Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag 4082

Guest
Érdekes, hogy a 15 éves technika ilyen közel van a maiakhoz, modernebb gumikon:
https://m4sport.hu/cikk/2020/12/13/...uaB3O1gD9p8aFurZnPIyer-K54XVfsdxJx77RDvdHofd4
Mi ebben az érdekes? Kvázi teljesen várható volt. Amúgy pont nincsenek modernebb gumijai.
Ezt az eredményt úgy nézd, hogy egy 15 éves autó, nem ahhoz fejlesztett üzemanyaggal, promóciós gumikon, pár promóciós kör alapján belőve egy két évet kihagyó versenyzővel futotta ezeket a köröket.
Csak az egy V-10es ezek meg tecsó gazdaságos V-6osok
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 095
113
Redgreg

Azzal én is tisztában vagyok, hogy a V10 korszakban 600 kiló körül volt egy kocsi üzemanyaggal most meg 800 kg.
Meg azzal is, hogy a 3 literes V10-s motorok 900 LE-t is tudtak. Akárcsak a maiak.
Viszont a mai kocsik néhány kanyarban 5 G-t is tudnak, míg a V10 korszakban 3-3,5 G volt a maximum.
 
M

molnibalage

Guest
Redgreg

Azzal én is tisztában vagyok, hogy a V10 korszakban 600 kiló körül volt egy kocsi üzemanyaggal most meg 800 kg.
Meg azzal is, hogy a 3 literes V10-s motorok 900 LE-t is tudtak. Akárcsak a maiak.
Viszont a mai kocsik néhány kanyarban 5 G-t is tudnak, míg a V10 korszakban 3-3,5 G volt a maximum.
Ezt tuti...?

1986, egy adott pályán megvolt 3.2G 21:15
.

És, hogy mikortól 4G
17:30
 
T

Törölt tag 4082

Guest
Redgreg

Azzal én is tisztában vagyok, hogy a V10 korszakban 600 kiló körül volt egy kocsi üzemanyaggal most meg 800 kg.
Meg azzal is, hogy a 3 literes V10-s motorok 900 LE-t is tudtak. Akárcsak a maiak.
Viszont a mai kocsik néhány kanyarban 5 G-t is tudnak, míg a V10 korszakban 3-3,5 G volt a maximum.
Meg kellene néznem 2004et, mert 2005ben valóban 3-3,5 G volt. De futamra tervezett nem slick gumik kerékcsere nélkül. Viszont korábbról mintha emlékeznék olyasmikre is.
Meg az öreg Jenson mondotta vala, h a V8 és a V10 között az volt a különbség, h azon a kanyaron ahol a V8assal mindenki padlózva megy át, a v10essel csak a legjobbak.
 
  • Tetszik
Reactions: misinator and fip7

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 095
113
molnibalage

Valóban, már a 80's években is volt 3 G-s kanyarsebesség.
image.jpg


Be is tiltották az ilyen venturi csatornás megoldásokat. :)
A mai kocsikon sík padlólemezek vannak. Azok nem ilyen hatékonyak.
Viszont 2022-s szezontól újra engedélyezett, mert sokkal kisebb szárnyak lesznek:
f121.jpg
 
M

molnibalage

Guest
molnibalage

Valóban, már a 80's években is volt 3 G-s kanyarsebesség.
image.jpg


Be is tiltották az ilyen venturi csatornás megoldásokat. :)
A mai kocsikon sík padlólemezek vannak. Azok nem ilyen hatékonyak.
Viszont 2022-s szezontól újra engedélyezett, mert sokkal kisebb szárnyak lesznek
f121.jpg
Gondolom amiatt, hogy könnyebb legyen előzni. Kisebb szárny kevésbé kavarja fel a levegőt a kocsi mögött és közelebb követve is van leszorítóerő.
Ma, ha mindent engednének szerintem lenne olyan kocsi, ami még 6, talán még 7G-vel tud kanyarodni, csak pilóta nem lenne, aki tudna vele haladni...

Viszont a másik baj az, hogy az autók sokkal hosszabbak és szélesebbek, mint régen. Nincs hely a pályán ---> nem lehet előzni.
 
  • Tetszik
Reactions: misinator and fip7

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 095
113
molnibalage

"Viszont a másik baj az, hogy az autók sokkal hosszabbak és szélesebbek, mint régen. Nincs hely a pályán ---> nem lehet előzni."

Pontosan! Nagyon nem jó ez az irány!
Amúgy a méret/súly növekedést a turbó motor+hibrid hozta el. Egyszerűen nem fért el a régi kasztniban.
 
