KF51 Panther MBT (Rheinmetall)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

H

Hummen23

Guest
Elírtad az egyik betűt, gondolom, azóta észre vetted. Csak vicces így, ezért gondoltam megemlítem.
Hát ha valami találmány nincs rajta bejegyezve, akkor szerintem magát a teknőt nyugodtan hegeszthet egy új típushoz. És ez nem is haladná meg kedvenc német cégünk mérnöki lehetőségeit, hogy lerajzolják. Ami miatt nem tudna csak úgy előállni egy pont olyan másik Leo változattal, az inkább a felfüggesztés és ilyesmi. Ebben viszont mérnöki előnye is van a másik cégnek és nem kevés szabadalma.
És ha 50 tonnáról beszélünk és nem 70-ről, akkor ez valóban olyan markáns különbség, aminél nem írnám le, hogy visszatérnek ők még az együttműködéshez, csak addigra lebunyozhatják, hogy az új generációs igazi tanknál a KMW szállít be 25%-ot és az RM 50%-ot vagy fordítva.

Mielőtt nagyon belekényelmesedtek abba, hogy a deszant hiányába simán csak vágni kell 400 mm-et és akkor jók vagyunk, felhívnám mindenkinek a figyelmét arra, hogy ezzel nem kevés kábelt vágnátok át. Még ha képzeletben is és tervrajzon, szóval majd elvezetgetjük mi a megépítés előtt...
Pont ilyenre írom azt, hogy nem kevés munka lenne normális hk-t pofozni valami olyanból, ami eredetileg IFV-nek készült. Elég csak egy modul, hogy kilógjon, és a Lynx híres modularitása pont azt jelenti, hogy nem tudod csak "majd lesz vele valami" alapon megoldani; gondolkodni kell azon, hogyan oldd meg. Ha az egész részegységet át kell tervezni új méretekre, akkor megint jönnek a hosszadalmas tesztek, működik-e ez így együtt.
De az kétség kívül jobb, ha megcsinálják normális tankra és nem etetünk senkit azzal, hogy egy Lynx alvázra egy kurva jó torony és akkor azzal már light tank!
Azt a fajta modularitást, ami a kezdeti promóciós anyagokban volt, hogy majd a megrendelő cserélgeti a különböző mission modulokat az alvázakon, azt el kell felejteni. Semmi értelme, és igény sincs rá. Mindenki pont annyi alvázat rendel, amennyi fajta járműre szüksége van.
A valóságban csak az számít, hogy a lehető legkönnyebb legyen a logisztikai kiszolgálása a járműcsaládnak, amint a lehető legtöbb azonos alkatrésszel lehet elérni.
De! Szerintem ez nem mehet a hatékonyság rovására.
Példa erre az eddigi egyetlen bemutatott nem ifv variáns, a műszaki jármű.
Jelentősen átalakították, nem csak rátettek egy tolólapot, és leszedték a tornyot.
Bízhatunk benne, hogy a kf51 esetében is a lehető legjobban optimalizálják az alvázat a feladathoz. Alacsonyabb lesz, erősebb páncélzatot kap, motor, váltó, felfüggesztés ...ect.
Szerintem bízhatunk a Rheinmetall mérnökeiben, és abban hogy van elképzelésük arról milyen is egy harckocsi.

Szerintem nem is lesz annyira "könnyű" az a harckocsi. A kf41 sem 41, hanem 48 tonna. A kf51 is kell inkább 60 tonna körül lehet.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
Azt a fajta modularitást, ami a kezdeti promóciós anyagokban volt, hogy majd a megrendelő cserélgeti a különböző mission modulokat az alvázakon, azt el kell felejteni. Semmi értelme, és igény sincs rá. Mindenki pont annyi alvázat rendel, amennyi fajta járműre szüksége van.
A valóságban csak az számít, hogy a lehető legkönnyebb legyen a logisztikai kiszolgálása a járműcsaládnak, amint a lehető legtöbb azonos alkatrésszel lehet elérni.
De! Szerintem ez nem mehet a hatékonyság rovására.
Példa erre az eddigi egyetlen bemutatott nem ifv variáns, a műszaki jármű.
Jelentősen átalakították, nem csak rátettek egy tolólapot, és leszedték a tornyot.
Bízhatunk benne, hogy a kf51 esetében is a lehető legjobban optimalizálják az alvázat a feladathoz. Alacsonyabb lesz, erősebb páncélzatot kap, motor, váltó, felfüggesztés ...ect.
Szerintem bízhatunk a Rheinmetall mérnökeiben, és abban hogy van elképzelésük arról milyen is egy harckocsi.

Szerintem nem is lesz annyira "könnyű" az a harckocsi. A kf41 sem 41, hanem 48 tonna. A kf51 is kell inkább 60 tonna körül lehet.

Igen, én is úgy hiszem, hogy a németek tisztában vannak vele, hogyan néz ki -belülről is- egy modern harckocsi. Csak páran nagyon beleélik magukat abban, hogy ha kívülről nézem 400 mm-et "lapítok" rajta és pont jó. 10 mm-et kurva necces összejátszani gyártásnál, ha félre mentek a dolgok... Csak az Ajax példáját hozom fel, hogy ez érthetőbb dologként mire értem.
Páran nagyon szeretnek véleményt formálni, de nem veszik figyelembe azt, hogy egy MBT belülről nem hasonlít az Enterprice űrhajóra, ahol két sávos folyosón mászkál a legénység; egy Leopárd2 vagy egy Lynx tele van elektronikával és már fontos alkatrésszel közel minden centiméteren.
Ezért nem szeretem, mikor páran elhiszik, hogy szólunk Jurgernek, hogy vágja már át itt meg itt a kasznit és ha a hegesztők végeznek 15:00-ig, akkor még ki tudjuk ma szállítani a kedves vevőnek. Amiről itt beszélünk, az több év tervező munkája. Egy hónapnyi fizetésben hajlandó vagyok fogadni, hogy meglesz a következő Minszki Megállapodás az ukrajnai háborúban, mire ennek az első darabja gépsorhoz kerül és elkezdik belerakni az első csavarokat.
Csak azért mondom, és szerintem te is érted ezt, hogy itt mindenki belelkesül azon, hogy most ebben az évben megugrott a hk-k iránti kereslet és mekkora dobás ez az RM részéről.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 294
113
Igen, én is úgy hiszem, hogy a németek tisztában vannak vele, hogyan néz ki -belülről is- egy modern harckocsi. Csak páran nagyon beleélik magukat abban, hogy ha kívülről nézem 400 mm-et "lapítok" rajta és pont jó. 10 mm-et kurva necces összejátszani gyártásnál, ha félre mentek a dolgok... Csak az Ajax példáját hozom fel, hogy ez érthetőbb dologként mire értem.
Páran nagyon szeretnek véleményt formálni, de nem veszik figyelembe azt, hogy egy MBT belülről nem hasonlít az Enterprice űrhajóra, ahol két sávos folyosón mászkál a legénység; egy Leopárd2 vagy egy Lynx tele van elektronikával és már fontos alkatrésszel közel minden centiméteren.
Ezért nem szeretem, mikor páran elhiszik, hogy szólunk Jurgernek, hogy vágja már át itt meg itt a kasznit és ha a hegesztők végeznek 15:00-ig, akkor még ki tudjuk ma szállítani a kedves vevőnek. Amiről itt beszélünk, az több év tervező munkája. Egy hónapnyi fizetésben hajlandó vagyok fogadni, hogy meglesz a következő Minszki Megállapodás az ukrajnai háborúban, mire ennek az első darabja gépsorhoz kerül és elkezdik belerakni az első csavarokat.
Csak azért mondom, és szerintem te is érted ezt, hogy itt mindenki belelkesül azon, hogy most ebben az évben megugrott a hk-k iránti kereslet és mekkora dobás ez az RM részéről.
kf 31 kevésbé áthegesztett változata 41 futóművével vastagabb bőrel
 
