Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag 1711

Guest
Nagyjából ennél a pontnál szoktam le a futamok nézéséről rendszeresen. Mert ezzel legalább eltérő stílusú pilóták eltérően mehetettek és lehetett okosnak lenni. Ma már ez sincs. Hogy legyen "olcsóbb" az F1. Ja, mintha a tankolástól függene az. A szokásos ökobarom marhaság eredménye.

Az utolsó évad amit végignéztem a Brawn GP első és utolsó éve volt, de már akkor is látszódott, hogy versenypálya helyett a mérnöki irodákban fognak eldőlni a jövő versenyei, mert az győz aki ügyesebben csal...
 
T

Törölt tag 4082

Guest
Persze nagyobbak a mai autók, de nem ezért nem tudnak előzni. Az utóbbi két évtizedben folyamatosan nőtt az aerodinamika szerepe az F1ben. Ennek hozadékaként, gyorsultak a kocsik, de egyre érzékenyebbé is váltak ezáltal. Az össz tapadás nagyobb része lett aero a mechanikaival szemben, csakhogy ha megbomlik az aero egy sérüléssel vagy egy elöl haladó autó légörvényeibe kerül a másik, értelem szerűen többet is bukik a leszorítóerőn.
2019-es kimaxolt első szárnyak komplexitása példaként>>
Front-Wing-1920x1895.jpg


2000es Ferrari
800px-Ferrari_F1-2000_front_wing_Museo_Ferrari.jpg


Továbbá már egy ideje nincs tankolás, amivel megszűnt egy taktikai elem. Most gyakorlatilag nincs súlykülönbség az autók között.
Régen ugye gyakori volt a több kiállás friss gumi+könnyebb autó a kevesebb nafta miatt vs. nehezebb autó de kevesebb kiállás. Most gyakorlatilag minden a gumikezelésre szűkült le.
Azért nézz ehhez egy 2005ös orrkúpot. Nincs nagy különbség
127280-2005-renault-r25-formula-one-f-1-race-racing.jpg
 
T

torsen

Guest
Érdekes dolog az emlékezet.
Igazság szerint az egész a túlszabályozott spórolással szakadt meg. Illetve, hogy a mercedes mesterséges élreröpítése előtt minden innovációt tiltottak.

Nem tudom ez alatt mit értesz, de hibrid hajtás legnagyobb támogatója a Remault volt. Aki aztán eleinte e legelbeszottabb hajtóművel vekengett. Hab a tortán, hogy az előző V8 korszakban a Renault motoros Red Bull tarolt. A Ferrari is teljes mellszéleséggel beállt a technológia mögé, mikor elfogadták, hogy sor négyesek helyett V6 legyen a formula. A Mercedes kavarásáról akkoriban senki nem cikkezett. (Amúgy meg mellesleg, nézd meg melyik országban is van Brixworth, és nézd meg, hogy a brixworthi gyárban hány német dolgozik, és Andy Cowellnek hány német felmenője volt!)
Az utolsó évad amit végignéztem a Brawn GP első és utolsó éve volt, de már akkor is látszódott, hogy versenypálya helyett a mérnöki irodákban fognak eldőlni a jövő versenyei, mert az győz aki ügyesebben csal...

Az F1-ben mindig is így volt. Ezért nem márkakupa. Minden autó más, amelyiket jobban megcsinálják az győz. A márkakupákban a kocsik egyformák, az F-1-ben meg szinte a versenyzők. (lásd Russell beugrását a Mercibe, majd vissza Williamsbe.)

Egyébként a most emlegetett 2005-ben a Magyar Nagydíjon az első és a 19. rajtidő között 5,602 mp volt a különbség, idén (bár ez a kieséses rendszer miatt nehezebben összehasonlítható) a Q1-ben 1,6 mp, a Q1 utolsó helyezettje és a Q3 első helyezettje között3,1 mp. Ma sokkal szorosabbak a versenyek, mit régen. Csak el vagyunk kényeztetve. Egyébként meg nekem pont az olyan mesterséges esélykiegyenlítések nem tetszenek, mint amit egyes szériákban csinálnak a BOP-val meg egyebekkel. Miért jutalmazzuk azt, aki szar mérnöki munkát végzett? Miért jutalmazzuk azt a versenyzőt aki saját erőből lassabb? Csak azért, hogy a néző szórakozzon? Akkor nézzen pankrációt! (az mindennek az alja)
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 741
57 112
113
torsen

