Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Ezt magyarázom már neki régóta. Amint beindul a nagybani gyártás, maga a villanyautó sokkal olcsóbb lesz, mint a benzines (mint ahogy minden elektromos eszköz olcsóbb, mint a benzinesek), mivel sokkal egyszerűbb technológia, ez pedig kompenzálja azt, hogy az akku drágább, mint a benzintank.
A szélerőműveknél is ezt a mantrát hallom, hog ettől majd még olcsóbb lesz 5+ éve 1600 USD / kWe alatt nem épült erőmű...
 
M

molnibalage

Guest
Még szerencse, hogy Molni se nem akku se nem autótervező. Sőt, úgy látszik, hogy a telefonokhoz annyit sem konyít, mint én. :)


Tesla Model 3: 4690 mm hosszú, 1610 kg (1730 a nagy hatótávú)
Audi A4-es 4703 mm hosszú, 1410 és 1690 kg közötti súlyú.
Jóhogy nem egy Smarthoz hasonlítod és jelented ki, hogy nagy.
Én a Tesla S-t néztem. Pár mili híján 5 méter.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
A szélerőműveknél is ezt a mantrát hallom, hog ettől majd még olcsóbb lesz 5+ éve 1600 USD / kWe alatt nem épült erőmű...

wikiről: "Offshore wind projects completed in 2012–14 had a levelised cost of electricity of £131/MWh compared to a wholesale price of £40–50/MWh.[19] In 2017 the Financial Times reported that new offshore wind costs had fallen by nearly a third over four years, to an average of £97/MWh, meeting the government's £100/MWh target four years early.[20] Later in 2017 two offshore wind farm bids were made at a cost of £57.50/MWh for construction by 2022-23, nearly half the cost of a recent new nuclear power contract."

Kiemelés tőlem. linkek hivatkozások go wiki.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 588
113
Most az a legújabb hír, hogy pl Bécsben, ahol egy fokkal előrrébb járnak a villanyautók számát és fajtáját tekintve, már levették a támogatást az utcai töltőállomásokból szerzett áram áráról és így km-re vetíve uszkve 18-22 literes 100km-enkénti benzinköltség jött ki az elmúlt fél év benziár átlagát véve.
Magyarán egy Tesla kb úgy fogyaszt, pénzben kifejezve, mint egy régi benzintemető.
 
M

molnibalage

Guest
wikiről: "Offshore wind projects completed in 2012–14 had a levelised cost of electricity of £131/MWh compared to a wholesale price of £40–50/MWh.[19] In 2017 the Financial Times reported that new offshore wind costs had fallen by nearly a third over four years, to an average of £97/MWh, meeting the government's £100/MWh target four years early.[20] Later in 2017 two offshore wind farm bids were made at a cost of £57.50/MWh for construction by 2022-23, nearly half the cost of a recent new nuclear power contract."

Kiemelés tőlem. linkek hivatkozások go wiki.
Huszadszorra mondtam már, hogy ne olyan áramárakkal gyere, aminél nincs odaírva, hogy a mozgó átlagot mire vették. A tiszta út az, hogy mutasd meg mennyibe került letenni. Aztán mellénézem azt, hogy mennyi a load factor és az áram ára....
 
M

molnibalage

Guest
Most az a legújabb hír, hogy pl Bécsben, ahol egy fokkal előrrébb járnak a villanyautók számát és fajtáját tekintve, már levették a támogatást az utcai töltőállomásokból szerzett áram áráról és így km-re vetíve uszkve 18-22 literes 100km-enkénti benzinköltség jött ki az elmúlt fél év benziár átlagát véve.
Magyarán egy Tesla kb úgy fogyaszt, pénzben kifejezve, mint egy régi benzintemető.
Most akkor mondjam, hogy "én megmondtam". És mindez úgy, hogy a villanyautók kerekítési hibák a griden. Majd amikor kezdik szétcseszni, akkor lesz igazán szép történet.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
Most az a legújabb hír, hogy pl Bécsben, ahol egy fokkal előrrébb járnak a villanyautók számát és fajtáját
tekintve, már levették a támogatást az utcai töltőállomásokból szerzett áram áráról és így km-re vetíve uszkve 18-22 literes 100km-enkénti benzinköltség jött ki az elmúlt fél év benziár átlagát véve.
Magyarán egy Tesla kb úgy fogyaszt, pénzben kifejezve, mint egy régi benzintemető.

