Ebben a tesztben a Clio hibridet "B" (gondolom Brake), tehát erőteljes visszatermeléses üzemmódban próbálták ki városi használatban: 2,7 l/10km...
Gyakorlatilag alig-alig kapcsolt be az 1.6--os Atkinsos ciklusos benzin motor, ami a rendszerfelépítésből adódóan csak hatótávnövelőként működik úgy 50-60 km/h óra alatt.
Tehát tényleg sokat tud dobni tudatos kezeléssel a visszatöltés.
Persze az emberi hülyeséget nem lehet kivédeni; volt olyan kollégám, aki a motorféküzemi üzemanyag elzárós karburátoros benzines, meg az elektronikus vezérlésű adagolós dízelt állandóan üresbe dobálva gurította, a szimpla karburátorost, meg a mechanikus adagolós dízelt meg bőszen visszakapcsolgatva motor fékezve használta.
S akkor ugye itt vannak a plug-in hibridek, amiket sohasem töltenek a felhasználóik, csak cipelik gyakorlatilag feleslegesen az 50 kilogrammos cementes zsákokat...
Szerintem lesznek, akik az elektromos autókról is lefogják vasalni a fékeket.
Anno még nekem is volt szerencsém aszinkron váltós autókat vezetni (Minden tanulót ilyennel kezdenék tanítani, megtudnák, hogy hol lakik az Úristen!
), illetve háromszor mentem végig Múcsonytól Miskolcon keresztül Felsőzsolcára elszakadt kuplungbovden miatt pedál zsonglőrködve a kuplungon és a gázon Nagypolszkival...
Úgyhogy már nagyon várom, hogy kipróbáljam a a Clio hibridet; ritka fifikás műszaki perverzió!
(Ha lenne pénzem rá, sem a megtakarításért venném meg; sanszosan amit megspórol a benzinen, azt valaki ki fogja fizetni az akkumulátorcserénél)
https://totalcar.hu/magazin/technika/2020/01/09/hibridbol_hasonlo_se_volt_meg/
Addig is bőszen lesem és fülelem az eddigi youtube-os videókat róla.
Izé...csak a gázpedállal, meg a váltókarral ügyeskedve..oké, az csak egy KGST autó volt; egy mai kézi váltóssal azért ne próbáljátok ki
Azt a Cliot én is ki akarom próbálni
Jelentem, ma kipróbáltam a hibrid Cliót!
A miskolci márkakereskedés Zen felszereltségű; így alapáron 7099000 Ft-os!
tesztautóját vezettem.
A rendelkezésre álló rövid idő miatt (a kereskedés - ismerős - munkatársát nem akartam tovább feltartani, volt dolga bőven) nem merültünk el a részletekben:
Nem nyitottuk ki a motorteret, hogy meglessem pl. közös e a két hajtásrész hűtése stb.
Nem működött tolatókamera, de most böngészve a honlapot, úgy tűnik nem is a felszereltségi szint része.
Direktben összehasonítani a sokat megénekelt Fiat Albea 1.4 8V Active (tehát fapad; már van benne lóca, meg kézzel tekerős ablak
) autómmal tudom; abból szálltam ki, majd abba ültem be rögtön vissza.
Kevésbé direktbe meg van a kétszáz feletti számú (kilistáztam!
), általam csak kipróbált vagy munkaszerűen vezetett járgányfélék sora a 32 év alatt az aszinkonváltós UAZ-tól, szörnyűséges Nysától, Roburtól a mindenféle nyugati jószágig (csak hirtelen: Toyota MR2, BMW 530 XD Touring, Mitsubishi Outlander Turbo, de az EVO VI-os raliautóba való motorkonfiggal!!!
)
Hogy a velem egykorú, illetve plusszos korosztály is értse, térkínálatban, térérzetben, ülés, pedál/hozzám állított kormány szentháromságban, de még az oldalrabillegésben is az érzés a kétütemű Wartburgból átülés a Zaporozsecbe,majd vissza jutott rögtön eszembe, de tényleg.
Szóval ez egy alacsony és alacsony üléshelyzetű
kisautó, kisautós rugózással, írjuk le még egyszer az árát: 7099000Ft.
Jó pár youtube videót megnéztem az elmúlt hónapokban típusról, s gyanús volt, hogy nem túl csendes.
Ezt be is bizonyítja a következő videó; leginkább gördülési zaj van, azt konkrétan sokallom, a napi használós, városban gyötrős 14 éves Albeám sokkal csendesebb fülre.
Az asszony szerint is...(Márpedig egy asszonyi fül etalon!)
A motor ugyan csendesebbnek tűnik, na de vadonatúj motorról, tartóbakokról, szigetelésekről beszélünk...
Ahogy élesítettem, a rencert', rögtön be is indult - stabilmotorként ugye - de csendesebbre számítottam a korábban olvasott kb. 2500-as fordulatszámával is.
Maga a videó elég jól meg is mutatja, Csikós cikke a beillesztett régebbi hozzászólásom linkjében meg el is magyarázza az ördögi szerkezet működési elvét is, na meg hallani a különbséget rendesen a Captur, Megane viszonylatban.
