Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

hendrick

Well-Known Member
2018. június 30.
2 802
4 966
113
Nem.
A lényeg, hogy nem egy önhordó karosszériát állítanak össze rengeteg hegesztéssel, hanem 3 modulban préseléssel hozzák létre.
Tulajdonképpen visszatérnek az alvázas karosszériára, csak nem úgy...
Maga a battery pack lesz olyan merev, hogy alvázként fog funkcionálni. Arra fogják felrögzíteni az autó elejét, meg a hátulját.
2020-as Battery Dayről:
Az új 12 000 tonnás gigapress már elvileg egyben nyomja a karosszériát ÉS az alvázat, ez a legújabb iteráció, és ebbe ragasztják bele a strukturális tartóelemmé váló akkucellákat. Ahogy én hallottam, 5-10 év után ha nem is az összes cellát, de jelentős részét cserélni kellett az elektromos autókban (de ezek még nem strukturális akkuk voltak), szóval ez, hogy az akkucellák a strukturális tartószerkezet részévé válnak, ez így első ránézésre szépen megbonyolítja a dolgot, és a felvetésre még Elon sem adott értelmes választ...

 
  • Tetszik
  • Szomorú
Reactions: LMzek 2.0 and papi

hendrick

Well-Known Member
2018. június 30.
2 802
4 966
113
Az új 12 000 tonnás gigapress már elvileg egyben nyomja a karosszériát ÉS az alvázat, ez a legújabb iteráció, és ebbe ragasztják bele a strukturális tartóelemmé váló akkucellákat. Ahogy én hallottam, 5-10 év után ha nem is az összes cellát, de jelentős részét cserélni kellett az elektromos autókban (de ezek még nem strukturális akkuk voltak), szóval ez, hogy az akkucellák a strukturális tartószerkezet részévé válnak, ez így első ránézésre szépen megbonyolítja a dolgot, és a felvetésre még Elon sem adott értelmes választ...

Értem én, hogy egyszerűbb gyártani, és sokkal klasszabb lesz az autó, de hogyan fognak akkut cserélni ha elkezdenek dögleni a cellák, illetve karambol után hogyan javítják az unibodyt... Elon ezt elintézte azzal, hogy szegecseléssel, kackac, Szóval vélhetően marha drága lesz az akkucsere/javítás, és a gazdasági totálkár vélhetően sokkal gyakoribb lesz ezeknél az új olcsóbb, strukturális akkus tesláknál....
 
  • Tetszik
Reactions: aquarell

hendrick

Well-Known Member
2018. június 30.
2 802
4 966
113
FYI iPhoneban is lehet cserélni minden további nélkül akkut (meg amúgy minden másban is, ami végül átvette a szifon unibody kialakítását). Gyakorlott embernek 5 perc az egész.

Hibrid Kocsikban sem egész akkut cserélnek, hanem kimérik a tönkrement cellákat és azokat cserélik egyesével.
Most lemegyek a kocsimhoz kiveszem az akkut, belerakom a másikat. Az iPhonet már szervízbe kell vinni, hogy akkut tudjál cserélni, míg a Teslánál, ha beragasztják a karosszériába úgy, hogy mindkét oldalára rásajtolják a karosszérialemezt, hát azt elég érdekes lesz javítani, pláne, hogy a legújabb modellen a legújabb gigapressel már egyben sajtolják a teljes alváz+karosszériát. Kb úgy néz ki, mint amit úgy gyártanak, hogy ne lehessen költséghatékonyan akkut cserélni benne.

Re: Hibrid: Igen, pont ezért volt jó, amíg akkupakkok voltak hozzáférhető helyen, de mostantól jön a structural battery... egybe van sajtolva és összeragasztva az akkukkal a vázszerkezet. Ez már nem lesz opció.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

hendrick

Well-Known Member
2018. június 30.
2 802
4 966
113
Most lemegyek a kocsimhoz kiveszem az akkut, belerakom a másikat. Az iPhonet már szervízbe kell vinni, hogy akkut tudjál cserélni, míg a Teslánál, ha beragasztják a karosszériába úgy, hogy mindkét oldalára rásajtolják a karosszérialemezt, hát azt elég érdekes lesz javítani, pláne, hogy a legújabb modellen a legújabb gigapressel már egyben sajtolják a teljes alváz+karosszériát. Kb úgy néz ki, mint amit úgy gyártanak, hogy ne lehessen költséghatékonyan akkut cserélni benne.

Re: Hibrid: Igen, pont ezért volt jó, amíg akkupakkok voltak hozzáférhető helyen, de mostantól jön a structural battery... egybe van sajtolva és összeragasztva az akkukkal a vázszerkezet. Ez már nem lesz opció.
Ha lehetséges is lesz, sokkal drágább lesz, mint eddig, és sokkal kevesebb helyen tudják majd egyáltalán megcsinálni.
 
