Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Egy, aprócska felvetés (jelzem laikusként) lehetne e olyan hálózatot létrehozni benzinkutak mintájára, ahol nem töltöd az autót csak simán bemész és cseréled a lemerült aksit egy telire, mint ceruzaelemet a távirányitóban? és már lehet is tovább suhanni,
Nem. Ahhoz nincs elég nyersanyag, hogy a mai teljes flotta töredéke kapjon akksit nemhogy még csereakksi is legyen...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 185
60 008
113
Amúgy nem hiszem, hogy az elkövetkező 30 évben meghaladja az 50%-ot az elektromos autók száma a forgalomban.
E mellet "okos" adópolitikával megoldható, hogy olcsóbb legyen este otthon tölteni őket, mint nappal, ezzel szépen ki lehetne "simítani" a mostani esti elektromos völgyet. Konkrétan 1-2 GW különbség van általában az esti és a nappali állandó fogyasztás között, évszaktól függően.

5 kW/h-s töltéssel 8 óra alatt föl lehet nyomni egy 40 kW/h körüli aksit. A mai olcsóbb elektromos autók ilyen aksikkal bírnak.
100.000 autó egyszerre töltése venne föl 500 MW állandó teljesítményt. Vagyis jelenleg, éjszakai töltéssel kb. 300-400.000 elektromos autó éjszakai töltése ma is megoldható.
Ez viszont a ma forgalomban lévő autók kb. 15%-a csak.....
E mellet nem mindegy a lokális elosztás sem stb....

Az biztos, hogy ennél nagyobb mennyiséghez komoly fejlesztés kellene a hálózathoz, hogy elbírja. De ez nem a közeljövőben lesz az biztos.
Az igazi gondod szerintem a gyorstöltő rendszerek okozzák. Túl nagy energia mennyiséget vesznek föl.
 
M

molnibalage

Guest
Amúgy nem hiszem, hogy az elkövetkező 30 évben meghaladja az 50%-ot az elektromos autók száma a forgalomban.
E mellet "okos" adópolitikával megoldható, hogy olcsóbb legyen este otthon tölteni őket, mint nappal, ezzel szépen ki lehetne "simítani" a mostani esti elektromos völgyet. Konkrétan 1-2 GW különbség van általában az esti és a nappali állandó fogyasztás között, évszaktól függően.

5 kW/h-s töltéssel 8 óra alatt föl lehet nyomni egy 40 kW/h körüli aksit. A mai olcsóbb elektromos autók ilyen aksikkal bírnak.
100.000 autó egyszerre töltése venne föl 500 MW állandó teljesítményt. Vagyis jelenleg, éjszakai töltéssel kb. 300-400.000 elektromos autó éjszakai töltése ma is megoldható.
Ez viszont a ma forgalomban lévő autók kb. 15%-a csak.....
E mellet nem mindegy a lokális elosztás sem stb....

Az biztos, hogy ennél nagyobb mennyiséghez komoly fejlesztés kellene a hálózathoz, hogy elbírja. De ez nem a közeljövőben lesz az biztos.
Az igazi gondod szerintem a gyorstöltő rendszerek okozzák. Túl nagy energia mennyiséget vesznek föl.
Te is elfelejted a töltési hatásfokot...
A probléma az, hogy ez kb. megduplázná egy ház csúcsteljesítményét adott esetben, ha már este tölt és a lakásban az emberek élnek is...

A gyortöltők rosszabb hatásfokúak, de nem az energiamennyiség, a teljesítmény a baj. Ne keverd a szezont a fazonnal.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 185
60 008
113
molnibalage

"Te is elfelejted a töltési hatásfokot..."

Csak közelítő jellegű számítást végeztem, hogy kb. mennyi autót bír el jelenleg a hálózat este. Szemléltetésként.


"A gyortöltők rosszabb hatásfokúak, de nem az energiamennyiség, a teljesítmény a baj. Ne keverd a szezont a fazonnal."

