Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
Ha az agglomerációból beautózók 20-25%-a kiszállna az autóból akkor sose jutna el a munkahelyére, mert a meglévő buszok és HÉV-ek így is hering-üzemmódban közlekednek, nincs elég jármű, se hozzá személyzet hogy elvihetnék ezt a tömeget. Az a "magyarázat" hogy nincs több pénz - de nekem az a véleményem hogy azért nincs, mert helyette foci és stadionprogramra megy el (persze lehet hogy az tényleg fontosabb). Sokan így is csak a HÉV-megállóig mennek autóval aztán átlépnek a vonatra - amíg ott is van elég parkoló. Ha azokat is eladják az önkormányzatok akkor hogyan tovább??!!

Ezen én is gondolkoztam, hogy ha holnap át is ülne a fele kocsiból tömegközlekedésre, hova is férne el? Mivel napi szinten tömegközlekedek (minden ideológia nélkül - ez a leggyorsabb), naponta tapasztalom a heringjáratokat. Ha teszem azt 10 000 ember csúcsidőben megrohanja ezeket a járatokat, hova fogjak őket rakni? Vagy a villamos tetején utaznak az áramszedőbe kapaszkodva?

Sűríteni sem lehet a végtelenségig, mert véges a hely a villamosnak is, a követési távolságnak is, és így is egymás szájába lógnak a szerelvények a fő járatokon, lásd 7-es busz, 4/6 villamos, szinte akármelyik agglomerációs vonat, ahol jó esetben ülőhelyed van, de inkább négyen lógnak a szádba.

Az agglós járathoz pedig el is kellene jutni, de nincs vagy max óránként van ráhordó járat, nincs P+R, nincs értelmezhető kapacitású biciklitároló. Ha még el is jut a delikvens a napi munkába járáson túl az élete továbbra sincs megoldva, mert helyi tömegközeledés nincsen.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Szerintem ez a tipikus "mi volt előbb a tyúk vagy a tojás" esete. Azért rossz a tömegközlekedés mert az emberek úgyis kocsival járnak (vagy tíz éve volt tèma a MÁV utasainak egyharmada vesz teljesárú jegyet a többiek ingyen/kedvezménnyel utaznak). Vagy a rossz tömegközlekedés miatt autózik mindenki?
Én azért emlékszek, évtizedekkel ezelőtt nem volt jellemző hogy az emberek nagy tömegei autóval jártak dolgozni, de nem is nagyon tudtak volna mert keveseknek jutott autó a mai állapothoz képest, hiába volt akkor is gyenge a tömegközlekedés. Viszont elenyészően kevés volt a 6x10-12 órás robot is, úgyhogy több idő jutott az utazásra. Próbáld ki a manapság gyakori 6x12-órás munkarendet napi 2-4 óra utazással "fűszerezve", aztán megérted miért mondják sokan hogy akármilyen szakadt, használt kocsival is, de ha lehet inkább autóval megy a melóba. Volt olyan fiatal kezdő kollégám a cégnél, aki alig 35km-re haza se tudott naponta utazni, mert úgy csak 4,5 órája maradt volna az alvásra (sajnálatosan se a vonatok, se a sárga buszok menetrendje nem igazodott a cég munkarendjéhez). Így kezdetben sokszor az öltözőben aludt 3 összetolt padon, de pár hét után olyan volt mint az alvajáró zombi. Így inkább beköltözött a város szélére albérletbe, de egy év után vett egy használt Suzukit bejárni és visszament lakni vidékre, autózott napi 60-70 percet és még mindig olcsóbban jött ki mint az albérlettel. Őt és a hozzá hasonlókat hogy terelhetnék a tömegközlekedésre szerinted?!!
 
M

molnibalage

Guest
Ezen én is gondolkoztam, hogy ha holnap át is ülne a fele kocsiból tömegközlekedésre, hova is férne el? Mivel napi szinten tömegközlekedek (minden ideológia nélkül - ez a leggyorsabb), naponta tapasztalom a heringjáratokat. Ha teszem azt 10 000 ember csúcsidőben megrohanja ezeket a járatokat, hova fogjak őket rakni? Vagy a villamos tetején utaznak az áramszedőbe kapaszkodva?

Sűríteni sem lehet a végtelenségig, mert véges a hely a villamosnak is, a követési távolságnak is, és így is egymás szájába lógnak a szerelvények a fő járatokon, lásd 7-es busz, 4/6 villamos, szinte akármelyik agglomerációs vonat, ahol jó esetben ülőhelyed van, de inkább négyen lógnak a szádba.

Az agglós járathoz pedig el is kellene jutni, de nincs vagy max óránként van ráhordó járat, nincs P+R, nincs értelmezhető kapacitású biciklitároló. Ha még el is jut a delikvens a napi munkába járáson túl az élete továbbra sincs megoldva, mert helyi tömegközeledés nincsen.
Senki nem mondta, hogy ez a terv. Nem értem, hogy ennek bekommentelése n+1-ére az mire jó.
Az elővárosi kötött pályás közlekedés fejlesztés tervnek a lényege azt, hogy a kapacitást, a minőség kapacitást megteremtse.

