A munkaerőpiacot itthon teljesen hazavágták.
- a lakáshitelek miatt a mobilitás csökkent
- kevés a karrierlehetőség sok fiatal számára (az öregek egy szint felett összezárnak, mert még 300 évet akar ott melózni, mert jön a fusiból a mellékes)
- ha reálisan gondolkodsz, rájössz, hogy néhány éven belül az ellátórendszer szétesik. Az ingatlanárak, rendszerszintű bizalmatlanság sem a kedvező irányba mutat...
- Igazi, szakmai kihívások egyre kevésbé vannak (mondom ezt mérnökként..), ami kihívás van, az a mások hülyesége által indukált szarkupac kárenyhítése
- Magasabb minőségű munkát végzünk, mint tőlünk nyugatabbra (páran), de a bérek a kinti bérek egész számú hányadosai, miközben az élelmiszer és járulékos költségek a nyugatival azonosak/drágábbak
- Erőszakosan struktúrálják át az ipart. Nagyon boldogok páran, hogy ekkora autóipari kitettségünk lett, inklusive a komplett beszállítói lánc. A multi nagyobb járulékos előnyben van (komolyabb érdekérvényesítés, töbn adókedvezmény, stb.., mint a hazai kkv). Ennek a káros következményei látszódnak, a munkaerő-hiányban. Egy gazdasági recesszió jócskán pofán vágná az autóipart, így minket is.
Alapvetően elhibázottnak tartom a járulékrendszert, az emberkereskedő cégeivel együtt. Ha egy munkáltató ígyis-úgyis kifizet utánad mondjuk 400 ezret, ebből neked maradna 300 a mai 200 helyett, akkor az azt jelentené, hogy évente tudnál 1 milliós tartalékot képezni, de a jelenlegi helyzetben erre képtelen vagy. Ha úgy igazából megnéznénk, az átlag külföldön dolgozó ennyit tud félre tenni, miközben kint dolgozik.
Ez a tőkefelhalmozódás itthon is megvalósulhatna, akkor az előbb-utóbb fogyasztásba menne át... A jelenlegi rendszer teljesen életképtelen és kontraproduktív. Nézd meg, mennyit fizetsz TB-re, de mindenhová kell a boríték, de pl. a fogorvosnak is fizetsz. A nyugdíj meg vicc. A hattérben a feketegazdaság meg köszöni, jól van.
Nagyon elegem van ebből