Egyébként csak, hogy kontextusba helyezzük ezt az 1 mrd eurót.
Az ÉKM és a MÁV egy korábbi anyaga szerint 6 - 7000 mrd forint pluszforrás kéne a következő 8-10 évben ahhoz, hogy a lassújeleket, elavult biztosítóberendezések miatti szűk keresztmetszeteket felszámolhassák a teljes, aktív használatban lévő mostani hálózaton, illetve elérjék azt, hogy a budapesti elővárosi forgalomban (+HÉV), a kiemelt IC vonalakon és néhány nagyobb megyeszékhely elővárosaiban mindenhol korszerű vonatok közlekedjenek.
Ez lényegében semmilyen nagyívű fejlesztést nem tartalmazna, az olyan projektek, mint a V0 teherforgalmi gyűrű, a Székesfehérvár-Győr-Bécs és a Szolnok-Debrecen-Kolozsvár gyorsvasutak megvalósítása, vagy akár csak meglévő vonalak villamosítása, többvágányosítása ezen felül igényelne még tízezer milliárd Ft-os nagyságrendben forrásokat a következő 10-20 évben.
Ehhez érdemes viszonyítani azt, hogy a most bejelentett program keretében 800 mrd Ft jut majd pálya- és egyéb infrastruktúrafelújításra és "sok százmillió euró", tehát mondjuk kis jóindulattal 3-400 mrd Ft használt járművek beszerzésére. Nyilván jobb, mintha ennyi sem lenne, de ez nagyon kevés ahhoz, hogy bármiféle "áttörést", látványos javulást hozzon országszerte.
Az pedig, hogy előrevetítik, hogy jövő nyáron kénytelenek lesznek buszokat indítani vonatok helyett - gondolom ez elsősorban azokat a vonalakat fogja majd érinten, ahova a balatoni forgalom miatt nem jut IC minőségű kocsi vagy akár mozdony sem -, több évtizedes mélypont a magyar vasút történetében.