Buszsáv esetén olyan sűrűség érhető el kis túlzással, amekkorát akarsz. A Metrópótoló buszok jelenleg a Nagyvárad téren hétköznap van, hogy kettesével indulnak el kb. 2 perc alatt 4. A 7-es buszt sűrítése helyett már régen villamost kellett volna építeni. A bp-i villamos hálózat lerombolása ősbűn.

Én azért emlékszek, évtizedekkel ezelőtt nem volt jellemző hogy az emberek nagy tömegei autóval jártak dolgozni, de nem is nagyon tudtak volna mert keveseknek jutott autó a mai állapothoz képest, hiába volt akkor is gyenge a tömegközlekedés. Viszont elenyészően kevés volt a 6x10-12 órás robot is, úgyhogy több idő jutott az utazásra. Próbáld ki a manapság gyakori 6x12-órás munkarendet napi 2-4 óra utazással "fűszerezve", aztán megérted miért mondják sokan hogy akármilyen szakadt, használt kocsival is, de ha lehet inkább autóval megy a melóba. Volt olyan fiatal kezdő kollégám a cégnél, aki alig 35km-re haza se tudott naponta utazni, mert úgy csak 4,5 órája maradt volna az alvásra (sajnálatosan se a vonatok, se a sárga buszok menetrendje nem igazodott a cég munkarendjéhez). Így kezdetben sokszor az öltözőben aludt 3 összetolt padon, de pár hét után olyan volt mint az alvajáró zombi. Így inkább beköltözött a város szélére albérletbe, de egy év után vett egy használt Suzukit bejárni és visszament lakni vidékre, autózott napi 60-70 percet és még mindig olcsóbban jött ki mint az albérlettel. Őt és a hozzá hasonlókat hogy terelhetnék a tömegközlekedésre szerinted?!!
Ha az ember napi 70 perc autózásra van a munkahelyétől, akkor az én szerén véleményem az, hogy a lakhelyét kell megváltoztatni. Persze mindenki ott lakik ahol akar és telik rá. Csak ezen gondolatmenet mentén van az, hogy az agglomerációs autózgatás a fővárosi életminőséget rontja azok számára, akik a fő utak, de most már kb. bárhol laknak.

És ez sokak szerint ez így teljesen rendben van...

A fővárosban gyalogosként mozogni lassan akadálypálya, mert a szűk utca egyik részén építkeznek, a járda meg olyan, amilyen. Az autós meg persze nyomja neki, mert az jár...
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
Senki nem mondta, hogy ez a terv. Nem értem, hogy ennek bekommentelése n+1-ére az mire jó.
Az elővárosi kötött pályás közlekedés fejlesztés tervnek a lényege azt, hogy a kapacitást, a minőség kapacitást megteremtse.

Pedig a kis kedvencem a védé pontosan ezt mondja. Hogy el kell érni hogy a 30%-al kevesebb agglós üljön reggel kocsiba és jöjjön be a városba. Fejleszteni kell a kötött pályás közlekedést stb.

Ez nagyon szép meg jó, úgy látszik fejlődőképes valamelyest és kezdi kapizsgálni hogy látványos bűnbakkeresés helyezz okozati folyamatokat kell keresni.

Engem az a kérdés izgat, hogy miután fel lesz fejlesztve hiperszuperre a kötött pályás közlekedés (hiszem ha látom), hova fogod pakolni az embereket a járatokon amik így is tele vannak.

A probléma gyökere ugyanis nem az, hogy mivel jönnek be, hanem hogy minek jönnek be egyátalán. Jah, hogy ez helyi városszerkezeti kérdés, hogy nincs helyben munkahely, nincs helyben szolgáltatás, nincs az ég világon semmi oka annak, hogy valaki a saját választott lakókörnyezetét ne csak alvásra használja. Hogy az ég világon semmi sem kötelezi a nyomorult helyi városvezetést, hogy ne csak alvóvárost hozzon létre olcsó telekkel.

