Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Ez a legülyébb "érv", ami valaha hallottam.

Senkinek nincs a kertjében - ha van kertje egyáltalán - vadászgép, harckocsi vagy más harceszköz vagy űrhajó főleg nem működőképes állapotban. Ezek szerint akkor mondjuk Allesmor kevésbé ért a hajtóművekhez vagy Cifu az űrkutatáshoz, vagy én aerodinamikához és repteljesítményhez, mert nincs meg a vas fizikailag? Nem kell birtokolnod egy villanyautót ahhoz, hogy a korlátaid lássad főleg úgy, hogy adatok és videók vannak fent a használatáról.

Elképedek, hogy képes voltál ekkora marhaságot leírni, amikor az egész természettudományos és műszaki képzés alapja az, hogy képes legyél megállapításokat tenni valamiről anélkül, hogy meg kelljen építened. Ezt hívják műszaki tervezésnek. Ezér van az, hogy nem úgy építesz nyomásálló tartályt, hogy hasra ütsz és addig gyártod, amíg végre nem durran el, hanem méretezed és nem fog eldurrani. Vagy repülőgépet, autót és vonatot sem úgy tervezel, hogy egyszer majd csak nem törnek össze...

A villanyautó tulaj helyett szerencsésebb lett volna, ha azt írom, hogy te sem vagy villamos hálózatkezelő, mint ahogy én sem. Így te honnan tudod azt, hogy mennyire lehet vagy nem lehet fejleszteni a magyar villamoshálózatot? Én legalább rákerestem és hoztam a való világból példákat, így megállapítottam, hogy ha más országokban jóval nagyobb terhelést is elbír a hálózat, akkor nálunk is meg lehet csinálni. Nem kell ehhez feltaláljuk a spanyol viaszt vagy a szupravezetőt.

Az országokban az egy főre eső magasabb fajlagos fogyasztás nem azért 3-szor magasabb, mert otthon fogy 3-szor több áram. Azért, mert az ipar is többet termel nagyobb hozzáadott értékkel. Tudod az ipari üzemek elég szép nagy fogyasztók...

De, pont, hogy a háztartások is sokkal többet fogyasztanak a fejlettebb országokban. Most komolyan ezt kell magyarázni? Amikor gyerek voltam, volt egy hűtő, egy mosógép, egy TV-nk meg pár izzónk. Most meg több tucatnyi elektromos gépem van, amik elég sokat is mennek.
Addig amíg Magyarországon sok helyen a hűtő és a TV mellett van még két izzó, jobb helyeken meg minden szobában van TV, számítógép, szárítós mosógép (tudod te mennyit fogyaszt az?), árammal fűtenek!!!, vagy meleg vizet csinálnak.
http://www.nationmaster.com/country...ctricity/Consumption-by-households-per-capita


Nem technikailag lehetetlen. 3 dolog miatt nem menne könnyen. Pénz, pénz, pénz.

Ezzel tisztában vagyok. Mint ahogy azzal is, hogy a benzinkutak sem ingyen épültek, vagy az olajfúró tornyok sem. Leírtam neked, hogy hosszú távon a teljes nemzetgazdaság is jobban fog járni az elektromos közlekedéssel, mint a mostani olaj alapúval (persze az araboknak fájni fog, dehát ez van). Hogy pénzbe kerül? Persze, de hosszú távon megéri.

Kapaszkodj meg, Afrika fejlődésének egyik gátja, hogy polgárháborús környezetben vagy más problémák miatt a szigetüzemmel nem lehet egyről a kettőre jutni. Afrika nagy részén ma azon megy a fáradozás, hogy olvasháshoz és mobiltelőhóz legyen áram a nagyvárosokon kívül is.

+1

A hálózati csatlakozási terv az szerinted micsoda...? Ha te elkezded olyan fogyasztókkal teleszórni a hálózatot, ami szétkúrja, akkor a szolgáltató szépen lekapcsol téged a hálózatról az ellátásbiztonság miatt. A komoly stabilitást igénylő fejlesztéseket nem csinálja meg a szolgáltató. Egyetlen erőmű építésnél sem volt az, hogy akkor letesz a szolgáltató 100 misis trafót, mert XY cég erőművet épít.

Miben különbözik ez attól, hogy ha sok villanyautó lesz, akkor a szolgáltató nem fogja ingyen letenni a nagyobb trafót? Hm...?


