Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 658
13 030
113
Bizony, gyerekként én is nézegettem, hogy mi van egy autó kilóméter órájába írva, mert akkor még azt hittem, hogy az azt jelenti, hogy annyival tud menni.. azóta sajnos felnőttem :)
Ha jól emlékszem pl a Polszkiba 140km/h volt írva.
...de ha más nem, abban mindenképpen biztos lehettél benne, hogy - négy sebesség fokozat esetén mindenképp, de ha olasz volt, akkor ötödik fokozat esetén is - a maximális sebességét a legnagyobb teljesítményhez megadott fordulatszámon érte el a legmagasabb sebességi fokozatban az átlag autó úgy a 80-as évekig. (Amire szükség is volt a magas légellenállás miatt).

Én elektronikus gyújtást szereltem a Nagypolákba (max. sebesség hivatalosan 150 km/h), meg átméretezett kipufogó rendszert (kisebb átmérő az összeömlőtől, de hátsó dob nélkül, így csendesebb(!), mindig 98-as benzint kapott.
Viszont a sebességmérőm alul mért, úgyhogy az utólag beépített ledes fordulatszámmérőre kellett hagyatkoznom.
Egyszer - úgy '91 táján, tehát elévült:D összevesztem az akkori csajommal (azzal nem volt nehéz...) s az ideget a sebességmámorban vezettem le az országúton. Délután volt, a besütő nap miatt nehezen volt leolvasható a fordulatszámmérő.
De éreztem, hogy az autó igencsak gyors. Árnyékoltam a kezemmel a fordulatszámmérőt, s azt láttam, hogy a piros ledek is virítanak.
Csóri - a lengyel ipar nem túlságosan fényes korszakában készült, csupán három helyen forgattyús tengely nyugvócsapágyazott OHV - motor 6500 felett forgott negyedikben, ami testvérek között is 180 km/h.
Úgyhogy utána már mindig kelepelt a szelepvezérlés, bármit is cseréltem rajta....

Ma már ezek megmosolyogtató adatok és tempók, de aki még autózott a szocializmus termékeivel, az tudja, hogy a KGST kocsikkal ez szinte sci-fi tempó volt.
Még rövid távon is.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 327
60 822
113
Én elektronikus gyújtást szereltem a Nagypolákba (max. sebesség hivatalosan 150 km/h), meg átméretezett kipufogó rendszert (kisebb átmérő az összeömlőtől, de hátsó dob nélkül, így csendesebb(!), mindig 98-as benzint kapott.

Tudtommal az autók hivatalos végsebességét 0m/s szélsebesség, és 0 m tengerszint feletti magasságon adják meg 20C fok hőmérsékleten, sík úton. Ebből az utóbbi két adatba bele lehet kötni, hiszen van aki 22 foknál adja meg, de a lényeg, hogy kb. így adják meg az autók hivatalos végsebességét.

Most értelem szerűen, ha valamelyik adat kedvezőbb, pl. 5 fokos a levegő akkor nagyobb teljesítményű az autód.
Ahogyan lejthet is az út 1-5 fokot, nem is feltétlenül veszed észre. Ahogyan az erős hátszél is komoly előny tud lenni.
E mellet érdemes figyelembe venni, hogy az autók saját mérője mindig felül mér.
A régi kocsiknál 100 km/h esetén 7-10 km/h-t tévedtek, vagyis 100-at mutatott és 90-el mentél. 200-nál meg csak 180 km/h körül.
Modernebb autóknál pl. 5 km/h a szokásos tévedés, és van olyan típus aminek városi sebesség felett konstansan ennyi. pl. 200-nál 195-el mész.

Szóval ha hideg időben, enyhén lejtős hosszú úton még hátszeles is van, akkor igen komolyan túl tudod lépni az elméleti maximális sebességet az adott járművel.

...de ha más nem, abban mindenképpen biztos lehettél benne, hogy - négy sebesség fokozat esetén mindenképp, de ha olasz volt, akkor ötödik fokozat esetén is - a maximális sebességét a legnagyobb teljesítményhez megadott fordulatszámon érte el a legmagasabb sebességi fokozatban az átlag autó úgy a 80-as évekig. (Amire szükség is volt a magas légellenállás miatt).

Sőt, az én 2000's évek után gyártott Toyota Avensisemnél is ez volt a helyzet. A végsebessége az 5. fokozat vége volt. Onnan tudom, hogy majdnem sikerült elérnem, csak sajna kezdett kanyarodni az út így el kellet vegyem a gázt....
A GPS 210 fölötti sebességet mutatott ekkor. Egy hosszabb szakaszon simán megfutotta volna a végét, lévén igen jól gyorsult.

A mostani Civicem esetén viszont ez nem lenne lehetséges. 6.-ben 120 km/h-nál 2000 fordul a főtengely percenként, 5000-nél tilt, vagyis 300 km/h az elméleti végsebessége az áttételezés szerint. Ezt maximum szabad esésben érné el repülőből kidobva.
 
