Nem emlékszem, de ha ennyiszer felmerült bennem, akkor nyilván nekem van igazam, nem neki.
Merthogy a létező Kfir gépek,mint "vasak",maga a repülőgép nem 4G gép.Eredetileg a Mirage V J79 hajtóművel.Mirage V meg egy Mirage III radar nélkül.
Dassault gépek generáció besorolása egyébként kicsit problémás.Mind a 3G,mind a 4G kategóriában két tipusuk van.3G a Mirage III (és módosulásai,köztük a Kfir,plusz a protó szinten megrekedt G8 variánsok),de a Mirage F1 is.4G meg a Mirage 2000(4000,meg a papiron maradt 3000),és a Rafale is.
IAI szolgálatban a Kfirek nem voltak vadászgépek.Egy egyszerű harcászati csapásmérő volt kivonásáig.
Komoly elektonikával lellátott többfeladatú változat a kolumbiai C10 változat lett (Block 60).Ez viszont elektronikailag 4+G szintre lett hozva (kb a Gripen C /MS20 szintje,plusz MAWS is van rajta,ami a Gripen C-n nincs.Plusz vontatott csali,amit ekkor a kokainhuszárok még nem kértek).Továbbfejlesztett változata a C10P,ami elektronikailag már a Gripen E szintje (Elbit beszállitó a Gripen E elektronikájába,több alrendszerük konkrétan ugyan az)
Kfir NG viszont már érdekesebb dolog-és nem előzmény nélküli.Ez a titka,hogy miért lehet olyan olcsó.Mert egy korábbi terv újramelegitése.
A modernizált F4 Kunarss-2000 gépről még csak hallottak az emberek,de az (eredeti,mert később volt ilyen néven másik program-ez utóbbi lett végül a C10P) ugyanekkor futó Kfir-2000 programrol már nem.HH végével a programot lehúzták,prototipus épitési szakaszban volt ekkor,félbehagyták (ebböl lett az IAI Nammer protója,ami egy jóval egyszerűbb gép volt.Megvalósult formája a búrok Super Cheetah gépei-amik átépitett használt Kfir C2 sárkányokbol készültek)
Kfir-2000 egy PW1120 hajtóműves,FBW kormányvezérlésű,módositott aerodinamikájú,a Lavihoz kifejlesztett elektronikával ellátott gép lett volna,lényegében egy zsidó Mirage 2000-5.(gyanithatóan a fentebb berakot szélcsatornás kép is ebben az időben készült,és az is lehet,hogy Dél Afrikában,mert a búrokkal közös program volt.Csak a búrok nem kaphatták meg az amcsi hajtóművet hozzá,ők az orosz RD33 után tapogatóztak.Ennek kapcsán készült Mirage F1 és Mirage III átépités is a ruszki hajtóműre,ténylegesen repültek-de a Super Cheetah végül az olcsóbb Nammer tervei szerint készült,Atar hajtóművel.Eredetileg különben a Snecma M53-st szerették volna,de nem kapták meg).Ez a kép is akkoriban készült,látszik az (elektronikus kormányvezérlésbe integrált) orrsegédszárny/mozgatható szárny-belépőél
Kfir NG ennek a tervnek az újramelegitése,PW helyet GE F414 hajtóművel,és az Adirhoz kifejlesztett 5G harcrendszerekkel ellátva(2052 LPI AESA radar,teljes körű REH rendszer-aktiv zavarókkal,DAS szintű PAWS-NG MAWS,vontatott csali,összhaderőnemi BMS kom rendszer,stb).2019es árakon 35milka dodóért,kiképzéssel,rendszeresitési támogatással,és egy inditó logisztikai csomaggal.Hát ennyiért ilyet más nem igér senki.
Két gond van a géppel.Egy,csak papiron létezik-mint ahogy a Lynx GYHJ is csak papiron létezett,mikor megrendeltük.Kettő,tisztán üzleti,vállalati ügylet,nincs mögötte állami támogatás.
Két dolog kapcsolódik ehez,min érdemes elgondolkodni
Egy,ár harcérték arány jelentősége.
Kettő,a 4G gépek alkalmazhatósága a mai területvédő képességű légvédelmi rendszerekkel szemben.(Ukrajna most elég jol mutatja,hogy a 4G orosz gépek se nagyon alkalmazhatók az alapvetően 80as évek végi szinten lévő,de területvédelmi képességgel rendelkező légvédelemmel szemben-pedig nekik elvileg van egy cizellált SEAD képességük.....)