Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 994
19 289
113
Főleg amióta a "szokásos" funkcionális biztonság mellett egyre komolyabb követelmény lesz a performance-jellegű biztonság biztosítása is.
Nekünk követelmény volt a max 20ms reboot time régen is. A Flexray fix időzítéseket garantált, teljesen hard realtime volt a rendszer.

Ebben is van igazság, de az új tooling validálható s.k. is (főleg egy megfelelően nagy szervezet képes lenne rá).
Szerintem alapvetően nem ezen múlik.
Ez is, meg a többi is amit írtam nem megoldhatatlan, csak olyan extra perkek, amik folyamatosan nagy lemorzsolódást okoznak. Ha ugyanazt a bért szívatás nélkül megkapom egy webshop fejlesztéséért (sarkított példa)... és lehet, hogy szakmailag pezsgőbb is lesz az a munka, mert a nagy cégeknél iszonyatosan manufaktúra-jellegű a munka, ami növeli a lemorzsolódást, plusz a tackit tudás halmozódását, ami meg a kilépők projekt-kockázatát, de erre az a megoldás többnyire, hogy még manufaktúrásítsuk tovább a mukát, hogy cserélhetőbb legyen az ember.

Ezek miatt autóiparba csak nagyon nagy pénz mellett mennék vissza, mert egyszerű szar a közeg. Amúgy @ozymandias ehhez hasonló jelenséget más iparágakban is említett. Viszont más iparágakban nem tudom, hogy van-e olyan, mint szoftverben a full-stack/startup szkéna, ahol azért sok érdekes és szakmailag élvonal-közeli élmény van akár kis(ebb) projekteken is, a szoftveripar jóval kisebb tőkeigénye okán.

Vannak persze olyan zsoldosok akik bírják az általak kritizáltakat, én is, de jobb pénzt is lehet kapni jobb körülmények mellett is (ettől még nem szar az a pénz, meg sok érdekeset lehet ott is tanulni, részben antipatterneket is :), meg esetelg adódik lehetőség csapatni komoly kocsikkal :p (engem elkerült, de kolléga lenullázott egy tesztautót, amikor feltekerte egy fára :D))

Elég ha végiggondolod, hogy aki az OTS komponenst fejleszti és "elővalidálja", az vajon mennyit tud majd arról, milyen autóba kerül bele, milyen alrendszerekkel, stb? Nem triviális dolgok ezek.
Azért a modern buszok és hitelesített kommuikáció mellett (én még a CAN -> Flexray átállás idején dolgoztam, de azóta talán van újabb) nagyon sok validáció tesztpadon elvégezhető, amikor eljöttem a nextgen termék egyik protója már csak kriptográfiailag aláírt csomagokat fogadott csak el, a szenzor adatok is úgy jöttek. Nem tudom, hogy ez azóta bevett lett-e, vagy elvetették.
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1711

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 994
19 289
113
Ez a "majd a beszállítóval lefejlesztjük" hozzáállás sehova nem vezet.
Ellátási lánc problémákhoz és vendor lock-inhez vezet. Láttuk, hogy a globális ellátási lánc milyen sérülékeny, és látjuk, hogy milyen egy reptilalom egy egybeszállítós alkatrész miatt. Ezért akarnak legalább két csereszabatos beszállítót általában az autóipari cégek.

Én viszont messzebbre mennék, szabványosíttatnám a mechanikai és elektornikai interfészeket is rendeletileg.
 
  • Tetszik
Reactions: cirqle

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
8 820
48 421
113
Nekünk követelmény volt a max 20ms reboot time régen is. A Flexray fix időzítéseket garantált, teljesen hard realtime volt a rendszer.
Mielőtt teljesen szétoffoljuk a topicot, erre még reagálnék: a performance-jellegű biztonságon azt értem, hogy hogyan is validálsz mondjuk egy automata vészfék funkciót úgy, hogy törvényi elvárás, hogy a kritikus helyzetekben garantáltan aktiváljon? Úgy, hogy törvényileg előírt validációs módszer meg nincs?
 