Az ősbűn egyébként nagy-Budapest.. kis-Budapest köszöni szépen jól van, csak épp megtelt.
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
7 000
31 081
113
A Metrópótoló buszok jelenleg a Nagyvárad téren hétköznap van, hogy kettesével indulnak el kb. 2 perc alatt 4.
De így is néha kevés a buszok száma és szardíniaként vergődsz rajtuk kapaszkodó után nyúlva. Én hétvégente szoktam pótlóval menni a kondiba de megállapítottam, hogy vagy maga a földre szállt purgatórium vagy a pokol nulladik bugyra. Menetidő sima metróhoz képest kb másfélszeres, és örülj, ha fel tudsz férni. Szombat/vasárnap délről és délutánról van szó szóval abszolút nem is csúcsidő. Volt olyan, hogy nem tudtam leszállni a megállómban csak utána mert a paraszt nem értette, hogy le akarok szállni. Lehel téren meg átszállás metróra, ott is mire elindul/megjön/odaérsz holt idő. Kocsival negyed óra alatt háztól házig lennék de metrópótlóval nem ritka a fél óra sem hát még ha több. Oda-vissza fél órám elmegy a semmire. Lehel térről indulva meg az első buszt meg se próbáld, mert 2 másodperc alatt megtelik, és még rád lesznek háklisak, hogy a kondis táskádat nem nyeled le vagy leszel 2 dimenziós. Ja és az urukhájokat nem is említem akik jobb esetben csak szotyiznak hátul, rosszabb esetben ki tudja mi dolgozik bennük
 
  • Tetszik
Reactions: Kurfürst

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ha az ember napi 70 perc autózásra van a munkahelyétől, akkor az én szerén véleményem az, hogy a lakhelyét kell megváltoztatni. Persze mindenki ott lakik ahol akar és telik rá. Csak ezen gondolatmenet mentén van az, hogy az agglomerációs autózgatás a fővárosi életminőséget rontja azok számára, akik a fő utak, de most már kb. bárhol laknak.

És ez sokak szerint ez így teljesen rendben van...
.
Persze, lehet így is nézni, csak autózni olcsóbb mint lakhelyet változtatni, ifjú kollégám esete ezt elég jól bizonyította (pedig akkoriban még a benya is drágább volt). Az autós közlekedés meg nemcsak a fővárosban rontja az életminőséget hanem mindenütt, vidéken is ahol pl. a falusi főutcán vonulnak a kamionok. Miért nem vasúton vagy hajón viszik azt a nagy tömegű cuccot, megromlik a fenyőrönk, a betongerenda, a vegyiáru stb.ha 2-3 nappal tovább utazik?!! Az emberek meg ott laknak ahol születtek, vagy oda költöznek ahol telik rá nekik, és úgy próbálják megoldani a problémáikat, ahogy szintén telik rá nekik. A szakértők meg szerintük elmehetnek a sunyiba, mert mire megoldják a hiányosságokat, addig csinálnak mellé 2-3 másikat, esetleg nagyobbat mint volt.
Mindenki úgy oldja meg az élete problémáit ahogy hagyják neki, csak ebben benne vannak a multiknál kormányzati támogatással magasabb bérért alkalmazott ukrán, szerb, moldáv, török vendégmunkások (egyik se Eu-tag, sőt mikor nálunk a horvátok dolgoztak még ők se voltak tagok!), meg a közlekedés helyett a fociprogramra elköltött százmilliárdok is, amiknek talán lenne jobb helye is ...
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage
M

molnibalage

Guest
Pedig a kis kedvencem a védé pontosan ezt mondja. Hogy el kell érni hogy a 30%-al kevesebb agglós üljön reggel kocsiba és jöjjön be a városba. Fejleszteni kell a kötött pályás közlekedést stb.

Ez nagyon szép meg jó, úgy látszik fejlődőképes valamelyest és kezdi kapizsgálni hogy látványos bűnbakkeresés helyezz okozati folyamatokat kell keresni.

Engem az a kérdés izgat, hogy miután fel lesz fejlesztve hiperszuperre a kötött pályás közlekedés (hiszem ha látom), hova fogod pakolni az embereket a járatokon amik így is tele vannak.

A probléma gyökere ugyanis nem az, hogy mivel jönnek be, hanem hogy minek jönnek be egyátalán. Jah, hogy ez helyi városszerkezeti kérdés, hogy nincs helyben munkahely, nincs helyben szolgáltatás, nincs az ég világon semmi oka annak, hogy valaki a saját választott lakókörnyezetét ne csak alvásra használja. Hogy az ég világon semmi sem kötelezi a nyomorult helyi városvezetést, hogy ne csak alvóvárost hozzon létre olcsó telekkel.

Az ősbűn egyébként nagy-Budapest.. kis-Budapest köszöni szépen jól van, csak épp megtelt.

Soha nem mondta azt, hogy akkor holnapból mindenki tegye le az autót. Pontosan az az elvet vallja, hogy először a tömegközlekedést kell fejleszteni.
Miféle járatok vannak tele, amikor nem létező kapcsolatok kialakításáról van szó? Ma, aki Csepel-szigetről a Nyugatiba megy csak kétszer száll át alsó hangon. Busz-HÉV-villamos, vagy HÉV, 2-es villamos, villamos. Pedig a HÉV-MÁV összekötéssel ez lehetne 0 db átszállás. Vagy csak a Kálvinra bevitellel 1 db és kevesebb séta.

