Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 874
72 783
113
A tőled 5 kilométerre elhaladó repülő zaja nudli a 100 méterre elhaladó vasúti szerelvényhez képest.

A zajterhelési határértékeket be kell tartani, ha már ez a szabály, egyébként ez jó eséllyel meg is oldható egy akusztikai védőfallal.

Lemodellezni meg viszonylag gyorsan le lehet, ha van erre akarat. Kicsit modellezés és számításigényes, de vannak erre profi programok.

Egyébként meg nyilván politikai indíttatású a dolog. A reptéri vasút állami beruházás, a most ellenzéki önkormányzat meg fúr mindent, ami állami, mert félnek hogy ha megvalósítják az szavazatokat hoz.
Menjen ki lovasut, az meg zold is. :)
 
  • Tetszik
Reactions: Kurfürst

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Par napja nekem is ez jar a fejemben miota akku gondokkal kuzdok az egyik kocsin. Az akksi kb 1,5-2 eves, most vagy az mekkent meg (volt mar ilyenhez is szerencsem) vagy valami allatfajzat szabadult be a kocsiba,(ilyen is volt mar). Ugyhogy par napja bikazgatom, (persze az az aksi jo lenne bele hogy teszteljem, csak az meg forditott polusu) addig meg nem jutottam el hogy foglalkozzak vele, talan majd hetvegen. Na de mi van akkor ha egy szep reggelen az elektromos jargany nem indul, azt hogyan bikazom be?
OMFG :eek:
Link
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 393
20 495
113
Par napja nekem is ez jar a fejemben miota akku gondokkal kuzdok az egyik kocsin. Az akksi kb 1,5-2 eves, most vagy az mekkent meg (volt mar ilyenhez is szerencsem) vagy valami allatfajzat szabadult be a kocsiba,(ilyen is volt mar). Ugyhogy par napja bikazgatom, (persze az az aksi jo lenne bele hogy teszteljem, csak az meg forditott polusu) addig meg nem jutottam el hogy foglalkozzak vele, talan majd hetvegen. Na de mi van akkor ha egy szep reggelen az elektromos jargany nem indul, azt hogyan bikazom be?
Az új clio hibrid hajtásnál nekem is ezen járt az eszem, de biztos megoldott valahogy... Teljesen elektromosnál pedig: ha elromlott a táprendszer, az olyan, mintha egy benzinesnél az üzemanyagrendszer romlott volna el, pl. a szűrő eldugult. Néha megesik, vontató, és komolyabb hozzányúlás kell egy bikázásnál.
 
  • Tetszik
Reactions: torsen

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
Par napja nekem is ez jar a fejemben miota akku gondokkal kuzdok az egyik kocsin. Az akksi kb 1,5-2 eves, most vagy az mekkent meg (volt mar ilyenhez is szerencsem) vagy valami allatfajzat szabadult be a kocsiba,(ilyen is volt mar). Ugyhogy par napja bikazgatom, (persze az az aksi jo lenne bele hogy teszteljem, csak az meg forditott polusu) addig meg nem jutottam el hogy foglalkozzak vele, talan majd hetvegen. Na de mi van akkor ha egy szep reggelen az elektromos jargany nem indul, azt hogyan bikazom be?

Szerintem sehogy nem bikázod be, ez ugyanaz a szitu mintha reggel egy irgalmatlan nagy olajtócsa fogadna a kocsi előtt. Tréler és szerviz.

Viszont ennek az esélye elég alacsony, hiszen nem egyetlen akksi van az elektromos / hybrid autókban, hanem több száz akksi összekötve. Ha az egyik megmurdál az nem jó, de a rendszer egészét nem fekteti ki. Szakember ki tudja mérni és egyenként cserélni ezeket. Ugyanemiatt asszem a normál akksija is sokkal hosszabb élettartamú a hibrideknek, mert szinte alig használja, gyilkolja a rendszer.
 
  • Tetszik
Reactions: Veér Ispán

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Szerintem sehogy nem bikázod be, ez ugyanaz a szitu mintha reggel egy irgalmatlan nagy olajtócsa fogadna a kocsi előtt. Tréler és szerviz.