Mondom, a kocsik legtöbbször otthon lesznek töltve. Nehogy azt mond már, hogy majd lekapcsolja az összes autótulajt az eon a hálózatról, mert a szokásos 2-3 kW helyett 4-5-6 kW-ot fogyaszt.
Gyorstöltőt nem kötsz rá a 230-ra, ahhoz már legalább 3 fázis kell, de azt most is drágán tudod csak bevezettetni.
Nem fognak egyből elterjedni a kocsik, így a fogyasztás is lassan fog nőni, így lassan, de folyamatosan kell fejlesszenek. És hogy miből? A fogyasztásnövekedés a hálózatkezelőnek bevételnövekedéssel jár. De mondom, hogy most is nő a fogyasztás, szóval most is zajlik a hálózatfejlesztés.
A töltőállomások gyorstöltőihez vezető hálózatot nem tudom ki fogja finanszírozni. De gondolom van már rá megoldás, hisz vannak már ilyenek még Magyarországon is.
 
M

molnibalage

Guest
A villanyautó tulaj helyett szerencsésebb lett volna, ha azt írom, hogy te sem vagy villamos hálózatkezelő, mint ahogy én sem. Így te honnan tudod azt, hogy mennyire lehet vagy nem lehet fejleszteni a magyar villamoshálózatot? Én legalább rákerestem és hoztam a való világból példákat, így megállapítottam, hogy ha más országokban jóval nagyobb terhelést is elbír a hálózat, akkor nálunk is meg lehet csinálni. Nem kell ehhez feltaláljuk a spanyol viaszt vagy a szupravezetőt.
Melyik részét nem érted annak, hogy nem technikaileg lehetetlen...? Azt nem fér pici búrádba, hogy ki fizetné ezt és miből...?

De, pont, hogy a háztartások is sokkal többet fogyasztanak a fejlettebb országokban. Most komolyan ezt kell magyarázni? Amikor gyerek voltam, volt egy hűtő, egy mosógép, egy TV-nk meg pár izzónk. Most meg több tucatnyi elektromos gépem van, amik elég sokat is mennek.
Addig amíg Magyarországon sok helyen a hűtő és a TV mellett van még két izzó, jobb helyeken meg minden szobában van TV, számítógép, szárítós mosógép (tudod te mennyit fogyaszt az?), árammal fűtenek!!!, vagy meleg vizet csinálnak.
http://www.nationmaster.com/country...ctricity/Consumption-by-households-per-capita
Ez önmagában túró növekedés ahhoz képest, amit az ipar fogyaszt. Tudod, attól nő a GDP és abból telik az ottthoni fogyasztásnövekedésre. Az megvan, hogy a téli-nyári időszámítás régen azért volt erős faktor, mert a világítás dominált? Ma az ipar akkora fogyasztó, hogy a lakossági világítás és fogyasztás kvázi labdába nem rúg...

Ezzel tisztában vagyok. Mint ahogy azzal is, hogy a benzinkutak sem ingyen épültek, vagy az olajfúró tornyok sem. Leírtam neked, hogy hosszú távon a teljes nemzetgazdaság is jobban fog járni az elektromos közlekedéssel, mint a mostani olaj alapúval (persze az araboknak fájni fog, dehát ez van). Hogy pénzbe kerül? Persze, de hosszú távon megéri.
Látom nem veszed az adást. Egy kis benzikúton 6 töltőszigettel számold már ki, hogy naponta hány kWh egyenérték energiát lehet eladni és hány ügyfelet kiszolgálni. Ehhez kell beruházni. Ehhez képest nézd meg egy trafó árát és azt, hogy mennyi parkolóhely kell, stb. Nem igaz, hogy képtelen vagy SZÁMOKKAL dolgozni.

Mondom, a kocsik legtöbbször otthon lesznek töltve. Nehogy azt mond már, hogy majd lekapcsolja az összes autótulajt az eon a hálózatról, mert a szokásos 2-3 kW helyett 4-5-6 kW-ot fogyaszt.
Nem az autótulajt, akár egész háztömböket, ha olyan lengéseket vinne be a hálózatba, hogy este elkezd hirtelen tölteni 100 autó 0,5-1 MW összteljesítménnyel, ahol ma az éjszakai fogyasztás a hűtők és gépek stand-by üzemmódja...

