Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 602
12 718
113

misinator


Nem akartam hozzá szólni a videóhoz, mert sosem vezettem ilyet, szóval örülök, hogy ti ezt megtettétek.
A videó végén a táblázat az igazán érdekes!
Ez alapján a 80'-s évek végén kiadott szovjet volga rosszabb, mint a Lexus LS, a 7-s BMW , az S merci a Bentley meg a Rolls Royce amik ráadásul mind a 90's évekből valók. Tényleg röhejes csak nem a kocsi hanem a muksó :D
A Cadilecet meg erősen főlé pontozta szerintem és még így sincs sehol....
Ettől még persze le voltak maradva a szovjetek az autó iparban, akár csak az egész keleti blokk.
Viszont az USA is hasonló cipőben járt/jár!
A csóróbb részük toyotával meg hondával járt, a pénzesebbek meg BMW-vel meg Mercivel.
Lényegében a platós pick-up ok mentették meg az USA autó ipart a teljes megsemmisüléstől. (szerintem)
Tényleg!:eek:

A "versenytársakon" én is csak lestem.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
A videó végén a táblázat az igazán érdekes!
Ez alapján a 80'-s évek végén kiadott szovjet volga rosszabb, mint a Lexus LS, a 7-s BMW , az S merci a Bentley meg a Rolls Royce amik ráadásul mind a 90's évekből valók. Tényleg röhejes csak nem a kocsi hanem a muksó :D

Nem hinném hogy azért gyűjt mindenféle volt keleti blokkos kocsit (van egy magyar Trabantja is, amivel drag race tolt! :D ) mert annyira utálná őket.

Csak reális. Ugyanis nyugodtan előveheted az 1990-es évek közepén elérhető szovjet / KGST járványokat, mert gyakorlatilag pontosan ugyanezeket a szarokat árulták, pontosan olyan minőségben, amiket a 70-es, 80-as években. Wartburg, Ladák és társai. 5-6 évesen már elrohadtak. A fékek félrehúztak. Szervo nem volt. Talán még Trabant is volt, talán akkor jött be a 4 ütemű, mint újdonság. Ladából a csúcsok csúcsa az új Samara volt, aminek folyton benzinszag terjengett, az elektromosság ad hoc volt bekötve, ja és ha lábaddal véletlenül megpeckelted visszafelé a kuplungot, akkor konkrétan kiakadt és beesett a pedál, a bowden végén ugyanis egy sima hurkos kampó tartotta az egész szerkezetet.

Az első "nyugati" kocsinkat ezekhez a KGST szarokhoz képest inkább nem pontoznám. Egy kibaszott hipertérugrás volt minden téren.
 
  • Tetszik
Reactions: zeal, kamm and enzo

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 426
36 449
113

misinator


Nem akartam hozzá szólni a videóhoz, mert sosem vezettem ilyet, szóval örülök, hogy ti ezt megtettétek.
A videó végén a táblázat az igazán érdekes!
Ez alapján a 80'-s évek végén kiadott szovjet volga rosszabb, mint a Lexus LS, a 7-s BMW , az S merci a Bentley meg a Rolls Royce amik ráadásul mind a 90's évekből valók. Tényleg röhejes csak nem a kocsi hanem a muksó :D
A Cadilecet meg erősen főlé pontozta szerintem és még így sincs sehol....
Ettől még persze le voltak maradva a szovjetek az autó iparban, akár csak az egész keleti blokk.
Viszont az USA is hasonló cipőben járt/jár!
A csóróbb részük toyotával meg hondával járt, a pénzesebbek meg BMW-vel meg Mercivel.
Lényegében a platós pick-up ok mentették meg az USA autó ipart a teljes megsemmisüléstől. (szerintem)