Viszont ennek az esélye elég alacsony, hiszen nem egyetlen akksi van az elektromos / hybrid autókban, hanem több száz akksi összekötve. Ha az egyik megmurdál az nem jó, de a rendszer egészét nem fekteti ki. Szakember ki tudja mérni és egyenként cserélni ezeket. Ugyanemiatt asszem a normál akksija is sokkal hosszabb élettartamú a hibrideknek, mert szinte alig használja, gyilkolja a rendszer.
Arról nem is beszélve, hogy egy belső égésű akkumulátorának teljesen más a feladata. A User a kis fejében ezt 1x használja, amikor indítózik. Egy indító akku el tud úgy halálozni, hogy előtte semmi jelét nem adta.
Egy elektromos autó rendszer akkut nagyjából fel kell gyújtanod ahhoz, hogy egyik pillanatról a másikra használhatatlanná váljon. A rendszer akku állapota folyamatosan ellenőrizhető az elektromos autók UI-jéből (és a lehetséges hibákra a rendszer is jelezni fog). De már csak a hatótávolság csökkenése is rávezeti a felhasználót egy várható akku-pack, vagy cellacsere beavatkozásra.
Lehet, hogy előfordul olyan, hogy nem tudsz elindulni az elektromossal, de az igen nagy eséllyel elsősorban rajtad múlik, hogy nem tetted otthon rá a töltőre. :p
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 874
72 783
113
Szerintem sehogy nem bikázod be, ez ugyanaz a szitu mintha reggel egy irgalmatlan nagy olajtócsa fogadna a kocsi előtt. Tréler és szerviz.

Viszont ennek az esélye elég alacsony, hiszen nem egyetlen akksi van az elektromos / hybrid autókban, hanem több száz akksi összekötve. Ha az egyik megmurdál az nem jó, de a rendszer egészét nem fekteti ki. Szakember ki tudja mérni és egyenként cserélni ezeket. Ugyanemiatt asszem a normál akksija is sokkal hosszabb élettartamú a hibrideknek, mert szinte alig használja, gyilkolja a rendszer.
Tudom, olyasmi mint a targoncakban, ott is egyenkent cserelgetik ha kilyukad vagy mas baja van, de azok se orok eletuek. A gondot en abban erzem hogy ha egy benzines kocsihoz nem kell akksi, csak inditaskor. Az elektromos meg bizonyony elektromos rendszeru, es az elektronika hamarabb feladja a harcot. Napi szinten itt csucsulok egy rakas robot, meg robottargonca, meg targonca, meg agyonprogramozott gep kozott es egy allando harc folyik.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Tudom, olyasmi mint a targoncakban, ott is egyenkent cserelgetik ha kilyukad vagy mas baja van, de azok se orok eletuek. A gondot en abban erzem hogy ha egy benzines kocsihoz nem kell akksi, csak inditaskor. Az elektromos meg bizonyony elektromos rendszeru, es az elektronika hamarabb feladja a harcot. Napi szinten itt csucsulok egy rakas robot, meg robottargonca, meg targonca, meg agyonprogramozott gep kozott es egy allando harc folyik.
És ezért ad a Toyota 10 év garanciát a hibrid rendszereire, mert hamar elromlanak az autókba szánt elektronikai rendszerek.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 393
20 495
113
És ezért ad a Toyota 10 év garanciát a hibrid rendszereire, mert hamar elromlanak az autókba szánt elektronikai rendszerek.

Van ami hajlamos elromlani a régebbi kocsikon:
1. teljesítmény elektronika: a hőöregedés korábbi modelljei nem bizonyultak helyesnek, mert főleg a hadseregnek és pár beszállítójának volt csak jó adatsora olyan hőterhelésről azokon a gyártástechnológiákon. Ez volt az egyik csapás az autóelektronika 1990-2010 közti megbízhatóságára.
2. A másik az RoHS volt: az ólom mentes forrasztás. Az új forraszanyagok korróziót okoztak sok esetben (én a duda földvonalát kellett javítsam a saját kocsimon, triviális kis javítás, max 1 óra volt, bontással együtt, de látszott, hogy a forraszpont irányából megette a korrózió a vezetősávot), vagy sokszor ridegek voltak, törékenyebbek mint a korábbi technológiával készült forrasztások, és ez okozott hibákat.

Tele van a YouTube autó javítási videókkal: tipikusan teljesítmény FET-eket kell cserélni (pl. lámpa kapcsolása), vagy törött/alulméretezett/korrodált érintkezőket, forrasztásokat.