  • Tetszik
Reactions: Vogon
H

Hummen23

Guest
Igen, én is úgy hiszem, hogy a németek tisztában vannak vele, hogyan néz ki -belülről is- egy modern harckocsi. Csak páran nagyon beleélik magukat abban, hogy ha kívülről nézem 400 mm-et "lapítok" rajta és pont jó. 10 mm-et kurva necces összejátszani gyártásnál, ha félre mentek a dolgok... Csak az Ajax példáját hozom fel, hogy ez érthetőbb dologként mire értem.
Páran nagyon szeretnek véleményt formálni, de nem veszik figyelembe azt, hogy egy MBT belülről nem hasonlít az Enterprice űrhajóra, ahol két sávos folyosón mászkál a legénység; egy Leopárd2 vagy egy Lynx tele van elektronikával és már fontos alkatrésszel közel minden centiméteren.
Ezért nem szeretem, mikor páran elhiszik, hogy szólunk Jurgernek, hogy vágja már át itt meg itt a kasznit és ha a hegesztők végeznek 15:00-ig, akkor még ki tudjuk ma szállítani a kedves vevőnek. Amiről itt beszélünk, az több év tervező munkája. Egy hónapnyi fizetésben hajlandó vagyok fogadni, hogy meglesz a következő Minszki Megállapodás az ukrajnai háborúban, mire ennek az első darabja gépsorhoz kerül és elkezdik belerakni az első csavarokat.
Csak azért mondom, és szerintem te is érted ezt, hogy itt mindenki belelkesül azon, hogy most ebben az évben megugrott a hk-k iránti kereslet és mekkora dobás ez az RM részéről.
Két dologra szeretnék reagálni:

- Az általad említett időfaktorról nem tudunk semmit. Nem tudjuk mikor kezdtek el ezen a projekten dolgozni a RM mérnökei, milyen fázisban van az a prototípus és a tesztek. Ezért nehéz volna bármilyen jóslatba is bocsátkozni.
Ez nem jelenti azt, hogy nincs igazad, egyszerűen csak nem tudjuk amíg be nem mutatták.

- A fórumlakók most belelkesültek, ami betudható annak hogy a mi harckocsi szükségleteinknek csak a töredékét rendeltük eddig meg. Ráadásul mit ad isten pont van egy lynx gyárunk, és a RM most jön ki egy lynx alapú harckocsival.
De a lényeg az, hogy valószínűleg nem mi szóltunk Jurgennek, hanem ö véli úgy, hogy van olyan piaci kereslet, amit ő bizony ki tud szolgálni.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 700
42 146
113
Elírtad az egyik betűt, gondolom, azóta észre vetted. Csak vicces így, ezért gondoltam megemlítem.
Hát ha valami találmány nincs rajta bejegyezve, akkor szerintem magát a teknőt nyugodtan hegeszthet egy új típushoz. És ez nem is haladná meg kedvenc német cégünk mérnöki lehetőségeit, hogy lerajzolják. Ami miatt nem tudna csak úgy előállni egy pont olyan másik Leo változattal, az inkább a felfüggesztés és ilyesmi. Ebben viszont mérnöki előnye is van a másik cégnek és nem kevés szabadalma.
És ha 50 tonnáról beszélünk és nem 70-ről, akkor ez valóban olyan markáns különbség, aminél nem írnám le, hogy visszatérnek ők még az együttműködéshez, csak addigra lebunyozhatják, hogy az új generációs igazi tanknál a KMW szállít be 25%-ot és az RM 50%-ot vagy fordítva.

Mielőtt nagyon belekényelmesedtek abba, hogy a deszant hiányába simán csak vágni kell 400 mm-et és akkor jók vagyunk, felhívnám mindenkinek a figyelmét arra, hogy ezzel nem kevés kábelt vágnátok át. Még ha képzeletben is és tervrajzon, szóval majd elvezetgetjük mi a megépítés előtt...
Pont ilyenre írom azt, hogy nem kevés munka lenne normális hk-t pofozni valami olyanból, ami eredetileg IFV-nek készült. Elég csak egy modul, hogy kilógjon, és a Lynx híres modularitása pont azt jelenti, hogy nem tudod csak "majd lesz vele valami" alapon megoldani; gondolkodni kell azon, hogyan oldd meg. Ha az egész részegységet át kell tervezni új méretekre, akkor megint jönnek a hosszadalmas tesztek, működik-e ez így együtt.
De az kétség kívül jobb, ha megcsinálják normális tankra és nem etetünk senkit azzal, hogy egy Lynx alvázra egy kurva jó torony és akkor azzal már light tank!
Nekem az a tippemm hogy ez a KF51 Panther III (ne feledjük, hogy I meg II már létezett... :p) egy alaposan átpofozott Lynx alváz.
Csináltak egy 50-60 tonna közütti "Merkavát" elülső motorral, Lynxhez képest erősebb front-páncélzattal és talán egy hetedik görgővel - alapvetően a StrikeShield APS-re építve a jármű védelmét. Egyénként a Merkava 65 tonna - szóval sokkal nem lenne lemaradva.
Mondhatod hogy "nem kevés munka át pofozni", de honnan tudod mióta dolgoznak ezen?! :p
Lényegesen (pl. 20-30%) olcsóbb és hamarabb tudnak szállítani mint KMW, akkor sok országot érdekelhet - pláne itt KK-Európában ahol elég nagy beszarási szint az oroszok miatt és KMW-n kívül senkinek sincs újonan megvehető MBT-je a kontinensen! Ők is kb. az évtized vége felé tudnak szállítani...(most épp 2026 a vállalási dátum állítólag, de fog ez még csúszni.)
Biztos jól kiszámolta az RM, hogy van ráció ebben fejlesztésben.

