Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 069
16 291
113
Kézifék minek? (nem komolyan kérdem) Limoban az automatás kocsikat simán P-ben hagyják kézifék nélkül csomószor...

Néha jól jönne. Múltkor ráálltam centire egy beton virágládára, úgy, hogy arra lejtett. Elektromos kézifékkel elég para volt, mert a kézifékes elindulás nehézkesen működik ilyenkor.. az elektromost csak akkor tudom kiengedni, ha rajta a féken a lában, igen ám, de a gázra nem biztos h elég gyorsan áz tudok váltani mielőtt visszagurul a kocsi..
 
  • Hűha
Reactions: BJani

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 994
19 289
113
Néha jól jönne. Múltkor ráálltam centire egy beton virágládára, úgy, hogy arra lejtett. Elektromos kézifékkel elég para volt, mert a kézifékes elindulás nehézkesen működik ilyenkor.. az elektromost csak akkor tudom kiengedni, ha rajta a féken a lában, igen ám, de a gázra nem biztos h elég gyorsan áz tudok váltani mielőtt visszagurul a kocsi..
De ezekben szokott visszagurulás gátló is lenni elvileg...

Nem tudom milyen az, elhiszem, hogy para lehetett, múltkor két rohadt drága kocsi közt (7-es bömbi meg Toyota GT talán) találtam csak egy nagyon szűk parkolóhelyet egy limos VW Up-al 10 perc parkolóhely keresés után, késésben, Egy kuplungos automatizált váltója van, iszonyat (Az elektromos az faja ilyen szempontból, kezes jószág), és annak az automatája olyan bakugrással indul a normál automatás lassú kúszás helyett (mind előre, mind hátra), hogy nagyon leizzadtam mire beraktam az a tragacsot. Tolatóradar nincs benne persze, nem szoktam meg mekkora, nagyon gáz lehettem kívülről nézve, de betettem, és elöl és hátul is maradt 10-15 centi hely!
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 460
11 502
113
Ebben semmi nagy felfedezés nincs, mert pont úgy váltasz sávot így, ahogy az autópálya / autóút gyorsító sávját használod.
Amúgy ez elméletnek szép, csak az emberek azonnal bezárják ezeket a részeket és csak reménykedni lehet, hogy indexeléskor ez mögötted figyelewmbe veszik.
Hidd el Balázs nekem borsodinak, hogy Budapesten nagyon udvariasak, figyelmesek, rutinosak és szenzitívek az autósok.
Pontosítok: Egyszerűen megérzik, hogy mi a szándékod, érzik a magabiztosságot és úgy tudsz sávot váltani, mint ahogy kerékpárlánc illeszkedik a lánckerékre.
Természetesen mivel még nincs meg neked az ehhez való rutinod, ezért ezt nem érzed, s mivel a bizonytalanságot is megérzik (ha bizonytalankodok, vagy nem vagyok 100% biztos a helyzetben, akkor simán zártak rám is, hiába vérszállítás meg minden), ezért automatikusan és azonnal zárnak.
Na veled ezt érezteti a forgalom és Te ezt érzed.

Miskolcon viszont a mufurc malac röf dögölj meg röf mentalitás uralkodik, ha rutinos/profi vagy, ha nem. S ezt tetézi az ösztönös félelmem (be szokott jönni 90+ százalékban, ahogy az is, hogy rossz értelemben vett hölgy vezet e), hogy a mellettem levő rám sétál e, rám húzza e a kormányt.
Mert Miskolcon rád húzzák, Budapesten meg NEM.

Amúgy meg nem mindegy, hogy mikor indexelsz (Budapesten). Ugyanis ezzel is akaratlanul elárulod magad.
Ha korábban teszed ki, de nem kezdesz bele azonnal a sávváltásba, ordít rólad, hogy ámátőr vagy: Nem engednek be. Sajnos vagy nem sajnos pont egyszerre kell a kormánymozdulattal indexelni: Egyrész ott a meglepetés faktor; ütközni nem akar, tehát beenged.
Mivel az index is villan, határeset, de még szabályos is voltál (a szemében). Hopp! Bent is vagy!
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 994
19 289
113
Miért is jó a saját autó?