Szerintem abból a szempontból is érdemes megvizsgálni a kérdést, hogy hány motorgyártó volt akkoriban és hány van ma.
Ma van a Merci, Renault, Ferrari, Honda. Ebből a Honda kiszáll, marad 3.
Régebben meg volt a Merci, Renault, Ferrari, Honda, Toyota, BMW, Crosswort . És az se biztos, hogy mindre emlékszem.
Akkoriban elég kevés fiók csapat volt. Ma szinte csak azok vannak. Pont ezért is szűkült össze a mezőny.
Racing Point, nagyrészt merci kasztni merci motor, vagy az Alfa ami ferrari kasztni ferrari motor.
Gyakorlatilag a Merci, Ferrari, Redbul, Renault és a Mclaren megy saját kasztnival. A többi fél legálisan kapja ezektől az anya cégektől.
Ezzel szemben régen majd minden csapat autója egyedi volt.
Ezért volt nagyobb a szórás és ettől volt jobb a verseny!

A turbós hibrid hajtás bevezetése pedig kifejezetten rosszat tett a versenynek!
Annyira költséges egy ilyen kifejlesztése, hogy eleve kevesebb cég vállalkozik rá, e miatt kisebb a választék.
Az összetettségből jön a magas ár, ami sújtja a kis csapatokat, kevesebb marad a többi fejlesztésre.
E mellet óriási helyigénye van, meg súlya. Vagyis batár nagy kocsikat kell gyártani. Nehezebb a fejlesztés és a logisztika is.
A túl magas költségekkel jól kinyírták a sportot!

Eleve nem értem, hogy a V8-ról minek kellet váltani. De ha már váltani kellet miért nem sima V6?
Anno a V12-ből V10 lett majd V8 , de mégsem szálltak el a költségek, mert a hengerszámokkal arányosan csökkent a köbcenti is.
3 liter V10----->2.4 liter V8.
Ha túl nagynak ítélték a tempót akkor minek kellet a turbó motor??? Azzal már a 80's években is 1000+ lóerőt tudtak!
Komolyan mondom szánalmasok! :(
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 805
56 336
113
torsen

Szerintem abból a szempontból is érdemes megvizsgálni a kérdést, hogy hány motorgyártó volt akkoriban és hány van ma.
Ma van a Merci, Renault, Ferrari, Honda. Ebből a Honda kiszáll, marad 3.
Régebben meg volt a Merci, Renault, Ferrari, Honda, Toyota, BMW, Crosswort . És az se biztos, hogy mindre emlékszem.
Akkoriban elég kevés fiók csapat volt. Ma szinte csak azok vannak. Pont ezért is szűkült össze a mezőny.
Racing Point, nagyrészt merci kasztni merci motor, vagy az Alfa ami ferrari kasztni ferrari motor.
Gyakorlatilag a Merci, Ferrari, Redbul, Renault és a Mclaren megy saját kasztnival. A többi fél legálisan kapja ezektől az anya cégektől.
Ezzel szemben régen majd minden csapat autója egyedi volt.
Ezért volt nagyobb a szórás és ettől volt jobb a verseny!

A turbós hibrid hajtás bevezetése pedig kifejezetten rosszat tett a versenynek!
Annyira költséges egy ilyen kifejlesztése, hogy eleve kevesebb cég vállalkozik rá, e miatt kisebb a választék.
Az összetettségből jön a magas ár, ami sújtja a kis csapatokat, kevesebb marad a többi fejlesztésre.
E mellet óriási helyigénye van, meg súlya. Vagyis batár nagy kocsikat kell gyártani. Nehezebb a fejlesztés és a logisztika is.
A túl magas költségekkel jól kinyírták a sportot!

Eleve nem értem, hogy a V8-ról minek kellet váltani. De ha már váltani kellet miért nem sima V6?
Anno a V12-ből V10 lett majd V8 , de mégsem szálltak el a költségek, mert a hengerszámokkal arányosan csökkent a köbcenti is.
3 liter V10----->2.4 liter V8.
Ha túl nagynak ítélték a tempót akkor minek kellet a turbó motor??? Azzal már a 80's években is 1000+ lóerőt tudtak!
Komolyan mondom szánalmasok! :(

Azert voltak idök, amikor a kocsik többsége Cosworth DVF motorral ment, amelyik eredetileg Lotus kezdeményezett és Ford fizetett. 1967 és 1985 között több mint 90 csapat hasznâlta ezt a motort, Ferrari kivètelével.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 433
11 311
113
Régen volt mindenféle erőforrás, mint a búcsúban, a felsoroltakon kívül ami eszembe jutott: Peugeot, Porsche, Alfa Romeo, BMW (nem néztem utána, hogy ezek mely évtizedekben.