Gyorstöltőt nem kötsz rá a 230-ra, ahhoz már legalább 3 fázis kell, de azt most is drágán tudod csak bevezettetni.
Nem is azzal számoltam, de valahogy ez sem tűnt fel neked...

Nem fognak egyből elterjedni a kocsik, így a fogyasztás is lassan fog nőni, így lassan, de folyamatosan kell fejlesszenek. És hogy miből? A fogyasztásnövekedés a hálózatkezelőnek bevételnövekedéssel jár. De mondom, hogy most is nő a fogyasztás, szóval most is zajlik a hálózatfejlesztés.
A töltőállomások gyorstöltőihez vezető hálózatot nem tudom ki fogja finanszírozni. De gondolom van már rá megoldás, hisz vannak már ilyenek még Magyarországon is
A problméa az, hogy kis mennyiségre nem éri meg fejlesztni. A trafók nem olyanok, hogy rakod veszed. A benzin és gázolaj esetén az első töltőkutak kézzel pumpálósak voltak és a vevő pumpált sokszor. Nem igényelt túl sok beruházást...
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 868
6 070
113

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 476
2 834
113
na most, ebbe ma futottam bele máshol...

MED_0014943826.gif

úgy rémlik 2008-ban a büszke terv 1millió E-autó (és hibrid) volt 2020-ig...
na ezt csendben feladták...

Dél-Németországban lesz a legérdekesebb helyzet. Lesz-e elég importáram 2023-2025 között. Ezt már feszegettem. " Der Atomstrom wird ab dem Jahreswechsel 2022/23 fehlen. Die geplanten Gleichstrom-Höchstspannungstrassen von Nord- und Ostdeutschland nach Süden aber werden nach allgemeiner Einschätzung frühestens 2025 fertig sein."

Bár persze a helyi hülyéink szerint ezek a nagy szállítórendszerek kiváló tempóban épülnek, tegnap hoztam adatot, hogy elég pocsék a helyzet. És ha a mélyére ásunk, akkor pont az a rész kiépítetlenebb (2,5% készültségű), mely a meglevő rendszerek megerősítése, felbővítése. Márpedig az e-autók ellátásához a hirtelen csúcsterhelésekhez pont ezek a bővítések kellenek. A bajorok már nézték, mivel járna a dolog:

„Wenn sämtliche bayerischen Haushalte ein Elektroauto hätten und alle gleichzeitig abends auf die induktive Ladeplatte mit 11 kW fahren würden, bräuchten wir eine Leistung von 77 Gigawatt“, sagt der Stromfachmann. Das wäre ein Vielfaches des derzeit höchsten Leistungsbedarfs in Bayern von 12,5 Gigawatt.

Négyszeres igény, ha hazamennek a Wernerek és Wandák.


De energia még csak lenne is, csak nem jó helyen keletkezik.
Szállítórendszer is kiépíthető, ha brutálisan eszetlen feszes tempóban is, átgázolva a tulajdonosokon, közösségeken, mindenkin.



Csak idő és pénz szűkös.

Ráadásul utóbbit nem csak az e-autókázók fizetik, hanem úgy néz ki, mindenki.

Az előbbi pedig politikai döntés, ahogy a 40 mikrogramm is az. És megoldható lenne. Egyszerűen nem kell levenni a rendszerről az atomerőműveket 2022/23-ban. Ez tisztán politikai döntést igényel.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
Konkrétum: VW Jetta Hybrid villanyhajtású légkondija: az akkupack 222V-os egyenáramáról megy, 40A-s biztosítéka van ( a hibridvezérlő fedele alatt közvetlenül megtalálod) és a kompresszor hajtómotorja 6,2kW-os. És ez egy alsó-középkategóriás méret. Ami téged megvezet, hogy ezek az autók a belső térfogatukhoz képest szarrá vannak üvegezve (üvegházhatás) és a hőszigetelésük (szemben egy lakóház 38cm-es Porotherm fal plusz 10cm Nikecell) gyakorlatilag nincs.

A 6kW arra kell, hogy nyáron 70Cs kocsiban 6-7perc alatt 20Ct tudjon csinálni. Ha már lehűtötte belteret 20Cre onnan töredékére esik a fogyasztása.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
Nehogy megéljük majd azt is, hogy még a gázolajat is tankereken keresztül az USA-ból vegyék hozzájuk...