Mert nem szünteti meg egyik napról a másikra több üzleti partnered telephelyén a szolgáltatást a szolgáltatód... (néha Limoval mentem)


Szóval messze még, hogy a "mikromobilitás" kiváltsa a saját autót... Korábban Limo-hívő "olcsóbb is mint a saját autó" cimborám is tavaly vett inkább kocsit, és azóta rohamosan csökkentik a szolgáltatás hasznosságát, emelik az árát.
 
  • Hűha
  • Szomorú
Reactions: BJani and misinator

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 460
11 502
113
Nekem a "vezetéstámogató eszközök" a mumus, pl. autópálya, sávelhúzás. VW Passat húzott már bele a kormányba úgy, hogy a visszapillantó kapott egyet.

DS játszotta el ezt előzésnél. Kimentem balra, belehúzott a kormányba jobbra, ráhúztam, majd jött a bebicskázás. A leállósávon tudtam megfogni a kocsit. Azóta nem ülök DS/Citröen járműbe. A féknyomom is érdekes volt, mert balra kormányoztam, a bal oldalon volt féknyom, a jobb oldalon semmi.

Egy másik esetben meg a városban a vészfék asszisztens nyomott egy kövéret, mert egy kukászsákot ráfújt a szél az Audi jobb oldalára.

Megmondom őszintén, nekem a kézi váltós, minimál "vezetéstámogató" cuccos jön be, normális helyen lévő és elérhető kézi fékkel...

Céges Passat cseréje után(!) (ráadásul pont faceliftes volt) az első 2 kilométeren háromszor húzott bele egy barátomnak. Pedig ő is volt minisztériumi sofőr...
A vészfék meg itt: https://www.google.hu/maps/@47.4901...4!1sLzZS4OInygae_QlOTUuUhg!2e0!7i16384!8i8192
besatuzott neki, mert szerinte nem tudta volna befűzni az álló autó mögött a balra kanyarodó sávba.

S ez az első úton. Mondom Típus azonos (de még támogatók nélküli) autócsere után.

Az az aljasság, hogy ha használod ezeket, s balesetet okoznak, akkor a gyártó mossa kezeit.
Ha nem használod, akkor meg rádhúzzák a vizeslepedőt, hogy az inaktivitás miatt nem tudtad elkerülni a balesetet.

Az I30-nak az előtted levő elindulást jelzője, illetve megállásakor rágurulása esetén szokott teljesen random feleslegesen bejelezni, illetve kussolni.
Mi meg nézzünk össze a párommal ilyenkor, hogy ezt most hogy?

Fáradtságérzékelő.

Első út pár hete Budapestre Miskolcról. Öt perce megyünk az M79-en kipihenten a szabaccság (sic!) kellős közepén full kipihenten.
Oldalszél: 20-40 km/h-s befúvások jobbról az Időkép szerint. Sávtartó kikapcsolva.
  • Ön valószínűleg fáradt kérem álljon meg pihenni 8vagy valami ilyesmi)
  • Mi bajod van?! Nem fáradt vagyok, hanem korrigálok az oldalszélre te nyomorék!
...akkor tud meg, oszt' küzdjél te!
Sávtartót bekapcsoltam, s csak két ujjal fogtam a kormányt, amíg rá nem fordultunk az E71-re - széllel szembe.

Küzdött, mint disznó a jégen (amúgy nagyon szépen, el kell ismerni, semmi belerántás, egyszer nem kellett besegíteni neki), de utána kussolt a fáradtságérzékelő.

Na te nyomorék, rájöttél már ugye, hogy nem fáradt vagyok, csak oldalszél van!?
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 069
16 291
113
De ezekben szokott visszagurulás gátló is lenni elvileg...

Nem tudom milyen az, elhiszem, hogy para lehetett, múltkor két rohadt drága kocsi közt (7-es bömbi meg Toyota GT talán) találtam csak egy nagyon szűk parkolóhelyet egy limos VW Up-al 10 perc parkolóhely keresés után, késésben, Egy kuplungos automatizált váltója van, iszonyat (Az elektromos az faja ilyen szempontból, kezes jószág), és annak az automatája olyan bakugrással indul a normál automatás lassú kúszás helyett (mind előre, mind hátra), hogy nagyon leizzadtam mire beraktam az a tragacsot. Tolatóradar nincs benne persze, nem szoktam meg mekkora, nagyon gáz lehettem kívülről nézve, de betettem, és elöl és hátul is maradt 10-15 centi hely!

