Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag 1711

Guest
A Tesla autopilot körül áll most a bál, állítólag kikapcsol ha azt látja, hogy 1 másodperc múla ütközés lesz, és átadja a vezetést (és a felelősséget) a sofőrnek.

Másfelől a Mercedes konszern mostanság azzal rukkolt elő, hoyg az ő autópilótájukért vállalják a jogi felelősséget, ha bármi balesetet okoz. Ami a józan ész szerint is logikus lenne eleve, de ők legalább beleálltak.

Nem jófejségből csinálta a Daimler, eltérő a 2 "ország" jogi szabályozása.

USA-ban eleve minden a tulajdonosra van terhelve, ezért fordulnak elő olyan okosságok, hogy 7 éves autó megáll száraz olaj tartállyal, mert abban nem kell cserélni, hiszen Toyota.
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 427
3 745
113
Igazából nem a hajtásláncon csücsül a kocsi súlya, hanem a vezérlésen. Mostanra klasszikus hibává vált, hogy a láncos vezérlésű 1.2 és 1.4 Tsi motorok szimplán a lánc nyúlása és a feszítő gyengesége miatt, lejtőn sebességben hagyva átugrik 1-2 fokot és reggel meg nem indul

De miért csücsülne a kocsi súlya a vezérlésen? A vezérlésnek alig van ellenállása, nem tudja megtartani a kocsit. Nem látom, hogy mitől tudna nagyobb erő lenni a vezérlésen, mint menet közben. Nem tud ellenerő ébredni, a szeleprugók ellenerői és a csapágysúrlódások nem lesznek nagyobbak attól, hogy áll a kocsi. Szerintem a vezérlésnek kuk mindegy, hogy a főtengelyt a kerék forgatja, vagy a motor, ígyis-úgyis ugyanakkora ellenerőt tud csak kifejteni, az meg nem lehet nagy, mert nagyon szar lenne akkor a kocsi fogyasztása. :)

Én azt gondolom, hogy az álló helyzeti motorfék legnagyobb részét a hengerek kompressziója adja, kisebb részben pedig a sok egyéb súrlódás (csapágyak, dugattyú palást), és a segédberendezések ellenállása.
A TSI motorok lánc átugrása nem amiatt van, mert a feszítő olajnyomással feszít? Így álló motornál tulajdonképpen nem feszesek? (nem értek hozzá, nem volt sose közöm eddig TSI-hez szerencsére).
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
13 326
33 386
113
Én ezt a váltózár dolgot már meghaladottnak érzem, plusz macerás és csúnya. :D Van még annyi autólopás?

Így vettem, ha már van használom. Csúnya? Egy kulcslyuk látszik belőle... Persze kinyomott kuplungal elvontatható az autó, de szinte sosem lopnak autót vontatva, de trélerrel se. Max. valami nagy értékűt. A motortérből a legtöbb típust sebességbe lehet tenni. A zàrbetétet megfelelő eszközzel és technikàval egy percen belül ki lehet nyírni.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 434
11 333
113
A TSI motorok lánc átugrása nem amiatt van, mert a feszítő olajnyomással feszít? Így álló motornál tulajdonképpen nem feszesek? (nem értek hozzá, nem volt sose közöm eddig TSI-hez szerencsére).
Ahogy én tudom, ez a "titka".
Nekem szerelők azt mondták, hogy vezérlésmódosítós - "okos kerekes" - motorokat meg pláne nem illik pl. betolással beindítani próbálni.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 434
11 333
113
Lejtőn meg ki szoktam nyomni a kuplungot amíg a kézifék meg nem fogja (vagy a járdaszegély előbb a befordított kereket, mondjuk az is lehet, hogy nem egészséges a guminak, ha teher van rajta)

Eleve így tanultuk annak idején a helyes rögzítését a járműnek.
Ha egy gumi nem bír ki egy fél napot meredek lejtőn befordított kerékkel, ott már régen baj van.

Szóval meredek lejtőn kerék befordít a padka felé, kézifék, egyes vagy rükverc (nehogy ellenkező irányba mozduljon meg a motor, ha netán...), motor leállítás, kuplung fel.

(Nekem ugrott már ki a pályám és a 90-es évek elején váltó fokozatból az ajtó bevágása után (Vaz 2107), kézifék persze nem volt behúzva. Az autó elindult a főnököm - végtelenül becses - kocsija felé...
Persze a megült ajtó hirtelen nem akart nyílni, végül örökkévalónak tűnő másodpercek után bevetettem magam az autóba fejest, s feltéptem a kéziféket.
Pfhúúú...pár centire a főnök autójától állt meg.

Ma ez Benny Hill aláfestő zenével lenne a youtube-on.


Úgyhogy én azóta akkurátusan állok meg minden autóval.

(Bízzál Istenben, de tartsd szárazon a puskaport.)


Ui: Aztán egy másik főnökömnek hozva be kora reggel, műszak előtt a 120 GLS Skodáját a partos kórházi (mentő is) behajtón húztam be ösztönösen a kézifékjét. (Kapus bácsi a fülkéjében rádiót hallgatott, kapu zárva volt, duda nem működött)

...amin számkombinációs kézifékzár volt.:eek:

Hol volt akkor még mobiltelefon...:confused:

...na, akkor meg is van, honnan van az ősi legbelső parám a parkolóházi sorompóktól...
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger and fishbed

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 994
19 289
113
Így vettem, ha már van használom. Csúnya? Egy kulcslyuk látszik belőle...
Ja, azt hittem ilyen.

autolok-valtozar-500x500.webp
 
  • Tetszik
Reactions: enzo

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 427
3 745
113
Esetleg el lehet gondolkozni a 110-es tempón a 130 + 10% = 145 helyett...