Amíg Molni a hajtáslánc tömegadatokat keresi, kíváncsi lennék ezeknek a számoknak az eredetére is.

Gyári adatok szerint ugyanis a Tesla X városi fogyasztási adata 23-24 kWh / 100 km.
1 kWh Magyarországon, lakossági fogyasztóként olyan 40-50 forintra jön ki (baromi régen számoltam, de inkább 40).
A legpesszimistább számokkal számolva 24 kWh x 50 Ft = 1200 Ft / 100 km.
Magyarországon olyan 350 körül van most a legmezeibb 95 RON benzin, 1200 Forintból kijön úgy 3,4 liter benzin.
Legyünk reálisak, és vegyünk 80%-os töltési hatékonyságot. Kiszámolni ezt már nem fogom, legyen 4 liter. Ezt talán egy kisebb diesel kocsiban hozod ki, országúton.

Persze csak általános iskolai szintű számítások szerint.

Összehasonlításként a nagyjából összevethető 2014-es BMW M5 a maga szerény 600 lóerős 4,4 literes V8 benzinmotorral 13,9 liter / 100 km hazudik városra, amit higgyen el az, akinek 6 anyja volt.
 

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
7 958
22 843
113
Lásd az egész optikai adattárolást. A győztes Blue Ray is egy rakás szar, átlépett rajta a flash technológia, a HD-DVD-ről meg aztán végképp ne beszéljünk.
Ez hibas. Az optikai adattarolok siman lenyomtak a mar regota letezo flash memoriat...
s-l300.jpg
:)

...majd a flash lenyomta a magneses merevlemezeket es az internet lenyomta az optikai adattarolokat.

A (Toshiba) HD-DVD-t pedig a Microsoft csak azert karolta fel es "versenyeztette" a kunkurens konzolgyarto Sony Blu-Ray lemezevel, hogy kart okozzon. Bill Gates-ek kifizettek/"vesztettek" par szaz millio dollart, de a Sony tobbletkoltsege tobb mrd usd volt. o_O

Tartok tole, hasonlo ugyeskedes miatt nem lathatunk tisztan az autok eseteben sem.
 

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
7 958
22 843
113
Gyári adatok szerint ugyanis a Tesla X városi fogyasztási adata 23-24 kWh / 100 km.
1 kWh Magyarországon, lakossági fogyasztóként olyan 40-50 forintra jön ki (baromi régen számoltam, de inkább 40).
A legpesszimistább számokkal számolva 24 kWh x 50 Ft = 1200 Ft / 100 km.
Magyarországon olyan 350 körül van most a legmezeibb 95 RON benzin, 1200 Forintból kijön úgy 3,4 liter benzin.
Legyünk reálisak, és vegyünk 80%-os töltési hatékonyságot. Kiszámolni ezt már nem fogom, legyen 4 liter. Ezt talán egy kisebb diesel kocsiban hozod ki, országúton.

Persze csak általános iskolai szintű számítások szerint.

Összehasonlításként a nagyjából összevethető 2014-es BMW M5 a maga szerény 600 lóerős 4,4 literes V8 benzinmotorral 13,9 liter / 100 km hazudik városra, amit higgyen el az, akinek 6 anyja volt.
Ha ugyanakkora adoteher lenne az aramon akkor elolvadna a toltes koltsegelonye. (Otthoni napelem persze segithet valamennyit.)
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
Kevesebb lenne a különbség, az biztos. A benzin kb. 2/3-a adó, most nem tudom hirtelen milyen jogcímen szedik (és hányszorosan), de valszeg rá lehetne rakni a. Eleinte viszont biztosan nem, hiszen az elterjedést támogatják.