  • Tetszik
Reactions: Veér Ispán

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
8 820
48 421
113
Azért a modern buszok és hitelesített kommuikáció mellett (én még a CAN -> Flexray átállás idején dolgoztam, de azóta talán van újabb) nagyon sok validáció tesztpadon elvégezhető, amikor eljöttem a nextgen termék egyik protója már csak kriptográfiailag aláírt csomagokat fogadott csak el, a szenzor adatok is úgy jöttek. Nem tudom, hogy ez azóta bevett lett-e, vagy elvetették.
Én itt arra gondoltam, hogy pl egy sávtartó rendszernél is felmerül egy rakat paraméter, ami gyakorlatilag roppant nehezen szimulálható, és modelltől függ:
Futóműgeometria, gumik állapota, utánfutó tömege-súlypontja, a szélvédő torzítása, a kormánymű nyomatékkarakterisztikája, az autógyártó elképzelései (pl hogy milyen kormányerőt és milyen jelleggörbével hajlandó megengedni a funkciónak). Meg amit kihagytam :)
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 994
19 289
113
Mielőtt teljesen szétoffoljuk a topicot
Szerintem amúgy ez nem offtopik.
Futóműgeometria, gumik állapota, utánfutó tömege-súlypontja, a szélvédő torzítása, a kormánymű nyomatékkarakterisztikája, az autógyártó elképzelései (pl hogy milyen kormányerőt és milyen jelleggörbével hajlandó megengedni a funkciónak). Meg amit kihagytam
Egyrészt modell alapú fejlesztés, másfelől szabályozó kell ami kezeli ezt. Szerintem voltak kollégák akik ilyesmiket csináltak előző helyen, teljesen modell alapon, volt erre belső szoftver toolkit: kezdő paraméterkészletet csináltak a termékhez, amit utána más-más modellbe építettek be. Aztán jött a gyári pilóta, és a steril (de működő, biztonságos, a kasztni fizikai paramétereihez igazított) megoldást az arculatukhoz igazítani segített.

ADAS mozgási parancs (gyorsulás, fordulási szög) -> jármű fizikai modell + pillanatnyi üzemállapot -> kormány/fék/gáz parancs

Erre értettem,hogy integráció, és csak ezt (vastagított) kell újravalidálni modellszinten, ha az ADAS amúgy bizonyítottan ésszerű kéréseket küld.
 
  • Tetszik
Reactions: cirqle

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
8 820
48 421
113
Szerintem amúgy ez nem offtopik.

Egyrészt modell alapú fejlesztés, másfelől szabályozó kell ami kezeli ezt. Szerintem voltak kollégák akik ilyesmiket csináltak előző helyen, teljesen modell alapon, volt erre belső szoftver toolkit: kezdő paraméterkészletet csináltak a termékhez, amit utána más-más modellbe építettek be. Aztán jött a gyári pilóta, és a steril (de működő, biztonságos, a kasztni fizikai paramétereihez igazított) megoldást az arculatukhoz igazítani segített.

ADAS mozgási parancs (gyorsulás, fordulási szög) -> jármű fizikai modell + pillanatnyi üzemállapot -> kormány/fék/gáz parancs

Erre értettem,hogy integráció, és csak ezt (vastagított) kell újravalidálni modellszinten, ha az ADAS amúgy bizonyítottan ésszerű kéréseket küld.
OK, ebben az esetben a kihívás pl az, hogy értelmes képességű radarszimulációt én még nem láttam. Olyat, ami a komplett való világot láthatóvá teszi (valid módon) a virtuális radarodnak. Az összes olyan egzotikummal, mint pl egy bordázott csatornafedő. Vagy az országonként különböző szalagkorlát. Stb.

Ezért is jó irány (szerintem), hogy inkább csak kamerára hagyatkoznak, elvégre is mi is látás alapján vezetünk.
 
  • Tetszik
Reactions: Veér Ispán

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 994
19 289
113
OK, ebben az esetben a kihívás pl az, hogy értelmes képességű radarszimulációt én még nem láttam. Olyat, ami a komplett való világot láthatóvá teszi (valid módon) a virtuális radarodnak. Az összes olyan egzotikummal, mint pl egy bordázott csatornafedő. Vagy az országonként különböző szalagkorlát. Stb.

Ezért is jó irány (szerintem), hogy inkább csak kamerára hagyatkoznak, elvégre is mi is látás alapján vezetünk.
Szemlélődőknek: annyi, hogy a modell szót vegyes értelemmel használtam, néhol matematikai modell a fizikai rendszer leírásátra, ami alapján lehet szabályozni, tesztelni, másott pedig mint autó modell (típus) értettem.