Pontosabban az azokra adott adókedvezmény és behozatali vám. De azért ne hasonlítsuk a keleti blokk autógyártásához Detroitot. A keleti blokk saját fejlesztései: NDK: Wartburg, Trabant a II. vh. előtti német (DKW) műszaki alapjain álltak. Lengyelek: volt valami Syrena nevű szintén kétütemű borzalmuk. Szovjetunió: másoltak szorgosan, de fost gyártottak, az első Zaporozsecre (ami az 500-as Fiathoz hasonlított külsőre) a magyar KERMI sem adta meg a forgalombahozatali engedélyt. Moszkvics: hadizsákmányként hazavitt Opel-gyártósorral kezdték asszem. A GAZ meg konkrétan amerikai mintákat másolt (eredetileg Ford AA licencet gyártottak), a Volgák is korabeli amerikai autók kissé egyszerűbb és szegényesebb másolatai voltak. A csehek tudtak egyedül önálló tűrhető fejlesztéseket felmutatni, a Skodák a korabeli mércével nem voltak annyira szarok, csak aztán 1968 után ők is lemaradtak, mint a borravaló, új modellekre meg az elvtársak nem adtak engedélyt, ahogy az NDK-ban sem, mert túl sokba került volna a típusváltás.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 602
12 718
113
Pontosabban az azokra adott adókedvezmény és behozatali vám. De azért ne hasonlítsuk a keleti blokk autógyártásához Detroitot. A keleti blokk saját fejlesztései: NDK: Wartburg, Trabant a II. vh. előtti német (DKW) műszaki alapjain álltak. Lengyelek: volt valami Syrena nevű szintén kétütemű borzalmuk. Szovjetunió: másoltak szorgosan, de fost gyártottak, az első Zaporozsecre (ami az 500-as Fiathoz hasonlított külsőre) a magyar KERMI sem adta meg a forgalombahozatali engedélyt. Moszkvics: hadizsákmányként hazavitt Opel-gyártósorral kezdték asszem. A GAZ meg konkrétan amerikai mintákat másolt (eredetileg Ford AA licencet gyártottak), a Volgák is korabeli amerikai autók kissé egyszerűbb és szegényesebb másolatai voltak. A csehek tudtak egyedül önálló tűrhető fejlesztéseket felmutatni, a Skodák a korabeli mércével nem voltak annyira szarok, csak aztán 1968 után ők is lemaradtak, mint a borravaló, új modellekre meg az elvtársak nem adtak engedélyt, ahogy az NDK-ban sem, mert túl sokba került volna a típusváltás.
Tervezés, prototípusok szintjén voltak tényleg ígéretes konstrukciók - nem a mérnökökkel volt a probléma.
Úgy hirtelen:
Szoktam hibáztatni a politikusokat (végül is mindenért ők felelnek:hadonaszos:), de lássuk be, a gyártás sem ment volna a megfelelő minőségben.
Amit még jó minőségben is kezdtek gyártani (mert a licensz szerződés miatt muszáj volt), azok minősége is beállt a földbe, vagy jobb esetben hektikus lett.


Amúgy meg a szocialista tömb társadalma sem volt felkészülve az érdemi technológiai fejlődésre:
1988-ban (bemutatkozik az E34-es BMW...) voltam tehergépkocsi vezető tanfolyamon a miskolci MHSZ-nél.
Egyik nap pl. az aula falai szovjet típusú jelmondatokkal lettek kidekorálva, mert jött valami mittomén' párt/katonafejes.
A műszaki oktatónk - aki belénk verte a tantermi 105-ös Skoda-torzón a próbalámpás gyújtásbeállítás kifinomult rejtelmeit - abbéli kérdésünkre, hogy mi a véleménye az elektronikus gyújtás és befecskendező rendszerekről, mint pl. a Motronic, azt válaszolta, hogy az feleslegesen túlbonyolított, megbízhatatlan imperialista huncutság. Mer' azt nem tudod megjavítani az út szélén.