A kiindulópont, és Kurfürst reakciója is a városi átlagsebességre vonatkozott alapvetően. Ott nagyon más egy kereszteződés áteresztő képessége, ha mindenki gyök2-vel gyorsít 40-ig, vagy ha intenzívebben 55-ig. Sokan akkor is lemaradnak az előttük haladótól, ha az csak 45-el megy, de olyat is nap mint nap látok, hogy a belső sávból pole-poziból indulót legyorsulja a külsőben a csuklós busz... Ezek okozzák a dugót alapvetően.

nem lassúak a gondok, mennyit buksz a Balatonig ha 145 helyett 110-el mész? Lófaszt.

Az a gond, hogy a fejekben van gond. Az emberek nagy része képtelen a "big picture"-t nézni, mert még magát sem tudja abban elhelyezni.
Én azt mondom, hogy amíg nem jön másik autós mögötted, addig pont annyival mész, amennyivel jólesik. De onnantól fogva, hogy van mögötted valaki, onnantól fogva már máshoz is kell igazodnod, nem tarthatod fel. Még hatványozottabban igaz ez, ha Kápolnásnyéknél mész az M7-en, és tudod, hogy a kocsisor vége az Astoriánál van. Ott és akkor nem teheted meg, hogy 92-vel előzöd a kamiont, mert akkor nagyon-nagyon bunkó vagy. Ha nem sietsz, mert számít a fogyasztás/környezetterhelés, akkor ott a külső sáv, a kamion mögött kiválóan fog fogyasztani a kocsid. De ha bemész a belsőbe (a KRESZ szerint ekkor előzöl!), akkor köteles vagy vagy felvenni annak a sávnak a ritmusát, és minél hamarabb visszasorolni a külsőbe, ha az netán neked túl sok.
Igenis el kell fogadni, hogy ha sűrű a forgalom, akkor a prioritás az út áteresztő-képességének a megőrzése kell legyen, és nem az egyén kis fogyasztása. Rendszerszinten az a leghatékonyabb, ha elkerüljük a dugót, és mindenki nagy átlagsebességgel célba ér. Hiába csinálsz 4 literes fogyasztást, ha ezzel másik 500 autósnak állórafékezős araszolást csinálsz, mert a hatékonyság rendszerszinten baromira leromlik...

Egyébként pl. az M6-oson rendszeresen megyek 100+ km-eket 90-110-el, de a tömött hétvégi M7-esen muszáj felvenni a forgalom tempóját. Ott nem annyival mész, amennyivel akarsz, hanem amennyivel az előtted lévő. Már ha érdekel, hogy rendszerszinten hatékony legyen a dolog, és nem szarsz bele magasról.... Sajnos sokan megteszik, vagy csak szimplán foggalmuk sincs arról, amit pl. fent leírtam.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 520
10 113
113
Ha úgy jól körülpillant az ember, az önzés masszív térhódítását látja mindenhol. Pl. régen nem csesztette senki az embertársát éjjel 2kor egy 2 hetes problémával, manapság meg rutinszerűen.
 
M

molnibalage

Guest
Én örülök, hogy 480 a benzin, nincs ezzel semmi gond.
Kivéve ahol nem kapni, mert az ellátás oldal amilyen, de mivel az ára nem követi le a realitást mindenki úgy autózik, mintha mise történt volna.
Ma hazafele kúton ki volt írva, hogy vihetsz 20 litert és annyi, többet nem kapsz. Ahogy volt róla szó. Lehet az, hogy 480 marad az ár, csak a vége az lesz, hogy olcsó...
... de nincs...
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 137
10 465
113
Kivéve ahol nem kapni, mert az ellátás oldal amilyen, de mivel az ára nem követi le a realitást mindenki úgy autózik, mintha mise történt volna.
Ma hazafele kúton ki volt írva, hogy vihetsz 20 litert és annyi, többet nem kapsz. Ahogy volt róla szó. Lehet az, hogy 480 marad az ár, csak a vége az lesz, hogy olcsó...
... de nincs...
Egyrészt.
Másrészt tankolsz, fizetsz, kimesz ujra tankolsz és újra fizetsz. Fater próbálta és simán szabályos a kutas szerint. Az egy másik kérdés hogy így másnak majd nem jut.
A másik az hogy mi ez a baromság hogy a MOL az árát a brenthez köti és ezért magas az ár, de ő még a 480on is kaszál?! Szar az armegallapitasi képlete.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 427
3 745
113
Ma hazafele kúton ki volt írva, hogy vihetsz 20 litert és annyi, többet nem kapsz.

Nah, ezzel tegnap jól be is paráztattál, így ma ennek hatására elmentem a kútra, pedig még alig ment féltank alá a mutató (=~600 kilcsi volt még benne).
Gond nélkül tankoltam 45 litert, igaz, a forgalmit elkérték a 480-as árhoz, de nem készültem rá. Amúgy a sima ára 825 Ft lett volna, a blokkon pedig a spórolás is rajta van, -15500 Ft a végösszegből...
A kútfejnél annyi volt kiírva, hogy maximum 100 liter tankolható. A prémium benzin kivételével minden volt. Azt nyilván elkapkodták a jónépek. :rolleyes: :D

(Fogarasi OMV)
 
  • Tetszik
Reactions: fip7