Hétfőhöz egy hétre lerántják a leplet erről a KF51-esről és kiderül, hogy egy lövegtornyos Lynx, egy Leo2 upgrade vagy tényleg egy új konsturkció RM komponensekből összelegózva. Én utóbbira tippelek.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 700
42 146
113
A Lynx már most is jóval nehezebb, mint pl. egy T-72, sőt jóval erősebb a hajtása is. Egy közepes MBT- hez gyakorlatilag csak a magasságát kell belőni, a teherbírással nem szabad, hogy gond legyen. De ha meg mégis, akkor +1 görgő oldalanként. A dinamikus terhelés a kérdéses, a Lynx nem kap akkora reakcióhatást, mint egy 120-as löveg elsütése bármely irányba.
Ha van piaci igény 50-55 tonnás MBT-re, akkor jó üzlet lehet egy Lynx-el műszakilag rokon jármű. Szerintem nálunk is lenne helye. Kicsit olyan lenne, mint a Panther (Pz IV) meg a (König)Tiger esete. Az alap harcjármű nagyobb tömegben és mellette a Leo, amiket a súlypontban lehet bevetni.
Az ukrán helyzet alapján, lehet, hogy nem is tankcsatára kell felkészülni, sokkal jelentősebb veszély a sok különböző rakéta, drón. Nem biztos, hogy ebben az esetben érdemes még hízlalni a tankokat. Eljöhet az idő, mint a hajóknál, hogy nem lesz értelme a további páncélzatnak.
Nagyon egyetértek! Pláne a német hasonlattal, bár inkább a Pz. IV és Panther párhuzamot mondanám mert azok voltak egy Pz.Reg. belül. A Tiger és Tiger II harckocsikat többnyire önálló nehéz harckocsi osztályokba szervezték.
A másik szempont: meg kell nézni hogy milyen hidegháborús szarokkal megy a csata Ukrajnábam. Nagyon nem a 800-1000 RHA átütő erejű harckocsi ágyúk ellen kell a páncélnak védeni. A legtöbb T-72 meg a mégrégebbi cuccok lőszerei 500 mm körül tudnak maximum függőleges becsapódás ellen - 60 fokon meg felét sem mindig. (A mi T-72-eseink azt hiszem még ennyit sem - az automata töltő miatt az újabb lőszerek már nem férnek bele!)
APS-sel meg egy jól átgondolt, akár ERA-t vagy NERA-t is tartalmazó páncélcsomaggal a potenciális fenyegetések 95%-as kivédhető - legalábbis szemből. Még sokan kételkednek ebben, de lehet hogy tényleg megugorja az RM előbb utóbb, hogy APFSDS nyilak ellen is működjön az APS-ük. Ha nem is hatástalanítja teljesen, de deformálja annyira a lövedéket, hogy jelentősen csökkenjen a hatásossága és akkor máris nem kell olyan erős passzív páncélzat. Nem kizárt, hogy ez húzodik meg a mögött, hogy egy könnyebb harckocsival rukkolnak elő.

Szóval a Leopardok mellé én örülnék 1-2 zászlóalj, a Lynx harcjárművekkel részben egyező közepes MBT-nek - pláne ha az ára és szállítási határideje is kedvezőbb egy ilyen "német Merkavanak". A Lynx gyárunk miatt nekünk biztos megérné ezt választani.


Egy gond van, hogy a végén ezek a fejlett elhárító rendszerek miatt semmivel sem lesznek olcsóbb eszközök, hiába kisebb a tömeg.
Valahol ez a lényeg: a csóróbb, modern technolólgiákhoz hozzá nem férő országok lemaradnak és esélyük sem lesz.
Egykor az oroszok viszonyleg az élvonalba tartoztak APS fejlesztés terén, de Ukrajnában nem látni ilyet. Nem tudják megfizetni, hogy valóban elterjedt legyen. T14 ARMATA-ból is kb. egy vörös téri parádéra való van csupán.
A háborúhoz pénz, pénz és pénz kell...
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
Egy közepes MBT- hez gyakorlatilag csak a magasságát kell belőni

Félek attól, kedves barátom, hogy nincs olyan, hogy közepes MBT. Attól függetlenül mondom ezt, hogy olyanról már hallottam, hogy közepes harckocsi és virágkorukat élték a II. vh. idején. Meg el tudom mondani a hh elején megszülető MBT, mint ötlet lényegét. És attól függetlenül is kételkedem abban, hogy a közepes MBT létezik, hogy láttam azt, hogy a Magyar Honvédség kiírja táblára a gép bemutatóján, hogy a T-72-ese egy közepes harckocsi és a Leopárd2-esére, hogy az egy közepes harckocsi.
Én komolyan attól félek, hogy te csak létre próbálsz hozni egy olyan fogalmat, ami nincs.

Egy gond van, hogy a végén ezek a fejlett elhárító rendszerek miatt semmivel sem lesznek olcsóbb eszközök, hiába kisebb a tömeg.

Vegyük sorban, hogy mi lehet rajta olcsóbb, mint az új gyártású Leopárd2-n és mi szükségszerűen "ugyan olyan vagy jobb" minőségi követelmény. Az ágyúhoz tartozó összes dolgot én nem butítanám le. Érzékelőkből szintén elég veszélyes a szarabbat bele rakni. Szoftverből alapból nincs értelme butábbat bemásolni a hardverre. APS-ből inkább a jobb kategória, ott eladási öngyilkosság direkt olcsó, nem működőt választani.
Amin tudsz spórolni, az a sokat mantrázott 20 tonna acél, mert amúgy sem bírja el az alváz, és kommunikációs hálózat, a T-72-nél sokat emlegetett ne legyen rajta az országos hálózaton, elég neki annyi, hogy a Leopárd2 átadja az infókat rövid hatótávolságú rádión. De akkor a nagymacskákba tegyünk erősebb adó-vevőt, hogy elbírja a plusz forgalmat! Mennyibe kerül 20 tonna fém? Mennyibe kerül egy Leopárd2-es? Körülbelül ennyit tudsz spórolni az áron.

