KF-21 Boramae / KF-X / IF-X (KAI, Dél-Korea)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Chima3ra

Well-Known Member
2020. július 28.
297
1 043
93
Ha exportálni akarják akkor muszáj lesz nekik megoldani. Nálunk tutira feltétel lesz a Gripen váltáskor mert a brazil gépeink ezt tudják.
Miért is? Nincs a világon olyan típus, aminek van boom-os meg kosaras változata is, vagy ez,vagy az,kész. Ha boom-os típus váltja a Gripeneket,akkor ott van az európai MRTT flotta légiutántöltésre, a Milleniumok meg majd tankolhatják egymást meg a helikoptereket(ha lesz utántölthető esetleg).
 
  • Hűha
Reactions: endre and Aladeen

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 591
18 585
113
Miért is? Nincs a világon olyan típus, aminek van boom-os meg kosaras változata is, vagy ez,vagy az,kész. Ha boom-os típus váltja a Gripeneket,akkor ott van az európai MRTT flotta légiutántöltésre, a Milleniumok meg majd tankolhatják egymást meg a helikoptereket(ha lesz utántölthető esetleg).
F-35A boomos, B és C kosaras. Ez egy új típus, ha úgy kezdtek neki, hogy opció lehessen mindkettő (és nyilván megoldható a behúzható kosaras), akkor lehet.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 286
81 243
113
Ha exportálni akarják akkor muszáj lesz nekik megoldani.
Csak annak lehet szüksége az utántöltő csonkra, aki KC-130/A400M/KC390-et üzemeltet. Ki az aki ezek közül potenciális KF-21 rendszeresítő is? Az A400M-et megrendelő KC-130-ast üzemeltető fejlesztőtárs Indonézia adta volna magát... majd az első indonéz gépnél meglátjuk hogy kérték-e és kifizették-e.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 256
33 556
113
Csak annak lehet szüksége az utántöltő csonkra, aki KC-130/A400M/KC390-et üzemeltet. Ki az aki ezek közül potenciális KF-21 rendszeresítő is? Az A400M-et megrendelő KC-130-ast üzemeltető fejlesztőtárs Indonézia adta volna magát... majd az első indonéz gépnél meglátjuk hogy kérték-e és kifizették-e.
Indonézek bizton kérni fogják.Egy rakat sziget,jó nagy területen szétszorva.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 692
42 122
113
Csak annak lehet szüksége az utántöltő csonkra, aki KC-130/A400M/KC390-et üzemeltet. Ki az aki ezek közül potenciális KF-21 rendszeresítő is? Az A400M-et megrendelő KC-130-ast üzemeltető fejlesztőtárs Indonézia adta volna magát... majd az első indonéz gépnél meglátjuk hogy kérték-e és kifizették-e.
A koreaiak nagyon izzadnak hogy vevőt találjanak a gépeikre, szóval biztos hogy mindent elkövetnek, azért minél szélesebb vásárlói körhöz eljussanak. Biztos hogy nem az amcsi "magaslóról diktálunk" üzletpolitikát viszik: ha tömlős töltés kell akkor olyanra építik.
A sokkal kisebb Gripenbe megoldható volt utólag beépíteni a töltőcsonkot, szóval KF-21-be sem lehet gond.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Csak annak lehet szüksége az utántöltő csonkra, aki KC-130/A400M/KC390-et üzemeltet. Ki az aki ezek közül potenciális KF-21 rendszeresítő is? Az A400M-et megrendelő KC-130-ast üzemeltető fejlesztőtárs Indonézia adta volna magát... majd az első indonéz gépnél meglátjuk hogy kérték-e és kifizették-e.
 