S ilyen szemléletű káderállománnyal akartak a naiv mérnökök új konstrukciókat sorozatba vinni...

...hát nem is tudom...hogy én munkám során még a kilencvenes években mennyit szereltem az út szélén KGST karburátort, gyújtáselosztót, feszültségszabályzót, stb. azt felsorolni sem tudom.
De hogy soha nem robbantam le az utána következő huszonéven keresztül se befecskendezős benzines, se korszerű turbódízel technikával, az is biztos...
Meghibásodások voltak (vészprogrammal közlekedés stb.), de akkor se kellett az út szélén ácsorogni.
(Na jó, egyszer egy Transit megszívatott egy testkábellel)
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 208
60 134
113

Kurfürst


1. Egyrészt a 90-s években már nem volt szovjetunió. Egy csődbe ment birodalmon merész dolog számon kérni, hogy miért nincs fejlesztés.
2. Amikor az amcsiknak a nyomorult Ford Pintó és társaik jutottak akkoriban a keleti blokkban gyártottak FIAT 124-et meg Fiat 125-öt.
A Fiat 124 az év autója lett Európában, szóval nem lehet azt mondani, hogy szart vettek volna az elvtársak.
At USA-ban meg ezzel jártak az átlag népek:
3. A nyugati kocsik is rohadtak mint az állat. A Merciken kívül talán az Audi 80 második szériája volt az ami nem rohadt. Az összes többi kocsi ott is rottyon volt. A 70's évek legmodernebb kisautója a Honda Civic volt, ehhez képest 5 éven belül kirohadt alóla az alváz....
4. Ezzel nem azt állítom, hogy itt minden jó volt, de az átlag jóska ott sem mercivel járt.
Itt a fejekben mindenkinél azt tapasztalom, hogy nekünk volt Trabant a bezzeg nyugatnak meg Merci meg amcsi V8.
Ehhez képest a valóság meg az volt, hogy volksvwagen Beetle-el jártak ami trabi szint, meg 4 hengeres 70 LE-s Ford Pintóval ami jó indulattal talán eléri a Lada szintjét.
A különbséget az jelentette, hogy volt egy réteg akinek volt pénze mercire, BMW-re, Cadilac-re. Itthon meg ilyen nem volt, csak egy nagyon szűk réteg volt Volgával.


fonak9


A szovjetek önállóan nem is akartak igazán autót fejleszteni. Nem érdekelte őket.
Viszont azt belátták, hogy szükséges az autó így vettek licencet.
A KGST országok meg tőke szegények voltak a fejlesztéshez és piaci verseny nélkül igazából a szart is el lehetett adni sokért, akkor minek gyártottak volna jót?
A másik gondjuk meg tudtommal az volt, hogy a 80's években újra kiéleződött a hidegháború így eladni sem adtak el nekik autó licencet. Ha jól emlékszem az Opel Kadettet nézték ki maguknak.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 208
60 134
113
De a civil repülőkkel is ugyan ez volt.
Az 50's években sok pénzt nyomtak bele így a 60's évek közepére/végére egész jó gépek jelentek meg.
Ezeket saját piacra meg a harmadik világba el lehetett adni, de nyugatra nem.
Például a korai Il-62-ből béreltek is a franciák majd a Japánok. De eladni nem nagyon sikerült, pedig akkoriban az Il-62 volt olyan modern , mint bármelyik nyugati. (VC-10, Boeing 707, DC-8)
Yak-40-et sikerült még eladni olaszba meg németbe, de más babér azt hiszem nem termet nekik.

A 70-s években ugye az Il-62-őt reszelgették ami rá is fért, lett belőle IL-62M ami egész jó gép volt, csak éppen akkoriban jelentek meg a nyugati széles törzsű gépek (747, DC-10, TriStar). Azokkal szemben esélytelen volt.
A Tu-154 jó lett volna, de az elején erőltették az NK-8-as hajtóművet ami totál elavult volt. Pedig az IL-62M-rá az élő példa, hogy a D-30-as hajtómű már rendelkezésre állt. Azzal a legtöbb nyugati géppel szemben versenyképes lett volna. (pl. 727 + P&W JT-8D)
Ezt a ziccert viszont kihagyták. Valószínűleg nem volt politikai realitása a repülőgép nyugati eladásának.