Az RoHS mostanra kitapasztalt, kiforrott technológia. A félvezetők terén viszont voltak változások:

Most megint új félvezető gyártástechnológiák jöttek be a CPU-k szintjén, amik sokkal kisebb csíkszélességűek mint korábban, és kérdés, hogy a javított hő-öregedési modellek hogy becsülik ezeket. Ezeket használják is, mert villanymotorok hatékony vezérléséhez számottevő számítási teljesítmény szükséges. (Jobb esetben az önvezetés, stb. külön egységekben van). A FET-ek pedig sokkal nagyobb teljesítményt kell vezéreljenek, mint korábban, amit szintén más gyártástechnológiákkal tudtak olcsón megcsinálni. Minden új technológia generációnak vannak gyerekbetegségei, amik ha elfogadható szinten vannak, piacra mehet a termék, lesz pár garanciális javítás, és kész.

Most lassul a félvezető gyártástechnológia fejlődése, és most sokáig elég lesz a mostani technológiák tudása az autóiparnak (nem látom hogy kellene több), a most készült alkatrészek alapján felállított modellek sokáig tudják majd szolgálni a mérnököket.

Van ugye a kádgörbe a meghibásodásokról: Az élettartam elején és végén magas a hiba valószínűsége. Biztos lesznek gyerekbetegségek, de ezek garanciális dolgok lesznek többnyire. Később pedig lesz a használt piacon törött autókból elég cserealkatrész, szaktudás a szerelők részéről.

A Toyota a többiekkel ellentétben nagyon tapasztalt már ebben, a hybrid rendszere a legrégebben piacon levő, szakértői is vannak már. Azért a többiek is biztos tanultak belőle ;) nagyon nem lesz rossz egyik sem, és mind javíthatónak készíti az autóit, elvárás egy ilyen értékű fogyasztási cikkel szemben a javíthatóság.
 
T

torsen

Guest
Autókban azért már lehet egész jól cserélni a halott cellákat egyenként (kisebb csoportokat kell csak újra balanszolni), youtube tele van prius akkupakk felújítás videókkal. Szóval nem para.

Az akku túlmerítése is gond amúgy, meg a hőháztartásnak is jó, ha tud zsonglőrködni a cellák egy részével esetleg. Az SSD-k is így működnek a memóriacellák tekintetében.

Részben igazad van, a Priusban cellamodulokat lehet cserélni. Amikről videok vannak azok NiMH akksik, és 6 cellánként egy modult alkotnak. De próbáld meg pl. egy Golf GTE akksiját bontani! (Li-ion) Csak roncsolással megy. (Zárójelben, még így is belemegy a fröccsenő csapadékvíz!) A nagyobb kapacitású Li-ion akksikban modulonként (6-8-10 12 cella) van egy modulvezérlő egység ami a csatlakozódobozzal és az akkuvezérlővel egy kis LIN hálózatot alkotnak és az egész az akkuvezérlőn keresztül kommunikál az akku a jármű CAN hálózatával. Valószínű emiatt sem engedik bontani őket. A Prius akksija sokkal egyszerűbb ennél.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 874
72 783
113
És ezért ad a Toyota 10 év garanciát a hibrid rendszereire, mert hamar elromlanak az autókba szánt elektronikai rendszerek.
Hibrid nem kell, egy rakat xar az egesz, annyit eszik mint egy 2107-es 30 eves Zsiguli, aztan az egyik 100000ft,a masik meg 10000000ft. Tiz misit befektetek nem autot veszek rajt. Tiz ev felett meg kuka az egesz kocsi vagy ramegy egy vagyon hogy uzemeljen, inkabb nem. A magyar kocsipark eletkora meg valami 12 ev. Na bumm, pont lejart minden garancia. Ehh... 7-8 liter egy hibridnel az nem alternativa. Volt valami 20? autom az utobbi 20 evben, de ezek kozul volt ami kevesebbet evett sima benzineskent. Egy hibrid egyen max 2-3 litert, akkor is irdatlan nehez meg pluszban a kasztni. Benzinest, dizelt kapni ami 4 liter korul fogyaszt.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 732
66 285
113
Revideálnám a korábbi nagyívű fejtegetésemet a Rákóczi hídhoz köthető alagút tekintetében egy mai bejelentés és egy 2016-os cikk alapján (amit mostanra el is felejtettem, de annó olvastam)

https://index.hu/belfold/2020/02/28/megepulhet_a_galvani_hid/

https://index.hu/belfold/2016/12/02/elkezdik_tervezni_a_budapesti_olimpiai_hidat/