Chima3ra

Well-Known Member
2020. július 28.
297
1 043
93
F-35A boomos, B és C kosaras. Ez egy új típus, ha úgy kezdtek neki, hogy opció lehessen mindkettő (és nyilván megoldható a behúzható kosaras), akkor lehet.
Jogos,mea culpa,az F-35-nél valóban így van. Mentségemre had hozzak fel annyit, hogy azért a Lightning II A,B és C alverziója jelentősen különbözik egymástól, és az A eleve a kezdetektől merevcsöves, a B és C pedig hajlékonycsöves töltésre lett tervezve. Hogy érthetően,és lehetőleg helyesen fogalmazzak, eredetileg is arra akartam kilyukadni,hogy pl. F-35 A-t próbálhatsz töltőcsonkkal rendelni, ilyen opció nincs, ahogy F-16-nál sem, de pl. Rafale-ból meg nincs boomos. Szóval adott típusnál nincs sehol opció, hogy merev, vagy hajlékony csöves utántöltés legyen, ha boomos F-35-öt akarsz, akkor csak az A jöhet szóba, ha hajlékonycsöves kell akkor vehetsz B-t, variálási lehetőség nincs. Meglátjuk hogy a koreaiak fejlesztenek-e majd töltőcsonkos verziót a KF-21-ből, de hogy nem egy max egy-két tucat gépes megrendelés miatt fognak ennek nekiállni, abban teljesen biztos vagyok, ahogy senki más sem fog boomos gépet átmókolni csak azért, mert nekünk lesz két hajlékonycsöves utántöltésre képes KC-390-ünk.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 294
113
Jogos,mea culpa,az F-35-nél valóban így van. Mentségemre had hozzak fel annyit, hogy azért a Lightning II A,B és C alverziója jelentősen különbözik egymástól, és az A eleve a kezdetektől merevcsöves, a B és C pedig hajlékonycsöves töltésre lett tervezve. Hogy érthetően,és lehetőleg helyesen fogalmazzak, eredetileg is arra akartam kilyukadni,hogy pl. F-35 A-t próbálhatsz töltőcsonkkal rendelni, ilyen opció nincs, ahogy F-16-nál sem, de pl. Rafale-ból meg nincs boomos. Szóval adott típusnál nincs sehol opció, hogy merev, vagy hajlékony csöves utántöltés legyen, ha boomos F-35-öt akarsz, akkor csak az A jöhet szóba, ha hajlékonycsöves kell akkor vehetsz B-t, variálási lehetőség nincs. Meglátjuk hogy a koreaiak fejlesztenek-e majd töltőcsonkos verziót a KF-21-ből, de hogy nem egy max egy-két tucat gépes megrendelés miatt fognak ennek nekiállni, abban teljesen biztos vagyok, ahogy senki más sem fog boomos gépet átmókolni csak azért, mert nekünk lesz két hajlékonycsöves utántöltésre képes KC-390-ünk.
póttartályba épített tőltőcsonk lehetséges ??? persze korlátozza az 5. genes gépek de sok esetben megoldást jelenthetne.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Pocok75