Meg e mellet valamiért bele betegedtek a Tu-144-be ami így utólag nem volt okos dolog.
A 80's évek megint érdekes volt, mert egyik oldalt ott volt a teljesen világ színvonalú YAK-42-s, regionális utasszállító, másik oldalt meg a már tervezésekor is elavult IL-86-os.
Pedig a 80's évek közepére lehetett volna egy Airbus A300-ashoz hasonló hipermodern repülőgépük, de valamiért mégsem lett...
Sárkányt gyártani tudtak, számítógépes vezérlő rendszerek már náluk is voltak, sőt korszerű nagy kétáramúságú hajtóművük is volt, lásd. D-18.
Az a hajtómű minden teljesítmény paraméterében hozta a nyugati színvonalat.
És itt látszik, hogy mi volt fontos nekik. Az AN-124-et megtervezték vele, utasszállítót nem.
 
M

molnibalage

Guest

Kurfürst


1. Egyrészt a 90-s években már nem volt szovjetunió. Egy csődbe ment birodalmon merész dolog számon kérni, hogy miért nincs fejlesztés.
2. Amikor az amcsiknak a nyomorult Ford Pintó és társaik jutottak akkoriban a keleti blokkban gyártottak FIAT 124-et meg Fiat 125-öt.
A Fiat 124 az év autója lett Európában, szóval nem lehet azt mondani, hogy szart vettek volna az elvtársak.
At USA-ban meg ezzel jártak az átlag népek:
3. A nyugati kocsik is rohadtak mint az állat. A Merciken kívül talán az Audi 80 második szériája volt az ami nem rohadt. Az összes többi kocsi ott is rottyon volt. A 70's évek legmodernebb kisautója a Honda Civic volt, ehhez képest 5 éven belül kirohadt alóla az alváz....
4. Ezzel nem azt állítom, hogy itt minden jó volt, de az átlag jóska ott sem mercivel járt.
Itt a fejekben mindenkinél azt tapasztalom, hogy nekünk volt Trabant a bezzeg nyugatnak meg Merci meg amcsi V8.
Ehhez képest a valóság meg az volt, hogy volksvwagen Beetle-el jártak ami trabi szint, meg 4 hengeres 70 LE-s Ford Pintóval ami jó indulattal talán eléri a Lada szintjét.
A különbséget az jelentette, hogy volt egy réteg akinek volt pénze mercire, BMW-re, Cadilac-re. Itthon meg ilyen nem volt, csak egy nagyon szűk réteg volt Volgával.


fonak9


A szovjetek önállóan nem is akartak igazán autót fejleszteni. Nem érdekelte őket.
Viszont azt belátták, hogy szükséges az autó így vettek licencet.
A KGST országok meg tőke szegények voltak a fejlesztéshez és piaci verseny nélkül igazából a szart is el lehetett adni sokért, akkor minek gyártottak volna jót?
A másik gondjuk meg tudtommal az volt, hogy a 80's években újra kiéleződött a hidegháború így eladni sem adtak el nekik autó licencet. Ha jól emlékszem az Opel Kadettet nézték ki maguknak.
A baj az, hogy itthon és a cuculizmusban nem csak 1973-ban, de 1993-ban is Trabival jár a nép. Amikor Balatonra jöttek a "rohadó nyugatról", akkor ott nem Bogárt láttam. BWM, Merci, Opelt meg életem első Harley Davidson motorját 1990 táján.
Az a hajtómű minden teljesítmény paraméterében hozta a nyugati színvonalat.
És itt látszik, hogy mi volt fontos nekik. Az AN-124-et megtervezték vele, utasszállítót nem.
Itt @Allesmor Obranna lehet, hogy csuklik egyet...
 