Csak mert dizel témához kapcsolódik.

Jelenleg EU dizel importőr és benzin exportőr. Jellemzően USel megy ott nagyon kevés a dizel autó, sok dizel van felesleg, Europában meg fordítva. Szóval nem nehogy megérjük,hanem már nagyon sok éve ez így van.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
Amúgy nem hiszem, hogy az elkövetkező 30 évben meghaladja az 50%-ot az elektromos autók száma a forgalomban.
E mellet "okos" adópolitikával megoldható, hogy olcsóbb legyen este otthon tölteni őket, mint nappal, ezzel szépen ki lehetne "simítani" a mostani esti elektromos völgyet. Konkrétan 1-2 GW különbség van általában az esti és a nappali állandó fogyasztás között, évszaktól függően.

5 kW/h-s töltéssel 8 óra alatt föl lehet nyomni egy 40 kW/h körüli aksit. A mai olcsóbb elektromos autók ilyen aksikkal bírnak.
100.000 autó egyszerre töltése venne föl 500 MW állandó teljesítményt. Vagyis jelenleg, éjszakai töltéssel kb. 300-400.000 elektromos autó éjszakai töltése ma is megoldható.
Ez viszont a ma forgalomban lévő autók kb. 15%-a csak.....
E mellet nem mindegy a lokális elosztás sem stb....

Az biztos, hogy ennél nagyobb mennyiséghez komoly fejlesztés kellene a hálózathoz, hogy elbírja. De ez nem a közeljövőben lesz az biztos.
Az igazi gondod szerintem a gyorstöltő rendszerek okozzák. Túl nagy energia mennyiséget vesznek föl.

De minek napi 40kw ?
32kw egy Leafnál ad ~160kmet, 40kw az ~200km. Tesla 85D 85ös aksipakk ~450km.
Azért az átlag 99% nak nem kell napi 40kw, nem megy évi 73.000kmet.

Én pl megyeszékhely, munkába járás, bevásárlás, bölcsi, nyáron balaton, külföld... megyek évi 12.000kmet. Átlag napi 32km. Munkatársaim 90% ennél kevesebbet megy, apósék, nagyszülők dettó kevesebbet. Persz BPiek ennél jóval többet mennek(szívnak).
Ez alapján nekem kell napi 6.2kW töltés.

Ha ezt veszed átlagnak és nem a 40kWos évi 70.000kmet máris más a szitu. Hányat lenne pldadat alapul véve Paks 1 tölteni?

Nem mellesleg nézd gyakorlatban folyamatában a dolgokat. Jelenleg kb nincs mit tölteni. Ha az évente MOon eladott új autók 50% akus lenne a következő 15 évben akkor is Paks 1 mindet lazán elbírná.

Nem mellesleg Paks 2 elindul ~2028ban. Az nem 2000mWht fog adni hanem 2400mWht.

A hálózat kiépítése nincs hálózat meg csak picsogás :D ha van rá fix vásárló és ha csak fele annyiba kerül 100km mint benzinnel lesz akkor kiépítik.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
Amúgy ezt a +2 Paksot én sem értem.

A lakosság száma csökkenő, majd 2030tól erősen csökkenő tendenciát fog mutatni. 2017ben 36.000fővel csökkent MO lakossága ez évi -50-60.000 főre fog nőni a köv 10évben. 2036ban áll le elvileg az utolsó Paksi blokk addig a két Paksal bőven elvagyunk addigra meg minimum 1millió fogyasztó esik ki. (2050ben az még kb jól tippelhető ~8.2millióra csökken MO lakossága.)
Ennyi fogyasztó kiesése már erősen meg fog látszani a fogyasztáson.

Eközben Paks 2 2400mWht ad nem 2000mWht, tehát +20%al többet. És az is tuti, hogy a nap, szél áramtermelés csak nőni fog.

Ha meg nagyon kell mert minden autó aksis lesz és évi átlag 50.000kmet fog autózni mindenki akkor Paks 1 et nem lebondatni kell hanem hosszabítani. Elég sok ilyen jellegű erőmű van a világon meglepne ha Oroszok nem dolgoznának ki rá +egy hosszabítást. +20év meg azt jelenti, hogy 2056. Addigra már ~8millióra esett a lakosság.