Valamennyi teher azért így is van rajta, az 50 forintban fizetsz mindenféle jogcímen hozzájárulást a hálózat korszerűsítéséhez meg ki tudja még mihez.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 518
60 112
113
Most az a legújabb hír, hogy pl Bécsben, ahol egy fokkal előrrébb járnak a villanyautók számát és fajtáját tekintve, már levették a támogatást az utcai töltőállomásokból szerzett áram áráról és így km-re vetíve uszkve 18-22 literes 100km-enkénti benzinköltség jött ki az elmúlt fél év benziár átlagát véve.
Magyarán egy Tesla kb úgy fogyaszt, pénzben kifejezve, mint egy régi benzintemető.
Szerintem ez vàrhatò volt. Az àllam nem fog (nem tud..) lemondani az üzemanyagokat ill gépkocsikat terhelö adokröl. Mihelyt elszaporodnak az alternativ meghajtàsok ( legyen az akàrmilyen technologia...), azokra legalabb a maihoz hasonlò adòterhet fognak kiszabni. Ami most folyik, az csak bbeetetés, meg PR, hogy vegyünk e-autòt.
Emlékszik valaki arra, hogy amikor bevezettèk azt, hogy a bèreket csak bankszàmlàra fizetik, akkor azt igerték, hogy ennek nem lesz extra költsége...? Bankszàmla vezetés, atm kàrtya stb ingyen.... ( ez Labanchonban volt)..
Igy lesz ez az uj technològiàknàl is. Eleg megnézni, mièrt kerül ennyibe az üzemanyag. Megsugom, hogy nem a szemét arabok miatt, hanem a mi àllambàcsink miatt.
 
M

molnibalage

Guest
Amíg Molni a hajtáslánc tömegadatokat keresi, kíváncsi lennék ezeknek a számoknak az eredetére is.

Gyári adatok szerint ugyanis a Tesla X városi fogyasztási adata 23-24 kWh / 100 km.
1 kWh Magyarországon, lakossági fogyasztóként olyan 40-50 forintra jön ki (baromi régen számoltam, de inkább 40).
A legpesszimistább számokkal számolva 24 kWh x 50 Ft = 1200 Ft / 100 km.
Magyarországon olyan 350 körül van most a legmezeibb 95 RON benzin, 1200 Forintból kijön úgy 3,4 liter benzin.
Legyünk reálisak, és vegyünk 80%-os töltési hatékonyságot. Kiszámolni ezt már nem fogom, legyen 4 liter. Ezt talán egy kisebb diesel kocsiban hozod ki, országúton.

Persze csak általános iskolai szintű számítások szerint.

Összehasonlításként a nagyjából összevethető 2014-es BMW M5 a maga szerény 600 lóerős 4,4 literes V8 benzinmotorral 13,9 liter / 100 km hazudik városra, amit higgyen el az, akinek 6 anyja volt.
Ezt a számítást megcsináltam már magyar én német árakra is és kommenteltem is...

Németországban már most kb. 10% eltérés van csak a villanyautózás és benzines között. Itthon, ha azonos adótartalom sújtaná a kettőt és nem a fenntarthatatlan más faszával rezsicsökkenéses áramár lenen, akkor picivel nagyobb lenne a rés, de nem sokkal.
 
M

molnibalage

Guest
Szerintem ez vàrhatò volt. Az àllam nem fog (nem tud..) lemondani az üzemanyagokat ill gépkocsikat terhelö adokröl. Mihelyt elszaporodnak az alternativ meghajtàsok ( legyen az akàrmilyen technologia...), azokra legalabb a maihoz hasonlò adòterhet fognak kiszabni. Ami most folyik, az csak bbeetetés, meg PR, hogy vegyünk e-autòt.
Emlékszik valaki arra, hogy amikor bevezettèk azt, hogy a bèreket csak bankszàmlàra fizetik, akkor azt igerték, hogy ennek nem lesz extra költsége...? Bankszàmla vezetés, atm kàrtya stb ingyen.... ( ez Labanchonban volt)..
Igy lesz ez az uj technològiàknàl is. Eleg megnézni, mièrt kerül ennyibe az üzemanyag. Megsugom, hogy nem a szemét arabok miatt, hanem a mi àllambàcsink miatt.
Azért a bankszámlás részhet hozzátenném, hogy nekem kb. 600 Ft/hó költség az, hogy bárhol hozzáférek a pénzemhez, akár külföldön is. Minden pénzmozgásról SMS-t kapok, korlátlan mennyiségben. Ezt nem nevezném soknak úgy, hogy mennyi nyűgtől és veszélytől ment meg. Nem kell soktízezer HUF-fal sétálgatnom, stb. Volt, hogy 3 hónapig nem vettem ki KP-t...
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 518
60 112
113
Csak a emlékeztetönek:
Németorszàgban 1 liter szuper E10 àra 2018 febr.15-én: 1,349 Eur
Ebböl:
Adòk 64%
Beszerzési àr 29%
Költségek inkl. nyereség 7%.
Ez a 64-65% minden "üzemanyagra" rà fog rakodni a jövöben is.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
Ezzel csak az a baj, hogy már a rezsicsökkentés előtt is max 50 Forintra jött ki egy kWh áram, most közelebb van a 40-hez.