Automata ez is, és ott nincs kuplung sem, ha leveszem a lában a fékről, abban a pillanatban "üresben" vagyok egy darabig.

Visszagurulás gátló az van, működik is, de nem voltam benne biztos, hogy ezt észleli, mert nem rendes lejtőn voltam hanem egyenetlen talajon, a hátsója meg egy méretes pukli gödörben, mögötte a szocreál beton virágtartó, és hát nem akarja az ember kipróbálni a fényezés kárára, hogyan is van paraméterezve a rendszer..

Lényeg a lényeg, azért az analóg rendszerben a kézifékes-csúsztatott kuplungos indulás kevesebb agyalással járt. :)
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 994
19 289
113
Az az aljasság, hogy ha használod ezeket, s balesetet okoznak, akkor a gyártó mossa kezeit.
A Tesla autopilot körül áll most a bál, állítólag kikapcsol ha azt látja, hogy 1 másodperc múla ütközés lesz, és átadja a vezetést (és a felelősséget) a sofőrnek.

Másfelől a Mercedes konszern mostanság azzal rukkolt elő, hoyg az ő autópilótájukért vállalják a jogi felelősséget, ha bármi balesetet okoz. Ami a józan ész szerint is logikus lenne eleve, de ők legalább beleálltak.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 460
11 502
113
Az öreg Alfám lekvárosbödönben fakanál váltójához képest a legtöbb manuális amúgy is jobb, (és az olcsó automaták rosszabbak), és még ezt is szeretem. Cimbi MX-5-én persze az a mechanikus élmény amit az a váltó ad rövidített váltórúddal, nehezebb váltógombbal, az más liga...
Ez már nem az a szörnyűség, ami a 80-as évek közepéig volt a Nagypolákokban, hanem már a (sajnos itt csak négysebességes) Polonez váltó - a gyári hosszú váltó rúddal.

Ehhez képest a Ladáé is lekvár volt, pedig mai szemmel már tudjuk értékelni azt is...
Időpontra beállítva:
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 460
11 502
113
Néha jól jönne. Múltkor ráálltam centire egy beton virágládára, úgy, hogy arra lejtett. Elektromos kézifékkel elég para volt, mert a kézifékes elindulás nehézkesen működik ilyenkor.. az elektromost csak akkor tudom kiengedni, ha rajta a féken a lában, igen ám, de a gázra nem biztos h elég gyorsan áz tudok váltani mielőtt visszagurul a kocsi..
Én sokat hallottam, de aztán utasként még láttam is, hogy az elektromos kézifék le szokott fagyni, de csak és kizárólag amikor mész be parkolóházba, s már felnyílt a sorompó, mögötted meg vagy három autó.
Csak ott, s persze random...

Ilyenkor gyújtás le, kiszáll, beszáll, indít, mögötted levő örül.
Szerencsére nekem a DCT-hez is hagyományos kézifék van (fapad), s az Auto Hold is csak amolyan pszeudo (2 sec.), tehát valamennyi maradt a parton araszolás kézi váltóval érzésből.
 
  • Hűha
Reactions: Veér Ispán

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 460
11 502
113
Családon belül amúgy a Szabadság téri mélygarázs az ilyen kvázi mumus, mivel nekem is meg Mutternak is sikerült már más-más kocsi elejét lenyúzni ott. Ugyanaz a probléma, mint amit korábban itt beszéltetek a topikban, hogy sóher módjára csak kis szar szűk helyeket festettek fel, ahova a sima hetes Golffal is lavírozni kell. Na és hát lavírozáskor benéztem az egyik oszlopot aztán ment is gyatyára a műanyag első lökhárító. Pedig mind előtte, mind utána rendszeresen járok parkolóházakba (a sokszor emlegetett kondinál ott lehet pl parkolni és soha egy bajom nem volt vele), de valahogy ott sikerült emberibb módon megoldani a helyek kérdését. Ja igen meg a veszprémi pláza parkolója hasonló felépítésű mint a Szabadság téri, de mivel az úgyis egy retek nem megyünk oda és nincs probléma :D
Te egy hÖs vagy. Örök félelmem, hogy:
  • Nem találom meg az autót,
  • nem találok ki
  • a kihajtásnál akadok el a sorompónál.

