Ka-50 Black Shark "Hokum A" / Ka-52 Alligator "Hokum B" (Kamov, Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 696
9 612
113
.
.
Tényleg nem tudom, miért ezt használják 99%-ban az oroszok a XXI. században. Csak arra tudok gondolni, hogy olcsó és sok van belőle, ezért durrogtatnak ezzel.
Sokszor le lett írva, le lett fordítva, hogy mire jó ez az indítási módszer. Pilóták is elmondták az interjúk során a módszer lényegét többször is, ami a következő: területcélok, úgy mint élőerő összevonási pontok, gyengén páncélozott vagy páncélozatlan haditechnikia eszközök összevonási pontjai ellen, pihenőt tartó konvojok ellen, messziről, a vállról indítható lérak rendszerek hatótávolságán kívül, hatékonyan. Előre megkapott koordináták alapján. A régi gépeknél(pl. rég iMi-24) a pilóták számolják az indítási pontot, stopperóra és az igen komoly matematikai tudásuk alapján. Az újabb gépeknél már a fedélzeti számítógép is tudja számolni, mert kaptak ilyen szoftverfrissítést a Kamovok, és a Mi-28N-ek is. Csak a cél koordinátáit kell megadni, amit megkaptál a felderítéstől, és nyilván rögzítetted a térdblokkon, személyi tableten, a rep. előtti felkészülésed során.
Értem én, hogy jobban tudjátok, mint azok a repülő üzemmérnöki végzettséggel rendelkező pilóták, akik ezeket a műveleteket minden nap végzik, ha régi vas van alattuk, akkor még az indítási pontot is saját maguk számolják. Szerintük jó és hatékony. Szerinted és Roni szerint szar. Végül is ők honnan tudhatnák, hiszen minden nap repülik azokat a feladatokat, és azokat a típusokat, amiket ti szarnak értékeltek a fotelből. Úgy, hogy közben csak videón láttátok őket.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 597
6 034
113
Sokszor le lett írva, le lett fordítva, hogy mire jó ez az indítási módszer. Pilóták is elmondták az interjúk során a módszer lényegét többször is, ami a következő: területcélok, úgy mint élőerő összevonási pontok, gyengén páncélozott vagy páncélozatlan haditechnikia eszközök összevonási pontjai ellen, pihenőt tartó konvojok ellen, messziről, a vállról indítható lérak rendszerek hatótávolságán kívül, hatékonyan. Előre megkapott koordináták alapján. A régi gépeknél(pl. rég iMi-24) a pilóták számolják az indítási pontot, stopperóra és az igen komoly matematikai tudásuk alapján. Az újabb gépeknél már a fedélzeti számítógép is tudja számolni, mert kaptak ilyen szoftverfrissítést a Kamovok, és a Mi-28N-ek is. Csak a cél koordinátáit kell megadni, amit megkaptál a felderítéstől, és nyilván rögzítetted a térdblokkon, személyi tableten, a rep. előtti felkészülésed során.
Értem én, hogy jobban tudjátok, mint azok a repülő üzemmérnöki végzettséggel rendelkező pilóták, akik ezeket a műveleteket minden nap végzik, ha régi vas van alattuk, akkor még az indítási pontot is saját maguk számolják. Szerintük jó és hatékony. Szerinted és Roni szerint szar. Végül is ők honnan tudhatnák, hiszen minden nap repülik azokat a feladatokat, és azokat a típusokat, amiket ti szarnak értékeltek a fotelből. Úgy, hogy közben csak videón láttátok őket.
.
.
"Az újabb gépeknél már a fedélzeti számítógép is tudja számolni, mert kaptak ilyen szoftverfrissítést a Kamovok, és a Mi-28N-ek is."
.
Tehát szerinted a loftolós manővert a fedélzeti számitógép vezérli? A fotelből elérhető kabinvideokon ez nem látszik. Tehát az oroszokba vetett hiten túl mire alapozod ezt a kijelentésedet? Van olyan kabinvideod, amin mondjuk a HUD-on látszik, ahogy a számitógép jelzi, hogy mikortól, milyen szögben, és meddig kell emelkedni? Esetleg a számitógép maga repüli le a loftolós dolgot, és maga inditja a preciziós Sz-8 rakétákat?
.
"Végül is ők honnan tudhatnák, hiszen minden nap repülik azokat a feladatokat, és azokat a típusokat, amiket ti szarnak értékeltek a fotelből."
.
Mert te honnan irsz? Gondolom, te se egy Mi-28N vagy Ka-52 kabinjában ülsz, és gondolom, a software frissitést sem te töltötted fel a nevezett gépekre. Legyél katona, sőt legyél te Magyarország legjobb helikopterpilótája, több százezer repült órával a Mi-24-en, szuper, de a Mi-28N-t te is csak fotelből látod.
 