Neked és @Xpert nek is mondom, hogy hiába írjátok le újra ugyan azt, én az elejétől fogva értettem, hogy ez egy Hetvenkettő újabb, immáron jobb kivitelben. Értem én, hogy nekünk az az érdekünk, hogy kihasználjuk a Zalai gyárban azt a lehetőséget, hogy akár egy 70 tonnás gépszörnyet is tud gyártani, de egy 50-est még lazábban.
De amiről ti beszéltek, annak két gazdasági realitása lehetséges. Az egyik, amit eddig a történelem során nem sokat csináltak, hogy bontott anyagot oda adunk @LMzek 2.0 nek és ő összelegozza nektek olcsón. Mert nem kell legyártani, kis túlzással csak vázhegesztés és összeszerelő üzem. A másik, amit sokszor láttunk már a történelemben, és amit állandóan felhoztok példaként, hogy ha itt rohadt ránk a múltból egy csomó hk, akkor abból olcsóbban hozok ki egy újat modernizációval, mint gyártanék a semmiből. (A II. vh-ban nem azért volt annyi "kis szar", mert átgondolták, hogy ők így mennek neki a háborúnak, hanem mert 1944-re messze elavultnak számítottak az 1940-es típusok is, csak kellett minden, ami mozog. Ahogy Jugóban sem előre kitalált hadseregfejlesztés volt a páncélozott traktor meg a T-34-es, hanem kifutottak a lehetőségekből a háború alatt. És a lezárulta után nem a Helcatre alapozták az új páncélos ütőerőt.)

Még egyszer mondom, egy új építésű hk-nál nem az lesz az olcsó, ha nem veszem meg hozzá a jobb teherbírású felfüggesztést, ennek a projektnek az értelme annyi, hogy ha generációt ugrik a tervezése, ami megoldható, mert már régen megérett az idő a Leo2-nél is új megoldások bevezetésére, akkor kijön annak egy kisebb tömegű verziója, de ér annyit, mint a mostani Leo2A7; majd tárgyalások kezdődnek a KMW-vel, hogy ha nem akar teljesen kiszorulni a piacról, akkor megkapja a Párduc4 a 70 tonnás alvázat... és a 130 mm-es ágyút, ahogy elkészül. (Amúgy én az RM helyében elkérném Koreától az ő alvázukat és már azzal a céggel jelentősen ellensúlyozom a KMW-t.)

Az a bajom, hogy mindenki abból indul ki, hogy Ukrajnát akarja megnyerni egy olyan tankkal, ami nem most, hanem a jelenlegi szakasz lezárását követően még sok évvel fog kijönni friss festéssel. (És rendszerben marad még 40 évig.) És figyelmen kívül hagytok piaci realitásokat. Lengyelország lecseréli a T-72 flottáját, azt sem bánja, ha mind pusztul Határvidéken. Csehország már döntött, Felvidék épp döntés előtt áll. Romániának még nem szóltak, hogy döntött, de ha csak a komment szekciókba beleolvastok is tudják, hogy 2035-re nem a mostani flottát akarják látni ott sem.

Még mindig azt mondom, hogy ha jól megcsinálják, akkor több értelme van, mint csak feldobnak egy IFV-re egy 1000+ páncélzatú tornyot. Csak ne emlegessétek már állandóan ezt az 50 tonnás olcsóbb lesz hülyeséget, mert pusztán a súlytól nem lesz harmada az ára a 70 tonnásnak! De én azt mondom, hogy egy koreai alvázra, átgondolt ember nélküli toronnyal, jó kivitelben nem is kell feltétlen.
 

laca

Well-Known Member
2013. november 6.
849
2 232
93
Félek attól, kedves barátom, hogy nincs olyan, hogy közepes MBT. Attól függetlenül mondom ezt, hogy olyanról már hallottam, hogy közepes harckocsi és virágkorukat élték a II. vh. idején. Meg el tudom mondani a hh elején megszülető MBT, mint ötlet lényegét. És attól függetlenül is kételkedem abban, hogy a közepes MBT létezik, hogy láttam azt, hogy a Magyar Honvédség kiírja táblára a gép bemutatóján, hogy a T-72-ese egy közepes harckocsi és a Leopárd2-esére, hogy az egy közepes harckocsi.
Én komolyan attól félek, hogy te csak létre próbálsz hozni egy olyan fogalmat, ami nincs.



Vegyük sorban, hogy mi lehet rajta olcsóbb, mint az új gyártású Leopárd2-n és mi szükségszerűen "ugyan olyan vagy jobb" minőségi követelmény. Az ágyúhoz tartozó összes dolgot én nem butítanám le. Érzékelőkből szintén elég veszélyes a szarabbat bele rakni. Szoftverből alapból nincs értelme butábbat bemásolni a hardverre. APS-ből inkább a jobb kategória, ott eladási öngyilkosság direkt olcsó, nem működőt választani.
Amin tudsz spórolni, az a sokat mantrázott 20 tonna acél, mert amúgy sem bírja el az alváz, és kommunikációs hálózat, a T-72-nél sokat emlegetett ne legyen rajta az országos hálózaton, elég neki annyi, hogy a Leopárd2 átadja az infókat rövid hatótávolságú rádión. De akkor a nagymacskákba tegyünk erősebb adó-vevőt, hogy elbírja a plusz forgalmat! Mennyibe kerül 20 tonna fém? Mennyibe kerül egy Leopárd2-es? Körülbelül ennyit tudsz spórolni az áron.