Persze nem, de nem alapértelmezett szocializációs félelmem.

Csak 198 centiméter a Renault Trafic, de a teteje karistolt...
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 069
16 291
113
Én sokat hallottam, de aztán utasként még láttam is, hogy az elektromos kézifék le szokott fagyni, de csak és kizárólag amikor mész be parkolóházba, s már felnyílt a sorompó, mögötted meg vagy három autó.
Csak ott, s persze random...

Ilyenkor gyújtás le, kiszáll, beszáll, indít, mögötted levő örül.
Szerencsére nekem a DCT-hez is hagyományos kézifék van (fapad), s az Auto Hold is csak amolyan pszeudo (2 sec.), tehát valamennyi maradt a parton araszolás kézi váltóval érzésből.

Lefagyni nem fagyott le, max. én, mert rutinból behuzogatom mintha kézifék lenne (visszagurulásgátló kienged magától egy idő után, persze ott az auto hold is). Sőt talán ha benn marad akkor erősebb gázadásra magától ki is enged.

Úgy tudom elromlani, magától kiereszteni nyugvó állapotban nem tud (ez örökös parám, ezért nem is használom soha lejtőn a sebességbe rakást, nem bízom benne + nem a motor gyilkolom a filléres fék helyett. Persze mivel automata, itt van P állás, de arra mintha írnák is hogy rögzítésre komolyabb lejtőnb nem jó). Úgy rémlik mintha egy csavarmenettel mozgatja a féket rögzítene, azt működteti egy elektromotor.

Valahol húztam rá a számat, hogy +1 hibaforrás, de eddig teszi a dolgát és azt is be kell látni, hogy a rendes rángatós kézifék sok helyet foglal középen, a lábfék meg útban van.

A vezetéstámogató rendszerek viszont prímán működnek.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 069
16 291
113
Ezt sosem értettem. Mi baja lehet a motornak, ha sebességben hagyom a kocsit, és netán araszol 2-3 centit? Melyik alkatrészt "gyilkolja"?

Rajta van másfél tonna az egész hajtásláncon.

Nem tudom, babonából inkább egy eldobható fékpofán meg egy húszfilléres bowdenen pihentetném inkább a kocsit, mint a hajtókaron.
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 428
3 745
113
Rajta van másfél tonna az egész hajtásláncon.

Oké, de gyorsításkor sokkal nagyobb erők vannak ugyanott... Elvileg bírnia kéne mindennek a hajtásláncban.

egy eldobható fékpofán meg egy húszfilléres bowdenen

Hát, kíváncsi vagyok, mennyi lesz a szervizköltség, mire működő kézifékem lesz, de félek nem 20 fillér+munkadíj... o_O
6 nap, és kiderül.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 901
56 769
113
2018-ban kb. 70000km, 2019 szeptemberig úgy 55000km, 2020-ban 27000km majd 2021 januártól volt úgy 4 hónap, amikor nem mentem kocsival. Minden alkalommal más autóm volt (A6/3-as meg 5-ös BMW/ML Merci, Volvo XC60/Skoda Octavia/Suberb/VW Passat/Ford, stb.)

A 4 hónap kihagyás után úgy indítottam, hogy egy éjjeli menet, 640km. Kellett idő, mire visszajött az érzés. Aztán mivel sok volt a gond, Belgium/Hollandia/Észak-német vonal, összejött 8 hónap alatt 45000km.

Idén semmi. Ha most be kellene ülnöm a kocsiba, az első x km nyugdíjaskodás lenne. Ezt nem hiszik el sokan, hogy gyorsan el lehet ám felejteni a féktávot, visszajelzést - főleg, ha hosszú idő után nyaralni mennek és hátul ott a lakókocsi..