Természetesen a fejlesztés kapacitásbővítéssel is járna. Gyakrabban járna és nagyobb kapacitású vonat. Mert ma legfeljebb 15 percenként megy. Lehetne ez 10 percenként is. Ez azt jelenti, hogy reggel 1 óra alatt nem 4 db vonat menne be, hanem 6. Ez +50%. És, ha még nagyobb kapacitású és légkondis is a szerelvény vagy vihetnél rajta értelmesen bringát, hogy a fővárosban aztán tovább tekerj...?

Egyébként neked valami fétised gyalázni Vitézy Dávidot, amikor akkora baromságokat képes vagy kipréselni magadból, hogy a fonódó villamosnak semmi értelme, mert talán néha két pontot 2 átszállással gyorsabban lehet elérni, de a többi desztináció meg le van szarva? Kisebb arcod is lehetne...
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
7 000
31 081
113
Ma, aki Csepel-szigetről a Nyugatiba megy csak kétszer száll át alsó hangon. Busz-HÉV-villamos, vagy HÉV, 2-es villamos, villamos.
Csak míg csoporttárs Csepelről annyi idő alatt ér be az egyetemre, mintha én Veszprémből jönnék kocsival addig nagyon is hendikepje van a tömegközlekedésnek hiába lenne jóval hasznosabb.
Az autós közlekedés meg nemcsak a fővárosban rontja az életminőséget hanem mindenütt, vidéken is ahol pl. a falusi főutcán vonulnak a kamionok.
Erre amúgy Veszprém kiváló példa. Néha reggelenként durvább dugó van mint Pesten, mert egyszerűen nem arra a forgalomra méretezték a várost mint ami most van. Egy 60 ezres városban csak tavaly alatt 4 ezerrel nőtt az autók száma. Kamionok sehol, azok mennek az elkerülőn meg a nyolcason. Csak még keresztbe is tettek apáink, mivel a város közepére beszórtak a lámpa helyett egy turbókörforgalmat (valamiért fétisük a körforgalom), amit senki nem tud használni illetve sóherek voltak aluljárót csinálni mellé. Végülis csak a legforgalmasabb gyalogos átkelőről van szó a kórház mellett nem sokkal és mindenki megy mint fing a gatyában. Gyönyörű az a szervezett káosz és ahogy körforgalomtól körforgalomig áll a kocsisor.
 

hunter85

Well-Known Member
2015. május 10.
1 921
5 421
113
mert egyszerűen nem arra a forgalomra méretezték a várost mint ami most van

Az összes városunkra igaz kb. A 60-70 es években mikor elkezdődött a városiasodás Mo-n ugye nem ezzel az autómennyiséggel számoltak. A 90-es években is még az 1 család 1 autó volt a jellemző. Most meg minimum 2 .
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 414
20 587
113
Ha az ember napi 70 perc autózásra van a munkahelyétől, akkor az én szerén véleményem az, hogy a lakhelyét kell megváltoztatni. Persze mindenki ott lakik ahol akar és telik rá. Csak ezen gondolatmenet mentén van az, hogy az agglomerációs autózgatás a fővárosi életminőséget rontja azok számára, akik a fő utak, de most már kb. bárhol laknak.

Ja, költözzön egy lukba, és adósodjon el évtizedekre, hogy Kapitalista Károly haszna meglehessen a csak városban levő munkahelyen, és nehogy Pesti Péter kényelmetlenül érezze magát. A jelenlegi budapesti lakhatási költségek mellett nem feltétlen akkora buli közelebb költözni, ráadásul simán lehet, hogy Budapesten belül is egy órát utazik az ember még viszonylag jó közlekedésű vonalakon is. Ha pedig két évente munkahelyet vált, akkor költözzön két évente, hogy mindig a munkahelyhez közel lehessen, ha a cég menőbb környékre, vagy éppen rosszabbra (mondjuk rozsdaövezeti új iroda park) költözik, költözzön ő is utána?

Igaziból a legyen mindenki bogárember vonulatot utálom a folyton az "élhető, sétálható" várost propagálókban, mert mindig előjön ez a legyen közel a munkahelyhez, de drága az ingatlan, mert ahol munka van ott megdrágul, lakjunk koporsókban, együnk férgeket, nehogy ingázással szennyezzünk. Az nem merül sosem fel megoldásként, hogy az ingázás okát, a munkahelyek túlkoncentrációját kéne csökkenteni.