ogretankHU

Well-Known Member
2019. december 21.
7 540
25 770
113
.
.
"Az újabb gépeknél már a fedélzeti számítógép is tudja számolni, mert kaptak ilyen szoftverfrissítést a Kamovok, és a Mi-28N-ek is."
.
Tehát szerinted a loftolós manővert a fedélzeti számitógép vezérli? A fotelből elérhető kabinvideokon ez nem látszik. Tehát az oroszokba vetett hiten túl mire alapozod ezt a kijelentésedet? Van olyan kabinvideod, amin mondjuk a HUD-on látszik, ahogy a számitógép jelzi, hogy mikortól, milyen szögben, és meddig kell emelkedni? Esetleg a számitógép maga repüli le a loftolós dolgot, és maga inditja a preciziós Sz-8 rakétákat?
.
"Végül is ők honnan tudhatnák, hiszen minden nap repülik azokat a feladatokat, és azokat a típusokat, amiket ti szarnak értékeltek a fotelből."
.
Mert te honnan irsz? Gondolom, te se egy Mi-28N vagy Ka-52 kabinjában ülsz, és gondolom, a software frissitést sem te töltötted fel a nevezett gépekre. Legyél katona, sőt legyél te Magyarország legjobb helikopterpilótája, több százezer repült órával a Mi-24-en, szuper, de a Mi-28N-t te is csak fotelből látod.
Ezen logika mentén ! Akkor te mi alapján cáfolsz és hitetlenkedel ?
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 696
9 612
113
.
.
"Az újabb gépeknél már a fedélzeti számítógép is tudja számolni, mert kaptak ilyen szoftverfrissítést a Kamovok, és a Mi-28N-ek is."
.
Tehát szerinted a loftolós manővert a fedélzeti számitógép vezérli? A fotelből elérhető kabinvideokon ez nem látszik. Tehát az oroszokba vetett hiten túl mire alapozod ezt a kijelentésedet? Van olyan kabinvideod, amin mondjuk a HUD-on látszik, ahogy a számitógép jelzi, hogy mikortól, milyen szögben, és meddig kell emelkedni? Esetleg a számitógép maga repüli le a loftolós dolgot, és maga inditja a preciziós Sz-8 rakétákat?
.
"Végül is ők honnan tudhatnák, hiszen minden nap repülik azokat a feladatokat, és azokat a típusokat, amiket ti szarnak értékeltek a fotelből."
.
Mert te honnan irsz? Gondolom, te se egy Mi-28N vagy Ka-52 kabinjában ülsz, és gondolom, a software frissitést sem te töltötted fel a nevezett gépekre. Legyél katona, sőt legyél te Magyarország legjobb helikopterpilótája, több százezer repült órával a Mi-24-en, szuper, de a Mi-28N-t te is csak fotelből látod.
A Mi-28-ast nem csak a fotelből láttam, meg Ka-52-est sem, 24-essel pedig van 1 kemény órám :D
Azokra alapozok, amit a hajózók elmondtak nyilvános nyilatkozatokban, plusz az indítási eljárásról szóló pár oldallal korábban lefordított szövegre . A pilótáknak valahogy jobban hiszek a szoftverfrissítéssel kapcsolatban is. Ez van. Szu-25-össel közben találtam olyan videót, ami azt jelzi, hogy milyen szögben emelkedjen a gép az indításhoz (céljel, amire rá kéne tenni a célkersztet), a hajózó repüli le. Ott a videó a Szu-25 topicban. Csak kockázni kell rendesen.
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
8 833
48 535
113
.
.
"Az újabb gépeknél már a fedélzeti számítógép is tudja számolni, mert kaptak ilyen szoftverfrissítést a Kamovok, és a Mi-28N-ek is."
.
Tehát szerinted a loftolós manővert a fedélzeti számitógép vezérli? A fotelből elérhető kabinvideokon ez nem látszik. Tehát az oroszokba vetett hiten túl mire alapozod ezt a kijelentésedet? Van olyan kabinvideod, amin mondjuk a HUD-on látszik, ahogy a számitógép jelzi, hogy mikortól, milyen szögben, és meddig kell emelkedni? Esetleg a számitógép maga repüli le a loftolós dolgot, és maga inditja a preciziós Sz-8 rakétákat?
.
"Végül is ők honnan tudhatnák, hiszen minden nap repülik azokat a feladatokat, és azokat a típusokat, amiket ti szarnak értékeltek a fotelből."
.
Mert te honnan irsz? Gondolom, te se egy Mi-28N vagy Ka-52 kabinjában ülsz, és gondolom, a software frissitést sem te töltötted fel a nevezett gépekre. Legyél katona, sőt legyél te Magyarország legjobb helikopterpilótája, több százezer repült órával a Mi-24-en, szuper, de a Mi-28N-t te is csak fotelből látod.
Én úgy láttam, ha a pilóta él a lehetőséggel, két célzókör kerül a HUDra:
  • egy, amolyan CCIP jelleggel mutatja, hol csapódna be a NIR; ez nem fix, folyamatosan változik a helikopter helyzetétől, sebességétől, stb
  • egy másik, amit célmegjelöléssel tud “fixálni” a pilóta a HUDra

Loftolva vagy sem, amikor a két kör fedi egymást, akkor kell elengedni a NIReket.

