Kolumbiai légi harcászati elgondolások.Fasirtban vannak Venezuelával,ők a számitott ellenség elsősorban.Ezért áltak neki korszerűsiteni az addig csak vb kongfis Kfireket (kefir vb-nak is készült,eredetileg még radarja sincs).Számitott ellenség gépei Szu30 és F16 (már amikor éppen repülőképessek az alkatrészhiány miatt).Tisztában vannak a gépeik hátrányaival,ehez alkalmazkodó taktikával számolnak.Mindenképpen kerülendő a közelharc elképzelésük szerint IR AAM inditási távolságik mehetnek max,de inditás után azonnal nyulcipő.Az utólagos célbefogási képességet ehez elengedhetetlennek tartják(?)).Ezt az amcsik Zerok elleni taktikájához hasonlitják,csak korszerű fegyverzettel,jóval nagyobb távolságbol.Lendületből,a lehető legtávolabbrol rácsapni az ellenre,majd kiválni a harcbol,nem bocsátkozni közelharcba.Ezt kipróbálni mentek el 2012ben a Red Flagra.A tapasztalatok nyomán további fejlesztésekről döntöttek,amit a 2018as Red Flagon probáltak ki (különben el vannak ájulva,hogy milyen kemény,valósághű-éshogy milyen sokat költenek a jenkik a gyakorlatra.Nekünk is érdemes lenne elmenni).A tapasztalatok nyomán áltak át az Elta 2052 AESA radarra.Szerintük jobb a Szu30 radarjánál,F16A radarja meg elavult(nincsenek modernizálva).Van LPi üzemmódja is,kemény EW körülmények között is jol muzsikál.Szerintük a Derby ER jobb,mint akármelyik AMRAAM-C változat.És a Szu30 R27 rakétáinál is (úgy tudják,hogy az R27EA/EM(?) ARH változatok is szolgálatban vannak-meg a passziv radaros EP is.Érdekes...).
Kiemelt figyelmet forditanak az EW-ra.Űgy gondolják,hogy a 2052 radar LPi üzemmódját a Szu besugárzásjelzője nem szúrja ki (álitólag a Red Flagon az amcsi F15/16 gépek sem tudták kiszurni-ez is érdekes),és a Szu gépek zavarórendszerei is hatástalanok rá.A gépek önvédelmi rendszere nagyon korszerű volt eredetileg is (korszerűsités után persze),de a 12es gyakorlat után ezt is fejlesztették.Szerintük az Elisra és Esmara rendszerekkel képesek nemcsak légiharcban EW fölényt biztositani,de bármilyen korszerű légvédelem áttörését is lehetővé teszik.Állitólag érzékelni,bemérni és zavarni is tudják még az LPi üzemmódban dolgozó radarokat isÁlitólag az Elisraval 2 gép hálózatosan képes elég pontosan bemérni egy radart,hogy utána azt Spice bombával támadni is tudják (no,ez nagyon érdekes).De vannak REH konténereik is,a TC gépek háború esetén a REH fedezetet adnák.
Amit egy a 2012es gyakorlaton részt vevő ex Kfir pilóta irt (közben nyugdijba ment),azt mindenki figyelmébe ajánlom.Szerinte egyetlen 4.generációs gépnek sincs esélye egy 5.generációs géppel szemben.Max véletlenszerüen érhet el légi győzelmet.És szerinte az 5. generációs gépek könnyedén áttörik akármelyik korszerű légvédelmi rendszert.
A gépektől függetlenül ami szerintem a mi szempontunkból fontos,az az elektronikai korszerűség kérdése.A térségükben (de világszinten is) korszerűnek számitó alig pár éves 2032 radart (dél koreaiak ezt rakták az FA50be) lecserélték az AESA és LPi képes 2052re.És kiegészitették a gépek amúgy korszerű (már volt rajt MAWS is) önvédelmi rendszerét egy komplex REH rendszerrel.
Gripenjeink korszerűsitésénél ezt nekünk is figyelembe kell venni.
Kiemelt figyelmet forditanak az EW-ra.Űgy gondolják,hogy a 2052 radar LPi üzemmódját a Szu besugárzásjelzője nem szúrja ki (álitólag a Red Flagon az amcsi F15/16 gépek sem tudták kiszurni-ez is érdekes),és a Szu gépek zavarórendszerei is hatástalanok rá.A gépek önvédelmi rendszere nagyon korszerű volt eredetileg is (korszerűsités után persze),de a 12es gyakorlat után ezt is fejlesztették.Szerintük az Elisra és Esmara rendszerekkel képesek nemcsak légiharcban EW fölényt biztositani,de bármilyen korszerű légvédelem áttörését is lehetővé teszik.Állitólag érzékelni,bemérni és zavarni is tudják még az LPi üzemmódban dolgozó radarokat isÁlitólag az Elisraval 2 gép hálózatosan képes elég pontosan bemérni egy radart,hogy utána azt Spice bombával támadni is tudják (no,ez nagyon érdekes).De vannak REH konténereik is,a TC gépek háború esetén a REH fedezetet adnák.
Amit egy a 2012es gyakorlaton részt vevő ex Kfir pilóta irt (közben nyugdijba ment),azt mindenki figyelmébe ajánlom.Szerinte egyetlen 4.generációs gépnek sincs esélye egy 5.generációs géppel szemben.Max véletlenszerüen érhet el légi győzelmet.És szerinte az 5. generációs gépek könnyedén áttörik akármelyik korszerű légvédelmi rendszert.
A gépektől függetlenül ami szerintem a mi szempontunkból fontos,az az elektronikai korszerűség kérdése.A térségükben (de világszinten is) korszerűnek számitó alig pár éves 2032 radart (dél koreaiak ezt rakták az FA50be) lecserélték az AESA és LPi képes 2052re.És kiegészitették a gépek amúgy korszerű (már volt rajt MAWS is) önvédelmi rendszerét egy komplex REH rendszerrel.
Gripenjeink korszerűsitésénél ezt nekünk is figyelembe kell venni.