Valljuk be, kicsi az esélye, hogy egymást harapdálnák itt azok, akik mellényzsebből kicsattintva /alaphangon/ 9M-ót, azonnal vehetnének akár elsőnek, vagy akár másodiknak is egy elektromos autót.
Én gondolkoztam hybrid Camry-n (egész jó kedvezményt is kapnék rá, próbáltam is tesztvezetésen és nagyon faszán megy nevetséges fogyasztás mellett) - de rájöttem nekem nem igazán kell a hybrid, mert a korlátozott EV képességnek (kicsi puffer akksi van csak benne, pár km-t tud úgy menni) nem sok értelme van számomra, a használat mennyisége se indokolná, városban sem jellemző hogy használom, hacsak nem a világ végére kell menni, és mivel nincsen napi használatban a jobb fogyasztás sem számít nagyon mert nincs akkora éves menetteljesítmény. Plusz rohadjanak meg de az EU változaton nincsen napfénytető, a kocsi formavilágába nehéz beleszeretni, az infotainment kicsit primkó, a műszerfal nekem elég kaotikus. Lehet hogy kiszalad a világból két deci benzinnel, de egyszerűen túl sok és sajnos nem is tetszik.
Elektromos ugyanezen okok miatt szintén nem játszik, de pl. agglóból bejáró ismerősnek, aki úgy 30 ezret havonta legalább elkölt üzemanyagra csak azért hogy be meg kijárjon tökéletes lenne hosszú távon. Naponta megy legalább 50-60 km-t, annyit bőséggel bír az akksi, este meg felrakja a telefon mellé tölteni.
Ez évi kb. 16.000 km futás, ami 6 literes fogyasztás mellett is kb. 1000 liter benzin, az üzemanyagköltsége így évi 400.000,- forint + éves szervizek, de ezeket most hagyom. Ez csak annyi, hogy a munkahelyre meg haza jár. Kicsit intenzívebb használat mellett (32.000 km/év), ami kb. a diesel vízválasztó is évi 800.000 forint.
Ugyanez a 16.000 km Leaffel (206 Wh / km) 3300 KwH évente, töltése veszteséggel (80%) legyen évi 4150 kWh. Tarifától függően 1 kWh 23,54 - 43,43 Ft / kWh, tehát a legjobb tarifával olyan 97.000 forintból megúszná az éves mászkálást, legrosszabb tarifával 180.000 forintból. Kicsit intenzívebb használat mellett (32.000 km/év), ugyanez 194.000 / 360.000 Ft.
Itt azért már kapásból látszik hogy csak az üzemanyagköltségen évi legalább 220 ezer, de kedvező tarifák és intenzív használat mellett akár 440.000 forintot is tud spórolni évente. Az alacsonyabb szervizelési költségeket itt még nem is számoljuk, ha teljesen problémamentes is lenne az alternatíva, évi 1-2 olajcsere / éves felülvizsgálat az új kocsinál akkor is bejátszik (legalább +50.000 -től +150.000 forint évente).
Itt is kb. ugyanaz van mint a dieselnél - a használat mértéke és az alternatívák (hasonló értékű vagy jóval olcsóbb kocsi alternatívában gondolkozik) határozzák meg a gazdaságossági mutatókat, illetve hogy a kedvezőbb fogyasztás tudja-e ellensúlyozni a magasabb bekerülési árat és szervizköltségeket (utóbbiak EV-nél eleve alacsonyabbak). Az is látszik hogy akksik eléggé megdrágítják a kocsit, kategóriától függetlenül, így érdemesebb eleve a magasabb árkategóriában versenyezni a termékkel (lsd. Tesla), mert ott az extra költségek már elhanyagolhatók, a fenntartási költségek viszont továbbra is kedvezőbbek.
Vagy el lehet menni a másik irányba és a használtpiacot nézni - mivel ott a bekerülési ár már eleve jelentősen alacsonyabb, és sokkal jobban közelít egymáshoz, a fenntartási költségek azonban továbbra is jóval kedvezőbbek, az összköltség előny még nagyobb lesz (lsd. használt Nissan Leaf).