  • Tetszik
Reactions: aquarell

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 069
16 284
113
Most lemegyek a kocsimhoz kiveszem az akkut, belerakom a másikat. Az iPhonet már szervízbe kell vinni, hogy akkut tudjál cserélni, míg a Teslánál, ha beragasztják a karosszériába úgy, hogy mindkét oldalára rásajtolják a karosszérialemezt, hát azt elég érdekes lesz javítani, pláne, hogy a legújabb modellen a legújabb gigapressel már egyben sajtolják a teljes alváz+karosszériát. Kb úgy néz ki, mint amit úgy gyártanak, hogy ne lehessen költséghatékonyan akkut cserélni benne.

Re: Hibrid: Igen, pont ezért volt jó, amíg akkupakkok voltak hozzáférhető helyen, de mostantól jön a structural battery... egybe van sajtolva és összeragasztva az akkukkal a vázszerkezet. Ez már nem lesz opció.

Azért ezt árnyalnám annyival, hogy szerelhetőségtől függően egy elektromos kocsiban az akku élettartalma, ami talán 10-12 év, ~ a kocsi várható élettartalma is egyben, már csak gazdasági okokból is. Ennyi idő alatt természetszerűleg elhasználódik az akkupakk jelentős része, és már olyan mennyiségben kellene cserélni a cellákat, hogy az már teljes akkupakk cserével ér fel.

A teljes akkupakk cseréje pedig drága, gyakorlatilag ezen a ponton majd azt kell eldönteni, hogy megéri-e egyáltalán a régi kocsira ennyit locsolni. Kvázi annak felel meg mintha egy öreg kocsiban motorcsere kellene. Ez persze nem jó, de ez ilyen műfaj lesz, aki bevállalja, hát bevállalja.

Jelenleg a Tesla honlapján (Járműgarancia | Tesla) azt írják, hogy 8 év / 160-240 000 km garanciát vállalnak az akksira (típustól függően), ami nagyjából megfelel annak, amit most egy jobb gyártó a motorra és a hajtásláncra vállal garanciát. Utána a te bajod. A garanciaidő alatt viszont a csere a Tesla baja, meg az is, hogy hogyan hogyan bányássza elő az akksit az alvázból. Valószínűleg erre azért lesz megoldásuk, ha költséghatékonyan akarják csinálni.
 

hendrick

Well-Known Member
2018. június 30.
2 802
4 966
113
Azért ezt árnyalnám annyival, hogy szerelhetőségtől függően egy elektromos kocsiban az akku élettartalma, ami talán 10-12 év, ~ a kocsi várható élettartalma is egyben, már csak gazdasági okokból is. Ennyi idő alatt természetszerűleg elhasználódik az akkupakk jelentős része, és már olyan mennyiségben kellene cserélni a cellákat, hogy az már teljes akkupakk cserével ér fel.

A teljes akkupakk cseréje pedig drága, gyakorlatilag ezen a ponton majd azt kell eldönteni, hogy megéri-e egyáltalán a régi kocsira ennyit locsolni. Kvázi annak felel meg mintha egy öreg kocsiban motorcsere kellene. Ez persze nem jó, de ez ilyen műfaj lesz, aki bevállalja, hát bevállalja.

Jelenleg a Tesla honlapján (Járműgarancia | Tesla) azt írják, hogy 8 év / 160-240 000 km garanciát vállalnak az akksira (típustól függően), ami nagyjából megfelel annak, amit most egy jobb gyártó a motorra és a hajtásláncra vállal garanciát. Utána a te bajod. A garanciaidő alatt viszont a csere a Tesla baja, meg az is, hogy hogyan hogyan bányássza elő az akksit az alvázból. Valószínűleg erre azért lesz megoldásuk, ha költséghatékonyan akarják csinálni.
Motor -> cserélhető főelem.
Teljes karosszéria alvázzal és akkuval egyben -> autó kuka (bontó)
Sokan mondják, hogy az elektromos autó csak a környezetszennyezés diszlokálása. Hát ha ez lesz, ez az egyben autókarosszéria-alváz-akkupakk ... ergo rövidített élettartam a korábbi autókhoz képest, na akkor tényleg el kellene gondolkodni, hogy ez tényleg előrelépés-e (nagyon úgy néz ki per pill, hogy NEM)
Nagyon úgy néz ki, hogy a mobiltelefonokhoz hasonló használd amíg garanciális aztán irány a bontó, egy-két kivételtől eltekintve lesz a végeredmény. Tényleg el kell költözni a Marsra, ha itt ennyi eldobható autó lesz, lehet ez a cél...
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 069
16 284
113
Motor - cserélhető főelem.
Teljes karosszéria alvázzal és akkuval egyben - autó kuka (bontó)

Yup, de arra azért kíváncsi lennék ki cserél motort 2-3 millióért mondjuk egy 10+ éves, 2-3 milliót érő használt autóban..

