M15-M1-M3? Volt egyszer egy hír is arról, hogy Slovan szurkolók szétvertek egy miskolci benzinkutat útban Kassa felé.
Igen, szinte biztosra veszem, hogy az M3 és a határ közötti hármas főút autópályásításának ez az egyik oka.
Értem én, hogy nincs és kerülő, de akkor ez lényegében annak az elvnek a gyakorlati igazolása, hogy az emberek életminősége le van szarva, csak pörögjön a GDP?
Nincs tündérmese. Szerinted, ha komolyan érdek lenne az emberek életminősége, akkor fizetősek lennének az autópálya szakaszok? Németben imádom, hogy tökéletes minőségű burkolatot szednek fel a pályákon és ezzel évekig basznak ki emberek millióival. Nem baj, legalább az építőipar pörög.
Az Ipoly völgye így is egy halott terület, ha kitiltod a teherforgalmat még kisebb az esélye, hogy oda valami pár fősnél komolyabb céget lehessen összehozni. Balassagyarmaton van ipari park, oda is csak a kettes, huszonkettes útvonal játszik mindkét irányból. A határon Hontnál van teherautó szempontjából normális átjutási lehetőség, a következő már Salgótarján. Ebben nem csak mi vagyunk a hunyók, az egyik gond, hogy a szlovák oldalon nincs mihez kapcsolódni. Mondjuk ettől azt még megtehettük volna, hogy a településeket elkerülve a kettest-huszonkettest autópályaként felvisszük Balassagyarmatig. Az EU meg üthetné a szlovákokat egy Ostrava-Zsolna-Zólyom-Balassagyarmat szakasz miatt. Igaz így nem a cseheknél meg az osztrákoknál realizálódna a pályák bevétele.
Arra vagyok még kíváncsi, hogy mi lesz a vasúti teherszállítással. Most harmincig harminc az EU direktíva, ami azt jelenti, hogy 2030-ra az Unióban a szárazföldi teherszállítás 30 százaléka történjen vasúton. Azt sem tartom elképzelhetetlennek, hogy a Budapest-Belgrád vasútvonal már emiatt egy előremenekülés. Simán el tudom képzelni, ha az eunak ez fontos, akkor majd az ennek nem eleget tevő országok lóvéval kiválthatják a százalékot, vagy majd megy a cseszegetés emiatt is. Az is érdekes, hogy ebből ki fogja megint a nagy lóvét kaszálni.