Plane, ha semmilyen eszerv nem letezik egy 50-60 eves gep uj rendszeresitese mellett...
Van.A PÉNZ.
A gép kétségtelenül régi.Ennek azonban meglepő módon előnyei is vannak.Hangsebesség felett felülmúlja a 4. generációs tipusokat,kivéve a Mirage 2000-t,amivel közösek a gyökerei.
A sárkány nélkülözi a modern technológiát.Ha meglenne a PG,simán és olcsón felkészithető lenne a tejtermék javitására.A gép a MiG21 szintű felkészültséggel és anyagi terheléssel üzemeltethető.Ha visszatekintesz,a 21es üzemeltetése egész jol ment,és olcsón minálunk is.(MF/Bis legalábbis.F-fel még voltak gondok eleinte)
A gép a Mirage III alapjain áll,de nem azonos azzal.Továbbfejlesztették.A fejlesztések célja a jobb repülőtulajdonságok,nagyobb terhelhetőség,valamint kiemelve a
könnyebb és olcsóbb üzemeltethetőség.Különben még tovább is lehetne fejleszteni.Papiron elkészűlt a továbbfejlesztett szárny(nagyobb manőverező képesség,több üzemanyag,szárnyvégi inditósinek) és a hajtómű modernebbre cseréje(F414) is lehetséges.De ezek meglépésével alighanem már elvesztené a fő vonzerejét,az olcsóságát.(bár a konkurenseknél még mindig jóval olcsóbb.A lehetséges kivétel viszont a nekünk pont kézenfekvő vétel használt és modernizált Gripen C)
Ami viszont nagyon is élvonalbeli,az az (általad botor módon folyton lefitymált) izraeli harcelektronika.Rendkivűl modern,a Gripen E szintje.
A fegyverzete is igen modern,már csak az alapbol kinált zsidó repertoárt nézve is.Bvr aam-től az SDB kategóriás Spike250 bombáig minden benne van.Mindezt 6tonnás fegyverterhelhetőségben,9 függesztőponton (ebből 3 nagy,tonna feletti kategóriás-pont mint a Gripen).De bármilyen NATO szabvány fegyverzet integrálható hozzá.De igény esetén keletiek egy részét is bevállalják (itt NIR,buta bomba,max IR aam,lézeres a-s eszközökre lehet gondolni-minket ez max a butabombákig érint).Amit érdemes lenne megfontolni,az AMRAAM és IR tipusok mellet, a Mica NG,amivel a törzsszéli 4 függesztő kihasználható lenne bvr fegyverzet hordozására a Mirage 2000-5 stilusában.
Alapbol adják hozzá a célmegjelölő,felderitő,és REH konténereket.Zsidók ezekben nem kicsit jók.REH konténer és Spice250(SDB) párositással még SEAD képességet is igérnek.
A buleszeknek 30millió dollár/gép rendszeresitési költséget igértek.Mindehez 30év/8000repült óra élettartamot,és a teljes élettartamra üzemeltetési támogatás biztositását,a hajtóművet is beleértve.(Sin Beth birtokolja a licencét,és a Phantom/Kfir után hatalmas készleteik maradtak)
Most jön a minket érintő rész.
A TÉNYLEGES országvédelmi képességhez minimum 2 működő légibázis kell(ene),és minimum 4 harcirepülő század.Ezt új gépekböl tényszerűen,és egyszerűen nem tudjuk kifizetni.MOST van egy kézenfekvő megoldás,a használt és
modernizált Gripen C.De 3 éve még nem volt ilyen lehetőség.Akkor még a svédek a Gripen C-iket fel akarták használni az E gyártására.Milyóta kiderűlt,hogy piacra dobják a C-iket,az E-hez fejlesztett elektronikai modernizálási csomaggal,nem is hallod tölem a jó öreg tejterméket.De 3 éve a Kfiren kivűl csak kevés számú leharcolt F16MLU,és mégjobban leharcolt IAF F16A gépek voltak a piacon.
Jelenleg szerintem venni kéne még 2 század (lehetőleg utolsó sorozatos) Gripen C-t,és a meglévő gépeinkkel egyetemben korszerüsiteni őket.4. századnak továbbra is az F35 a választásom.
Na most kb ez lenne egy valos országvédelmi képességhez szükséges minimum.
A realitás viszont az,hogy az erről,meg a térség meghatározó haderejéről való hablaty csak agitprop.A vajda politikai önérdeke fogja meghatározni,hogy mi lesz,legalábbis egyenlőre.
U.I.-Az eladásra kinált gépek a 80as évek végén lettek gyártva,30pár évesek.