K

kamm

Guest
Nem volt. Meg egy csomó típus sem amire a tó innenső felén egyszerűen nincs igény / nem veszik német helyett.

RAV4 Hybrid meg a Honda CRV van nyomatva (sikeresen, sokat látni), Subaruk meg mutatóba, Forester a legnagyobb amit itt lehet kapni - a Subaru itt amugyis egy furcsa egzotikum.
Pedig a Toyota nem veletlenul lett világelső többször, olcsón ad igen megbízhatót. Bar a design az olyan, mint amilyet egy japan tervez, persze, de mondjuk a Chevy meg GMC meg Ford design melle boven jó.

Ilyen pickup monsterekből talán a Ford Ranger Raptor ami van, ami eléhető, de ezeken mi itt többnyire csak röhögünk, ilyen félgallonos kóla kategóriának tartjuk.
A Highlander az SUV, csak méretes.
Azokat a pickupokat a 4x4 miatt is veszik altalaban.
A Toyota pickup az a Tacoma, de az itt is videki stílus (=NYC semmi, NJ mindenfelé.) Ugyanakkor pl a 4Runner egy igen jo 4x4, de vagy 60 rugo (=uj 5-7 BMW arkategoria), a Land Crusier meg 80-100k, ami meg egyenesen röhej (S-class árkategória.)
A Jeep korrekt 4x4, de ott is kiszurjak a szemed a gagyibb hajtassal, ha olcsot veszel (Patriot-Liberty-Compass tipusom, mindegyik egy vagyi, otvar, 1988-at mrgidezo interiorral, amibe belenyomtak egy miniatur kijelzot), a Cherokeetol mar van fullos terephajtas (Quadra-sorozat.)
A mostani Dodge Durango egy AWDnek nagyon korrekt malac, belseje persze egy evtizeddel van mondjuk a Mercitol lemaradva, a Volvot mar nem is emlitem, de bitang terepen is, akkora, hogy en befertem a harmadik sorba (6'2"-3" vagyok), 30 felett mar elhozhatod.

Viszont az atlah redneck platosat akar, mert csak. Neki "truck" kell, ahogy azokat itt hivjak. Nem egy szofisztikalt kulturnep az amerikai, na. :)

Mid size sedan szekció még gyérebb, pl. a kinti népautó Camryt is csak 1-2 év hozták vissza, abból is csak a hybridet, előtte évtizedig nem volt. Nem is nagyon megy ahogy nézem, mert itt a Passat azisten valamiért (tippem szerint a sok kormányzati VW csoportos autóbeszerzés miatt lett itthon ‘presztízse’).

Mindig meglepődtem amikor néztem jenki autos oldalakat, egyreszt hogy mennyire profibb az információ és milyen jó összehasonlítások vannak (pl. ülésméretek, minden műszaki adat, amit itthon sehol nem találsz kb), másrészt hogy van egy csomó olyan típus is, amiről itt soha nem hallottál.
Ja, de kozben itt meg hianyszik a fel europai kinalat: nincs egyetlen francia sem, az olaszokbol konkretan ketto Alfa es egyetlen Fiat (utobbi a Cinquecento baszki!) képviseli oket (úgy, hogy a Fiate a Cbrysler, bazz.)
Az amerikaiak "midrange brand" markai kipusztultak mar regen (tipikus primitív, otvaros lehuzasa volt a piacnak, halistennek kinyirta oket a keleti meg europai nyomas.)
A Ford kinyirja az osszes sedanjat, azt mondta, a GM szinte mar csak videki sutyerakoknak tud barmit eladni az 1980-as szintu ocska termekvonalaval, a luxus Cado egy vicc a nemetekhez kepest, a Chrysler a Jeepel jol all, de most az ujjaeledt Bronco rendesen betesz majd nekik, a Dodge infuzion van (=kb Durango.) Ennyi, kozben a koreaiak-japanok meg a Tesla megeszik nem csak az ebedjuk-vacsorajuk, de meg a reggelijuket is. :D
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 056
14 086
113
Az egyik unatkozó, a köreimből a --hazatelepülő honfitárs által ráhagyott-- CVT-s robogót akarja "zöldíteni", valami ilyesmi módon:
A működőképes 4-ütemű motorról "ledobja" a hibás és drágán javítható, nehéz, kuplung-váltó kombinációt.
Tesz egy kerékagy-motoros hátsókereket "alá".
MP3-16fw.jpg

