Ka-50 Black Shark "Hokum A" / Ka-52 Alligator "Hokum B" (Kamov, Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 602
14 748
113
Mert talán az egyetlen hadsereg a bolygonkon amely két harci helit tart rendszerben párhuzamosan, úgy, hogy az egyik típus a haditengerészetnél van. Lehet, hogy van más is, csak hírtelen ők jutottak eszembe.
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 431
612
113
Mackensen said
Mert talán az egyetlen hadsereg a bolygonkon amely két harci helit tart rendszerben párhuzamosan, úgy, hogy az egyik típus a haditengerészetnél van. Lehet, hogy van más is, csak hírtelen ők jutottak eszembe.
Sejtettem :) De még mindig nem látom értelmét, ha egyszer teljesen más a koncepció, amelyre a gépeket fejlesztették, más az alkalmazási környezet, más rendszerbe is kell beintegrálni azokat, alapjában véve a két hadsereg filozófiája is merőben eltérő. Ezért nem értem, hogy miért kéne az oroszoknak a nyugati elvárások szerint helikoptereket fejleszteni :)
 

nekerdez

Well-Known Member
2012. június 3.
2 709
2 362
113
A vita kapcsán nézze meg mindenki az oroszok videóját.

Kanov had rendszerint felderítő és gyors csapásmérő. Mi-28N éjszakai harcos valamint közvetlen csapat támogató. Erősen páncélozott kialakítás ennek tudható be.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 602
14 748
113
Nekem pont ez a problémám és ezen ütközök meg. Magyarán az amerikaik esetében látom a koncepciót, meg azt is látom, hogy van rendszer és filozófia is. Az oroszok esetében viszont összevisszaságot látok, koncepciótlanságot, értelmetlen beszerzéseket és filozófia helyett elpolitizált szólamokat. Tehát ha az oroszok komolyan gondolják a fejlesztéseiket és olyan területre merészkednek ahol még nincs tapasztalatuk, talán jó lenne átnézni a keritésen, hogy, hogyan is csinálják a profik.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 602
14 748
113
Haditengerészeti támadó helikopterekkel és azok alkalmazásával.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Urak, azért el ne felejtsük, Szergejék túl sokat tapasztaltak Afgániában ahhoz, hogy teljesen hülyén kezdjenek neki egy új harci helikopter tervezésének. Rájöttek ugyanis, hogy a veszteségek majd harmadát a transzmisszió (faroklégcsavar-hajtás) vagy a faroklégcsavar-vezérlés végzetes sérülése okozta. Ráadásul ehhez még Stinger se kellett, elég volt néhány tökös mudzsahed, akik a rájuk támadó helit rácsapás utáni távozása közben kellő sűrűségű géppuska vagy Kalasnyikov-tűzzel kisérték. Oroszhonban persze kigyúlt a fény egy-két fejben, hogy hiszen tudunk mi helit gyártani ezek nélkül a sérülékeny rendszerek nélkül is, így megspórolható a veszteségek jelentős része. Építsen hát a Kamov-iroda is harci helikoptert, csak épp koaxiális hajtással, hiszen ők egész életükben csak ilyen gépeket építettek. Így születtek meg a Kamov harci helikopterek, nem azért, mert valaki rosszat álmodott a túlzott vodkázástól!

Üdv ML
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 431
612
113
@Mack

Szerintem érdemes figyelembe venni, hogy '90 után a két gyár nagy valószínűséggel a fennmaradásáért küzdött, ezért nem sajnálta a pénzt ide-oda csurrantani, hogy rendeljen a hadsereg a típusból. Szerintem ennek is betudható, hogy mindkét típus rendszeresítésre került és ha már ez megtörtént, akkor ma abból dolgoznak, ami van. Nyilván az amerikaiaknak nem kellett ilyen problémákkal szembenézniük. Talán ma már látszódik valami irány, amely mentén fejleszteni akarják a komplett sereget, de attól még nem kell vagdalkozva belevágni az amerikai-szerű szisztéma kiépítésébe (pl. kis-nagy harci helikopter) és kivágni mindent, ami nem illik bele abba a koncepcióba.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 665
12 069
113
Mackensen said
Mert talán az egyetlen hadsereg a bolygonkon amely két harci helit tart rendszerben párhuzamosan, úgy, hogy az egyik típus a haditengerészetnél van. Lehet, hogy van más is, csak hírtelen ők jutottak eszembe.
Úgy tudom, az egyenlőbbeknél is egyszerre üzemeltetik az AH-64-et az AH-1-el.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bell_AH-1_Cobra
http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_AH-64_Apache
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Bocsi, kétszer küldtem el lényegében ugyanazt a hsz.-t, mert először hibát jelzett a rendszer (idővel mégis átment).

Egyik  duma nyugodtan törölhető!

ML
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 495
84 637
113
Látom jo kis vita lett Kamov téma....

Menjunk sorba.