Néha amúgy keverem a KW-ot, meg a kW/h-t, rossz szokás. Nem vagyok villamos mérnök, de azért átjött a lényeg szerintem.
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 550
8 365
113
Kicsit idevágóan. Nálunk az utcában olyan frankó az elektromos hálózat hogy ha valaki felkapcsol pl egy erősebb áramfelvételű sarokcsiszolót vagy komolyabb fúró kalapácsot a szomszédban. Akkor egy pillanatra leesik a feszültség. Nos képzeljük el azt az elektromos autó tulajt aki hazamegy és rátesz egy komolyabb töltőt az akksikra. Vajon egy 50-60 éves kiépítet hálozat ezt hogy tudná birni. A modernizáció ezekben az isteni hálózatokban a közvilágítás cseréjével és a 10-15 èvenkénti biztosító szekrèny cseréjével ki is merült. Na le is írtam a vidéki hálózatok 80% ra jellemző állapotokat. Nálunk egy komolyabb villanyautó park olyan 25-45 év múlva képzelhető el,vagy legalábbis addig amíg nem lesz egy normális hálozatfejlesztés itthon. Ami már nagyon esedékes lenne sok helyen.
 

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
7 958
22 843
113
Nos képzeljük el azt az elektromos autó tulajt aki hazamegy és rátesz egy komolyabb töltőt az akksikra. Vajon egy 50-60 éves kiépítet hálozat ezt hogy tudná birni.
Az akku maximalis aramfelvetele nem hirtelen jelentkezik, hanem szabalyozottan, par perc alatt ovatosan novelve. Nem az otthoni 4-5kw-os(?) lassu toltes a fo gond.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
M

molnibalage

Guest
Jo akkor legyen 3kw, de nem erre, hanem a hirtelen aramfelvetelre ertettem. Azzal a reszevel nincs gond az otthoni toltesnel. Egy porszivo bekapcsolasa zavarobb lehet.
Szeritem nézegesd a proszívók adatlapján szereplő fogyasztási értékeket...
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Te láttál valaha hálózati csatlakozási tervet? Én a műszaki tartalmát nem értem nagyrészt, mert nem vagyok villamosmérnök, de neked a jelek szerint lövésed sincs arról, hogy egy hálózatnak milyen elemei vannak, hol van a szűk KM és milyen követelményeket írnak elő, ha te plusz fogyasztót vagy termelőt akarsz X teljesítményszint felett csatlakoztatni.


Mert évtizedek alatt fejlődött akkorára és az ipar által. Az autózás meg arról szólna, te sügér, hogy a vársoba olyan pontfogyasztókkal kúrnád szét az egészet, mintha minden lakóház mellé hirtelen odatennél MW fogyasztású ipai üzemeket, amik ráadásul nem zsinóráramban, hanem lengedezve fogyasztanának.

Te tényleg ennyire vaksi vagy....??????



A felsorolt poszt KGST (kivéve jugó) országok fogyasztása hol többszörös....????


Ez már tényleg epic.... Az ugye megvan, hogy a hálózatfejlesztést az a meglevő import finanszírozása mellett kell csinálni? Tehát laza hány százalékos kiadás növekedési is ez?

Mondom, olyan szinten ignorláod a valóságot, hogy az valami elképesztő.
Halkan kérdezem meg, hogy nekem mi a frászkarika a végzettséged és hol dolgozol...?

A személyeskedésed megtarthatod magadnak. Megtanulhatnád már végre, hogy azzal nem az igazad bizonyítod be, csak az egyes fórumozók körében rólad kialakított negatív képed erősíted vele.

Amikor a magyar hálózatot elkezdték kiépíteni, akkor sem arra tervezték, hogy minden házban lesz hűtő, mosógép, mikró, porszívó, számítógép és százféle egyéb elektromos gép. Mint ahogy az amerikai vadnyugaton sem arra tervezték, hogy medencét fűtenek, meg 5 kW-os vízmelegítő lesz a csapon.
A hálózatot folyamatosan fejlesztik, az ígényeknek megfelelően. Az elektromos kocsik sem egyik napról a másikra fognak elterjedni, szóval lesz idő alkalmazkodni a többletfogyasztáshoz. Hogy ez pénzbe kerül? Nyílván, de azért fizetek sokkal többet az áramért, mint amennyiért ő megveszi Pakstól.
A minden házba MW-os gyorstöltő hülyeséget meg hagyd már el. Nem fognak gyorstöltőket pakolgatni mindenhova. Az emberek túlnyomó többsége otthon fogja töltögetni a sima 230-ról.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
A hazai rendszer állapotokrol csak annyit hogy 2016 ban legalább 10-12 áramingadozásunk volt bármiféle külső környezeti hatások nélkül. Egy egy ilyen ingadozás után nem kevés értékű selejt keletkezet. A helyzet akkor javult mikor a közeli nagy transzformátor telepet "sok" évi küszködés (csigatempoban) felújították,bővitették, modernizálták. Amihez hozzájárult a cégek felöli baszogatás is az eon felé. Egyébként is egy piac orientált cég csak akkor fejleszt, újit fel ha már a vevők részéről jelentős nyomás nehezedik rá. Addig maximálisan elvan.