  • Tetszik
Reactions: misinator

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 530
16 479
113
Gondolom amiatt, hogy könnyebb legyen előzni. Kisebb szárny kevésbé kavarja fel a levegőt a kocsi mögött és közelebb követve is van leszorítóerő.
Ma, ha mindent engednének szerintem lenne olyan kocsi, ami még 6, talán még 7G-vel tud kanyarodni, csak pilóta nem lenne, aki tudna vele haladni...

Viszont a másik baj az, hogy az autók sokkal hosszabbak és szélesebbek, mint régen. Nincs hely a pályán ---> nem lehet előzni.
Persze nagyobbak a mai autók, de nem ezért nem tudnak előzni. Az utóbbi két évtizedben folyamatosan nőtt az aerodinamika szerepe az F1ben. Ennek hozadékaként, gyorsultak a kocsik, de egyre érzékenyebbé is váltak ezáltal. Az össz tapadás nagyobb része lett aero a mechanikaival szemben, csakhogy ha megbomlik az aero egy sérüléssel vagy egy elöl haladó autó légörvényeibe kerül a másik, értelem szerűen többet is bukik a leszorítóerőn.
2019-es kimaxolt első szárnyak komplexitása példaként>>
Front-Wing-1920x1895.jpg


2000es Ferrari
800px-Ferrari_F1-2000_front_wing_Museo_Ferrari.jpg


Továbbá már egy ideje nincs tankolás, amivel megszűnt egy taktikai elem. Most gyakorlatilag nincs súlykülönbség az autók között.
Régen ugye gyakori volt a több kiállás friss gumi+könnyebb autó a kevesebb nafta miatt vs. nehezebb autó de kevesebb kiállás. Most gyakorlatilag minden a gumikezelésre szűkült le.
 
M

molnibalage

Guest
Továbbá már egy ideje nincs tankolás, amivel megszűnt egy taktikai elem. Most gyakorlatilag nincs súlykülönbség az autók között.
Régen ugye gyakori volt a több kiállás friss gumi+könnyebb autó a kevesebb nafta miatt vs. nehezebb autó de kevesebb kiállás. Most gyakorlatilag minden a gumikezelésre szűkült le.
Nagyjából ennél a pontnál szoktam le a futamok nézéséről rendszeresen. Mert ezzel legalább eltérő stílusú pilóták eltérően mehetettek és lehetett okosnak lenni. Ma már ez sincs. Hogy legyen "olcsóbb" az F1. Ja, mintha a tankolástól függene az. A szokásos ökobarom marhaság eredménye.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 530
16 479
113
Nagyjából ennél a pontnál szoktam le a futamok nézéséről rendszeresen. Mert ezzel legalább eltérő stílusú pilóták eltérően mehetettek és lehetett okosnak lenni. Ma már ez sincs. Hogy legyen "olcsóbb" az F1. Ja, mintha a tankolástól függene az. A szokásos ökobarom marhaság eredménye.
Megértem. Sajnos van pár megkérdőjelezhető "öko" szabály, ami indokolatlanúl szűk keretek közé szorítják a tervezőket.
Ilyen pl. az meghatározott üzemanyagátfolyás. Az energiavisszanyerő rendszerek teljesítmény korlátozása.
De lassan már tesztelni se lehet.
 
  • Tetszik
Reactions: misinator and fip7

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 095
113
A tankolással az volt a baj, hogy veszélyes volt, mivel kapkodtak.
Ezt a GT sorozatokban úgy oldották meg, hogy minimális kötelező szintidőt adtak meg a tankolásra.
Ez olyan mintha most a 2-3 másodperces kerékcserékre megadnának 5 vagy 6 másodpercet. Ennyit kötelező ott állni a kocsival és kész.
Akkor nincs kapkodás, meg nincs baleset sem.
Szerintem sokkal jobb megoldás, mint a nincs tankolás.
Arról nem is beszélve, hogy ha lenne tankolás akkor 100 kg helyet akár 30 kg üzem anyag is lehetne a kocsiban, ami kevesebb helyet igényel, kisebb a súlypont változás, meg balesetnél is kevésbé veszélyes, mint a mostani gyakorlat.
 
T

Törölt tag 4082

Guest
Nagyjából ennél a pontnál szoktam le a futamok nézéséről rendszeresen. Mert ezzel legalább eltérő stílusú pilóták eltérően mehetettek és lehetett okosnak lenni. Ma már ez sincs. Hogy legyen "olcsóbb" az F1. Ja, mintha a tankolástól függene az. A szokásos ökobarom marhaság eredménye.
Igazság szerint az egész a túlszabályozott spórolással szakadt meg. Illetve, hogy a mercedes mesterséges élreröpítése előtt minden innovációt tiltottak.
 
  • Tetszik
Reactions: misinator