Van erről DCS videó is…
 

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
2 885
10 041
113
.
.
"Az újabb gépeknél már a fedélzeti számítógép is tudja számolni, mert kaptak ilyen szoftverfrissítést a Kamovok, és a Mi-28N-ek is."
.
Tehát szerinted a loftolós manővert a fedélzeti számitógép vezérli? A fotelből elérhető kabinvideokon ez nem látszik. Tehát az oroszokba vetett hiten túl mire alapozod ezt a kijelentésedet? Van olyan kabinvideod, amin mondjuk a HUD-on látszik, ahogy a számitógép jelzi, hogy mikortól, milyen szögben, és meddig kell emelkedni? Esetleg a számitógép maga repüli le a loftolós dolgot, és maga inditja a preciziós Sz-8 rakétákat?
.
"Végül is ők honnan tudhatnák, hiszen minden nap repülik azokat a feladatokat, és azokat a típusokat, amiket ti szarnak értékeltek a fotelből."
.
Mert te honnan irsz? Gondolom, te se egy Mi-28N vagy Ka-52 kabinjában ülsz, és gondolom, a software frissitést sem te töltötted fel a nevezett gépekre. Legyél katona, sőt legyél te Magyarország legjobb helikopterpilótája, több százezer repült órával a Mi-24-en, szuper, de a Mi-28N-t te is csak fotelből látod.
Bakker ne már! Egy ilyen számítás kb. a 70-es évek számítástechnikai színvonala.
Értem én, hogy zsigerből gyűlölsz és lenézel mindent, ami nem nyugati, de azért nem baj ha néha gondolkodsz is. Szerinted a 60-as években mondjuk az Apollo programban hogy tudtak megoldani ennél akár bonyolultabb időzítési számításokat?
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 696
9 612
113
A Kamovok dolgoznak tovább, egyesek csak NIR-t visznek külső függesztményen, mások vegyes fegyverzettel repülnek (NIR+IPTR, meg értelem szerűen a fedélzeti gépágyú). A vége felé találatokat is láthatunk, amint az egyik Kamov, kis sebességgel (16km/h,rep. magsság 59m,célponttól való távolság 5.87km) repülve kontrollálja a NIR alkalmazást a FLIR kamerája segítségével.
 

Faboo78

Well-Known Member
2018. január 4.
267
1 026
93
Ezen logika mentén ! Akkor te mi alapján cáfolsz és hitetlenkedel ?
Szervusztok!

Van azért ennél konkrétabb információ is.

A Szu-25 SZM3-asok, de talán az SZm2-es frissítés is rendelkezik a magyarul Hafaisztos trendszerrel, oroszul СВП-24 "Гефест" rendszerrel, amire néha hivatkoznak a Szu-25-ös esetében СВП-24-25 "Гефест" kóddal is.. Leírás a Szu-25 SZM3-ról itt:


A "GEFESZT" rendszer előre jelzi a HUD-on a célpontot, tehát a NIR rakétázás nem a vaktába megy.

Egy videó és a másik topikból egy hozzászólást érdemes megnézni:



"Egy minőségi videó a Szu-25-ösök munkájáról, főleg az SZM változat szemszögéből, hozzá illő zenével. Érdemes a videót többször is megnézni. Főleg a sok vitát szülő rakétatüzérségi alkalmazási mód miatt, ami a helikopteres vonalon még mindig komoly vitákat szül.
Az orosz hajózók elképesztően jó kis magasságú repülési képességein felül érdemes a HUD- ra koncentrálni. Tudom, hogy a fociban szoktak videót elemezni, és lehet, hogy nem ide való, plusz a HUD folyamatos villogása miatt nehéz is. De kísérletet teszek a HUD szimbolika elemzésére.Főleg a HUD bal oldalán középről lefelé látható dolgokra lehet koncentrálni, mert azt látni. A bal oldalt fent kijelzett sebességet, vagy a jobb oldalon kijelzett rádiós magasságot nem nagyon.
Mit látunk bal oldalon középről lefelé tekintve:
МАРШ = "Marsrut" azaz útvonal üzemmódban van a számítógép
ППН1=első útvonal pont
67,5 ez a pontig levő távolságot jelentheti, kilométerben
00:06:10 (ez egy folyamatosan csökkenő érték, tehát stopper óra, ami a pont eléréséhez lévő időt számolja vissza, esetünkben 6 perc 10mp van vissza az elérésig) szerintem ez az egyik legfontosabb adat
CНС= SZNSZ a jelentését nem tudom, lehet, hogy a fegyverzet NIR- re állítását jelzi
ОСТАТОК МЕНЕЕ 600= maradék kevesebb mint 600 (ez valószínűleg a póttartályos üza maradékot jelzi, a másik lehetőség, hogy a gépágyú lőszerét)
4OO8 (alul lent,középen) ez a függesztési pontokat jelzi a O jelűeken valószínűleg nincs fegyver.
A fent leírtakat az 1:05-és 1:07 közti kattintgatós kikockázásból láttam.
A következő rész, az első olyan sorozatlövés, amit valamennyire értékelhetően tudtam követni. Kezdjök 2:21-től: a vezér nagyon alacsonyan szórja az infrát (visszapattan az infra a földről!),a kísérő, amiben "mi ülünk", magasbbról követi, időnként a föld felé néző orral. A HUD látható részén középen egy hatalmas X-et látunk, alatta pedig villog az "УВОД" =UVOD felirat. Az UVOD=UVOGYITY, ami esetünkben kivezetést jelent. 2:25. Elkezdenek emelkedni, egy másodpercen belül többször is meg kell állítani, mert először még mindig UVOD van, aztán még mindig 2:25-nél vált a HUD, és megjelenik középen egy kis téglalap alakú céljel alatta pedig megjelenik a célereszt. A HUD bal oldalán megjelenik egy skála. A skála alatt pedig egy valamennyire látható szám: 7°30´ vagyis 7 fok 30 perc, ha jól láttam. A skála ezek alapján a gép állásszögét jelzi. Utána a céljel és a célkereszt egymáshoz közelebb kerül, némi emelkedéssel, de nem fedi egymást teljesen, és indul a sorozat, miközben a balra elöl repülő vezér már megint az infrákat szórja.
Ez alapján nekem erősen úgy tűnik, hogy a fedélzeti számítógép számolja nekik az indítási pontot,és a céljel mutatásával azt is jelzi, hogy milyen szögben kell emelkedni a sikeres találathoz, az SZM és nyilván az SZM3 változatú Szu-25-ösön is. A régieken meg a hajózó számol. Sajnos hosszú, lett, lehet, hogy értelme pedig kevés, de én többszöri kikockázás után, ezt hámoztam ki a videóból a nem túl nagy hozzáértésemmel."
 

Shed

Well-Known Member
2016. október 7.
863
4 346
93
"Egy minőségi videó a Szu-25-ösök munkájáról, főleg az SZM változat szemszögéből, hozzá illő zenével. Érdemes a videót többször is megnézni.
Megnyitottam, ez a zene már megint egy ruszki fordítás. Az eredeti Sabaton: Night witches. Épp szidni akartam őket, de aztán megnéztem hogy a Sabaton nótája miről szól, ugye általában valamilyen háborús alakulatról vagy történésről.

"The story of the Russian female pilots of the 588:th bomber regiment. Their nickname “Night Witches” comes from the characteristic sound of their bomb planes that was all that could be heard during their nightly raids since they set their engines to idle and would glide through the night to their target. This sound brought the enemies thoughts to the broomsticks of witches, and they called them “Nachthexen”. "

OK, igazad van, ez a zene pont hozzá illik.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 696
9 612
113
Megnyitottam, ez a zene már megint egy ruszki fordítás. Az eredeti Sabaton: Night witches. Épp szidni akartam őket, de aztán megnéztem hogy a Sabaton nótája miről szól, ugye általában valamilyen háborús alakulatról vagy történésről.

"The story of the Russian female pilots of the 588:th bomber regiment. Their nickname “Night Witches” comes from the characteristic sound of their bomb planes that was all that could be heard during their nightly raids since they set their engines to idle and would glide through the night to their target. This sound brought the enemies thoughts to the broomsticks of witches, and they called them “Nachthexen”. "

OK, igazad van, ez a zene pont hozzá illik.
Nem a magam fényezésének okán, de azt a hozzászólást én írtam, amit Faboo linkelt a Szu-25 topicból. A zene szövegéből eléggé érthető volt a számomra, hogy illik a videóhoz.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
9UhlaUE.jpg


 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 696
9 612
113
Egy kis ismeretfrissítő, a "305-ös gyártmányú" irányított rakétával kapcsolatban, bár szerintem a többség képben van vele.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 117
82 868
113
Liszicsanszk, könnyű, több célú, irányított rakétával dolgozik a helikopter, a típust nem írták, de valószínűleg 305-ös gyártmány. A felvétel meg elég komolyan le van butítva.
Már pár hete beszámoltak róla, hogy elkezdték alkalmazni a 305-ös gyártmányt.
Bocs nem vettem észre, hogy már posztoltad... :)