Műszakilag lehetséges? Igen. Gazdaságilag rentábilis? Nem.
 
M

molnibalage

Guest
Azért ezt árnyalnám annyival, hogy szerelhetőségtől függően egy elektromos kocsiban az akku élettartalma, ami talán 10-12 év, ~ a kocsi várható élettartalma is egyben, már csak gazdasági okokból is.
Hm....
Tehát a "jövő" az, hogy 2+ tonnás kocsikat gyártunk, ami 10 év után kuka?

Ledarálni nem lehet, hiszen akksi van benne, majd szedje szét valaki ezt az egybepréselt izét, amire persze ma ötlet sincs, hogy hogyan kéne és kinek, de termékdíj sincs rajta. Az csak a nejlonzacsin van...

Mindezt abban a világban, ahol ha foglalkoznak rendesen egy belső égésű kocsival, akkor 12-13 évesen 200-300k km után szépen megy a kocsi.
Sőt, sokkal tovább.

A jövő az, hogy gyártsunk még több hulladékot?

Kvázi annak felel meg mintha egy öreg kocsiban motorcsere kellene. Ez persze nem jó, de ez ilyen műfaj lesz, aki bevállalja, hát bevállalja.
Egy átlag mai belső égésűben 10-12 év után kell motort cserélni?

Motor -> cserélhető főelem.
Teljes karosszéria alvázzal és akkuval egyben -> autó kuka (bontó)
Sokan mondják, hogy az elektromos autó csak a környezetszennyezés diszlokálása. Hát ha ez lesz, ez az egyben autókarosszéria-alváz-akkupakk ... ergo rövidített élettartam a korábbi autókhoz képest, na akkor tényleg el kellene gondolkodni, hogy ez tényleg előrelépés-e (nagyon úgy néz ki per pill, hogy NEM)
Nagyon úgy néz ki, hogy a mobiltelefonokhoz hasonló használd amíg garanciális aztán irány a bontó, egy-két kivételtől eltekintve lesz a végeredmény. Tényleg el kell költözni a Marsra, ha itt ennyi eldobható autó lesz, lehet ez a cél...

Nah, hát sikerült egyszerre leírni.
 

hendrick

Well-Known Member
2018. június 30.
2 802
4 966
113
Yup, de arra azért kíváncsi lennék ki cserél motort 2-3 millióért mondjuk egy 10+ éves, 2-3 milliót érő használt autóban..

Műszakilag lehetséges? Igen. Gazdaságilag rentábilis? Nem.
Családunkban már a harmadik kocsit hajtjuk a huszadik év környékén, egyiknél sem volt motorprobléma (még motorfelújítás sem kellett - mert azért az elő szokott jönni annál, aki durván használja)... akkut viszont párévente cserélni kell. Viszont a szervízben megpedzegették, hogy a vezérlést lehet ki kéne cserélni így a 20 fele közelítve, 50 khuf.
 
T

Törölt tag 4082

Guest
Yup, de arra azért kíváncsi lennék ki cserél motort 2-3 millióért mondjuk egy 10+ éves, 2-3 milliót érő használt autóban..

Műszakilag lehetséges? Igen. Gazdaságilag rentábilis? Nem.
Mondjuk ezt a gazdasági szemléletet sose értettem. Kell az az autó? Igen/nem. Ha igen, akkor megnézed, hogy 2-3 millióért mi van a piacon, és megállapítod, h azt a szintet, amit a te autód ad adja-e vagy sem. Ha nem, a motorcsere megérte.
Ha az első kérdésre nem a válasz, akkor meg miért fizetsz havi 50-100 ezer ftot valamire, amire semmi szükséged?
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 069
16 284
113
Mondjuk ezt a gazdasági szemléletet sose értettem. Kell az az autó? Igen/nem. Ha igen, akkor megnézed, hogy 2-3 millióért mi van a piacon, és megállapítod, h azt a szintet, amit a te autód ad adja-e vagy sem. Ha nem, a motorcsere megérte.
Ha az első kérdésre nem a válasz, akkor meg miért fizetsz havi 50-100 ezer ftot valamire, amire semmi szükséged?

Az emberek nagy része viszont nem így gondolkodik + azért ahol kuka a motor ott jó eséllyel másra is kellene már locsolni a pénzt. Pl. a szintén rohadó kasznira, vagy közben rongybabává rázódott futóműre is. Nem csak akksi / motor megy tönkre, ezt azért reálisan tükrözi a használt kocsik értékvesztése is, amiben azért ott van hogy kb. hány % maradt meg az eredeti műszaki tartalomból, és mennyiért lehetne azt eredeti szintre hozni. Úgyhogy az átlag inkább megpörgeti a rulettkereket és másikat néz. Meg egy balekot, aki a roncsát megveszi..
 