Neked és @Xpert nek is mondom, hogy hiába írjátok le újra ugyan azt, én az elejétől fogva értettem, hogy ez egy Hetvenkettő újabb, immáron jobb kivitelben. Értem én, hogy nekünk az az érdekünk, hogy kihasználjuk a Zalai gyárban azt a lehetőséget, hogy akár egy 70 tonnás gépszörnyet is tud gyártani, de egy 50-est még lazábban.
De amiről ti beszéltek, annak két gazdasági realitása lehetséges. Az egyik, amit eddig a történelem során nem sokat csináltak, hogy bontott anyagot oda adunk @LMzek 2.0 nek és ő összelegozza nektek olcsón. Mert nem kell legyártani, kis túlzással csak vázhegesztés és összeszerelő üzem. A másik, amit sokszor láttunk már a történelemben, és amit állandóan felhoztok példaként, hogy ha itt rohadt ránk a múltból egy csomó hk, akkor abból olcsóbban hozok ki egy újat modernizációval, mint gyártanék a semmiből. (A II. vh-ban nem azért volt annyi "kis szar", mert átgondolták, hogy ők így mennek neki a háborúnak, hanem mert 1944-re messze elavultnak számítottak az 1940-es típusok is, csak kellett minden, ami mozog. Ahogy Jugóban sem előre kitalált hadseregfejlesztés volt a páncélozott traktor meg a T-34-es, hanem kifutottak a lehetőségekből a háború alatt. És a lezárulta után nem a Helcatre alapozták az új páncélos ütőerőt.)

Még egyszer mondom, egy új építésű hk-nál nem az lesz az olcsó, ha nem veszem meg hozzá a jobb teherbírású felfüggesztést, ennek a projektnek az értelme annyi, hogy ha generációt ugrik a tervezése, ami megoldható, mert már régen megérett az idő a Leo2-nél is új megoldások bevezetésére, akkor kijön annak egy kisebb tömegű verziója, de ér annyit, mint a mostani Leo2A7; majd tárgyalások kezdődnek a KMW-vel, hogy ha nem akar teljesen kiszorulni a piacról, akkor megkapja a Párduc4 a 70 tonnás alvázat... és a 130 mm-es ágyút, ahogy elkészül. (Amúgy én az RM helyében elkérném Koreától az ő alvázukat és már azzal a céggel jelentősen ellensúlyozom a KMW-t.)

Az a bajom, hogy mindenki abból indul ki, hogy Ukrajnát akarja megnyerni egy olyan tankkal, ami nem most, hanem a jelenlegi szakasz lezárását követően még sok évvel fog kijönni friss festéssel. (És rendszerben marad még 40 évig.) És figyelmen kívül hagytok piaci realitásokat. Lengyelország lecseréli a T-72 flottáját, azt sem bánja, ha mind pusztul Határvidéken. Csehország már döntött, Felvidék épp döntés előtt áll. Romániának még nem szóltak, hogy döntött, de ha csak a komment szekciókba beleolvastok is tudják, hogy 2035-re nem a mostani flottát akarják látni ott sem.

Még mindig azt mondom, hogy ha jól megcsinálják, akkor több értelme van, mint csak feldobnak egy IFV-re egy 1000+ páncélzatú tornyot. Csak ne emlegessétek már állandóan ezt az 50 tonnás olcsóbb lesz hülyeséget, mert pusztán a súlytól nem lesz harmada az ára a 70 tonnásnak! De én azt mondom, hogy egy koreai alvázra, átgondolt ember nélküli toronnyal, jó kivitelben nem is kell feltétlen.
"Félek attól, kedves barátom" (egyébként ezt minek szántad, fura baráti felütésnek vagy vmi pejoratív megszólításnak?), hogy fogalmam sincs, miről beszélsz!
A közepes szó jelentését kéne elmagyaráznom? Az 55 tonna kontra 70 tonna??o_O Ha pólót veszel, ott is van M-es, L-es, XL-es stb. Ne magyarázz bele extra tartalmat egy méretet minősítő jelzőbe! Vagy nem használhatom a közepes szót, mert nem fér bele a te terminológiádba?:confused:
Utána hosszasan értekezel, vitatkozol (vagy nem is tudom mit csinálsz) egy mondattal, aminek a végén - ha jól értem - megerősíted, amit mondtam. Nevezetesen, hogy ha építesz egy korszerű 55 tonnás MBT-t, a kisebb súly ellenére sem lesz érdemben olcsóbb, mert ma a lényeges költségeket az elektronika és a fejlett harcrendszerek teszik ki. De a kisebb súly kisebb fogyasztást, és jobb mozgékonyságot is jelenthet (pl. több híd, út bírja el).
A nagy kérdés, hogy van e létjogosultsága egy ilyen harceszköznek. Ezt a kérdést egyébként én nem válaszoltam meg!
A történet annyi, hogy néhányan el tudjuk képzelni, hogy a Lynx műszaki bázisán ki lehet alakítani egy ilyen eszközt. Aztán az is lehet, hogy tévedünk, és annyi változtatás szükséges, hogy az már gyakorlatilag egy új jármű. Harckocsit még nem terveztem:D
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
"Félek attól, kedves barátom" (egyébként ezt minek szántad, fura baráti felütésnek vagy vmi pejoratív megszólításnak?), hogy fogalmam sincs, miről beszélsz!
A közepes szó jelentését kéne elmagyaráznom? Az 55 tonna kontra 70 tonna??o_O Ha pólót veszel, ott is van M-es, L-es, XL-es stb. Ne magyarázz bele extra tartalmat egy méretet minősítő jelzőbe! Vagy nem használhatom a közepes szót, mert nem fér bele a te terminológiádba?:confused:
Utána hosszasan értekezel, vitatkozol (vagy nem is tudom mit csinálsz) egy mondattal, aminek a végén - ha jól értem - megerősíted, amit mondtam. Nevezetesen, hogy ha építesz egy korszerű 55 tonnás MBT-t, a kisebb súly ellenére sem lesz érdemben olcsóbb, mert ma a lényeges költségeket az elektronika és a fejlett harcrendszerek teszik ki. De a kisebb súly kisebb fogyasztást, és jobb mozgékonyságot is jelenthet (pl. több híd, út bírja el).
A nagy kérdés, hogy van e létjogosultsága egy ilyen harceszköznek. Ezt a kérdést egyébként én nem válaszoltam meg!
A történet annyi, hogy néhányan el tudjuk képzelni, hogy a Lynx műszaki bázisán ki lehet alakítani egy ilyen eszközt. Aztán az is lehet, hogy tévedünk, és annyi változtatás szükséges, hogy az már gyakorlatilag egy új jármű. Harckocsit még nem terveztem:D

Abban igazad van, hogy a pólóban van közepes méret. De házasságkötésben például nincs. Te azt állítod, hogy nekünk a nehéz MBT mellett van szükségünk eddig meg nem határozott számú közepes MBT-re és talán nem járunk messze attól, hogy meg nem határozott számú könnyű MBT-re. (Ez utóbbit nem mondtad, de Lynx kapcsán mástól ilyen ligth tank is felmerült.)