Amúgy csak látás alapján hibázunk is ;) Egyszer egy fekete biciklit fekete ruhában semmi közepén levő gyalogátkelőn éjjel (szabályosan) elém toló biciklist elég későn vettem észre (macskaszem a keréken minek... szemből elvakít másik autós aki nem lassít az átkelőnél, és nem utal ezért arra, hogy ott egy gyalog), és neccesen (5-10m-eé előtte de satufék, lefulladás) álltam meg, majdnem a szívem állt meg a kocsi helyett. IR/LIDAR + szenzorfúzió lehet, hogy időben kiszúrta volna.
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 217
30 266
113
Mielőtt teljesen szétoffoljuk a topicot, erre még reagálnék: a performance-jellegű biztonságon azt értem, hogy hogyan is validálsz mondjuk egy automata vészfék funkciót úgy, hogy törvényi elvárás, hogy a kritikus helyzetekben garantáltan aktiváljon? Úgy, hogy törvényileg előírt validációs módszer meg nincs?
Csak nyugodtan, még ha 1/3-t nem is értem. :)
 

SirHiggins

Well-Known Member
2018. november 13.
14 124
20 706
113
JAMES-HETFIELD-Cars-EANOFOTO-003-scaled.jpg
15272494334_20c472d181_b.jpg
james-hetfield-black-pearl-003.jpg
Jxd_PaYDWi6Iw_Zu.45.jpg
 

mijki

Well-Known Member
2012. augusztus 12.
340
886
93
Tegnapi hír, csávó ittasan és drogosan elütött egy az autópálya szélén sétáló gyalogost, cserbenhagyta és kapott 10 hónap fogházat, x évre felfüggesztve. Másik eset, drogos csávó vezetéstől való eltiltás alatt, jogosítvány nélkül vezetett, elmenekült a rendőrök elől, majd a hiradóba panaszkodott, hogy milyen agresszívek voltak a rendőrök vele amikor elfogták az otthonában.

Az ilyen hírek miatt jutnak el az emberek oda, hogy lehet visszakéne hozni azt a villamosszéket egyeseknek...

Ui.:
Itt az ősz itt van újra, jönnek a reggeli ködök, mire Szentendre felől beértem Pestre kb. 1,5 tucat autós arra nem vette a fáradtságot, hogy felkapcsolja a tompított fényszórót 100 méteres látotávolságban - ez különösen vicces tud lenni ha szürke autója van az illetőnek -, illetve a 3. kerületben útfelújítás miatt a 2 sávos út egyikét lezárták, ideiglenes lámpát raktak oda. Én pont pirosat kaptam, megálltam és mögöttem vagy még két autó. Egyszer csak fehér, zöldrendszámos BMW X5 kielőz minket - volánnál 40-50 körüli szőke tehén asszony -, és lazán átment a felújítás alatt levő szakaszon (gondolom úgy volt vele, hogy a piros lámpa csak a csóróknak szól) és blokkolta a szemből érkezőket amíg át nem ért.

Arról már nem is beszélek, amikor a délutáni csúcsban annyival gördülékenyebben lehetne haladni, ha mielőtt behajtunk a kereszteződésbe átgondoljuk, hogy ki is tudunk jönni mielőtt vált a lámpa. De sokaknak ez sem megy.
 
M

molnibalage

Guest


A Golfban anya és tini lánya utazott, egyikük sem volt bekötve, így pörgés közben sajnos a lány kirepült az autóból és az úttestre zuhant, majd a Porsche alá sodródott. Nagy szerencse, hogy egyrészt épp ott van egy gumis műhely, ahonnét a két sarokkal arrébbról a helyszínre riasztott készenléti rendőrök tudtak kérni egy emelőt, ezzel emelték fel a Cayennet, hogy ki tudják húzni a lányt, másrészt egy mentőautó épp a Röppentyű utcán állt továbbhaladásra várva, így azonnal meg is tudták kezdeni az ellátását.

Csodálatos, hogy aztán ezeket az embereket össze kell kanalazni és fizetni a felépülésüket, mert ilyen hülyeségeket csinálnak.
 

SirHiggins

Well-Known Member
2018. november 13.
14 124
20 706
113


A Golfban anya és tini lánya utazott, egyikük sem volt bekötve, így pörgés közben sajnos a lány kirepült az autóból és az úttestre zuhant, majd a Porsche alá sodródott. Nagy szerencse, hogy egyrészt épp ott van egy gumis műhely, ahonnét a két sarokkal arrébbról a helyszínre riasztott készenléti rendőrök tudtak kérni egy emelőt, ezzel emelték fel a Cayennet, hogy ki tudják húzni a lányt, másrészt egy mentőautó épp a Röppentyű utcán állt továbbhaladásra várva, így azonnal meg is tudták kezdeni az ellátását.

Csodálatos, hogy aztán ezeket az embereket össze kell kanalazni és fizetni a felépülésüket, mert ilyen hülyeségeket csinálnak.
A teljesen érthetetlen számomra.
A második mozdulatsornak kell lennie a beülés után a bekötésnek. Mindig.