Ez a következőkkel egészíteném ki:
1. Az SM-3 LEAP ütköző harci része nem légköri repülésre lett kitalálva. Egyrészt annál a sebességnél egy ilyen aerodinamikailag ormótlan szerkezetet szétszednének a légerők, másrészt az infra vezérlésnek annyi lenne a felmelegedéstől. Tehát ha bármilyen támadó rakéta eléri a légkört, akkor az SM-3 már használhatatlan. Legyen az ballisztikus rakéta hiperszonikus siklásra tervezett fejrésze, vagy hagyományos, magas légkörben, nagy sebességgel közlekedő rakéta/robotrepülő.
2. Lévén az SM-3 csak a légkörön kívül működik, kiválóan beválnak ellene a felfújható ballonos csalik. Azok együtt repülnek a valós harci résszel a légkör eléréség. A légkör elérésekor ugyan lemaradnak/megsemmisülnek, de ekkor már az SM-3 sem tudja elfogni a célt.
Ebben a formában ez a komment több, mint félrevezető, talán még hibás is.
- SM-3 nem egyenlő azzal, hogy légkörön kívüli cél. Vagy nálad a "légkör" az mekkora magasságot jelent?
- Ez kb. olyan furcsa kijelentés, mintha az mondanád, hogy az 48N6 rakétát szétszedik a légerők mert 20 km felett is van HMZ-je. Oszt valahogy mégis jó manőverező célok ellen is gyak. horizont aljáig. Pedig rakéta égésvégi sebesséeg M6.5...
- Hol van a forrás arra, hogy szétszedik a légerők? Ugyanis a teszteken rohadtul nem az említett magasság feletti célokat lőttek le.
- Ezen felül egy AEGIS rombolón nem csak SM3 lehet...
A manőverezéssel az egyik probléma, hogy a képalkotó infra vezérlés képfrissítési gyakorisága véges és a képeke elemzéséhez, parancs kidolgozáshoz idő kell, valamint az apró manőverező hajtóművek is meglehetősen véges gyorsulással mozdítják el az ütköző egységet.
Érdekes módon azon nem aggódsz, hogy a néhány fokos nyalábbal dolgozó esetlegesen nem ESA radar legyezési ideje mivel jár. Ok, hogy kisméretű radar nyalábja nagyobb látószögű, de azzal is kell legyezni. A rakéta meg gyors és annak is véges a gyorsulása és a max.G értéke...
A BM-ek manőverező képessége kicsit túl van misztifikálva. Egy manőverező gépet is leszed a SAM, ahhoz képest relatív értelmeben BM-nél azt nézd meg, hogy a számított ütközési pont áthelyződése mennyire csekély főleg úgy, hogy a célpont helye ismert, hiszen tudod, hogy a mire pályázik rakéta. Az végül mindig a cél felé fog repülni rakéta, kis távolság paraméterrel érkezik.
Egy repcsi meg tud olyat - emiatt bibis az ARH, ha elveszti az MCU/MCG-t - hogy 100-200 km-s távolság felett, ha éppen megfordul és irányt vált, akkor a számított ütközési pont 20-50 km-re odébb is lehet. Az életben nem oldja meg még légkörben manőverező rakéta sem - kép van az Sz-300/400 esetén egy rakéta HMZ korlátjáról - kinematikailag és mecha. legyezésű ARH fej önálló célkeresése ezért ign necces... Na, szerintd egy M8-10-cal tekerő BM-nek mennyi ideje van legyezni, célt keresni és manőverezni? Honnan veszed, hogy annak kinematikai képeségén belül lesz a hajó? Valahogy minden képesség korlátot csak a SAM-re sikerül ráhúzni, a BM-nél, mintha ezek nem is létezének és a BM találati aránya 100%. Nem értem ezt a kincstári optimizmust...
Ezért a találkozás előtti néhány századmásodpercben produkált cél elmozdulásra már nem tud reagálni a LEAP.
Ez csudaszép, csak annak az esélye, hogy pont akkor fog manőverezni a cél marginális...
Az agyonsztárolt Oka és Iszkander is annyi csinálnak, hogy a ballisztikus pályába tesznek egy vagy legfeljebb két törést, ami által a min TTL-t vágják haza, ha mázlijuk van. Nem értem, hogy egyesek a manőverezést miért tekintik ennyire csodafegyvernek főleg, hogy vagy egyik vagy másik célra használja a rakéta, de soha nem a kettőre együtt és nem úgy, hogy valami mágikus hatás által pont a jó pillanatban ugranak félre...
Ráadásul az infra fej távolságot nem érzékel, a cél térbeli helyzetét, sebességvektort nem ismeri, csak az oldalirányú szög szerinti eltéréseket korrigálja. Ugyanaz az oldalirányú sebesség vektor viszont változó szögeltérést eredményez ahogy a távolság egyre csökken.
Bevallom, hogy az SM-3 lelkét ennyire nem ismerem, de a rakéta kombniált vezérlésű, tehát egyfajta TVM IR végfázissal. Abban a néhány sec IR vezérlés időtartamban kell a szerencse.
Valószínűleg az említettnél gyengébb manőverezőképesség is elég a találati arány drasztikus csökkentéséhez.