Az a gondom, ezekkel a fogalmakkal, hogy akik ilyeneket feszegetnek már évek óta a fórumon, azok tökéletesen a II. vh. koncepciójához tértek vissza. Heavy tank, med, light tank. Ezeket van is értelme így -az eredeti formában- használni, mert az emberek ismerik és értik a mögötte lévő koncepciót.
A II. vh. után jött a hidegháború és a Main Battle Tank (MBT) koncepció. Ennek a lényege, hogy nincs szükség X számú lightra, y, számú mediumra, z számú heavyre. Egy főcsataharckocsid van és az mindenre jó, és ennek az alváz bázisán fejleszted ki az őt támogató artyt és fel lehet sorolni, hogy egy sor más gépet. Mert nincs értelme fejlesztési pénzt önteni 3-5 féle vasba ugyan arra a szerepre.

És úgy látom, nem értetted meg, hogy én mit mondtam. Nincs érdemi spórolás azon, hogy a nehéz dandárod nagyobb mozgási szabadsággal rendelkezik, mert a "közepesMBT"-d át tud menni egy olyan hídon, amin ugyan azon dandárod "nehézMBT"-je már nem tud és kerülnie kell. Itt a lényeg, hogy a háborút győztesként záró amerikaiak csináltak egy kimutatást, hogy átlagosan 20 db Sherman harckocsit kellett feláldozniuk 1 db Tigris kilövéséhez. Ez némileg hasonlít ahhoz, hogy magyar katonák a médiában 1:10-hez adják meg a T-72 és a Leo2 legújabb változatainak váltószámát. Miközben mind két esetben csak 1,5-es szorzó van a plusz páncél miatti súlynövekményben.

Attól félek, hogy félre értetted azt, hogy miről írtam. Jól megadva a Párduc követelményeit ma ki lehet hozni a drasztikus súlykorlátozás ellenére is egy Leopárd2A7-tel versengő típust, mert a Leopárd2 elérte az életciklusa végét és számos olyan fejlesztés van, amit a régi kasznikba már túl drága lenne beépíteni, összességében pedig egy generáció ugrást jelentene ezekre az új megoldásokra tervezni egy új harckocsit.
De továbbra is amellett vagyok, hogy nekünk 1 zl méretben megérné ebbe beszállni, mert rendelés nélkül kimaradnánk a fejlesztési tapasztalatokból, de ha ez beválik, akkor ugyan úgy a 70 tonnás nagyobb Párduc variánsból fogja megérni nekünk bevásárolni. Ez viszont jelenleg meghaladja az RM képességeit, a 70 tonnás alvázhoz a KMW is valószínűleg szükséges lesz. Mert az a cég piszok jó felfüggesztésből.
Az embernélküli autotöltős torony, a hidraulikus felfüggesztés 20 fokos gundeepje, a páncélzat átpakolása kevésbé torony súlyponttal, a drónok figyelembe vétele, ezek olyan harctéri előnyöket tudnak adni egy ma még kiváló típusnak számító Leopárd2-vel szemben (nem hal meg a legénység a torony felrobbanásakor, felülről jövő támadás esetén sem az egész jármű semmisül meg, akár csak erősen dombos, tagolt terepen a lövegsüllyedés könnyebb kezelhetősége), hogy egy ilyen új típus ugrást jelentene és több értelme van, mint egy francia tornyos Leo2-nek vagy egy IFV-re szerelt Leo2 toronynak. Azokból 50 tonnás "közepesMBT"-t beszerezni ökörség!
 

hunemperor

Well-Known Member
2020. június 14.
808
2 096
93
Abban igazad van, hogy a pólóban van közepes méret. De házasságkötésben például nincs. Te azt állítod, hogy nekünk a nehéz MBT mellett van szükségünk eddig meg nem határozott számú közepes MBT-re és talán nem járunk messze attól, hogy meg nem határozott számú könnyű MBT-re. (Ez utóbbit nem mondtad, de Lynx kapcsán mástól ilyen ligth tank is felmerült.)

Az a gondom, ezekkel a fogalmakkal, hogy akik ilyeneket feszegetnek már évek óta a fórumon, azok tökéletesen a II. vh. koncepciójához tértek vissza. Heavy tank, med, light tank. Ezeket van is értelme így -az eredeti formában- használni, mert az emberek ismerik és értik a mögötte lévő koncepciót.
A II. vh. után jött a hidegháború és a Main Battle Tank (MBT) koncepció. Ennek a lényege, hogy nincs szükség X számú lightra, y, számú mediumra, z számú heavyre. Egy főcsataharckocsid van és az mindenre jó, és ennek az alváz bázisán fejleszted ki az őt támogató artyt és fel lehet sorolni, hogy egy sor más gépet. Mert nincs értelme fejlesztési pénzt önteni 3-5 féle vasba ugyan arra a szerepre.

És úgy látom, nem értetted meg, hogy én mit mondtam. Nincs érdemi spórolás azon, hogy a nehéz dandárod nagyobb mozgási szabadsággal rendelkezik, mert a "közepesMBT"-d át tud menni egy olyan hídon, amin ugyan azon dandárod "nehézMBT"-je már nem tud és kerülnie kell. Itt a lényeg, hogy a háborút győztesként záró amerikaiak csináltak egy kimutatást, hogy átlagosan 20 db Sherman harckocsit kellett feláldozniuk 1 db Tigris kilövéséhez. Ez némileg hasonlít ahhoz, hogy magyar katonák a médiában 1:10-hez adják meg a T-72 és a Leo2 legújabb változatainak váltószámát. Miközben mind két esetben csak 1,5-es szorzó van a plusz páncél miatti súlynövekményben.