Ott van például Frisco, ahol most 1600$ egy szoba bérlése havonta. Egy lakás bérleti díját még ki tudja fizetni egy jól menő szoftver fejlesztő, de a takarító, a szerelő, a kávéházi barista max egy lukban lakhat, "manchildren"-ként csak egy szobával bírva 30-40 korában is, vagy ingázhat. Ezért is kell folyton az (illegális) bevándorló utánpótlás az ilyen helyekre, mert ők a remélt haszonért könnyebben feladják emberi méltóságuk, vagy a korábbi körülményeikhez képest ez is előrelépés esetleg, de ez nem egy humánus, és fenntartható életmódot jelent.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 414
20 587
113
mert egyszerűen nem arra a forgalomra méretezték a várost mint ami most van

Az összes városunkra igaz kb. A 60-70 es években mikor elkezdődött a városiasodás Mo-n ugye nem ezzel az autómennyiséggel számoltak. A 90-es években is még az 1 család 1 autó volt a jellemző. Most meg minimum 2 .
Azért nem igaz, hogy minimum kettő, de gyakori. Szerintem még bőven kettő alatti az átlag.
 
M

molnibalage

Guest
Csak míg csoporttárs Csepelről annyi idő alatt ér be az egyetemre, mintha én Veszprémből jönnék kocsival addig nagyon is hendikepje van a tömegközlekedésnek hiába lenne jóval hasznosabb.

Erre amúgy Veszprém kiváló példa. Néha reggelenként durvább dugó van mint Pesten, mert egyszerűen nem arra a forgalomra méretezték a várost mint ami most van. Egy 60 ezres városban csak tavaly alatt 4 ezerrel nőtt az autók száma. Kamionok sehol, azok mennek az elkerülőn meg a nyolcason. Csak még keresztbe is tettek apáink, mivel a város közepére beszórtak a lámpa helyett egy turbókörforgalmat (valamiért fétisük a körforgalom), amit senki nem tud használni illetve sóherek voltak aluljárót csinálni mellé. Végülis csak a legforgalmasabb gyalogos átkelőről van szó a kórház mellett nem sokkal és mindenki megy mint fing a gatyában. Gyönyörű az a szervezett káosz és ahogy körforgalomtól körforgalomig áll a kocsisor.
Veszprémből legfeljebb Bp széléig jutsz be annyi idő alatt, de a belváros szélére már nem. Meg hány órakor? Reggel fél 7 után már 2013-ban is kvázi járhatatlan volt a bevezető utak többsége, mielőtt beköltöztem. Kelhettem csak azért 6 előtt, hogy még éppen lehessen bátyussal menni. Átálltam bringára és fél nyolckor keltem. Maga volt a megváltás.

Egyébként te is még mindig arról beszélsz, hogy a mai szar rendszer mit tud. Ha mindig ez lesz a mérve, akkor felesleges beszélgetni tovább. A cél az, hogy ez a mai 50-100 éves szutyok struktrúra végre eltűnjön a francba.
 

hunter85

Well-Known Member
2015. május 10.
1 921
5 421
113
Azért nem igaz, hogy minimum kettő, de gyakori. Szerintem még bőven kettő alatti az átlag.

Nem mindenhol persze, csak az autóállomány robbanásszerüen megnőtt.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 414
20 587
113
A fentiekhez: persze az is gond, hogy sokan most már fingani is autóba ülnek. Én például szeretem azt, hogy a sok hátránya ellenére a paneldzsumbiban minden szolgáltatás elérhető séta távolságon belül: mosoda (mondjuk én nem használom), patyolat, jóga, fodrász, óvoda, iskola, bolt, fitnessz terem, virágbolt, minden max 15 perc séta (de akkor már nagyon roki tempóban mentem).

Vidéki városoknak az autósok ugyanígy egy átok: sokan akik kiköltöztek a városból autóba ülnek, és elmennek inkább Budapestre valamiért, mint hogy kicsit szükebb kínálatból esetleg kicsit drágábban séta távolságon belül helyit vennének. Szülővárosom a frissen kiköltözött SUV-os jó anyagi helyzetőek tömeges bevándorlása ellenére sorvad: a helyi szolgáltatóipar szarabbul teljesít mint fiatal koromban, amikor pedig a gazdasági helyzet, és város demográfiája alapján is elsőre mást várna az ember. Azért, mert túl közel van Budapesthez, és túl jó a közlekedés. Hiába nincs olyan retardált "zoning", mint az USA sok városában, mégis csak alvóvárosnak használják, és a hlyi közösségekbe nem is integrálódnak a "gyüttmentek".
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero and nyugger
M

molnibalage

Guest
Ja, költözzön egy lukba, és adósodjon el évtizedekre, hogy Kapitalista Károly haszna meglehessen a csak városban levő munkahelyen, és nehogy Pesti Péter kényelmetlenül érezze magát.
Ezt kommentet úgy nem értem, ahogy van.

A CSOK miatt a házépítés és a lakásépítés mindenhol drágább lett.és emiatt a bérlés is, mert az új lakások, amit kiadnak, hogy visszahozzák a pénzt drágán vannak kiadva. Csak aki meg egyedülálló az IJ. Az ember meg nem 40 évesen szeretne otthonról elköltözni... Azok, akik éppen családalapítás előtt vannak, ők sem jártak jobban, mert a több pénzből kb. olyan lakást vesznek, mint a CSOK előtt. A többieknek viszont meg már semmi nem jut. Ezt előre megjósolta kb. mindenki. Vastaps...