Anno földgáznál volt az, hogy +50%al fog nőni a Magyar fogyasztás. Le is kötöttük hosszú távú szerződésekkel. Aztán nemhogy elszált volna +50%al még csökkent is az elmúlt ~15évben. Azt is mekkora szakemberek találták ki.
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
Csak mert dizel témához kapcsolódik.

Jelenleg EU dizel importőr és benzin exportőr. Jellemzően USel megy ott nagyon kevés a dizel autó, sok dizel van felesleg, Europában meg fordítva. Szóval nem nehogy megérjük,hanem már nagyon sok éve ez így van.
Szép levezetés, csak a zeuba nincs benne ukrajna. Az meg úgy nagyon nyakatekert, hogy a zeu megveszi, aztán továbbadja (puszira, esetleg pénzért, ha egyáltalán létezik Eu ->> ukrajna irányú mozgása a dízelnek) az ukriknak és ezt elkönyveljük úgy, hogy:
„még a gázolajat is tankereken keresztül az USA-ból vegyék hozzájuk...” (ami azt jelenti, hogy direktben: samubácsi ->> ukrajna, by taker ship)
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger
M

molnibalage

Guest
Nem mellesleg nézd gyakorlatban folyamatában a dolgokat. Jelenleg kb nincs mit tölteni. Ha az évente MOon eladott új autók 50% akus lenne a következő 15 évben akkor is Paks 1 mindet lazán elbírná.

Nem mellesleg Paks 2 elindul ~2028ban. Az nem 2000mWht fog adni hanem 2400mWht.

A hálózat kiépítése nincs hálózat meg csak picsogás :D ha van rá fix vásárló és ha csak fele annyiba kerül 100km mint benzinnel lesz akkor kiépítik.
A probléma az, hogy a villanyautóknál valahogy a többség folyamatosan hajlítgatja az energia és teljesítményeket. Ha kijön a modellből az, hogy kevés energia, de csúcstöltéskor megfekszik a hálózat, akkor "intelligens, majd összehangolják egymást". ---> Ha az autó tulajának nincs ideje, akkor ez kb. vicckategóriás feltveés, mert okkal gyorstölt. Senkit nem érdekel, hogy 5 percig van 100% feltti csúcs, akkor is levág a védelem, azért hívják védelemnek...

Tehát nem csak az éves megtermelt energia összességét kéne nézni és főleg nem egy zsinóráramot termelő erőműnél, mert nevetséges úgy számolni...
 
M

molnibalage

Guest
Eközben Paks 2 2400mWht ad nem 2000mWht, tehát +20%al többet. És az is tuti, hogy a nap, szél áramtermelés csak nőni fog.
Ameddig a MAVIR-t és a hálózat műszaki paramétereit mérnökök határozzák meg, addig nem nagyon. Itt-ott leraknak 20 MWe-s erőműveket, de ezekkel kb. kerekítési hiba az mixeben, amit tudnak. A szélerőművi kapacitást nem növelték 10 éve, mert okkal 600 MWe a limit, a grid stabilitása miatt. Főleg, hogy azok szinte mind a Kisalföldön vannak, mert kb. csak ott van értelme letenni őket, minden más hely szar. Még az is átlag alatti paraméterekkel bír világviszonylatban. A 24-26% load factor nem rossz, csak a szélsebesség az, ami 7 m/s tája. 15-20 éve kb. 10 m/s alatti helyekre épeszű ember nem tett le szélkereket...

Ha meg nagyon kell mert minden autó aksis lesz és évi átlag 50.000kmet fog autózni mindenki akkor Paks 1 et nem lebondatni kell hanem hosszabítani. Elég sok ilyen jellegű erőmű van a világon meglepne ha Oroszok nem dolgoznának ki rá +egy hosszabítást. +20év meg azt jelenti, hogy 2056. Addigra már ~8millióra esett a lakosság.
Paks 1 további hosszabbítása fel sem merülhet n+1 ok miatt. Nem kéne túlfeszíteni a további üzemet. Erkölcsi elavulás is létezik...