Az, hogy Németországban drága az áram, mert hülyék és bezárják az atomerőműveket, majd az emiatt baromi drága energiaárakat összevetni az ottani benzinnel egy jó sunyi érv, nincs rá más szó.

A jelenlegi Magyarországi lakossági árszabás (nem a kedvezményes, hanem a normál):
15,81 Ft / kWh energiadíj
13,755 Ft / kWh rendszerhasználati díj

Ez nettó 27,56 Ft / kWh, erre ugyanúgy rájön a 27%-os ÁFA = 35,07 Ft / kWh.

Ezek szerint amikor én saccperkábé 50 Ft-al számoltam, eleve 42%-al becsületem fel a költségeket, úgyhogy pontosítok: jelenlegi áron Tesla X-et benzinárban átszámolva 2,4 liternek megfelelő "fogyasztása" van.

A 27 % ÁFA adótartam ugyanúgy benne van a benyában is, ami nincs az áramban, az a jövedéki adó. Ezt 120 Ft/liter, fene fogja megint átszámolni kWh órába, mert ha energiaalapon megy a jövedéki adózás (márpedig azon kell neki), akkor az egész összehasonlítás el fog vérezni azon a ponton, hogy a benzinmotor jellemzően jó ha 25-30%-ot tud, a villanymotor meg cc. 95%-ot.

Számolgasd tovább, ha akarod, eddig sajnos a tények azt mutatják, hogy kanyarban sincs energiahatékonyságban egy hasonló belsőégésű motor - ami egyébként úgy tűnik inkább csak neked meglepő, hiszen a legkonzervatívabb becslések szerint is a villanymotor engergia hatékonysága három-négyszerese egy benzinesének.

Nem az az alapvető gond a szénhidrogénnel, hogy magas az adótartama, hanem hogy amibe jellemzően beleöntöd (belső égésű motor), az bizony baromi pazarlón használja fel. És sajnos nincs az a hókusz-pókusz, meg alternatív valóság, ami ezt az alapvető fizikai korlátot át tudná írni.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 518
60 112
113
Azért a bankszámlás részhet hozzátenném, hogy nekem kb. 600 Ft/hó költség az, hogy bárhol hozzáférek a pénzemhez, akár külföldön is. Minden pénzmozgásról SMS-t kapok, korlátlan mennyiségben. Ezt nem nevezném soknak úgy, hogy mennyi nyűgtől és veszélytől ment meg. Nem kell soktízezer HUF-fal sétálgatnom, stb. Volt, hogy 3 hónapig nem vettem ki KP-t...
Ezt ertem is, mai szemmel.
De én még emlékszem, amikor a béreket kp-ben boritékban fizették ki kb.1965-70 körül (és nem itthon!) Szinte senkinek nem volt bankszàmlàja, és alig valaki akarta bankszàmlàra kapni a penzét. Akkor azzal erveltek, hogy nem lesz bankköltség (mert a bank dolgozik a pénzeddel, ami nàla fekszik, hogy lenyomjàk az emberek torkàn azt, hogy vezessenek bankszàmlât és oda kapjàk a fizetésúket. A cegeknek valóban nagy feladat volt a pénzt leszàmolni, beboritékozni stb. Ezt csak érdekességnek irom, nem mert visszasirom azt az időt ( azon túlmenően, hogy akkor fiatal voltam :))
Csak a "beetetésre" akartam felhivni a figyelmet, màr ha van itt olyan naiv ember, aki azt hiszi, hogy az e-autó üzemeltetése olcsóbb lesz. Ami olcsóbb lesz talân, az a szerviz, mert egyszerűbb szerkezet a villanymotor mint a belsőégésű.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
M

molnibalage

Guest
Ezzel csak az a baj, hogy már a rezsicsökkentés előtt is max 50 Forintra jött ki egy kWh áram, most közelebb van a 40-hez.
Előtte 44 Ft/kWh volt. Most lakossági kisfogyasztónak emlékeim szerint 38 Ft/kWh.

Az, hogy Németországban drága az áram, mert hülyék és bezárják az atomerőműveket, majd az emiatt baromi drága energiaárakat összevetni az ottani benzinnel egy jó sunyi érv, nincs rá más szó.
A világon a villanyautó elterjedtségét is az ottani áramárak fogják diktálni, nem a magyar...