Bérelhető lakást az agglomerációban még nehezebb találni, mert kisebb a piac. Meg nem is olcsóbb annyira, hogy megérje a bejárás költsége és ideje. ---> Bp megfizethető részére mész. Tök egyformán rohadt nagy adósság lakást venni ma akér Bp-n, akár máshol.

Nem igazán értem, hogy aki agglomerációban is panelbe lakott és a fővárosba meg belső kertes társasházba költözik, az mitől érzi magát kényelmetlenül. Mert ilyen is van. Pl én.

Szóval nem értelek. Aki agglomerációba költözik ki és hitelből vesz kocsit és házat is, majd ül a dugóban és piszkít az én orrom alá Bp-n, akkor ki adósodik el és ki kit károsít meg? Mert én nem hitelből lakok bérelt lakásban és a bringám sem hitelre vettem.

A jelenlegi budapesti lakhatási költségek mellett nem feltétlen akkora buli közelebb költözni, ráadásul simán lehet, hogy Budapesten belül is egy órát utazik az ember még viszonylag jó közlekedésű vonalakon is.
Akkor Budapesten is rossz helyen lakik. Én 2015 óta kényszerből 2-szer költöztem és most a 3. helyen vagyok. 5 km-nél, 20 perc bringánál soha nem voltam messzebb a cégtől. Ez most 12 perc és 4 km. Ha az új melóhelyem megkövetelte volna, akkor bizony költöztem volna. Mondjuk tekintve, hogy fél óra alatt 8-9 km-re is eltekerek ezért nehéz olyan helyet találni Bp-n, ami ne felelne meg most éppen úgy, hogy a Metrót is gyorsan el tudom érni. Persze aki képtelen elengedni azt, hogy márpedig neki kertes ház kell...

Ha pedig két évente munkahelyet vált, akkor költözzön két évente, hogy mindig a munkahelyhez közel lehessen, ha a cég menőbb környékre, vagy éppen rosszabbra (mondjuk rozsdaövezeti új iroda park) költözik, költözzön ő is utána?
  • A világ egy felén már ez a trend és ezért nem divat a saját lakás, mert borzalmasan nagy a kezdeti beruházási költsége és röghöz köt.
  • Ha valaki két évente vált munkahelyet, akkor gondolom több fizetésért. Akkor meg telik az adott esetben drágább lakásra is. Viszont, ha saját lakást használsz és el kell adni gyorsan, akkor szinte garantált az anyagi bukás.
Persze ahol mondjuk egy fiatal párnál apuci vagy anyuci gazdag és összedobja, akkor telik olyan úri hóbortra, hogy 25 évesen 120 m2-es házat vegyen 45 milláért agglomerációban az ifjú pár. Egy közeli barátom munkatársa ilyen.

Mert kislány olyan szinten el van szállva, hogy az apját sajnálja, hogy 55 nm-en "tengődik" egy luxuslakásba, amibe válása után költözött. Szerinte az a nyomorúság. Érdekes egyesek realitásérzéke no.

Ha nekem ennyi pénzt adott volna 25 évesen, mint amt a csajhoz és párjához hozzávágott a két család akkor persze én is könnyen beszélnék az autózás praktikusságáról és leszarnám a költséget, mert ennyi tőke éves hozama is sok mezei államkötvényben.

Igaziból a legyen mindenki bogárember vonulatot utálom a folyton az "élhető, sétálható" várost propagálókban, mert mindig előjön ez a legyen közel a munkahelyhez, de drága az ingatlan, mert ahol munka van ott megdrágul, lakjunk koporsókban, együnk férgeket, nehogy ingázással szennyezzünk. Az nem merül sosem fel megoldásként, hogy az ingázás okát, a munkahelyek túlkoncentrációját kéne csökkenteni.
Azért a ló másik oldalára nem kéne átesni. Én pl. speciel most egy olyan lakóparkban lakom, aminek belső kertje van és emiatt csendes is. Igen, tudom, nem mindenki lakik ilyen helyen, de agglomerációban sem minden csak családi ház...

Ott van például Frisco, ahol most 1600$ egy szoba bérlése havonta. Egy lakás bérleti díját még ki tudja fizetni egy jól menő szoftver fejlesztő, de a takarító, a szerelő, a kávéházi barista max egy lukban lakhat, "manchildren"-ként csak egy szobával bírva 30-40 korában is, vagy ingázhat. Ezért is kell folyton az (illegális) bevándorló utánpótlás az ilyen helyekre, mert ők a remélt haszonért könnyebben feladják emberi méltóságuk, vagy a korábbi körülményeikhez képest ez is előrelépés esetleg, de ez nem egy humánus, és fenntartható életmódot jelent.
Szuper és a világ egyetlen városa, ami szélsőséges, akkor az biztos 1:1-ben BP?
Budaörs pl több helyen drágább, mint a Hungária tája, metró közelében. De onnan meg mindennel szívás, mert kötöttpálya az nincs.