Ezt mondom én is. Ha nőnek az ígények, akkor a hálózatkezelő bővíti a hálózatot. Az neki nem opció, hogy a kereset kínálat nélkül maradjon. Nagyobb fogyasztás több bevétel számára.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
A valóság az, hogy van egy rendszerünk. A-B között közlekedő járművekkel és az azokat hajtóanyaggal ellátó X helyeken található töltőállomásokkal, meglévő logisztikai háttérrel, ellátórendszerrel.

Ezt akarod felborítani új hajtóanyag bevezetésével, amihez új töltőállomások kellenek (nagyobb számban, mint ami jelenleg van), új ellátási útvonalakat kell kiépíteni alállomásokkal, több ezer km-nyi nagyfeszültségű vezetékkel, és kell egy teljesen új ellátórendszer ahonnan az energiát vételezik. Ezt már munkaerővel bírni is brutális lenne (Soros diploma nem jó atomhasadás szabályozott keretek között történő irányításához), a költségvonzatába jobb bele sem gondolni.

Írtam a múltkoriban a XX század eleji példát. Akkoriban is lecserélték a több ezer év alatt kiépült lovas rendszert, a gépjárművekre. Hidd el, akkor is felborítottuk az addigi rendszert. Ne tudd meg, mennyi paraszt maradt megélhetőség nélkül, miután már nem kellett annyi széna. :)
A kőolajipar míg kiépült hány ezer km-nyi vezetéket raktak le? 100 év alatt hány tízezer milliárd dollárt fektettek be a teljes iparágba?
Nem feltétlenül kell nagyobb számú töltőhálózat. A városokba elég ha pár kW-os konnektorokról töltik a parkolóhelyeken a kocsikat. A fő közlekedési útvonalakra kell csak gyorstöltő.
 
  • Tetszik
Reactions: zeal
T

Törölt tag 1711

Guest
Írtam a múltkoriban a XX század eleji példát. Akkoriban is lecserélték a több ezer év alatt kiépült lovas rendszert, a gépjárművekre. Hidd el, akkor is felborítottuk az addigi rendszert. Ne tudd meg, mennyi paraszt maradt megélhetőség nélkül, miután már nem kellett annyi széna.

Laza 60 év alatt 2 világháború utáni újjáépítéssel álltak át, ráadásul a lovaskocsik számának csökkenéséhez sokkal nagyobb mértékben hozzájárult a vasút elterjedése, mint a közúti járművek (amivel szemben később a vasút is teret vesztett). Villamoshálózat szintén évtizedek alatt épült ki. Kőolajnál meg te magad írtad a 100 évet.
Most viszont sok degenerált 10-20 év alatt akarja megváltani a világot az elektromos játékaival.