Attól félek, hogy félre értetted azt, hogy miről írtam. Jól megadva a Párduc követelményeit ma ki lehet hozni a drasztikus súlykorlátozás ellenére is egy Leopárd2A7-tel versengő típust, mert a Leopárd2 elérte az életciklusa végét és számos olyan fejlesztés van, amit a régi kasznikba már túl drága lenne beépíteni, összességében pedig egy generáció ugrást jelentene ezekre az új megoldásokra tervezni egy új harckocsit.
De továbbra is amellett vagyok, hogy nekünk 1 zl méretben megérné ebbe beszállni, mert rendelés nélkül kimaradnánk a fejlesztési tapasztalatokból, de ha ez beválik, akkor ugyan úgy a 70 tonnás nagyobb Párduc variánsból fogja megérni nekünk bevásárolni. Ez viszont jelenleg meghaladja az RM képességeit, a 70 tonnás alvázhoz a KMW is valószínűleg szükséges lesz. Mert az a cég piszok jó felfüggesztésből.
Az embernélküli autotöltős torony, a hidraulikus felfüggesztés 20 fokos gundeepje, a páncélzat átpakolása kevésbé torony súlyponttal, a drónok figyelembe vétele, ezek olyan harctéri előnyöket tudnak adni egy ma még kiváló típusnak számító Leopárd2-vel szemben (nem hal meg a legénység a torony felrobbanásakor, felülről jövő támadás esetén sem az egész jármű semmisül meg, akár csak erősen dombos, tagolt terepen a lövegsüllyedés könnyebb kezelhetősége), hogy egy ilyen új típus ugrást jelentene és több értelme van, mint egy francia tornyos Leo2-nek vagy egy IFV-re szerelt Leo2 toronynak. Azokból 50 tonnás "közepesMBT"-t beszerezni ökörség!
Akkol is Pálduc lesz!
 
  • Vicces
Reactions: kaktusz

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 064
14 115
113
Abban igazad van, hogy a pólóban van közepes méret. De házasságkötésben például nincs. Te azt állítod, hogy nekünk a nehéz MBT mellett van szükségünk eddig meg nem határozott számú közepes MBT-re és talán nem járunk messze attól, hogy meg nem határozott számú könnyű MBT-re. (Ez utóbbit nem mondtad, de Lynx kapcsán mástól ilyen ligth tank is felmerült.)

Az a gondom, ezekkel a fogalmakkal, hogy akik ilyeneket feszegetnek már évek óta a fórumon, azok tökéletesen a II. vh. koncepciójához tértek vissza. Heavy tank, med, light tank. Ezeket van is értelme így -az eredeti formában- használni, mert az emberek ismerik és értik a mögötte lévő koncepciót.
A II. vh. után jött a hidegháború és a Main Battle Tank (MBT) koncepció. Ennek a lényege, hogy nincs szükség X számú lightra, y, számú mediumra, z számú heavyre. Egy főcsataharckocsid van és az mindenre jó, és ennek az alváz bázisán fejleszted ki az őt támogató artyt és fel lehet sorolni, hogy egy sor más gépet. Mert nincs értelme fejlesztési pénzt önteni 3-5 féle vasba ugyan arra a szerepre.

És úgy látom, nem értetted meg, hogy én mit mondtam. Nincs érdemi spórolás azon, hogy a nehéz dandárod nagyobb mozgási szabadsággal rendelkezik, mert a "közepesMBT"-d át tud menni egy olyan hídon, amin ugyan azon dandárod "nehézMBT"-je már nem tud és kerülnie kell. Itt a lényeg, hogy a háborút győztesként záró amerikaiak csináltak egy kimutatást, hogy átlagosan 20 db Sherman harckocsit kellett feláldozniuk 1 db Tigris kilövéséhez. Ez némileg hasonlít ahhoz, hogy magyar katonák a médiában 1:10-hez adják meg a T-72 és a Leo2 legújabb változatainak váltószámát. Miközben mind két esetben csak 1,5-es szorzó van a plusz páncél miatti súlynövekményben.

Attól félek, hogy félre értetted azt, hogy miről írtam. Jól megadva a Párduc követelményeit ma ki lehet hozni a drasztikus súlykorlátozás ellenére is egy Leopárd2A7-tel versengő típust, mert a Leopárd2 elérte az életciklusa végét és számos olyan fejlesztés van, amit a régi kasznikba már túl drága lenne beépíteni, összességében pedig egy generáció ugrást jelentene ezekre az új megoldásokra tervezni egy új harckocsit.
De továbbra is amellett vagyok, hogy nekünk 1 zl méretben megérné ebbe beszállni, mert rendelés nélkül kimaradnánk a fejlesztési tapasztalatokból, de ha ez beválik, akkor ugyan úgy a 70 tonnás nagyobb Párduc variánsból fogja megérni nekünk bevásárolni. Ez viszont jelenleg meghaladja az RM képességeit, a 70 tonnás alvázhoz a KMW is valószínűleg szükséges lesz. Mert az a cég piszok jó felfüggesztésből.
Az embernélküli autotöltős torony, a hidraulikus felfüggesztés 20 fokos gundeepje, a páncélzat átpakolása kevésbé torony súlyponttal, a drónok figyelembe vétele, ezek olyan harctéri előnyöket tudnak adni egy ma még kiváló típusnak számító Leopárd2-vel szemben (nem hal meg a legénység a torony felrobbanásakor, felülről jövő támadás esetén sem az egész jármű semmisül meg, akár csak erősen dombos, tagolt terepen a lövegsüllyedés könnyebb kezelhetősége), hogy egy ilyen új típus ugrást jelentene és több értelme van, mint egy francia tornyos Leo2-nek vagy egy IFV-re szerelt Leo2 toronynak. Azokból 50 tonnás "közepesMBT"-t beszerezni ökörség!



A három fő személyzetes, automata töltős, L44-es ágyús, modernebb-páncélzatos toronnyal kijön az bőven 60 német Tonna alatt!
... három fős személyzet: jóval kisebb méretű lehet a torony. Valójában nem kell a "Nagy-Tesó"/Leopard 2A7... teljes lőszerkészlete sem, további előny,=>további súly-csökkenés.
...DE: szokásosan durva német ára lesz, német áras support-tal, lőszerrel, + előraláthatólag sikeresen benyelik a régi teknőn a lehetséges megtakarítás döntő töbségét, egy keveset "el-lobbizva"/marketingezve a kedvenc politikusnak/pártnak, stb...

Ár/érték arányban továbbra is fényévekre lesz a megfizethetőbb, valós realítás "T-72 modernizálástól"!
Számunkra és Közép-Kelet-Európa számára megfizethetetlen marad a "mindenkinek-a-saját-érdekérvényesítős" mennyisége!
Mindezt 2025 körülre, mert aaz eredeti Nagy-macskákat No. és Ny-Európa, Arab --"csillagászati-áras"-- országok kapják "véletlenül" elsőbbséggel...

