képzelsz a Gripennek mindenféle szuper képességeket.
 
K

kamm

Guest
Szerinted a kerék hogyan veri fel a szemetet? Hátra és oldalt. A Gripen esetében vagy 1,5 méterrel előbb van a kerék a levegő beömlőnél, vagyis egy felvert kő simán bekerülhet. Arról nem is beszélve, hogy a guminak is mennyire jót tesz, amikor 200 km/órával rámész valamilyen szemétre.

Szerintem semmilyen modern vadászgépnek nem jó a szemetes pálya, a Gripennek sem. Csak Te képzelsz a Gripennek mindenféle szuper képességeket.
Szerinted MELYIK érzékenyebb ill sziv be KEREK NÉLKÜL is barmit a pályáról??
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 814
5 898
113
Szerinted MELYIK érzékenyebb ill sziv be KEREK NÉLKÜL is barmit a pályáról??
Ha azzal nem számolsz, hogy a kerék felveri a szemetet, akkor nyilván az a gép kényesebb, amelyiknek lejjebb van a levegő beömlője. (F-16) Csak a való életben nem lehet nem figyelembe venni egy ilyen problémát, mert akkor könnyen ráfázol.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 190
10 665
113
Meg egy csomó masnak sem kell, de ne zavard meg...
Igazából mindegyiknek kell. A Gripennek is, ott is azzal kezdik hogy letakarítják az utat. Amúgy a repülőtér üzemeltetésének is része hogy rendszeresen ellenőrizni kell hogy ne legyen rajta szemét.
Szingapúrban, Tajvanon, Finnországban, Lengyelországban és Svédországban is ezzel kezdik. Ráadásul mindegyik esetben előre kiépített szükség repterekről van szó. És a finneknek még azt is megígérték hogy az F-35 is fog tudni úgy működni ezekről a repterekről, mint az F-18. És nekik nem mondtad hogy buták, mint mi itt, ezért ők el is hitték.
Az amik is gyakorolják ezt a "csak Gripen tudja" dolgot az A-10-el néhány éve újra, bár az kicsit más tészta.
Ők ha jól emlékszem 2013 óta gyakorolják a "Rapid Raptor" koncepciót, mikor alig előkészítetlen repterekre küldenek el 4 f-22-t és egy szállító repülőt hogy onnan üzemeljen, ezt folyamatosan terjesztik ki a többi típusra is, a kínai fenyegetés hatására.
Ez része a "ACE" stratégiájuknak.

Igen, a MIG-ek esetén is kellett takarítani a pályát.
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 266
8 515
113
Igazából mindegyiknek kell. A Gripennek is, ott is azzal kezdik hogy letakarítják az utat. Amúgy a repülőtér üzemeltetésének is része hogy rendszeresen ellenőrizni kell hogy ne legyen rajta szemét.
Szingapúrban, Tajvanon, Finnországban, Lengyelországban és Svédországban is ezzel kezdik. Ráadásul mindegyik esetben előre kiépített szükség repterekről van szó. És a finneknek még azt is megígérték hogy az F-35 is fog tudni úgy működni ezekről a repterekről, mint az F-18. És nekik nem mondtad hogy buták, mint mi itt, ezért ők el is hitték.
Az amik is gyakorolják ezt a "csak Gripen tudja" dolgot az A-10-el néhány éve újra, bár az kicsit más tészta.
Ők ha jól emlékszem 2013 óta gyakorolják a "Rapid Raptor" koncepciót, mikor alig előkészítetlen repterekre küldenek el 4 f-22-t és egy szállító repülőt hogy onnan üzemeljen, ezt folyamatosan terjesztik ki a többi típusra is, a kínai fenyegetés hatására.
Ez része a "ACE" stratégiájuknak.

Igen, a MIG-ek esetén is kellett takarítani a pályát.

AV8B simán felszáll bármilyen lapos területről, a Yak-141 meg még a betont is lebontja maga alatt (azért is álltak le vele, nem győztek utána pályát javítani).
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 159
5 988
113
Szerinted MELYIK érzékenyebb ill sziv be KEREK NÉLKÜL is barmit a pályáról??
Nem fog beszívni bármit annyira alacsonyan nincs hogy közvetlenül porszívózza a kifutót(Ennyire nem hülyék tervezték,Kínaiak se azok akik hasonló kalakítással tervezték a J10-et).Hasonlóan lent van a Su27 család beömlője is meg az említett 29-esnek és ott van az Eurofighter is.
Felszállópályan levő törmelék nem is feltétlenül csak azért veszélyes mert beszívhatja a hajtómű amire példa a 2000 júliusi concorde katasztrófa
 