  • Tetszik
  • Vicces
Reactions: BJani and Filter

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 513
4 048
113
Most értelem szerűen, ha valamelyik adat kedvezőbb, pl. 5 fokos a levegő akkor nagyobb teljesítményű az autód.

Ez érdekes kérdés, mert viszont ha hideg a levegő, a légellenállásod is nagyobb lesz!
Meleg, híg levegőben kisebb teljesítmény kell ugyanakkora sebességhez.

Sőt, az én 2000's évek után gyártott Toyota Avensisemnél is ez volt a helyzet. A végsebessége az 5. fokozat vége volt. Onnan tudom, hogy majdnem sikerült elérnem, csak sajna kezdett kanyarodni az út így el kellet vegyem a gázt....

Régi családi Wartburg 1.3 kombi (viertakt, 58Le):
M1/M7 bevezető, kopp padlógáz jó hosszan, tán hátszél is volt, a motor sohasem hallott üveghangon járt (elvileg 6000 a max), a sebességmérő mutatója meg mindenen is túl... Az utolsó szám az óralapon 140, de 10-el feljebb még volt egy rovátka, hát a mutató még azon is túl volt egy fél centire...
Az áttételből visszaszámolva is kiadta a matek a 156-ot.
... már elévült. :)

Következő családi kocsi, Toyota Corolla E120 1.4 VVT-i (97Le):
M5, Kecskemét tájékán, hosszan padlózva óra szerint 190 a vége, de a futómű már érezhetően nem erre lett tervezve, nem vészes, de nem mondanám stabilnak sem...
... már elévült, idén lett 20 éves a járgány. :)

Saját kocsim (első generációs S60 D5 163Le): 160-ig nagyon kényelmes, 180-ig tartósan is egész élhető, a vége picivel 210 felett. Azért nem szoktam gyilkolni, a konstans 4000+ fordulat nem hinném, hogy a dízelmotor hosszú élettartamának kedvez... Meg élvezem, amikor 90-nél "termeli az üzemanyagot" a kamion mögött. :) (értsd valós fogyasztás 4 liter alatt, frissen tankolva a kiírt hatótáv 2000+km... sziasztok villanyautók! :D)

A mostani Civicem esetén viszont ez nem lenne lehetséges. 6.-ben 120 km/h-nál 2000 fordul a főtengely percenként, 5000-nél tilt, vagyis 300 km/h az elméleti végsebessége az áttételezés szerint.

Akkor lehet a kocsid 5.-ben gyorsabb tud lenni, mint 6.-ban!

Ezt maximum szabad esésben érné el repülőből kidobva.

Egy tibeti hosszú egyenes lejtős autópályaszakaszon azért 6.-ban is megnézném! ;)
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
7 064
31 608
113
Szegény Golfot egyszer régebben vagy az osztrák festő szelleme járta át, vagy Fw 190-nek identifikálta magát, vagy a Harmadik Birodalom és az NDK szerelemgyerekeként (Made in Zwickau) soha be nem mutatott germán csodafegyver aktiválódott benne, de sikerült úgy kipréseljem belőle a GPS szerinti 200-at, hogy négyen ültünk benne megpakolt csomagtartóval a Siófok utáni üres M7-esen. Igaz védelmemben legyen szólva orbitálisan fosnom kellett az előző esti chillis babtól, aztán lábam helyett egy ólomtégla operált :hadonaszos:
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 327
60 822
113
Ez érdekes kérdés, mert viszont ha hideg a levegő, a légellenállásod is nagyobb lesz!
Meleg, híg levegőben kisebb teljesítmény kell ugyanakkora sebességhez.
Tudtommal a meleg levegő jobban rontja a motor teljesítményt, mint javítja a légellenállást.
Érdekességként megjegyzem, a Nürburgringen is kifejezetten odafigyelnek arra, hogy kb. 10 fok körüli külső hőmérsékletnél csináljanak rekord kísérleteket.
Ugyanis a hideg levegő nem csak a motor teljesítménynek és hűtésnek tesz jót, (a gumi is fékhűtés mellet) hanem a sűrűbb hideg levegő növeli a leszorító erőt is.

Akkor lehet a kocsid 5.-ben gyorsabb tud lenni, mint 6.-ban!

Ez biztos, hiszen a modern autó, a 6. egy fajta "overdrive".

Egy tibeti hosszú egyenes lejtős autópályaszakaszon azért 6.-ban is megnézném! ;)

Szerintem a 150 dízel LE ott is kevés lenne a 300 km/h-hoz, ugyanis tippem szerint ahhoz kb. 400 LE kellene a gépbe, minimum.

Amúgy sokat elmond a hétköznapi személygépkocsik fejlődéséről, hogy a 2012-től gyártott dízel Civicem jobban gyorsul és fékez (talán kanyarodik is), mint egy 1982-es Ferrari 208 GTB.
A 308 GTB/GTS-t meg a kispolgári Civic Type-R gyalázza meg nem kicsit.
Ennyit fejlődtek az autók 30 év alatt. Egy átlag jóska egy átlag kispolgári dízel civicben gyorsabb, mint a 80's évek belépő szintű fapados ferkája. (Porshe 911 akkori belépő szintje szintén zenész)