Úgy éreztem, hogy a videók eléggé felkészítettek a tesztre, így az engem érdeklő dologra tudtam fókuszálni, hogyan viselkedik a hajtásrendszer 60-100 km/h között - nem kicsit - provokálva?
Ugyanis kb. 55 km/h-től ( bambuló digitális sebességkijelző...) lép be - na nem a turbó
(ettől a szóhasználattól megőrülök!), hanem a belsőégésű (valahol olvastam, hogy Atkinson ciklusú, de valójában Atkinson- Miller ciklusú) szívómotor.
https://hu.wikipedia.org/wiki/Atkinson-ciklus
https://hu.wikipedia.org/wiki/Miller-ciklus
Az útvonal a következő volt: át a Varga-hegyen (kék útvonal), majd visszafordulva, felkapaszkodva a legendás Avasi lakótelepre, s onnan legurulva (rövidebb szürke útvonal)
https://www.google.hu/maps/dir/48.083829,20.7843538/48.0870416,20.7302107/@48.0833291,20.7435467,14z
https://www.google.hu/maps/@48.0905...4!1sSU8veFV2KQuObAZuxFRkkg!2e0!7i16384!8i8192
Ugye a nagyobb elektromotor - magyarán - 50 lóerős. Szépen, mondhatni - jó értelemben - Wartburgosan
tud kilőni (az könnyebb kocsi, ez meg ugye elektromotor).
Ami döbbenetes, hogy bár hallani, amikor a benzinmotor direktbe rákapcsolódik a hajtásra (meg persze azt is, amikor leáll), s azt is hallani, amikor váltogat a hozzátartozó 4 sebességes aszinkron váltó, de
nem érezni; egyáltalán nem!
A beindulást lehetővé tevő, felpörgését segítő kisebb elektromotor - na meg a programozás tökéletesen kisimítja a kapcsolgatást, terhelésváltozást még akkor is, amikor direktbe szórakoztam a gázpedállal. Villámgyorsan, s azonnal, készségesen, sportosan forgatta a motort, váltogatott villámgyorsan oda-vissza! (Gondolta az adaptív rendszer; na megint egy hüjegyerek, aki GTI-nek/RS-nek nézi a hibridet, akkor legyen neki...)
Még gázelvételre - vagy két másodperc erejéig - visszaváltott motorfékezést is be tud mutatni!
Az értékesítő szerint időnként előfordulhat, hogy hallani halk csattanást, ami teljesen rendben van, de ez nekem nem sikerült. Pedig igyekeztem...
Alapvetően a gyorsulás olyan egyenletes, mint ha csak elektromotor hajtana sebességváltó nélkül! Bravó!
Itt egy elég jó videó a gyorsulásokról:
Itt pedig egy másik - beállítva - normális használatban, figyeljétek csak az üzemállapot kijelzéseket és füleljetek!
A "váltót" "B" (brake) állásba húzva simán lehet egy pedálosan használni, már "D" állásban is szépen motorfékez (tölt ugye vissza), a végén már azon szórakoztam, hogy nem a fékpedállal fékeztem, hanem a váltókarral szabályozva, simán lehet vele így városban közlekedni, nyilván hétköznapokban senki nem fog.
Amikor visszaértünk, megnéztük az átlagfogyasztást. Előtte hozták vissza vagy két órával csereautóként teletankolva (kereskedés mellett benzinkút), így alakult - partokat mászva, azokon állatkodva - a fogyasztás 4,9 literre. Derék!
Összefoglalva:
Az autó így egy jó értelemben vett GTI, GSI, RS rugalmasságát hozza (az elektromotorokkal kombinált hajtás 50 km/h felett többnek érződik, mint egy 140 lóerős sportos szívó benzin).
A gond a következő
Ezzel te nem spórolsz meg semmit.
Ha elég 100 lovacska, meg kéziváltó, akkor Zen felszereltséggel 4800000-ból megúszod egy könnyű (Colin Chapman!) autócskával, oszt' tankolsz 2300000 Ft-ért...
Ha meg automata kell, akkor van duplakuplungos 130 lovacskával, ami már Intens (minden földi jó, plusz krómcsicsa) felszereltséggel 6400000 FT. De Intens-el a hibrid már 7650000 Ft. Nekem így sikerült 8000000 millió felé is felkonfigurálni már...egy Cliót...
Ha el akarod hagyni a kisautós zajú kispályát, akkor Captur Plug-in 10 milla felett.
Az jó; hetekig eljárkálhatsz anélkül, hogy beindulna a benzinmotor,
szerintem szépen leürülnek a zötyögéstől az olajjáratok, csapágyak, csakhogy három heti állás után, országúton padlón előzve egyszer csak
BANG!!! - beinduljon és felpörögjön a gyorsításhoz a jéghideg benzinmotor...
A hajtáslánc kiváló, de a többi sprőd, nem érzem az autócska többi részén a milliókat, azt amit még a 2140-es, 3102-es Volgában is éreztem - na jó; a Ladák után...hogy: Ahhh!
Akkor inkább egy - ha már buzulunk - HEV Niro vagy Ioniq. Ugyanennyiért...
Anyucinak, apuci kicsi fiának, lányának viszont jó lesz!