K

kamm

Guest
Nem fog beszívni bármit annyira alacsonyan nincs hogy közvetlenül porszívózza a kifutót(Ennyire nem hülyék tervezték,Kínaiak se azok akik hasonló kalakítással tervezték a J10-et).Hasonlóan lent van a Su27 család beömlője is meg az említett 29-esnek és ott van az Eurofighter is.
Felszállópályan levő törmelék nem is feltétlenül csak azért veszélyes mert beszívhatja a hajtómű amire példa a 2000 júliusi concorde katasztrófa
Igazából mindegyiknek kell. A Gripennek is, ott is azzal kezdik hogy letakarítják az utat. Amúgy a repülőtér üzemeltetésének is része hogy rendszeresen ellenőrizni kell hogy ne legyen rajta szemét.
Szingapúrban, Tajvanon, Finnországban, Lengyelországban és Svédországban is ezzel kezdik. Ráadásul mindegyik esetben előre kiépített szükség repterekről van szó. És a finneknek még azt is megígérték hogy az F-35 is fog tudni úgy működni ezekről a repterekről, mint az F-18. És nekik nem mondtad hogy buták, mint mi itt, ezért ők el is hitték.
Az amik is gyakorolják ezt a "csak Gripen tudja" dolgot az A-10-el néhány éve újra, bár az kicsit más tészta.
Ők ha jól emlékszem 2013 óta gyakorolják a "Rapid Raptor" koncepciót, mikor alig előkészítetlen repterekre küldenek el 4 f-22-t és egy szállító repülőt hogy onnan üzemeljen, ezt folyamatosan terjesztik ki a többi típusra is, a kínai fenyegetés hatására.
Ez része a "ACE" stratégiájuknak.

Igen, a MIG-ek esetén is kellett takarítani a pályát.
Ha azzal nem számolsz, hogy a kerék felveri a szemetet, akkor nyilván az a gép kényesebb, amelyiknek lejjebb van a levegő beömlője. (F-16) Csak a való életben nem lehet nem figyelembe venni egy ilyen problémát, mert akkor könnyen ráfázol.

Egyseruseg kedveert ignoralom a strawman argumenteket...

Akkor megegyszer, hatha lassan hajlandoak lesztek elolvasni annak a professional velemenyet, aki nem Taktaharkany-alsorol okoskodik a kapanerol, hanem ebbol elt:

 
  • Vicces
Reactions: Negan

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 814
5 898
113
Egyseruseg kedveert ignoralom a strawman argumenteket...

Akkor megegyszer, hatha lassan hajlandoak lesztek elolvasni annak a professional velemenyet, aki nem Taktaharkany-alsorol okoskodik a kapanerol, hanem ebbol elt:

Nem látok a linkedben a Gripen-re vonatkozó részt. Segítenél hol találom? (A kereső sem talál. :D )
 
  • Tetszik
Reactions: cirqle
K

kamm

Guest
Nem látok a linkedben a Gripen-re vonatkozó részt. Segítenél hol találom? (A kereső sem talál. :D )
Nem is arrol volt szo, hanem arrol, hogy az F-16 gyakorlatilag hasznalhatatlan a jelenlegi ukran korulmenyek kozott. Precizen le is vezeti, miert.
A Gripen mindossze tangencialisan lett megemlitve, hogy nemikepp jobb vele a helyzet, mert nem a hasa alatt huzza az intake nyilast, hanem magasabban az oldalan, ti meg ezen kattogtok azota...
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 814
5 898
113
Nem is arrol volt szo, hanem arrol, hogy az F-16 gyakorlatilag hasznalhatatlan a jelenlegi ukran korulmenyek kozott. Precizen le is vezeti, miert.
A Gripen mindossze tangencialisan lett megemlitve, hogy nemikepp jobb vele a helyzet, mert nem a hasa alatt huzza az intake nyilast, hanem magasabban az oldalan, ti meg ezen kattogtok azota...

Eddig még minden nyugati technikát tudtak használni amit kaptak. Háborúban máshol húzódik az elfogadható kockázat határa mint békében, úgyhogy ha kapnak F-16-ot, szerintem be fogják vetni.
 