Anno földgáznál volt az, hogy +50%al fog nőni a Magyar fogyasztás. Le is kötöttük hosszú távú szerződésekkel. Aztán nemhogy elszált volna +50%al még csökkent is az elmúlt ~15évben. Azt is mekkora szakemberek találták ki.
Ez a sztori honnan van? Mert 50%-os tartalék nincs a hálózatban szerintem. Tehát badarság lenne lekötni olyan mennyiséget, amit elszállítani csak bajosan vagy sehogy sem tudsz.
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger and fip7
T

torsen

Guest
A 6kW arra kell, hogy nyáron 70Cs kocsiban 6-7perc alatt 20Ct tudjon csinálni. Ha már lehűtötte belteret 20Cre onnan töredékére esik a fogyasztása.

Nyilván a lehűtés adja a csúcsteljesítmény igényt de ez jelentős részben a külső levegővel történő átszellőztetéssel történik (70-ről mondjuk 30 fokra). Viszont hőszigetelés híján egy sötét színű autónál, sötét belső kárpitozásnál a folyamatos hűtés igény alig kisebb.
"A napenergia jellemzői
A Nap sugárzásából adódóan a földi élet számára elsősorban az elektromágneses sugárzás, a fény a legjelentősebb. A Nap sugárzó teljesítményének a Földet érő része mintegy 173*1012 kW, ami több ezerszeresen meghaladja a jelenlegi energiaigényünket. Az átlagos intenzitás mértékéül az ún. napállandót használjuk, amelynek értéke: I0 = 1353 W/m2, és a Föld légkörének határát elérő sugárzás nagyságát adja meg."

Ha a fele eléri a Föld felszínét, és az a sötét kasznin "jól" hasznosul, és a kaszni utastéri felületére vehetünk 4-5 négyzetmétert...
 
M

molnibalage

Guest
Nyilván a lehűtés adja a csúcsteljesítmény igényt de ez jelentős részben a külső levegővel történő átszellőztetéssel történik (70-ről mondjuk 30 fokra). Viszont hőszigetelés híján egy sötét színű autónál, sötét belső kárpitozásnál a folyamatos hűtés igény alig kisebb.
"A napenergia jellemzői
A Nap sugárzásából adódóan a földi élet számára elsősorban az elektromágneses sugárzás, a fény a legjelentősebb. A Nap sugárzó teljesítményének a Földet érő része mintegy 173*1012 kW, ami több ezerszeresen meghaladja a jelenlegi energiaigényünket. Az átlagos intenzitás mértékéül az ún. napállandót használjuk, amelynek értéke: I0 = 1353 W/m2, és a Föld légkörének határát elérő sugárzás nagyságát adja meg."

Ha a fele eléri a Föld felszínét, és az a sötét kasznin "jól" hasznosul, és a kaszni utastéri felületére vehetünk 4-5 négyzetmétert...
Jaj... Gondolkozz már egy picit.

Itthon nyáron, nap delelésekor nincs ekkora a teljesímény merőleges felület esetén. Az autó teljes melegített felülete ennél kisebb. Ezen felül nem minden autó fekete és van visszaverődés is. Az autót menet közben érő sugárzási teljesítmény ennél átlagosan lényegesen kisebb, ezen felül a menetszél durván hűti az autót.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 013
113
Nyilván a lehűtés adja a csúcsteljesítmény igényt de ez jelentős részben a külső levegővel történő átszellőztetéssel történik (70-ről mondjuk 30 fokra). Viszont hőszigetelés híján egy sötét színű autónál, sötét belső kárpitozásnál a folyamatos hűtés igény alig kisebb.
"A napenergia jellemzői
A Nap sugárzásából adódóan a földi élet számára elsősorban az elektromágneses sugárzás, a fény a legjelentősebb. A Nap sugárzó teljesítményének a Földet érő része mintegy 173*1012 kW, ami több ezerszeresen meghaladja a jelenlegi energiaigényünket. Az átlagos intenzitás mértékéül az ún. napállandót használjuk, amelynek értéke: I0 = 1353 W/m2, és a Föld légkörének határát elérő sugárzás nagyságát adja meg."

Ha a fele eléri a Föld felszínét, és az a sötét kasznin "jól" hasznosul, és a kaszni utastéri felületére vehetünk 4-5 négyzetmétert...
Sok ilyen vadhajtás van...

A kipufogóba is raktak más termoelektromos generátort, aztán még sem jött be.