A fentiekhez: persze az is gond, hogy sokan most már fingani is autóba ülnek. Én például szeretem azt, hogy a sok hátránya ellenére a paneldzsumbiban minden szolgáltatás elérhető séta távolságon belül: mosoda (mondjuk én nem használom), patyolat, jóga, fodrász, óvoda, iskola, bolt, fitnessz terem, virágbolt, minden max 15 perc séta (de akkor már nagyon roki tempóban mentem).
Na akkor ezt a 15 perc sétát cseréld le 15 perc bringára. Kényelmes tempóban az 4 km. Döfjél le Bp-n egy pontot és húzzál köré 3 km-et. Mi nincs ekkora területen? A nagy népsűrűség előnye a magas szolgáltatás koncentráció. De ahol lakom speciel ez is igaz. Bringával hazafelé melóból meg aztán tényleg nem nagyon van olyan napi szintű dolog, amit nem lehetne kapni vagy elintézni.
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
7 000
31 081
113
Veszprémből legfeljebb Bp széléig jutsz be annyi idő alatt, de a belváros szélére már nem. Meg hány órakor
Csak egy általános esetet hoztam, nem csúcsidővel számolva. Ott akkor minden magasabb. Ez nekem csúcsidőn kívül olyan 1 óra 15-20-25 perc szokott lenni háztól-házig, bár azt elismerem a pályatempóm azért az átlagnál magasabb. Viszont mind a vonatnál gyorsabb vagyok ami ráadásul Veszprém széléről indul a város széle tábla után, a buszt meg nem is említem, mert 1 óra 50 perc a legrövidebb.
Egyébként te is még mindig arról beszélsz, hogy a mai szar rendszer mit tud.
Pont az a célom nekem is, hogy ez a rendszer megváltozzon, mert nem fenntartható ami most megy. Ki kell vinni a metrót minél távolabb, egységesíteni egy nagy rendszerbe a BKV-t és az agglomerációs közlekedést egységes koncepcióval és stratégiával, befejezni az M0-t, megépíteni az M8-ast, hogy lelohadjon a közlekedési vízfej, MÁV-ot végre rendbe pofozni satöbbi. Csak én az autósok mindenáron történő kitiltása helyett inkább azt preferálnám, hogy ne kelljen bemenni a belvárosba minden esetben, hanem költözzenek ki a munkahelyek, szolgáltatások a külsőbb részekre. Maga Budapest is egy vízfej, de azon belül a belváros még inkább. Mert az ingázók forgalma nyírja ki a várost nem az, hogy ott parkolok a ház előtt vagy elmennék a piacra bevásárolni péntekenként. Meg az emberek fejében is változás kell, hogy nem feltétlenül éri meg agglomerációban élni és onnan bejárni. Oktató mondta, hogy amíg nem áll meg ez a folyamatos agglomerációba való kiáramlás a helyzetet csak oltani lehet, megoldani nem. Én is kiköltözhetnék, hogy deszép a zöldben de megy a rosseb, nem fogok órákat naponta ingázni többet ér az időm ennél. Csak ezt nem mindenki látja meg családdal is más a gondolkodás.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 414
20 587
113

A kertes ház nem ördögtől való luxus, ha az ember szeretne normális gyerekeket nevelni, nem bogáremberként akar élni.
Amíg egyedül élsz, addig okés, aztán meg ha gyerek van, két évente költözöl, és a szociális hálója oda. Vagy ingázik a gyerek. A világ egyék felében ez a trend, és mindenféle mentális betegségek is sokkal gyakoribbak, és olvastam olyan tanulmányt, ami ezt a "mobilisabb" életforma miatti rosszabb szociális hálónak, állandó újra beilleszkedésnek rója fel, korrelációt találva a sokat költöző/egyedülálló szülők gyermekei és a problémás gyermekek halmaza közt.

Biciklizzél el egy tortáért 15 percnyire fel a Szépvölgyi úton mondjuk a mai szeles esős időben...

Frisco nem egyetlen példa város, Tokio-t is nézhetjük, pedig ott szupi a tömegközlekedés, mégis iszonyat kis lukakban laknak. A születésszám hanyatlik. A gazdaság persze jól elvan. Ott feltűnőbb, mert nincs tömeges bevándorlás, amivel a statisztikákból üvöltő gondok elfedhetőek.
 