Szinte mindenki túlbecsüli a képességeit...
Az utolsó mondatot aláirom én is!
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
13 434
33 746
113
Oké, de gyorsításkor sokkal nagyobb erők vannak ugyanott... Elvileg bírnia kéne mindennek a hajtásláncban.

Én sebességben szoktam hagyni szinte mindig, főleg hogy váltózár is van, ha idegen helyen hagyom, és nem csak beugrok a boltba, azt is rázárom, biztos ami biztos.
Lejtőn meg ki szoktam nyomni a kuplungot amíg a kézifék meg nem fogja (vagy a járdaszegély előbb a befordított kereket, mondjuk az is lehet, hogy nem egészséges a guminak, ha teher van rajta)
 

gatya

Well-Known Member
2012. március 30.
73
297
53
Másfelől a Mercedes konszern mostanság azzal rukkolt elő, hoyg az ő autópilótájukért vállalják a jogi felelősséget, ha bármi balesetet okoz. Ami a józan ész szerint is logikus lenne eleve, de ők legalább beleálltak.
Erre dobnál kérlek egy linket vagy valamit, nem hallottam ezt.
Ezt sosem értettem. Mi baja lehet a motornak, ha sebességben hagyom a kocsit, és netán araszol 2-3 centit? Melyik alkatrészt "gyilkolja"?
Igazából nem a hajtásláncon csücsül a kocsi súlya, hanem a vezérlésen. Mostanra klasszikus hibává vált, hogy a láncos vezérlésű 1.2 és 1.4 Tsi motorok szimplán a lánc nyúlása és a feszítő gyengesége miatt, lejtőn sebességben hagyva átugrik 1-2 fokot és reggel meg nem indul
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Kézifék minek? (nem komolyan kérdem) Limoban az automatás kocsikat simán P-ben hagyják kézifék nélkül csomószor...

Én nagyobb lejtőn be szoktam húzni kéziféket is, meg ha járó motorral kiszállok vmi miatt.
Viszont P állás alapfeltétel a motor leállításának/indításának.
Meg még anno F Astra-n jártunk úgy, hogy elszállt a sima fék ment közben, 180 km-ről kézifékkel szambáztunk haza.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 994
19 289
113
Automata ez is, és ott nincs kuplung sem, ha leveszem a lában a fékről, abban a pillanatban "üresben" vagyok egy darabig.
A "hagyományos" automatán a kúszáshoz egy nyomatéksokszorozó van, az üresjárat nyomatéka ott van, ha nem üresben vagy. Amíg a féket nyomod állva addig alapból csak az olajat melegíted benne tudtommal.
Én sebességben szoktam hagyni szinte mindig, főleg hogy váltózár is van, ha idegen helyen hagyom, és nem csak beugrok a boltba, azt is rázárom, biztos ami biztos.
Lejtőn meg ki szoktam nyomni a kuplungot amíg a kézifék meg nem fogja (vagy a járdaszegély előbb a befordított kereket, mondjuk az is lehet, hogy nem egészséges a guminak, ha teher van rajta)
Én ezt a váltózár dolgot már meghaladottnak érzem, plusz macerás és csúnya. :D Van még annyi autólopás?

Hát, kíváncsi vagyok, mennyi lesz a szervizköltség, mire működő kézifékem lesz, de félek nem 20 fillér+munkadíj... o_O
6 nap, és kiderül.
Ha csak a bowden rohadt be, akkor 2-5k a bowden (2 van belőle úgy tudom), plusz munkadíj.
Ha a fék, akkor vegyél EBC Green Stuff fékpofákat, ha már úgyis hozzá kell nyúlni (kivéve ha valami ennél is jobb cucc van benne már eleve) Harapós!
Erre dobnál kérlek egy linket vagy valamit, nem hallottam ezt.

Igazából nem a hajtásláncon csücsül a kocsi súlya, hanem a vezérlésen. Mostanra klasszikus hibává vált, hogy a láncos vezérlésű 1.2 és 1.4 Tsi motorok szimplán a lánc nyúlása és a feszítő gyengesége miatt, lejtőn sebességben hagyva átugrik 1-2 fokot és reggel meg nem indul


Nem találom a pár hónapos frissebb diskurzust a témáról.