Nem tudom honnan jött ez a "mennyi paraszt maradt megélhetőség nélkül", mivel pont azt írtam, hogy nincs annyi munkára fogható speciálisan képzett ember akire ehhez a baromsághoz szükség lenne.
Vagyis tudom honnan jött. Ha nincs érv akkor kenegetni kell a sz*rt, hátha megszokják a szagát és nem tiltakoznak többé.
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 550
8 365
113
Ezt mondom én is. Ha nőnek az ígények, akkor a hálózatkezelő bővíti a hálózatot. Az neki nem opció, hogy a kereset kínálat nélkül maradjon. Nagyobb fogyasztás több bevétel számára.
A gond azzal van hogy egyrészt az elosztóhálozatunk mértéktelenül el van öregedve. Másrészt az eon csigatempoja a fejlesztésekben. Pl ne utólag és kb két évven keresztül fejleszen fel egy közepes elosztó transzformátor telepet. A mi utcánkban lévő trafo telepet már rég fel kellene újítani. A hűtésre használt olaj szívárog belöle. Az épület (bungaló) amiben el van helyezve máladozik szét. És még sorolhatnám ....... A gond továbbá azzal van mèg hogy az eon hálozat fejlesztésre alig költöt valamit az utóbbi x években. Nem tartja lèpèst a korral.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Laza 60 év alatt 2 világháború utáni újjáépítéssel álltak át, ráadásul a lovaskocsik számának csökkenéséhez sokkal nagyobb mértékben hozzájárult a vasút elterjedése, mint a közúti járművek (amivel szemben később a vasút is teret vesztett). Villamoshálózat szintén évtizedek alatt épült ki. Kőolajnál meg te magad írtad a 100 évet.
Most viszont sok degenerált 10-20 év alatt akarja megváltani a világot az elektromos játékaival.

Nem tudom honnan jött ez a "mennyi paraszt maradt megélhetőség nélkül", mivel pont azt írtam, hogy nincs annyi munkára fogható speciálisan képzett ember akire ehhez a baromsághoz szükség lenne.
Vagyis tudom honnan jött. Ha nincs érv akkor kenegetni kell a sz*rt, hátha megszokják a szagát és nem tiltakoznak többé.

Sosem mondtam, hogy pár év alatt fog elterjedni az elektromos kocsizás. Évtizedek kellenek ennek is. Még nagyobb kárt is okozna, ha 10-20 év alatt terjedne el, hisz ahhoz áram is kell. Atomerőműveket meg nem lehet ilyen nagy számban ilyen gyorsan építeni. A sok szén vagy mindenféle zölderőmű meg mégtöbb kárt okozna.

A munkára fogható emberekről. Mivel már feljebb írtam, hogy nem pár év alatt fogunk átállni, így lesz idő képezni is a szakembereket.
Annak idején sem kőolajtermelőnek születtek az emberek.
Egyébként milyen speciálisan képzett emberre gondoltál? A teljes magyar közlekedést 1 Paksi erőmű ellátná. Most építünk még egy Paksot, így jópár évig párhuzamosan kettő is működni fog, gondolom számoltak azzal, hogy ehhez szakemberek is kellenek.
 
M

molnibalage

Guest
1-2 kw, furnyiro hasonlo, mikrosuto szinten (bar mar ez sem kezd max teljesitmenyen soha.)
Az elektromos auto toltese ezeknel sokkal finomabban indul.
Hogy jön ide a finom indulás, ha a csigalassú töltés is meghaldja a maximális áramfelvételt...?
 
M

molnibalage

Guest
A személyeskedésed megtarthatod magadnak. Megtanulhatnád már végre, hogy azzal nem az igazad bizonyítod be, csak az egyes fórumozók körében rólad kialakított negatív képed erősíted vele.

Amikor a magyar hálózatot elkezdték kiépíteni, akkor sem arra tervezték, hogy minden házban lesz hűtő, mosógép, mikró, porszívó, számítógép és százféle egyéb elektromos gép. Mint ahogy az amerikai vadnyugaton sem arra tervezték, hogy medencét fűtenek, meg 5 kW-os vízmelegítő lesz a csapon.
A hálózatot folyamatosan fejlesztik, az ígényeknek megfelelően. Az elektromos kocsik sem egyik napról a másikra fognak elterjedni, szóval lesz idő alkalmazkodni a többletfogyasztáshoz. Hogy ez pénzbe kerül? Nyílván, de azért fizetek sokkal többet az áramért, mint amennyiért ő megveszi Pakstól.
A minden házba MW-os gyorstöltő hülyeséget meg hagyd már el. Nem fognak gyorstöltőket pakolgatni mindenhova. Az emberek túlnyomó többsége otthon fogja töltögetni a sima 230-ról.
Ja értem, negatív kép...

