Becsípődött ez nálad, látom.Mert nem volt rá már szükségük.Vége lett a HH-nak.80as évek végén még korszerűsiteni akarták (PW hajtóművel,Lavihoz kifejlesztett elektronikával,F16XL mintájára módositott ACW szárnnyal).De a Szu összeomlott,az arab utánpótlás elapadt.Irakot szétverték,a lecsökkent veszélyre volt elég F16os gép.Egyszerűen feleslegessé váltak.
Kfir soha nem volt élvonalbeli gép.Eleve nem is annak szánták.Az Arie lett volna a zsidók álma,de az meghaladta a képességeiket.Ami azt illeti,a Kfirt sem gyártották/tervezték maguk,francia és amerikai segitséggel hozták össze,és franciba és amcsiban gyártott fődarabokat Izraelben összeszerelték.Lényegében egy Mirage 50 amcsi hajtóművel.Nem véletlenül jelent meg ugyanakkor a Mirageokon is a kacsaszárny.
NG egy nagyon modern harcelektronikát adna.De leginkább az ára teszi számitásba jöhetővé.Alsóhangon fele,de inkább harmada egy Gripen E árának.Persze nincsenek csodák,ezért tudomásul kell venni a régi sárkány hátrányait.Hiába kerül bele új hajtómű,FBW kormányvezérlés,módositott szárny,a régi aerodinamika alapvetően megmarad.Javulni fognak a manőverjellemzői,de nem lesz soha F16 szintű.Ez az ára az alacsony árnak.De szerintem ez bevállalható,mert az utóbbi 40 évben a dog jelentősége csökkent.
Az ár-érték arány szerintem fontos szempont.35milka most egy Kfir NG.HA egy upgradelt Gripen C 60 milka (szerintem nincs annyi),akkor érdemes lehet inkább a vén zsidón gondolkozni.Ha viszont az upgradelt Gripen 40 milka,akkor meg nem érdemes vele foglalkozni.Ugyan az NG több szempontbol lefőzné a feljavitott svédet,de a hátrányai és az átállás költségeit már nem tudná az olcsósága ellensúlyozni.
AKKOR HA.
Úgy dobálózunk itt a milliókkal, mintha pontosan tisztában lennénk a megvásárolt haditechnika ÉS szolgáltatások teljességével (nem vagyunk). Meg a finanszírozás/lízing sajátosságaival az adott ügyletek esetében. Ezt is beleszámítod abba az ár-érték arányba?
Jelen pillanatban egy Kolumbiának, Ecuadornak és Sri Lankának ajánlott, harmadvonalas csodáról beszélünk itt. Véletlenül pont olyan országok, ahol használják/ták ezt a retket. Már megbocsáss, de ennél azért tudunk jobbat is.
Amire az országnak szüksége lehet a következő 15-20 évben, arra elég egy VALÓBAN bevált, olcsón fenntartható és avionikailag szinten tartható gép. Az F-16 pont ilyen, ért hozzá a fél világ, kompetens és korrekt repülő, nem utolsósorban többször bizonyított. És még csak sokba se kerül.
Vagy ha nem akarunk az USÁtól vásárolni, ott a Mirage is.