  • Tetszik
Reactions: Irsai Olivér
M

molnibalage

Guest
A kertes ház nem ördögtől való luxus, ha az ember szeretne normális gyerekeket nevelni, nem bogáremberként akar élni.
Ahol éppen lakom saját belső kert és játszótér van. Az a baj, hogy te egész egyszerűen mindent úgy képzelsz el, ami nem kertesház mint valami börtöncellát. Bakker még a régi szoci lakótelepekben is felnőttek az emberek. Ma ezek XXI. századi iterációja elérhető.

Vagy ingázik a gyerek.
Én anno Csepelre jártam gimibe Szigetszentmiklósról, de volt szigethalmi és tököli évfolyamtársam is. Sőt, osztálytársam. Ha akkor tudtam volna, amit ma, bringával jártam volna be ősszel és tavasszal is. Ma meg munkatársam fővároson belül 13 éves gyerekét kocsival viszi. Röhej...

Biciklizzél el egy tortáért 15 percnyire fel a Szépvölgyi úton mondjuk a mai szeles esős időben...
Igen, és ezt minden nap kell tenni...
Ja, nem...
Ilyenkor lehet tömeg, taxi. Ezt nem képesek egyesek megérteni sokan. Minden nap olyan alternatívát választasz, ami jó. Az, hogy azért tartson fel az ember autót, mert néha ez kell az röhej. Én is szoktam taxizni és BKV-zni. Mert összességében töredékébe kerül a mozgás ezekkel, mint autót tartani.

Frisco nem egyetlen példa város, Tokio-t is nézhetjük, pedig ott szupi a tömegközlekedés, mégis iszonyat kis lukakban laknak. A születésszám hanyatlik. A gazdaság persze jól elvan. Ott feltűnőbb, mert nincs tömeges bevándorlás, amivel a statisztikákból üvöltő gondok elfedhetőek.
Csuda vicces fiú vagy, most a világ másik oldaláról mondtál egy példát, ahol a világ egyik legnagyobb népsűrűségű nem kisméretű szigetországáról beszélsz, aminek 2/3-a hegyvidék és földrengésveszélyes ország. "Nagyon" hasonlít a hazai állapotokra. Ja, nem...
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_and_dependencies_by_population_density
A japán néplélek bugyrait meg ne itt elemezzük.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 414
20 587
113
Király a játszótered. Meg a XXI. századi lakópark (amiknél még egy szoci paneldzsumbi is több privátszférát adott, mert ha kimégy egy most épült lakóparki lakás erkélyére kezet tudsz fogni a szemben lakóval. Régen nem láttak ennyire az ember képébe.)

Igen, és ezt minden nap kell tenni...
Ja, nem...
Ilyenkor lehet tömeg, taxi. Ezt nem képesek egyesek megérteni sokan

Vagy ha mindennap kell a kocsi, akkor ilyenkor sem kell a taxi, a tömeg... Lehet, hogy neked is meg kéne néha fordított nézőpontból is vizsgálni a helyzetet.

Csuda vicces fiú vagy
A stílus maga az ember. Erre gyúrjál még. És képzelj ide egy jó kis ad-hominemet.

A (nagy)városias ember maga a gond. Ez az Urbánus - Népi ellenállás egy újabb iterációja. Adj fel még több szabadságot, hogy az uraidnak jobb legyen, legyél még kiszolgáltatottabb. Az autó maga a kuruc virtus igaziból, míg a vegán rolleresek és fixisek a cuky labanc fiúkák.
 
M

molnibalage

Guest
A stílus maga az ember. Erre gyúrjál még. És képzelj ide egy jó kis ad-hominemet
Kevés idézetet utálok jobban. A stílus túlértékelt. Talán a tartalomra kéne figyelni. Persze hülyeségeket idézni bárki tud, ahhoz nem kell ész.

A (nagy)városias ember maga a gond.
Bocs, de itt röhögnöm kell.

  1. A családi ház lábnyoma messze meghaladja egy lakásét, már csak a fűtés miatt.
  2. Már csak a területe miatt is.
  3. Már csak a közművesítése miatt is.
  4. Ha a világ összes embere családi házban akarna lakni, akkor az megoldhatatlan lenne, mert alacsony népsűrűsége nem lehet közösségi közlekedést építeni és mindenki autózna. Már, ha tudna. Mert nem tud. Az lenne csak vicces.
  5. Alacsony népsűrűségre nem építenek fel n+1 szolgáltatást, mert nem éri meg. Ezért nincs mozi egy 5000 fős faluban.

Ez az Urbánus - Népi ellenállás egy újabb iterációja. Adj fel még több szabadságot, hogy az uraidnak jobb legyen, legyél még kiszolgáltatottabb. Az autó maga a kuruc virtus igaziból, míg a vegán rolleresek és fixisek a cuky labanc fiúkák.
Szerintem fordulj elmeorvoshoz. Amíg nem késő. Egy műszaki - mobilitási - gazdaságossági - élhetőségi problémából kb. kontetós mahaságot szülni ebből? Vastaps.
 
  • Tetszik
Reactions: alali77