Milyen gumit használhatnak ezek? Vagy ónos havazás van ott vagy mi ez? Itthon ez a whatever havazás, ezen gond nélkül elmegy bármi.
Nem az a gond, hogy milyen gumit használnak, mert a szilikátok megjelenéséig - talán a 90-es években (azóta megnéztem, jól emlékeztem) - a téli gumi szimplán annyit jelentett, hogy durvább mintája volt a guminak.
Pont az Y mintás Stomilt akartam említeni:
A téli gumiabroncs elnevezés egyes gumis szakértők szerint már idejétmúlt. Helytállóbb lenne a hideg évszaki gumiabroncs megnevezés használata, mert annak ellenére is biztonságosabb választás, h
bhpgumi.hu
Az autók nagyjából többsége hátsókerék hajtású volt Magyarországon - erre Balázs te is emlékszel - Ladák, Nagypolszkik, Skodák, Volgák, Zsukok, Nysák.
Ez pedig a hitvány gumikkal kombinálva igen nagy kihívás tudott lenni télen.
Annyi volt a szerencse, hogy a futóművek "buták" voltak (erről majd a végén), a gumik meg keskenyek és ballonosak.
Amit praktikusan tenni lehetett, az az volt, hogy érzésre (szemre ész nélkül) csökkentettük a guminyomást, így a növekedett deformáció miatt jobban felmelegedő gumik valamicskét jobban öntisztultak/tapadtak.
Opció volt még a sóval kevert homok zsákban a csomagtartóban - elinduláshoz.
De ha meg elhasználtad, akkor meg könnyű lett a zsák
Oszt' mégis közlekedtünk...
Nagy hóban is, emelkedőkön is.
Na persze ez szelekciót jelentett; akinek nem volt érzéke a havas, csúszós útfelületen való vezetéshez (nekem meg sok minden máshoz nincs
, ez van; nem szégyen), az inkább el sem indult.
Ha meg gurult is; jó ha negyvennel (ma meg ugyanannyival akarnak menni a népek, mint nyáron száraz úton, s peregnek be az útszéli árkokba már vizes úton is az elektronikai segédletek garmadája ellenére - vagy épp azért)
Én (is) nagyképűsködhetek, mint azt már írtam régebben; Nysaval, 2107-es Ladával, 2410-es Volgával (azok alatt már a szélesebb papucsok voltak), MKIII-as szívódízel Transittal, sőt ennek a 15 személyes hosszú tengelytávú, hogy minimális legyen a tengelyterhelés, amikor üres... (ilyen):
www.imcdb.org
verzióval dolgoztam mondhatni évtizedeken keresztül a Miskolc csanyiki szanatórium - Lillafüred viszonylatban.
Mi magyarok így vigyázunk értékeinkre:
www.baznyesz-miskolc.hu
Ebből 10 évet nyári gumival...
Márpedig ha reggel felvitted a betegeket Lillafüredre a barlangi légzőterápiára, akkor olyan nem volt, hogy te délben nem mész fel értük, mer' üres hátsókerekes meghal a hóban.
Akinek nem volt érzéke, gyakorlata na és persze mersze ilyen körülmények között vezetni, az kiszelektálódott pár nap alatt, s ment vissza az anyaintézménybe dolgozni (azért az szégyen volt).
A videón látható autósok hallhatóan leginkább I-es fokozatban nyomják a gázt - mint süket a csengőt, pedig ezekben az autókban nagyrészt már kipörgésgátló is van, sőt elsőkerék hajtásúak...(van aki ezzel próbál is élni a videón)
Ilyen körülmények között minimum kettes, de akár III-as fokozat is az, ami alá nem szabad kapcsolni. Gázt meg leginkább nem adunk - főleg a mai elektronikus vezérlésű és a vezérműtengelyek szögállását változtató, alul is nyomatékos motoroknál - hanem csak a kuplunggal játszunk kézi váltó esetén. Ők ezt nem tudják.
De megvédem őket:
- Nincs rutinjuk ilyen útviszonyok között, hogyan is lehetne; alig látnak havat életükben.
- misinator kinyilatkoztatása: Mennél stabilabb egy autó a maximális sebességnél is a futóművének, na meg a széles; "peres" gumiknak köszönhetően (a hazai piacuk miatt leginkább a német típusokra jellemző), annál alkalmatlanabbak a saras, havas útviszonyokra. Ez a rutintalansággal párosulva már pont elég a videón látottakhoz.
Kedvenc példám:
Persze vannak ügyes típusok is mindezen - télen - hátrányok ellenére; leginkább összkerékhajtással, adaptív futóművel, hosszabb rugóutakkal stb.