Figy, pont ez a lényege ezeknek a rendszereknek. Amikor a söfőr nem figyel (bár figyelnie kellene), akkor pótolja és beavatkozik helyette.
Igen. Azért ha 3., 10 órája vezetsz, már nem biztos hogy éber vagy.
Bocs de ez egy marhaság. Ha jól működik a cucc és jól van paraméterezve, akkor az nagy könnyebbség és kiszomíthatóan fog működni. És igen, nem minden gyártónak sikerült ezt megugornia, a felhozott példák épp azok a BMW és konszervágenek, ahol erre a fejlesztésre jól ráaludtak, és most kapkodva igyekeznek bepakolni a kocsikba félkész rendszereket. A BMW pár éve pl. rendszeresen megbukott szimpla bábus teszteken is, annyira béna a rendszere (most nem tudom milyen). Aki meg 10-20 éve fejlesztgeti, reszelgeti ezeket, azoké meg jó.
Ennek nem sok köze van az EU-hoz, legalább 15 éve vannak ilyen rendszerek rendszerben személygépkocsiban, az EU akkor még sehol sem volt, és mára már elég elterjedtek. És nem, továbbra sem arról szólnak ezek, hogy az ember kipihenten, frissen beül a kocsiba és szépen vezet, hanem amikor nincsen már toppon mert fáradt, kialvatlan, csipog az asszony / üvölt a gyerek, de menni kell. Ha meg nem tetszik, ki lehet kapcsolni.
Az EU legfeljebb annyit tesz ehhez hozzá, hogy noszogatja a maradék, olcsósított gyártókat, hogy szíveskedjenek felzárkózni és ezeket az életmentő rendszereket (balesetmegelőzési rendszerek, vészhívó rendszerek) igen mindenki pakolja be a kocsikba hogy ne haljanak meg feleslegesen se utasok, se gyalogosok.
Én meg
vezetek ilyen "szarokkal" szerelt kocsikat, tök jól működnek sok tízezer kilométer és sok év után, legalább egy komolyabb balesetet megakadályozva, amikor igen, én bambultam be, és nyomott satuféket helyettem 150-ről 0-ra. Szinte soha nem tapasztaltam, hogy bezavart volna, egyszerűen csak ott van a háttérben, és figyel folyamatosan. "Ennyi".
A valóságban jól működik, íme pár példa (és ne hozz fel sokadszorra BMW-ket meg konszervágeneket a dzsunka, sávok között részegen kóválygó vezetéstámogató rendszereikkel, nem olyat kell venni és kész).
Ezekből csúnya ráfutásoss baleset lett volna:
Itt meg a beaggrózott söfőr + hülye gyalogos kombót védte ki:
https://youtu.be/l_6Lw0xoKkY?si=tvElPJGbxe6m-olG
Hát ezzel nem vagy egyéniség, az kell a francnak.
A vezetésbiztonsági rendszereknek nem vitatható képességeik vannak:
Ahogy te is említetted, van olyan szituáció, amire egy f-1 pilóta sem tud kellő időben reagálni; elég egy "eMTíVí" szimbólum módjára eléd csapódó autó az autópálya másik oldaláról stb.
Egy jól programozott asszisztensnek meg ez is csak egy rutin matematikai feladat.
Nőtt a forgalom, nőttek a teljesítmények, menetteljesítmények, komplexebbek az útvonalhálózatok, kívánatos a jelenléte ezeknek a rendszereknek, e téren nincs vita.
Viszont az éremnek mindig két oldala van.
1, Minden probléma megoldása újabb problémákat vet fel.
Folyománya:
2, Az emberi természet alapvetően gyarló,
...ráadásul ha más nem
tudat alatt ezeket a rendszereket, egyéb képességeket integrálja a figyelembeosztásába, saját képességeibe, teljesítményeibe.
A téli gumik forradalmi fejlődésével - ha ritkán- van hó, ugyanúgy nyomják a tempót, mintha száraz lenne az út.
De ugyanez igaz az ABS, ESP meglétére is.
Pedig ha elveszted a tapadást, kiderül, hogy
ott, akkor az a 60 bőven elég lett volna 30-nak is.
Aztán meg csak nézünk, amikor balesetet látunk youtube-on, híradókban, hogy ezt most hogy!?
Hova lett az egészséges életösztön, a józan ész!?
...hát le lett passzolva a hárombetűsöknek...
Igen; amikor lopózva csökkentette az óvatosságomat az első ABS-s, széles gumis céges Golf IV, majdnem sikerült megtörni a hóban: A jót könnyű megszokni Nysa, Robur, 2107-es Lada után...
Nagy tanulság volt, azóta igyekszem úgy vezetni, mintha eleve nem lehetne rá, arra sem számítani...
Sávtartó: nem szoktam használni az I30-ban, csak bizonyos alkalmakkor (csak autópályán oldalszeles időben; ha "észleli" az oldalszelet és hagyom, hogy küzdjön vele, mert akkor nem akar 20 kilométer után pihenni küldeni, hanem másfél órán túl is adok neki elfoglaltságot
, anélkül hogy osztaná az észt - sajátos programozás...)
Megint csak sávtartó és igen; saját gyarlóság: A megkívánt csoki csomagolás kibontása két kezet kívánt az autópályán.
Megoldás? Nem az, hogy megállok a legközelebbi pihenőhelyen, neeem; sávtartó be, én meg küzdöttem a csomagolással...
Helyes? Nem: Elcsábulás.
Ahogy emberi gyarlóság:
3., 10 órája vezetsz, már nem biztos hogy éber vagy.
Nem vagy éber, nem vagy toppon. E rendszerek nélkül felelőtlenség, bele sem vágnál.
....ííígen én is vezettem 24 órát gyakorlatilag egybe részeg nőgyógyászokkal konferencia"kaland"túrán, meg hasgörccsel ködben még nagyobb tempóval, csakhogy ne kelljen finom úri nőihölgy utasokat - csapot-papot módra - otthagyva a parkolóban hősiesen, vidáman "trombitálva" megharcolni egy wc-csészével...
33 év alatt voltak ilyen necces sztorik is, ha nem is sok. Megúsztam ezeket, qurva mákom volt, nem vagyok rájuk büszke magam előtt sem, pláne nem szoktam őket megosztani tábortűznél...
Szóval ha nincs három betűsök garmadája és felelősen gondolkodsz, akkor az átlagos emberi teljesítőképességedhez igazítod pl. az útiterved; pl. 3/4 óránként megállsz pár percre pihenni, nyújtózkodni, fekvőtámaszokat nyomni (én pl. azt is szoktam) ha meg ott van az elektronikus őrangyal sereg, akkor meg 3-10 órákat vezetsz, mert azt hiszed, hogy a kritikus helyzetben helyetted toppon lesz az elektronika.
Amúgy meg tele vannak ((komolyan, kórházban dolgozom) a szakrendelők, meg a kórházak a trombózisos, infarktusos, stb. az egyben túl sokat ülő irodistákkal, szalagmunkásokkal, meg sofőrökkel.
Ha túlélték.
Nem a hárombetűs a baj, hanem a gyarló ember.