Viszonylag kis Li-Ion akku-csomagot, ami ezért olcsóbb is(...és parkolás után könnyen felvihető tölteni az irodába/lakásba).
Az eredeti motorral megemelt alapjáraton generátor üzemmódot dob össze, mint a hibrid autóknál a hatótávnövelő motor(-ka).
...de mivel van ideje, ezért az alacsonyabb (1.000-1.200 körüli) fordulaton és kevés keverékkel(résztöltéssel) dolgozó motoron durván sűrítési-viszonyt emel, Atkinson-os(Toyota Prius-ok) 12-körüli értékére.
Vagy vizes hengerfejet akar, vagy marad "levegős", de hőkapcsolós hűtőventilátorral(a vizes szerintem jobb, de az is egy hő-kapcsolós venti-vel).
Most nézi, hogy ha az eredeti generátora nagyon kis teljesítményű, akkor "tesz még hozzá" kevés teljsítményt, hogy 100-250W közötti legyen(folyamatos üzemmód) a max. elektromos teljesítmény, amivel a kerékagymotor által visszatermelt teljesítményt ki tudja egészíteni.
A kis --növelt kompressziós-- motorka hatásfoka sokkal jobb lesz, mint az eredetileg sokkal szélesebb fordulatszám tartományra kényszerített, sok rossz hatásfokú fordulatszám és üzemmóddal bíró eredeti változat.
Ha nem kell különleges tömítés, akkor még "valami" etanolos benya is mehet:"...ha lúd, legyen (jó-sötétzöld-)Ddddundi! " :D
Jó srác, ötleteltünk, van rá ideje is :) , meg tudása is :cool: .
A Covid végére, a jó (motorozgatós) időre --kb. 1 bő hónap múlva--, kész is lesz! :hadonaszos:
 
K

kamm

Guest
A baj az, hogy itthon és a cuculizmusban nem csak 1973-ban, de 1993-ban is Trabival jár a nép.
Hat en nem tudom, te merrefele nottel fel, de ez eros tevedes: sem Budapesten, sem Balatonon, sem mashol nem a Trabant volt mar regen a leggyakoribb auto addigra - sot, sosem volt az, mar a szocializmus alatt sem.
Konkretan emlekszem, hogy az toronymagasan a Zsiguli volt (aka Lada 1200), amibol allitolag egymillio (!) felett jott be Magyarorszagra mindossze 15-20 ev alatt (asszem a hetvenes evek elejen jott ki?)
Masodik-harmadik lehetett a Trabant, szoros versenyben a Wartburggal meg a Skodaval, de ez 1990-1991 kozott gyokeresen megvaltozott, amikor beindult a hasznaltauto-domping.

Viszonyitaskeppen: az elso 1500-as Ladankat (2103) azt hiszem 1978-79 korul vettuk, utana szerintem 1982-83 korul a 2107-est, azutan meg mar jott az elso (pupos!) Passatunk, tippem szerint 86-87 korul (?) es messze nem voltunk egyedul az utakon, sem Budan, sem Balatonon, sem mas varosokban, senki nem nezte meg kulonosebben.