Well-Known Member
2010. április 19.
2 803
2 555
113
Elviekben a Vipert fel lehet tankolni kosarasból is!
vOS3Vlp.jpeg
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Jogos,mea culpa,az F-35-nél valóban így van. Mentségemre had hozzak fel annyit, hogy azért a Lightning II A,B és C alverziója jelentősen különbözik egymástól, és az A eleve a kezdetektől merevcsöves, a B és C pedig hajlékonycsöves töltésre lett tervezve. Hogy érthetően,és lehetőleg helyesen fogalmazzak, eredetileg is arra akartam kilyukadni,hogy pl. F-35 A-t próbálhatsz töltőcsonkkal rendelni, ilyen opció nincs, ahogy F-16-nál sem, de pl. Rafale-ból meg nincs boomos. Szóval adott típusnál nincs sehol opció, hogy merev, vagy hajlékony csöves utántöltés legyen, ha boomos F-35-öt akarsz, akkor csak az A jöhet szóba, ha hajlékonycsöves kell akkor vehetsz B-t, variálási lehetőség nincs. Meglátjuk hogy a koreaiak fejlesztenek-e majd töltőcsonkos verziót a KF-21-ből, de hogy nem egy max egy-két tucat gépes megrendelés miatt fognak ennek nekiállni, abban teljesen biztos vagyok, ahogy senki más sem fog boomos gépet átmókolni csak azért, mert nekünk lesz két hajlékonycsöves utántöltésre képes KC-390-ünk.
A KF-21 esetén van 2 komoly tényező ami segíthet.
Egyrészt a koreaiak erősen export orientált tervezéssel indultak ennek, másrészt pedig Korea beszállt a KC-390-es programba.
Ők több részletben fognak a brazil gépből bevásárolni, és a végleges gépszám befolyásolni fog, de szerintem lényegesen több KC-jük lesz, mint MRTT.
Ráadásul mindkét gép alkalmas a hose/basket utántöltésre. Tehát a végleges kialakításnál szerintem be fogják építeni a töltőcsonkot.
Az meg hogy miért került fel rá először a boom-os töltőnyílás?
Mert az egy jóval egyszerűbb technikai kialakítást jelent.
Előnye, hogy nem igényel csak minimális mechanizációt (boom rögzítés). A kapcsolódási pont közel lehet a tömegközépponthoz, és minimális csövezést igényel, hiszen a gép közepén mindenképpen futnak üzemanyag vezetékek. Az egész gép stabilabb lesz utántöltés közben, ugyanakkor a csak egyesével lehet a gépeket feltölteni.
Az orrhoz közel elhelyezni egy töltőcsonkot sokkal nagyobb kihívás. Nem csak gépszerkezeti szempontból, de repülési stabilitási (nyitott állásban azért ott kompenzálni kell), és utántöltési eljárási szempontból is.
A Gripenen ez pl. a helyhiány miatt elég szarul is sikerült.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Elviekben a Vipert fel lehet tankolni kosarasból is!
vOS3Vlp.jpeg
Szerintem ez is ugyan olyan rémálom lehet, mint a Gripen légi utántöltése - pilóta szempontból.
Minél messzebb van a gép hossztengelyétől a csonk, annál nehezebb a térben pozícionálás. Ezt tovább nehezíti, hogy a pilóta maga mellé/mögé érkező csövet kell eltalálnia a csonkkal.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and Chima3ra

Pocok75

Well-Known Member
2010. április 19.
2 803
2 555
113
Azért a Viper "üvegkupolájából" nem lehet olyan ördöngős egy begyakorlott feledat!
 

Pocok75

Well-Known Member
2010. április 19.
2 803
2 555
113
Persze,én sem úgy értettem,hogy fizikailag megoldhatatlan a dolog, csak hogy gyakorlatilag senki nem szokott ezzel variálni, ahogy a töltőcsonk nem is terjedt el az F-16-nál.
Hát gondolom rendszerként veszik őket, ha fontos az utántöltés. Kevés országot hallottam aki nem a megfelelő tankert vette volna a vadászaihoz! :D ;)
 
  • Tetszik
Reactions: Chima3ra

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Azért a Viper "üvegkupolájából" nem lehet olyan ördöngős egy begyakorlott feledat!
Nem az üvegkupola a lényeg, hanem, hogy nem csigaszemekkel rendelkezünk.
A térlátás akkor működik jól, ha a célpontot mindkét szemeddel kb. ugyan úgy látod. Ha be vagy szíjjazva az ülésbe, akkor nem fogod tudni teljesen oldalra fordítani a szemedet. Ergo a 2 szemed nagyon máképp lát.
Próbálj meg egy tűt magad előtt befűzni, meg vagy oldalra nyújtott karral.
Emiatt szoktak az űrhajók dokkoló egységeibe kamerát szerelni, hogy könyebb legyen pozícionálni a pilótának.
Ráadásul a kosaras utántöltés még félelmetes is, mert ha elhibázod, vagy kap egy nagyobb légörvényt a gép közben, akkor a kosár bemozog, és nagyon gyorsan felkoppan a kabintetőre.
Egész más az, ha az orrot éri az ütés, mintha a fejed mellett az "üvegkupolát".
A Viper-en a csonk is egy utólagos, exportigényeket kielégítő megoldás. Kényszer.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and Chima3ra