1. Ka-52 -bol 140 darab rendelve 2020-ig , jelenleg kb. 20 drb hadrendben

2.  Mi-28N- 2005-ben 67 darb rendelve (2005-2014),

      2010-ben még 30 darab rendelve 2015-ig.

 

Tehát a Ka- 52 bol van tobbrendelve és nem a Mi-28N-bol. Ide tartozik, hogy az oroszok már fejlesztik a Mi-28 NM verziot és ebbol is lesz rendelés 2015-korul.

3. Ka-52 K hajofedélzeti , idén készul el 4 drb.(gyártás alattv annak, 2012 augusztusában kezdték gyártani )

a lapátok behajthatok lesznek, és mivel nagy gépek , a Misztralok hangárja is meg lesz emelve "pár centivel".

 4. Ezeket  a gépeket  még  a SZU alatt  kezdték fejleszteni, tehát nem mostani fejlesztések........
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 198
83 792
113
Azért van mert még is csak összedobtak egy KA-29-et aminek az volt a feladata mint ami a KA-52K-nek lesz így van azért ott tapasztalat.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 495
84 637
113
Ka-52 K:

 

CHypL.jpg


 

Z4VVM.jpg
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 533
12 321
113
Azért van több előnye is a koaxiális elrendezésnek: Pl. kisebb az oldalszél érzékenysége.

Nem lehetetlen, hogy pl. ebből a szempontból jobb az időjárási minimuma.

 

Mondjuk pl. egy harctéren/hajón ez se utolsó...

Meg rövidebb is, mint egy kategóriatárs farokrotoros/hajó hangár/.

Aztán meg állítólag ennek vezetése közben nincs olyan érzés, hogy állandóan fejre akar állni, mint a hagyományos elrendezésnél.

 

Ide gyorsan egy hozzáértő pilótát!

 

Azért nem véletlen, hogy az utóbbi idők  - amerikai(!) - koncepcióiban is a koaxiális az egyik favorit.

Gondolom a félmerev rotorrendszerekkel a lapátok összecsapódása/tapsolása is kiküszöbölhető. /Amiért mindig csak egy irányban fordulnak igazán élesen demórepülésekkor az 50/52-vel/

A Ka-50/52 ebből a szempontból még talán neccesebb is, mint a 25- stb.-32 sorozat, mert kisebb a távolság a két sík között.

 

Eddig meg miért nem terjedt el a nyugati világban?

Mintha talán a Kamovnál lett volna a levédettség. /Bár hogy ez mióta is zavart valakit a haditechnikában, az zavaró körülmény az érvelésemben/

/meg az előbb említett összetapsolás hajlam se lehetett barátságos opció/

 

Amúgy meg miért fáj Nektek, hogy kétfélére költik a pénzt?

Nem a Ti pénzetek...

 

Legalább sokszínűbb a repülés világa.

Lassan már Kecskemétre se lesz értelme elmenni: A hidegháború utáni típuskavalkád sokszínűsége gyakorlatilag megszűnt.

Pár év, s nem lesz csak v. két pl. szuperszonikus gép, ami eljön
sf-frown.gif


 

Helikopter dettó. Lesz vagy három-négyféle típus, aztán meg foroghatunk a statikus "soron", hogyha szédülni akarunk a látványtól; marad a körhinta a vásársoron
sf-cry.gif
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 198
83 792
113
Egyszer már ki lett tárgyalva,hogy minden irányba ugyan úgy tud manőverezni a helikopter azaz nincs korlátozás a rotorok esetleges összeérése miatt.Még videót is linkelt valaki amin minden irányba ugyan úgy manőverezik a gép.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 198
83 792
113
Meg nem is értem miért csak egy irányba fordulózna élesen a másik irányba mitől lenne veszélyesek???A két rotor egymáshoz képest ugyan úgy mozog a kerületük minden pontján,nincs olyan,hogy teszem azt jobbra forduláskor közelebb kerülnek egymáshoz a lapátvégek mint balra forduláskor.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 533
12 321
113
Sajnos nekem ez a polémia és konklúzió kimaradt.

 

Akkor meg végképp nem értem, mit kell rinyálni a Ka-52 feleslegességén.

 

Ezzel az erővel a haderők felszerelésének a nagy részét kukázni kéne, mert úgyse vannak ott sose ahol, meg amikor szükség lenne rájuk.

/Látattok már BTM-3-at harcmezőn? Na ugye
sf-smile.gif
, mindig a sorkatonák árkolnak/

Ahol meg vannak, ott meg nem válnak be, más típus kéne éppen oda, stb.

 

Szóval hagy szárnyaljon már az a szitakötő - addig, amíg nem minket vesz célba...
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 645
9
38
Flotta hatalmas tapasztalatot szerzett koaxális rotorú gépek üzemeltetésével.

Beváltak.

Létezik már régóta a Kamovnak a partraszálló alakulatokat támogató verziója.

Akkor mi a fészkes fenének dobtak ki mindent az ablakon a 28-ért???????????????????????????????????????????????????????????????????