Én tisztelem a mai pilótákat is, mert agyam eldobom, amikor üzemmódokat kapcsolgatnak rendületlenül, de egyben ki is ábrándító...
 
T

torsen

Guest
Azert voltak idök, amikor a kocsik többsége Cosworth DVF motorral ment, amelyik eredetileg Lotus kezdeményezett és Ford fizetett. 1967 és 1985 között több mint 90 csapat hasznâlta ezt a motort, Ferrari kivètelével.

Sőt a későbbi DFY és társai is ebből nőttek ki. Pl. az 1978-as évben 19 (!) csapatnak volt nevezése, ebből 15 DFV-vel indult. Ami valóban csak a címke szerint volt Ford. Valójában két zseni Mike COStin és Keith DuckWORTH =COSWORTH csinálta meg Ford pénzből és Colin Chapman (Lotus) ötlete alapján. Gyengébb volt mint a Ferrari (vagy 40 Le-vel) de könnyebb volt, kevesebbet fogyasztott, kisebb volt a hűtési igénye (légellenállás) ráadásul az első motor volt, ami integrált része volt a váznak (ez volt Chapman ötlete), és később jöttek rá, hogy a Ferrari flat motorja (180 fokos V-motor) sokkal szélesebb, így a ground effectes kocsikba kevésbé alkalmas.Akkoriban mondhatni egyenmotor volt. Olcsó volt, megbízható. És csak a Ferrari volt erősebb.

Én imádtam ezt a régi F1-et, de telik az idő. Lehet itt beszélni hengerszámokról, meg teljesítményekről, de ne felejtsünk el pár dolgot. Az első turbó korszakban 220 liter benzinnel startoltak a kocsik és gyakran kifogytak belőle (a Renault pl. mélyhűtötte a benzint, hogy több férjen a tankba). A mai autók 105kg-mal (130 literrel) startolnak. A régi motorok nyalogatták a 900-1000Le-t, de megintcsak a korai turbókorszakban egy hétvégén 2-3 motor fogyott autónként. Volt egy iszonyúan feltekert edzésmotor, aminek 4-5 kör volt az élettartama, utána kuka. A mai motorok az 1000Le mellett kb. 7 versenyhétvégét (kb.5000km-t) bírnak ki. Nyilván ez a technológiai szint pénzbe kerül, de mindig csak a motorokról beszélünk, miközben a versenyautó egy komplex rendszer. Anno mikor a Red Bull belevágott ebbe a buliba, pénz nem számít alapon, azt az ügyfélmotort választhatta a tervező (Newey) amelyiket akarta. És nem a legerősebbet választotta, hanem a Renault-t, mert kisebb volt a fogyasztása és kisebb hűtést igényelt és a méretei jobban stimmeltek Newey aero koncepciójához (És később a Renault hajlandó volt a motorirányítást a Red Bull kedvéért- befújt diffúzor- teljesen átírni.) Pl. sokan várják azt (pl. én is) hogy a McLaren jövőre a Renault-ról a Mercire váltva sokkal jobb lesz. Nagy kérdés, hogy a Meki aero koncepciója, amit a Renaultra talált ki, hogy harmonizál majd a Merci motorral. Különösen jól látszik a rendszerszerűség sérülése a Ferrarinál. Terveztek egy olyan autót, ami magas leszorítóerővel, nagy légellenállással dolgozik, de nem tudták beletenni a kívánt teljesítményű motort, mert az FIA elkaszálta a tavalyi "okos"-motorjukat. Ha tudták volna előre, hogy erőhiányosak lesznek, akkor más karosszériát terveznek. Viszont ha tényleg jó lesz a vadi új motor, aamit most terveztek, akkor kiderülhet, hogy az idei kasztni nem is olyan rossz. Szóval a motor fontos, de nem ebben van a Merci győzelmeinek az egyedüli kulcsa.
 
T

torsen

Guest
Régen volt mindenféle erőforrás, mint a búcsúban, a felsoroltakon kívül ami eszembe jutott: Peugeot, Porsche, Alfa Romeo, BMW (nem néztem utána, hogy ezek mely évtizedekben.

Én tisztelem a mai pilótákat is, mert agyam eldobom, amikor üzemmódokat kapcsolgatnak rendületlenül, de egyben ki is ábrándító...