Amikor Balatonra jöttek a "rohadó nyugatról", akkor ott nem Bogárt láttam. BWM, Merci, Opelt meg életem első Harley Davidson motorját 1990 táján.
En a nyarakat a Balatonon toltottem vegig, szuletesem elott mar volt telek.
A Harleykat valoban megneztuk, de azt 1985-ben es 1995-ben ugyanugy, mert nem volt otthon meg sokaig kepviselete, azaz ritka madar volt.
Bogarbol volt a 80-asokban boven, de abbol akkor mar magyar rendszammal is lehetett latni nyaranta (csaladban is volt, aztan a tarsasagomban is volt sokaig valakinek), de a rendszervaltas elott is mar tele volt nyaron a Balcsi Bomosokkel, Mercikkel is boven, Volvora emlekszem meg sokra valamiert (ez az az idoszak, amikor a a nemetek nalunk talalkoztak az ossi rokonokkal, tipikusan a to korul.)
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 056
14 086
113
M

molnibalage

Guest
Hat en nem tudom, te merrefele nottel fel, de ez eros tevedes: sem Budapesten, sem Balatonon, sem mashol nem a Trabant volt mar regen a leggyakoribb auto addigra - sot, sosem volt az, mar a szocializmus alatt sem.
Konkretan emlekszem, hogy az toronymagasan a Zsiguli volt (aka Lada 1200), amibol allitolag egymillio (!) felett jott be Magyarorszagra mindossze 15-20 ev alatt (asszem a hetvenes evek elejen jott ki?)
Masodik-harmadik lehetett a Trabant, szoros versenyben a Wartburggal meg a Skodaval, de ez 1990-1991 kozott gyokeresen megvaltozott, amikor beindult a hasznaltauto-domping.

Viszonyitaskeppen: az elso 1500-as Ladankat (2103) azt hiszem 1978-79 korul vettuk, utana szerintem 1982-83 korul a 2107-est, azutan meg mar jott az elso (pupos!) Passatunk, tippem szerint 86-87 korul (?) es messze nem voltunk egyedul az utakon, sem Budan, sem Balatonon, sem mas varosokban, senki nem nezte meg kulonosebben.


En a nyarakat a Balatonon toltottem vegig, szuletesem elott mar volt telek.
A Harleykat valoban megneztuk, de azt 1985-ben es 1995-ben ugyanugy, mert nem volt otthon meg sokaig kepviselete, azaz ritka madar volt.
Bogarbol volt a 80-asokban boven, de abbol akkor mar magyar rendszammal is lehetett latni nyaranta (csaladban is volt, aztan a tarsasagomban is volt sokaig valakinek), de a rendszervaltas elott is mar tele volt nyaron a Balcsi Bomosokkel, Mercikkel is boven, Volvora emlekszem meg sokra valamiert (ez az az idoszak, amikor a a nemetek nalunk talalkoztak az ossi rokonokkal, tipikusan a to korul.)
Nem sikerült megfogni a komment lényegét...
Nézegessél itt régi videókat és láthatod, hogy az akkor is legjobban menő fővárosban is mennyi keleti autó volt. Erről szólt a komment.
Kicsit fájdalmas, hogy mindent szájba kell rágni...
 
T

Törölt tag 4082

Guest
Nem sikerült megfogni a komment lényegét...
Nézegessél itt régi videókat és láthatod, hogy az akkor is legjobban menő fővárosban is mennyi keleti autó volt. Erről szólt a komment.
Kicsit fájdalmas, hogy mindent szájba kell rágni...
És ez valami negatív dolog? Igazából nagyon kezdem nem érteni. Megmondod, miben jobb egy passat b2 mint egy vele egykorú lada?
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
T

torsen

Guest
Az egyik unatkozó, a köreimből a --hazatelepülő honfitárs által ráhagyott-- CVT-s robogót akarja "zöldíteni", valami ilyesmi módon:
A működőképes 4-ütemű motorról "ledobja" a hibás és drágán javítható, nehéz, kuplung-váltó kombinációt.
Tesz egy kerékagy-motoros hátsókereket "alá".
MP3-16fw.jpg