  • Tetszik
Reactions: bel

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 263
33 581
113
Au ukranok SEMMIT nem tudnak izemeltetni,amihez nem kapnak felszerelest es kikepzest.
De ha kapnak hozza felszerelest,akkor akarmelyik gepet lehet uzemeltetni autopalyarol.F18 szivonyilasai sincsennek magasan,aztan finnek uzemeltetik autoutrol is.
Kamm szokasos Gripennek a szarja is illatos fenyezese az egész hulyeseg .
A10 megint egy olyan tipus,ami tabori,fuves repterekrol is üzemeltethető.De papiron meg a Su24 is,csak nincs értelme.Ritka az olyan tehenlegelo,ami elbirja,es azok is csak uresen,vagy minimalteherrel .Harci teherrel mar nem taboro repter kepes.
AV8 sem szalhatott fel akarhonnan Tabori repteres uzeme telepitett,acellapis tabori repterrol működött.Falklandnal elesben csinaltak is az angolok a Gr3 gepekkel.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and bel

kw3v865

Well-Known Member
2022. április 11.
269
821
93
Eddig még minden nyugati technikát tudtak használni amit kaptak. Háborúban máshol húzódik az elfogadható kockázat határa mint békében, úgyhogy ha kapnak F-16-ot, szerintem be fogják vetni.
Ne feledjük, hogy a vadászpilóta a legdrágábban és leglassabban kiképezhető, ezáltal legnehezebben pótolható emberi erőforrás a háborúban is. Na meg alapból jóval szűkebb körből lehet válogatni, fizikai, egészségügyi okokból nagyon sokan kiesnek. Továbbá, maguk a gépek is a legdrágábbak. Tehát még ha kicsit lazítanak is az elvárásokon, akkor is meggondoltan kell csinálni.
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 159
5 988
113
Simán lehet azonos eladási árban a 2 gép. Ezt már többször is kifejtettem.
Ez a modern nyomtatók, meg a játékkonzolok árazási stratégiája.
Olcsón - még akár veszteséggel is - hajlandóak a gyártók a fő terméket eladni a vevőnek, miközben a haszon busásan, többszörösen bejön később a supporton. A nyomtatók esetén a hasznot (a teljes képesség csomagra) a toneren/patronon fogja realizálni a gyártó, míg a játékkonzolok esetén a platformfüggő játékon.
Nem véletlen, hogy a nyomtatóknál megjelentek az utángyártott kellékanyagok, míg a játékok esetén szolgáltatás szerű előfizetések.
Az F-35 esetén viszont nincs más opciód. Nem nagyon tudsz megmenekülni a LM karmaiból. A géphez kapcsolódó digitális support és mission rendszerek üzemeltetését csak az amerikaiak végezhetik, ők tudnak csak hozzá alkatrészt adni, stb-stb.
Persze a kormányok (ugyebár szigorúan véve csak 4-5 évig övék a felelősség) nagyon szeretik ezt az utóbbi rendszert. Ugyanis sokkal könnyebb elrejteni évekre lebontva egy költségvetéses rendszerben egy ilyen fegyverrendszer valódi költségeit, mint hogy a bejelentéskor kifizetnének egy komolyabb tételt, de utána csak az üzemanyagot meg a pilótákat kellene belepakolni.
Maga a Gripen lízing is emiatt volt olyan előnyös rendszer. A lízing esetén viszont a tulajdonjogi bonyolítás miatt a gépekre gyakran korlátozások érvényesek.

Ezért mondtam, hogy én magam sem mondom azt, hogy az F-35 ördögtől való. Bár nagyon a határon billeg a dolog, de kollektív védelmi szempontból elfogadható az amerikai felügyelet. Persze szuverenitás szempontjából viszont igen komoly kompromisszum.
Szóval lehet olyan forgatókönyv idehaza, amikor azt mondanám, hogy deal, jöjjenek az F-35-ök, de ott mindenképpen egy komplex életciklusra számított előzetes kalkulációval - és nagyon hosszútávú szerződésekkel - szabad csak belemenni, lehetőleg azután, hogy az európai országoknál már legyen 5-10 éves üzemeltetési tapasztalat. Emlékezzünk csak, hogy a lengyelek hogy besz0pták az első F-16-os support szerződést.
És ez az ár még mindig magasabb exprorta amerikai gépek esetén mint "hazai"piacra.És hiába komplexebb gép az F35 mint egy 4 gen+ azért nagyon nem mindegy hogy a gripen-e esetében még nagyon 100 darabos szériáról se beszélhetünk F35-ből már 1000 darab felett van a legyártott gépek száma.Maga a gépen is lehet bőven "haszna" a gyártónak.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 310
81 290
113
Nem biztos hogy Gripen lesz belőle, de aláírtak egy együttműködési megállapodást:

Sweden and the Philippines sign a cooperation agreement regarding the acquisition of defense equipment...

Fxw-3WQaQAEv7l4