Az mikor jön el majd a "kép kialakításakor", hogy nem állsz bele egy vitába, amihez láthatólag nincs meg se a műszaki, se a természettudományos tudásod? Hm..?
A hócipőm teli van azzal, amikor elfogynak a műszaki érvek, akkor a stíluson kezdenek az emberek lovagolni akkor, amikor már felbaszták a kedves vitapartner agyát a folyamatos sületlenségekkel....

És, ha ez folyamatosan történik akkor kiről milyen képes is lehet alkotni...? [fevakarás]

A KGST éra alatt a fő gernichálózatot méretezték a növekő ipar és lakossági igények növekő kielégítéséhez, de az kisebb alállomásokat. Szigetszentmiklósos az utca végén a trafó állandóan lehalt a '90-es évek végén, aztán lecserélték egy nagyobbra. Na, szerinted miért? És sehol nem látok egy fia elektromos autót sem. A házakban levő kábeleket viszont sehol és a lakossági vonalon én 16A feletti biztit nem láttam, de ha szerinted elterjedt, akkor higyjél csak eppen. Mert ez már hit amit tolsz...

Hálózatot végszükség esetén fejlesztettek régen is csak. Ennek költségét BTW nagy fejlesztéskor rátoljká a beruházóra. Az erőműves projektek eseténben volt, hogy még extra feltétele is volt a csati engedélynek. Ja, a rezsicsökkentés nevű ordas baromság miatt meg nemhogy hálózatfejlesztés nincs, de a karbantartáson is ott vágnak, ahol csak lehet. Erről is volt már szó....

Sehol nem mondtam a minden házba gyorstöltőt. De, ha csak minden autót 5-6 kW teljesítménnyel töltenél már az érdekes lenne egy rakás napszakban. Mondjuk nyáron hazaérsz kánikulában a boltból, mindenki légkondizok és autót tölt és teszi napi teendőit még mellette.

Az ugye megvan, hogy hány nagy blackout volt a világan elektromos autók nélkül is? Ja, ha ezt még nyakonöntöd még a balfasz szél+naperőművek, akkor lesz csak "szép világ"...
 
M

molnibalage

Guest
Ezt mondom én is. Ha nőnek az ígények, akkor a hálózatkezelő bővíti a hálózatot. Az neki nem opció, hogy a kereset kínálat nélkül maradjon. Nagyobb fogyasztás több bevétel számára.
Te melyik álomvilágban élsz...? De tényleg.

Közöltem, hogy mennyi egy 20 kV/0,4 kV-os trafó ára. 10 MW nagyságrendben. Na, ha ebből el kellene kezdeni teleszórin az országot vagy csak a végponti alálommásokat fejleszteni százszámra szerinted honnan lenne pénz, amikor karbantartásra is alig van már a rezsicsökkentés miatt...?

3post3d-innocencelost-rebellionfound-triple-face-palm-because-even-the-three-28506688.png
 
M

molnibalage

Guest
Laza 60 év alatt 2 világháború utáni újjáépítéssel álltak át, ráadásul a lovaskocsik számának csökkenéséhez sokkal nagyobb mértékben hozzájárult a vasút elterjedése, mint a közúti járművek (amivel szemben később a vasút is teret vesztett). Villamoshálózat szintén évtizedek alatt épült ki. Kőolajnál meg te magad írtad a 100 évet.
Most viszont sok degenerált 10-20 év alatt akarja megváltani a világot az elektromos játékaival.

Nem tudom honnan jött ez a "mennyi paraszt maradt megélhetőség nélkül", mivel pont azt írtam, hogy nincs annyi munkára fogható speciálisan képzett ember akire ehhez a baromsághoz szükség lenne.
Vagyis tudom honnan jött. Ha nincs érv akkor kenegetni kell a sz*rt, hátha megszokják a szagát és nem tiltakoznak többé.
Összevissza handabandázik. Az első szigetüzemi áramszolgáltatás itthon is a 1900-as évek elejére tehető, ehhez képest még a '60-as években is kötögették be villannyal a településeket. A teljes villamos bekötésnek utána kellene nézni hogy mikor történt. És a villany meg egyszerűbb, a csatornázás mai napig nincs 100% közelében.

Bk. elég durván ignorálja a valóságot...