Viszonylag kis Li-Ion akku-csomagot, ami ezért olcsóbb is(...és parkolás után könnyen felvihető tölteni az irodába/lakásba).
Az eredeti motorral megemelt alapjáraton generátor üzemmódot dob össze, mint a hibrid autóknál a hatótávnövelő motor(-ka).
...de mivel van ideje, ezért az alacsonyabb (1.000-1.200 körüli) fordulaton és kevés keverékkel(résztöltéssel) dolgozó motoron durván sűrítési-viszonyt emel, Atkinson-os(Toyota Prius-ok) 12-körüli értékére.
Vagy vizes hengerfejet akar, vagy marad "levegős", de hőkapcsolós hűtőventilátorral(a vizes szerintem jobb, de az is egy hő-kapcsolós venti-vel).
Most nézi, hogy ha az eredeti generátora nagyon kis teljesítményű, akkor "tesz még hozzá" kevés teljsítményt, hogy 100-250W közötti legyen(folyamatos üzemmód) a max. elektromos teljesítmény, amivel a kerékagymotor által visszatermelt teljesítményt ki tudja egészíteni.
A kis --növelt kompressziós-- motorka hatásfoka sokkal jobb lesz, mint az eredetileg sokkal szélesebb fordulatszám tartományra kényszerített, sok rossz hatásfokú fordulatszám és üzemmóddal bíró eredeti változat.
Ha nem kell különleges tömítés, akkor még "valami" etanolos benya is mehet:"...ha lúd, legyen (jó-sötétzöld-)Ddddundi! " :D
Jó srác, ötleteltünk, van rá ideje is :) , meg tudása is :cool: .
A Covid végére, a jó (motorozgatós) időre --kb. 1 bő hónap múlva--, kész is lesz! :hadonaszos:
Nem kötözködve, de...
  • a fojtószeleppel szabályozott motorok hatásfokát (fajlagos fogyasztását) leginkább a fojtószelep rontja, vagyis az a jó üzemmód, mikor a fojtószelep teljesen nyitott (vagy nincs is!). Ilyen formán az ismerősödnek azt ajánlanám, hogy a motor vagy működjön (teljes gázon, töltve az akkut) vagy álljon le-szakaszos üzem.
  • a sűrítési viszony növelése jót tesz a hatásfoknak de nem olyan mértékben mint amennyivel drágább lesz az üzemanyaga. 10-es sűrítésnél a termikus hatásfok kb. 60%, 12-esnél 62,9% (1,4 -es adiabatikus kitevővel számolva) az üzemanyag meg 95-ös oktánszám helyett min 98, ami 10%-kal kb, drágább.)
  • a sűrítési viszony növelésétől egy motor nem lesz Atkinson ciklusú. Az Atkinson ciklus lényege, hogy a munkaütem lökete hosszabb, mint a sűrítésé. A Toyota ezt úgy éri el, hogy a szívószelepet nagyon későn (a sűrítési ütem kb. harmada után zárja. Így a valós sűrítési viszony nem haladja meg a "hagyományos" motorokét (95-ös benzin), viszont a munkalöket hossza így a sűrítéshez képest megnő. (Az adatokon is látszik, hogy pl. az 1,5-ös régi Prius motor 88Le-s volt, kb, mint egy 1,2...1,3 literes motor). Ha kétütemű, résvezérlésű a motor, akkor Atkinsonra esély sincs, ha négyütemű, akkor egy későire hangolt szívásvezérléssel lehet valamennyit közelíteni az Atkinsonhoz (ha külön van a szívó vezértengely), de komolyan csökken majd a teljesítmény.
 
  • Tetszik
Reactions: zeal and misinator