Egy üzemmódváltás az mindig koncepcióváltás is. Fogyasztás, tartósság, teljesítmény stb. közötti választás. Régen ezt fejben és a gázpedál állásával csinálták meg, ma fejben és üzemmódváltással csinálják. Ott volt Prost, nem véletlenül hívták professzornak, mert iszonyú jól érezte azt, hogy meddig feszíthető a húr úgy, hogy közben kitartson a motor, a gumi, az üzemanyag, és gyors maradjon az autó. Ma ugyanezt csinálják, csak a kalkuláció végén egy beállítással csinálják meg azt amit Prost a jobb lábával tett meg.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 433
11 311
113
Egy üzemmódváltás az mindig koncepcióváltás is. Fogyasztás, tartósság, teljesítmény stb. közötti választás. Régen ezt fejben és a gázpedál állásával csinálták meg, ma fejben és üzemmódváltással csinálják. Ott volt Prost, nem véletlenül hívták professzornak, mert iszonyú jól érezte azt, hogy meddig feszíthető a húr úgy, hogy közben kitartson a motor, a gumi, az üzemanyag, és gyors maradjon az autó. Ma ugyanezt csinálják, csak a kalkuláció végén egy beállítással csinálják meg azt amit Prost a jobb lábával tett meg.

Csak hát én már ebben a témában a mai kor maradija vagyok, mint lovászinasok az önjáró szekerek idején...
Nekem Prost az "analóg" a jobb lábával, az üzemmódváltás már firmányos huncutság.

(Miközben legközelebb, ha megtudnám tenni, akkor újonnan HEV-et vennék; Niro, Ioniq hibrid, mittomén')
 
T

torsen

Guest
Csak hát én már ebben a témában a mai kor maradija vagyok, mint lovászinasok az önjáró szekerek idején...
Nekem Prost az "analóg" a jobb lábával, az üzemmódváltás már firmányos huncutság.

(Miközben legközelebb, ha megtudnám tenni, akkor újonnan HEV-et vennék; Niro, Ioniq hibrid, mittomén')

Én már nem vennék mai belsőégésű motorost. Se dieselt, se benzinest. Szerintem a 2000-es évek elején készült motorok, minden bajuk ellenére (vezérlések, blokkrepedések), még üzemben tarthatók a magyar pénztárcák mellett. Öregek, de vigyázni kell rájuk, és akkor talán sokáig eldöcögnek. Amikor a VW gyári oktatófilmben azt mondja a szájával a német, hogy aszondja: "a hosszbordás szíj élettartama 180000km, ami gyakorlatilag a jármű teljes életciklusa(!)". Anyukád, az a drága jó.... Egy magyar ennek kb. a háromszorosát várja el! Szóval ezek a motorok és tervezési alapelvek nekem már nem kellenek. Akkor egyből átugranék a villanyra. Mentem Leaffel, kipróbáltam az eGolfot, ültem i3-ban (most van beígérve egy eCorsa), és nagyon meggyőztek. Úgy mennek mint a szél, a belsejükkel sincs semmi gond. Persze megvannak a maguk problémái (CO2 lábnyom, hatótáv) de nekem tetszenek... (ja, és nekem nagyon pozitív élmény volt a Prius II., meglepően kultúrált a kocsi (a hahu-s képeket meghazudtolva) belseje, viszonylag jól megy (bár ezt belül nem érezni mert a motorhang abszolút nincs összhangban a sebességgel) és nem romlik el!)
 
  • Tetszik
Reactions: zeal
T

Törölt tag 4082

Guest
Nem tudom ez alatt mit értesz, de hibrid hajtás legnagyobb támogatója a Remault volt
Igazából csak annyit, hogy kb 2000 és 2014 között akár évközi tiltásokkal is a dominanciák megtörése volt a cél, most meg 2014 óta hagyják a mercit nyerni. Ami valahol szomorú
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 120
14 519
113
Igazából csak annyit, hogy kb 2000 és 2014 között akár évközi tiltásokkal is a dominanciák megtörése volt a cél, most meg 2014 óta hagyják a mercit nyerni. Ami valahol szomorú
Ok de mit akarsz a Mercin betiltani? Mert korábban volt egy jól elkülöníthető terület ahol a csapat előnyre tett szert, dupla diffuzor, hajlékony első szárny, ellensúlyos első futómű, F-csatorna, stb.
Ez a Merci csomagban jó. Idén betiltották az időmérős motormódot pont a Merci miatt, észre sem vették. Jövőre DAS-t.
Nos?
 
  • Tetszik
Reactions: torsen