Ez ebben a formában nem igaz. Lásd fent. Mázli kell ahhoz, hogy pont jókor legyen a manőver. Ezen felül te úgy állítod be ezt a manőverezést, mintha a BM-nek bármi fogalma lenne arról, hogy mitvel lövöldöznek rá. A rakéta ehhez képest csak azért manőverezik, hogy a végén eltalálja a mozgó célt. Az Oka és Iszkander meg lényegében előre programozott helyen és egyszer töri meg a pályát...
5. A manőverezés harmadik problémája, hogy ha a manőverező cél nagyobb oldalirányú gyorsulást tud, mint amit a LEAP miniatűr hajtóművei által létrehozott gyorsulással le tud követni, akkor a cél elkerüli a találatot. Sőt ennél egy kicsit kisebb manőverezőképesség is elég, mert a LEAP állandóan csak reagál és lemaradásban van, amit be kell hoznia.
Tekitve, hogy BM-re vadászó rakéta mindig könnyebb, mitn a BM ezt a feltételzést nyugodtan kukázhatod...
A BM tömege a harci rész miat több száz kg. A LEAP "lökdöső" hajtóműveinek nem ekkora tömeget kell mozgatnia és a végfázis előtt a rakéta aerodinamikai képessége is játszik.
6. A manőverezés negyedik problémája a rendelkezésre álló véges hajtóanyag készlet. Ha a cél túl sokat mozdul el oldalra, akkor a LEAP kifogyhat. Az ütköző egységet úgy tervezték, hogy nagyon apró löketeket adjon néhány másodpercen keresztül. Ha az egyik oldali manőverhajtóművet folyamatosan kell működtetni, míg a többivel stabilizál/pontosít, arra nem biztos, hogy van elég nafta.
Csodaszép, hogy a BM manőverező képessége végtelen... Az nem lassul? Hát azt megnézted, hogy M8-10 sebesség mellett mekkora G terhelés kell ahhoz, hogy egy 5-8 km-es mellét korrigáljon? Nagyon szűk optikán kersztül nézed a dolgokat szeritnem.
Azonban ha látószöget nagyobbra vesszük, akkor arányosan csökken a felderítési távolság. Márpedig 5-6 km/s közeledési sebességnél ez nem engedhető meg, hiszen így is csak pár másodperc áll rendelkezésre a röppálya pontosítására.
Érdekes, hogy ez csak a SM-3 számára korlát, de azt a kérdést nem tetted fel, hogy akkor a mozgó hajót hogy a fenébe is találja meg a rakéta, ha nem ESA radar van benne. Azt sem magyarázta még meg senki, hogy az M10-nél levő hőterhelést hogy a frászba bírja ki egy ilyen érzékeny szerkezet, amikor a Sz-300/400 99%-os HMZ-je nem ér le a horizontig úgy, hogy a rakéta sebessége töredéke ennek... A hőterhelés a bibi ott is...
Ha pedig nagyobb felbontású érzékelőt építenek be, akkor a képfrissítési sebesség romlik 512x512-es mátrixnál 30 Hz képfrissítéssel birkózik meg ugyanaz a számítástechnikai kapacitás, ami 256x256-os mátrixnál 120 Hz-et tud kezelni.
Az AIM-9X 128x128-at használ. Ebből lehet kiindulni.
8. Végül a cél működő manőver hajtóműve az infra képen az adott irányban megnöveli cél látszólagos méretét, hiszen az űrhöz képest meleg gáz áramlik ki. Elég emiatt egy méterrel arrébb helyezni a a LEAP-nek a találati pontot, hogy az ütközés már ne jöjjön össze.
Ez kurvára nem érdekli a képalkotót, hiszen a hajtómű működése előtt ismert a tárgy mérete, az ilyen dolgokat simán kifileterzi főleg azért, mert teljesen más intenzitása és hullámhossza van, mint magának a célnak. Az AIM-9X ezt már lassan 20 éve tudja, az AIM-9R is tudtam volna ezt, ami 1993-ban készen állt a gyártásra..
Fentiek következtében egy manőverező cél elfogása nagyságrenddel nehezebb feladat, mint egy kiszámítható ballisztikus pályán közlekedőé.
Ez ebben a formában nem igaz. Akkor lenne ez igaz - és akkor sem nagyságrend - ha a feladat az lenen, hogy van egy ABM rendszer és egy 50 km-es körön belül jönne egy rakéta ami nem tudod, hogy hova megy és 1-2-szer megtöri a pályát. Akkor nagyon nem, amikor te tudod, hogy hol lesz a cél és csak annak körzetét kell védni. Azokkal a rakétákkal ahol a számított ütközési pont kívül esik még foglalkozni sem kell.
Eleve az egész DF-21-nél azt érzem, hogy ha nincs külső infó forrás, akkor a rakéta nem talál el semmit. Nincs az az érzékeny radar, ami kibírna ekkora hőterhelést. Legalábbis nekem eddig senki sem adott rá bizonyítékon. A bibi csak az, hogy ha nagyméretű UAV vagy EW gép ad felderítési adatot, ami a horizont felett repül, akkor azt bizony le lehet lőni... A DF-21 anélkül meg eléggé valószínű, hogy vak vagy a találat esély "pöttyet" zuhan.