Ez utóbbiból:

"...A Galvani híd építése 1980 óta napirenden van, 1991-ben került a legközelebb a megvalósításhoz. Ekkor jelentkezett Budapest a Világkiállítás megrendezésére. A fővárosi önkormányzat először a Galvani hidat szerette volna megépíteni, olyan budai úthálózattal, ami az autópályákról Pesten a Hungária-gyűrűre viszi a forgalmat. A Hungária-gyűrű ma nem igazán kör, hanem délen befelé szűkülő spirál alakú, mert a végső döntés a Lágymányosi (később Rákóczi) híd megépítése lett, ehhez viszont fel kellett egy kissé kanyarítani. A Lágymányosi híd az eredeti tervek szerint nem kapott volna fontos közúthálózati szerepet.
Kormányzati nyomásra végül a Galvani híd helyett a Lágymányosi híd épült meg. Mivel a közvetlen kapcsolatot az M1-M7 bevezetővel lakossági tiltakozás miatt nem lehetett megépíteni, jobb híján megépítették hozzá a Galvani hídra tervezett budai levezető utakat az Egérúttal. Ha a térképet nézzük, mára a következő helyzet állt elő Budán: van egy déli híd (a Rákóczi) közvetlen kapcsolódó úthálózat nélkül, és van egy kapcsolódó úthálózat (Egérút+Andor utca) híd nélkül. A kettőt végül összeerőltették, de mindenki láthatja, hogy nem az ideális megoldás.
Ugyanez készül most Pesten a Galvani híddal. Nincs egyértelmű keleti iránya csak az Üllői útig, és ott vége van. Valószínűleg a közeljövőben a forgalom a Hungária-gyűrűn, egyszer a távoli jövőben pedig a Körvasútsori körúton tör majd utat magának. Annyi változással, hogy ami 1991-ben volt az Expo, az most 2020 környékén az olimpia..."

A mai bejelentés alapján megvan a válasz a keleti összekötésre.

Viszont az is látszik, hogy a forráshiányos magyar infrastruktúrafejlesztés mindig azt eredményezi, hogy számos, egymással csak együtt megépíteni érdemes elem egymástól időben jól elkülönülve épülhet csak meg, ami torzulásokat okozhat.
Példa erre az eredetileg csak alárendelt szerepet játszó Lágymányosi híd, amit a végül elkaszált Expo '96 miatt vettek a Galvani híd elé és alakították át fő összekötő elemnek az M1/M7 és a keleti autópályák között. Ezzel sztrádahídat voltak kénytelenek csinálni belőle, hozzátorzítva a Hungárigyűrűt, majd átadták a forgalomnak úgy, hogy egy 30-as táblás hajtűkanyar várja az autósokat a túlvégen. Mert, hogy irány szerint nem lehet folytatni.
Ha akkor egyszerre építik meg a Galvani híddal, akkor mint rendszer, igen valószínű, hogy a Lágymányosi megmarad kishídnak, amit a Déli összekötőhöz mintegy mellékesen hozzácsaptak és a Galvani hídpáros vitte volna el a forgalom nagy részét, távol a IX. kerület közponjától.

Most viszont nagy nehezen, negyven évvel a kigondolása után végre megépülhet a Galvani híd, de ez megint csak részmegoldás.
Ma már annyira megváltozott a településszerekezet és gépjárműforgalom nagysága is, hogy az Aquincumi/Albertfalvai északon és délen átkötő hídpáros nélkül, tehát a Körvasútsori Körút, mint tényleges tehermentesítő nélkül a Galvani híd csak egy megkésett (bár továbbra is kötelező) befejezése a miatta elkezdett Egér útnak.
De továbbra sem adja ki a valódi tehermentesítő körgyűrűt és nem ad okot ezen körgyűrű nyomvonalán amúgy elterülő nagy pesti rozsdaövezet felszámolására sem.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

monster

Well-Known Member
2016. február 21.
2 346
11 188
113