Jaszeny osztály / Project 885 Yasen (Oroszország)

D2FXSc1WsAYlG_h.jpg
 
A briteknek, amerikaiaknak csak atommtengerlattjáróik vannak.
Szerintem igen. Partnenti vizekre, fontosabb szorosok környékének ellenőrzése, esetleg hazai kikötők védelmére jó, és viszonylag olcsó megoldást kínálhatnak.

A dízel-elektromos tengeralattjárók.
 
arbalest

Nem tudom értetted -e a válasz hsz-t? A partmenti vizek, kikötők védelmére a DE TA vannak nem az atomtengeralattjárók.
 
Van értelme ma nem nukleáris meghajtásút fejleszteni egy nagyhatalomnak?

A nukleáris meghajtás még mindig csak akkor éri meg, ha a világ másik felén szeretnél sertepertélni, 2-3 hónapig távol a hazai vizektől. Az US Navy és a Royal Navy erre ment el, ahogy a Marine Nationale is. Utóbbi kettő szerintem részben hibás következtetésből, hiszen a brit haditengerészet egyik fő feladata pont az Északi-Tenger és az Atlanti-óceán "őrzése" az orosz tengóktól és flottától, míg a franciáké a Mediterrán-tengernél kb. ugyanez. Erre egy jobb AIP tengó is képes lenne, csak hát a döntés meghozatalakor még nem nagyon volt életképes AIP tengó.

Az orosz flottának mások a prioritásai, nekik ott van a sekély Balti-tenger, a relatíve zárt Fekete-tenger, az Északi-tenger és a távol keleti partvidék, amit védenie kell(ene). Erre a hagyományos tengók teljesen alkalmasak, ráadásul sokkal olcsóbban, mint a nukleáris meghajtású tengók. A második Jaszeny-osztályú egység, a Kazany a hírek szerint 110 milliárd rubelbe (~3,5 milliárd US$) került. Ennyiből hozzávetőleg 14-16 Project 636 Kilo-osztályú hagyományos tengó kijön. Az újratervezett Project 677 Lada-osztályból is alsó hangon 8-10 darab. Nyilván ha az a célod, hogy az Egyesült Államok partjaid veszélyeztesd tengeralattjáróról indított robotrepülőgépekkel, akkor erre a Jaszeny sokkal alkalmasabb, mint a Kilo vagy a Lada. Viszont ha a saját partjaidat kell védened, illetve a környező vizeket ellenőrizned, arra a Kilo- és Lada osztály sokkal hatékonyabb. Pláne, ha azonos árért egy nagyságrenddel többet tudsz belőle építeni és üzemeltetni...

Nem véletlen, hogy Kína és Oroszország a nukleáris meghajtású vadásztengók mellett hagyományos meghajtásúakból is sokat üzemeltet.
 
Van értelme ma nem nukleáris meghajtásút fejleszteni egy nagyhatalomnak?
Van. A saját partok körül sokkal jobb. Bár ha még egy kicsit csökken az atomhajtás állandó zaja, lehet, ez változni fog.
A dízelüzem sokkal olcsóbb, ezért ott ahol nincs hátránya, célszerűbb.
 
Van. A saját partok körül sokkal jobb. Bár ha még egy kicsit csökken az atomhajtás állandó zaja, lehet, ez változni fog.
A dízelüzem sokkal olcsóbb, ezért ott ahol nincs hátránya, célszerűbb.
Az amik terveznek csinálni valami csónakot a Gotland lízingből szerzett tapasztalatok alapján? egyáltalán igény ez náluk? Vagy csak eljárások kidolgozására használták fel a tapasztalatokat?
 
Az amik terveznek csinálni valami csónakot a Gotland lízingből szerzett tapasztalatok alapján? egyáltalán igény ez náluk? Vagy csak eljárások kidolgozására használták fel a tapasztalatokat?
Szerintem azt az ellentevékenység gyakorlása céljából bérelték.
 
Az amik terveznek csinálni valami csónakot a Gotland lízingből szerzett tapasztalatok alapján? egyáltalán igény ez náluk? Vagy csak eljárások kidolgozására használták fel a tapasztalatokat?

Csak az AIP tengók elleni tengeralattjáró-hadviselést (Anti-Submarine Warfare, ASW) gyakorolták, mert addig ugye hozzá voltak szokva a nukleáris meghajtású tengók elleni gyakorlatokhoz. A tapasztalatok nem nagyon lettek nagydobra verve, de az, hogy meghosszabították a gyakorlatot (és a lízinget), azt mutatja, hogy márpedig a hagyományos tengók elleni ASW terén voltak hiányosságok.

Folyamatosan felmerül, például azért, hogy Tajvan számára tengeralattjárót gyártsanak amerikai cégek (se a német, se a francia, se a spanyol, se a svéd, se az orosz cégek nem nagyon mernek gyártani Tajvannak, nehogy Kína bekeményítsen ellenük), ám a felmerülésnél tovább nem jutnak eme tervek.