Vagyis röviden összefoglalva: az eddigi módon tudják az "ERU-s nagyok"/USA rángatni a K-K-Európa-i gyarmataikat, miután sikeresen kiszivattyúztak egy 50+ milliárd Euro-t a térségbő összesen fegyverkezés címen. Ezzel --és más Uniós pénz-szívattyúikkal összesen-- elérve, hogy 10-15 évvel hosszabb és kicsit számukra kevésbé szenvedős, de változatlan eredményű lesz lesz a "végjáték":
Római-Birodalom 2.0 ...


U.I.: Visszaugorva a RM/Leopard/Párduc lehetséges/valószínű programra: ha lesz is ilyen --szerintem lesz--, 15 millió körülire becsülöm az "ukrán-/orosz-pánikos" árat, és nem biztos, hogy az 1m €-ós APS benne van!!!
Ezzek közelítőleg a "Várható-valóság"/közel-jövő tényei, árai, időpontjai. A valós, és nem túl jó hírek ellenére: Szép napot!

.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 700
42 146
113
Abban igazad van, hogy a pólóban van közepes méret. De házasságkötésben például nincs. Te azt állítod, hogy nekünk a nehéz MBT mellett van szükségünk eddig meg nem határozott számú közepes MBT-re és talán nem járunk messze attól, hogy meg nem határozott számú könnyű MBT-re. (Ez utóbbit nem mondtad, de Lynx kapcsán mástól ilyen ligth tank is felmerült.)

Az a gondom, ezekkel a fogalmakkal, hogy akik ilyeneket feszegetnek már évek óta a fórumon, azok tökéletesen a II. vh. koncepciójához tértek vissza. Heavy tank, med, light tank. Ezeket van is értelme így -az eredeti formában- használni, mert az emberek ismerik és értik a mögötte lévő koncepciót.
A II. vh. után jött a hidegháború és a Main Battle Tank (MBT) koncepció. Ennek a lényege, hogy nincs szükség X számú lightra, y, számú mediumra, z számú heavyre. Egy főcsataharckocsid van és az mindenre jó, és ennek az alváz bázisán fejleszted ki az őt támogató artyt és fel lehet sorolni, hogy egy sor más gépet. Mert nincs értelme fejlesztési pénzt önteni 3-5 féle vasba ugyan arra a szerepre.

És úgy látom, nem értetted meg, hogy én mit mondtam. Nincs érdemi spórolás azon, hogy a nehéz dandárod nagyobb mozgási szabadsággal rendelkezik, mert a "közepesMBT"-d át tud menni egy olyan hídon, amin ugyan azon dandárod "nehézMBT"-je már nem tud és kerülnie kell. Itt a lényeg, hogy a háborút győztesként záró amerikaiak csináltak egy kimutatást, hogy átlagosan 20 db Sherman harckocsit kellett feláldozniuk 1 db Tigris kilövéséhez. Ez némileg hasonlít ahhoz, hogy magyar katonák a médiában 1:10-hez adják meg a T-72 és a Leo2 legújabb változatainak váltószámát. Miközben mind két esetben csak 1,5-es szorzó van a plusz páncél miatti súlynövekményben.

Attól félek, hogy félre értetted azt, hogy miről írtam. Jól megadva a Párduc követelményeit ma ki lehet hozni a drasztikus súlykorlátozás ellenére is egy Leopárd2A7-tel versengő típust, mert a Leopárd2 elérte az életciklusa végét és számos olyan fejlesztés van, amit a régi kasznikba már túl drága lenne beépíteni, összességében pedig egy generáció ugrást jelentene ezekre az új megoldásokra tervezni egy új harckocsit.
De továbbra is amellett vagyok, hogy nekünk 1 zl méretben megérné ebbe beszállni, mert rendelés nélkül kimaradnánk a fejlesztési tapasztalatokból, de ha ez beválik, akkor ugyan úgy a 70 tonnás nagyobb Párduc variánsból fogja megérni nekünk bevásárolni. Ez viszont jelenleg meghaladja az RM képességeit, a 70 tonnás alvázhoz a KMW is valószínűleg szükséges lesz. Mert az a cég piszok jó felfüggesztésből.
Az embernélküli autotöltős torony, a hidraulikus felfüggesztés 20 fokos gundeepje, a páncélzat átpakolása kevésbé torony súlyponttal, a drónok figyelembe vétele, ezek olyan harctéri előnyöket tudnak adni egy ma még kiváló típusnak számító Leopárd2-vel szemben (nem hal meg a legénység a torony felrobbanásakor, felülről jövő támadás esetén sem az egész jármű semmisül meg, akár csak erősen dombos, tagolt terepen a lövegsüllyedés könnyebb kezelhetősége), hogy egy ilyen új típus ugrást jelentene és több értelme van, mint egy francia tornyos Leo2-nek vagy egy IFV-re szerelt Leo2 toronynak. Azokból 50 tonnás "közepesMBT"-t beszerezni ökörség!
Ha be tudja bizonyítani az RM hogy APS-ük kivédi a nyíl lövedéket, akkor nem kell 70 tonnás dög.
Ez a KF51 vélhetően közelebb lesz 60 tonnához, mint az 50-hez. a Merkava 65 tonnával az egyik legjobb tanknak számít. Simán megoldható ezzel a tömeggel, hogy szemből bírja 125 mm-es lövedékeket kb. 3BM60-ig bezárólag. A nagyobb átütőerejű T-90 meg Armata eléggé ritka jószág - amelyen embargó van és lesz az oroszok ellen nagyon nem is fogják ontani magukból ezeket. Szóval a NATO keleti végein lenne kereslet egy jó árértékarányú MBT-re. Nyilván keveset tudunk erről a Panther III-ról, de ha "elérhetőbb" mint a Leopard 2A7, akkor van értelme egy ilyen harkocsinak. Az külön előny ha árukapcsolásban tud az RM eladni mellé egy nagyrészt azonos alkatrészbázissal bíró a IFV családot aknavetőstől a légvédelmis verzióig. Ilyen komplett harcjármű csomagja aztán végképp nincs senkinek a piacon!

Egyébként az első MBT a Pz.Kpfw V Panther volt, csak akkor még nem így hívták ezt a kategóriát. A Panther Ausf. G páncélvédettsége szemből azonos vagy inkább jobb volt mint a Tigeré, a 7,5cm L/70 KwK 42 jobb páncéltörő volt mint a Tiger 8,8-asa és mozgékonyságban meg ég és föld a szarrá "hájpolt" Tigerhez képest.