  • Tetszik
Reactions: Veér Ispán
M

molnibalage

Guest
Úgy tűnik. Felfogható időutazásnak is a 70-es évek amerikájába. Ott 5 évente úgyis új kocsi volt, és nagy dolog volt, ha a motor 100 000 mérföldet kibírt. :D
Csak ezt senki nem hazudta be környezetvédelemnek meg zöldnek.
Ja, és olcsó volt a kocsi, telt rá az átlagJoenak is.
Itt most meg 60-100k USD kocsi meg 12 év élettartam, 2 tonna és környezetvédelem?

Mennyire néznek hülyének?
 

hendrick

Well-Known Member
2018. június 30.
2 802
4 966
113
Az emberek nagy része viszont nem így gondolkodik + azért ahol kuka a motor ott jó eséllyel másra is kellene már locsolni a pénzt. Pl. a szintén rohadó kasznira, vagy közben rongybabává rázódott futóműre is. Nem csak akksi / motor megy tönkre, ezt azért reálisan tükrözi a használt kocsik értékvesztése is, amiben azért ott van hogy kb. hány % maradt meg az eredeti műszaki tartalomból, és mennyiért lehetne azt eredeti szintre hozni. Úgyhogy az átlag inkább megpörgeti a rulettkereket és másikat néz. Meg egy balekot, aki a roncsát megveszi..
Eddig használtautópiacon az volt a mérce, hogy a kaszni ne legyen nagyon szétrohadva, akkor még lehet autót csinálni belőle gazdaságosan. Ez fog pont az inverzére fordulni, mert a kasztnit kell majd kukázni, és lesz egy halom egyéb alkatrészünk (a villanymotor állítólag relatíve örök - bár ezek után nyilván úgy fogják méretezni, hogy az autó tervezett élettartamát bírja csak ki).
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 069
16 284
113
Én nem minősíteni akarom a dolgok, aki most elektromos kocsit vesz, kb. ezzel számol ha racionálisan gondolkodik. Ha bírja az akksi tovább, akkor meg örül. Mindenesetre egy autónak is élettartalma, és annyira nem jellemző, hogy 10-15+ év után is tovább használják. Persze KV szempontból ideálisan lehetne, javítgatásokkal, de a gyártás / javítás fajlagos költségkülönbségei miatt annak is van egy gazdasági racionalitási határa, ami a műszaki avulással együtt azért az ellen hat, hogy a végtelenségig használj egy kocsit.
 
  • Tetszik
Reactions: Veér Ispán

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 069
16 284
113
Eddig használtautópiacon az volt a mérce, hogy a kaszni ne legyen nagyon szétrohadva, akkor még lehet autót csinálni belőle gazdaságosan. Ez fog pont az inverzére fordulni, mert a kasztnit kell majd kukázni, és lesz egy halom egyéb alkatrészünk (a villanymotor állítólag relatíve örök - bár ezek után nyilván úgy fogják méretezni, hogy az autó tervezett élettartamát bírja csak ki).

Amúgy nem látom be hogy ez miért lenne így és miért kellene az egész kasznit kukázni. A belinkelt teslas anyagból mintha az látszana, hogy a kaszni három nagy öntvényből állna, az akksi meg a középső, tepsiszerű öntvényben van, egyben annak a strukturális szilárdságot biztosító része is, mert egyben bele van ragasztva.

1616938833877-png.648724


Nem látom lehetetlennek hogy egyszerűen felemelik az autót, kikapják a középső vázelemet mindenestül az akksival és beraknak helyette egy másikat, a "rossz" akksit elemet meg egy nyugis helyen méregetik, cserélgetik majd.
 

FilcTroll

Well-Known Member
2017. december 18.
1 759
4 697
113
A mi autónk lassan 18 éves, de alig használjuk, keveset kopott-futott, azaz öregen is még sok tartalék van benne. A villanyautók akkupakkja akkor is öregszik, ha keveset használják? Csak a ciklus számít, vagy az idő is?
 
M

molnibalage

Guest
Itt látszik hogyan is épül fel az egész.

Egészen nevetséges összegek repkednek.
Egy használt, berhelhető autónál dobálóznak olyan összeggel, amiből olyan belső égésű ÚJ kocsit vehetsz, ami 20 éve kb. luxusautó volt...

Amikor a világ számára meg a realitás a 10+ éves használzautó tömegeknek.

Nagyon el vannak szakadva a realitásoktól az emberek...