Chima3ra

Well-Known Member
2020. július 28.
297
1 043
93
A KF-21 esetén van 2 komoly tényező ami segíthet.
Egyrészt a koreaiak erősen export orientált tervezéssel indultak ennek, másrészt pedig Korea beszállt a KC-390-es programba.
Ők több részletben fognak a brazil gépből bevásárolni, és a végleges gépszám befolyásolni fog, de szerintem lényegesen több KC-jük lesz, mint MRTT.
Ráadásul mindkét gép alkalmas a hose/basket utántöltésre. Tehát a végleges kialakításnál szerintem be fogják építeni a töltőcsonkot.
Az meg hogy miért került fel rá először a boom-os töltőnyílás?
Mert az egy jóval egyszerűbb technikai kialakítást jelent.
Előnye, hogy nem igényel csak minimális mechanizációt (boom rögzítés). A kapcsolódási pont közel lehet a tömegközépponthoz, és minimális csövezést igényel, hiszen a gép közepén mindenképpen futnak üzemanyag vezetékek. Az egész gép stabilabb lesz utántöltés közben, ugyanakkor a csak egyesével lehet a gépeket feltölteni.
Az orrhoz közel elhelyezni egy töltőcsonkot sokkal nagyobb kihívás. Nem csak gépszerkezeti szempontból, de repülési stabilitási (nyitott állásban azért ott kompenzálni kell), és utántöltési eljárási szempontból is.
A Gripenen ez pl. a helyhiány miatt elég szarul is sikerült.
Igen,az export miatt előfordulhat, koreaiak nagyon gyúrnak erre. Csak amire eredetileg reagáltam,az @Aladeen azon felvetése volt,hogy nálunk biztos tényező lesz a két Millenium és emiatt a gyártónak "muszáj" lesz megoldani a dolgot. Szerintem meg nem,ahogy látjuk a világon mindenhol, ha csak nem az U.S. Airforce, vagy a Navy vagy, akkor nem a gyártó fog idomulni hozzád,hanem neked kell a gyártóhoz és az alapján összeállítani a légiutántöltő képességed. Aztán minden további nélkül előfordulhat,hogy a koreaiak összehoznak egy csonkos verziót az export miatt,de ahhoz kell egy jelentős rendelésállomány is, huszon néhány gépért nem fognak nekiállni én úgy gondolom.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Igen,az export miatt előfordulhat, koreaiak nagyon gyúrnak erre. Csak amire eredetileg reagáltam,az @Aladeen azon felvetése volt,hogy nálunk biztos tényező lesz a két Millenium és emiatt a gyártónak "muszáj" lesz megoldani a dolgot. Szerintem meg nem,ahogy látjuk a világon mindenhol, ha csak nem az U.S. Airforce, vagy a Navy vagy, akkor nem a gyártó fog idomulni hozzád,hanem neked kell a gyártóhoz és az alapján összeállítani a légiutántöltő képességed. Aztán minden további nélkül előfordulhat,hogy a koreaiak összehoznak egy csonkos verziót az export miatt,de ahhoz kell egy jelentős rendelésállomány is, huszon néhány gépért nem fognak nekiállni én úgy gondolom.
Alapvetően nem olyan nagy probléma ez. A kosaras megoldás több gépes utántöltése kétségtelenül hatékonyabb. De ahogy fentebb is írtam, magukat a tankereket is fel lehet boom-mal szerelni. És ez ebben az esetben kevesebb gépet érint.
Ahogy fentebb linkeltem is, az Embraer is dolgozik már ezen. De tudtommal az A400M-en is van ilyen szándék. Az MRTT alapból tudja mindkét töltési formát.
Kevés olyan tanker gép lesz nemsokára, amelyik csak az egyiket tudja. A KC-130 már kifutó, meg különben is egy US Navy specifikus gép. Akinek ilyenje van még az úgy is töltőcsonkos géppel rendelkezik.
 
  • Tetszik
Reactions: Chima3ra