Ez nettó 27,56 Ft / kWh, erre ugyanúgy rájön a 27%-os ÁFA = 35,07 Ft / kWh.
Nekem tavalyi számla alapján 38 Ft/kWh jött ki. Igazából ez a kis eltérés nem oszt vagy szoroz a nagy összképet nézve.

A 27 % ÁFA adótartam ugyanúgy benne van a benyában is, ami nincs az áramban, az a jövedéki adó. Ezt 120 Ft/liter, fene fogja megint átszámolni kWh órába, mert ha energiaalapon megy a jövedéki adózás (márpedig azon kell neki), akkor az egész összehasonlítás el fog vérezni azon a ponton, hogy a benzinmotor jellemzően jó ha 25-30%-ot tud, a villanymotor meg cc. 95%-ot.
360-80 Ft/l benzinárban adók nélkül ÁFÁ-val kb. 200 Ft/liter lenne.

Számolgasd tovább, ha akarod, eddig sajnos a tények azt mutatják, hogy kanyarban sincs energiahatékonyságban egy hasonló belsőégésű motor - ami egyébként úgy tűnik inkább csak neked meglepő, hiszen a legkonzervatívabb becslések szerint is a villanymotor engergia hatékonysága három-négyszerese egy benzinesének.
Bocs, de ez nem igaz. Te is elfelejted azt, hogy töltési és kinyerési veszteség is van. A lassútöltéssel is kb. 85% hatásfokot tud. A gyortöltéssel 70% sincs. Kinyerési is legalább 5-10%. Ezen felül az erőműtől nézve tovább 5-10% a szállítási veszteség. Te meg csak a motorhatásfokot veszed, ami totálisan pontatlan..

Pusztán az autóba töltés, kinyerés és motorhatásfokkal a villanymotoros teljes hatásfok 70% táján van lassútöltéssel, ha van én nem 90% felett. A töltésvesztést elhanyagolom, mert jófej vagyok. A benya meg nem párolog el a tankból... Ugyanis nem csak az elfogyasztott töltést fizeted ki a kocsiban. A kinyerési veszteség kuka és a töltési hőteljesítmény is.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
Ezt ertem is, mai szemmel.
De én még emlékszem, amikor a béreket kp-ben boritékban fizették ki kb.1965-70 körül (és nem itthon!) Szinte senkinek nem volt bankszàmlàja, és alig valaki akarta bankszàmlàra kapni a penzét. Akkor azzal erveltek, hogy nem lesz bankköltség (mert a bank dolgozik a pénzeddel, ami nàla fekszik, hogy lenyomjàk az emberek torkàn azt, hogy vezessenek bankszàmlât és oda kapjàk a fizetésúket. A cegeknek valóban nagy feladat volt a pénzt leszàmolni, beboritékozni stb. Ezt csak érdekességnek irom, nem mert visszasirom azt az időt ( azon túlmenően, hogy akkor fiatal voltam :))
Csak a "beetetésre" akartam felhivni a figyelmet, màr ha van itt olyan naiv ember, aki azt hiszi, hogy az e-autó üzemeltetése olcsóbb lesz. Ami olcsóbb lesz talân, az a szerviz, mert egyszerűbb szerkezet a villanymotor mint a belsőégésű.

Az nem tudjuk mi lesz. A tuti mindig a jelenleg. Tavaly, tavalyelöt, jelenleg ha tankolsz ~3000Ft/100km. Elektromossággal, nappali árammal 600Ft/100km.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
Huszadszorra mondtam már, hogy ne olyan áramárakkal gyere, aminél nincs odaírva, hogy a mozgó átlagot mire vették. A tiszta út az, hogy mutasd meg mennyibe került letenni. Aztán mellénézem azt, hogy mennyi a load factor és az áram ára....

Akkor vitatkozz azzal, hogy fele annyiért termelnek mint az épülő atomerőművük. Márha nem csúszik el az az atomerőmű.

kb zsínoráramnak jó ott az atom. Amúgy meg k*drága luxus.
 
M

molnibalage

Guest
Az nem tudjuk mi lesz. A tuti mindig a jelenleg. Tavaly, tavalyelöt, jelenleg ha tankolsz ~3000Ft/100km. Elektromossággal, nappali árammal 600Ft/100km.
Ez tök jó. Az autók közötti árdifi meg minimum 3-5 misi. Tehát mikorra is fog ez megtérülni...? 25 Ft/km (igazából annyi sem) az árelőny a te számaid alapján. 120-200 ezer km. Van aki 10-20 év alatt vezet ennyit...