Volt, aki Tesla-turbinával kísérletezett, annak sem jött be

Volt, aki a turbofeltöltōre akart elektromágnest rakni és ebbōl KERS-t fabrikálni, nem jött össze.
 
T

torsen

Guest
Jaj... Gondolkozz már egy picit.

Itthon nyáron, nap delelésekor nincs ekkora a teljesímény merőleges felület esetén. Az autó teljes melegített felülete ennél kisebb. Ezen felül nem minden autó fekete és van visszaverődés is. Az autót menet közben érő sugárzási teljesítmény ennél átlagosan lényegesen kisebb, ezen felül a menetszél durván hűti az autót.

A fentebb linkelt adat a Föld felszínre ÁTLAGOSana légkört érő sugárzás.

"Magyarországon a globál sugárzás értéke a déli órákban átlagos napsütés esetén a téli félévben (október-március) 250-600 W/m2, a nyári félévben (április-szeptember) 600-1000 W/m2 között változik. A szórt sugárzás aránya elérheti a 40-50 %-ot is. " (http://www.energiacentrum.com/energetika/a-napenergia-fobb-jellemzoi-napsugarzasi-viszonyok/)

Valóban nem minden autó fekete. Igen, van visszaverődés. Egy átlagos alsó középkat. autó szélessége 1,8m, az utastér hossza kb. 2,5m. Merőleges felület 4,5nm. Magasság kb.1,5m
 
T

torsen

Guest
Sok ilyen vadhajtás van...

A kipufogóba is raktak más termoelektromos generátort, aztán még sem jött be.

Volt, aki Tesla-turbinával kísérletezett, annak sem jött be

Volt, aki a turbofeltöltōre akart elektromágnest rakni és ebbōl KERS-t fabrikálni, nem jött össze.

Mármint milyen vadhajtást?

A kipufogós termoelektromos gen. a mai szinten nyilván hülyeség, a tesla turbina alkalmazásáról nem hallottam...

KERS= Kinetic energy recovery system. Mozgási energia visszanyerő rendszer. Minden hybridben van. A F-1-ben MGU-K-nak (motor-generátor unit Kinetic) hívják. Körönként (kb. 4-5km) 4MJ energia visszanyerése engedélyezett, vagyis ennél több is összejöhetne. Vagyis körönként kb. 0,1kg benzin energiája. Egy verseny kb. 70 kör. 7kg benzin, miközben a teljes versenyt 100kg-mal kell teljesíteniük.
Amiről Te írsz azt ugyanitt MGU-H-nak (motor-genrátor unit-heat) hívják és nem vadhajtás, működik. Az ezzel a kipufogógázból kinyerhető energiamennyiség nincs korlátozva. Igaz drága technika, de nem vadhajtás. A V6-os kb. 800Le-hez szinte folyamatosan képes nagyságrendileg 100Le-thozzáadni. Így csúszik fel egy mai F1 hajtómű hatásfoka 50% fölé.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 231
60 303
113
Fade

"De minek napi 40kw ? "

Van aki többet is elhasznál egy nap, van aki kevesebbet.

"Én pl megyeszékhely, munkába járás, bevásárlás, bölcsi, nyáron balaton, külföld... megyek évi 12.000kmet. Átlag napi 32km. Munkatársaim 90% ennél kevesebbet megy, apósék, nagyszülők dettó kevesebbet. Persz BPiek ennél jóval többet mennek(szívnak).
Ez alapján nekem kell napi 6.2kW töltés."


Akkor te szerencsés vagy. Az átlag futásteljesítmény inkább a 20-30 ezer km-t szokta közelíteni. Céges kocsiknál nem ritka akár az évi 50-70 ezer km sem.
A másik pedig az, hogy valós használatban egy elektromos autó simán elfogyaszthat 20 kW-ot 100 km-en.


"Nem mellesleg nézd gyakorlatban folyamatában a dolgokat. Jelenleg kb nincs mit tölteni. Ha az évente MOon eladott új autók 50% akus lenne a következő 15 évben akkor is Paks 1 mindet lazán elbírná."

A hálózat a szűk keresztmetszet nem az erőművek. Az "éjszakai völgyben" töltésre számoltam egy adatot. Aminél az jött ki, hogy jelenleg sem lenne gond 100 ezer elektromos autó töltése. Lehet ennek a kétszeresét is elbírná a hálózat jelenleg. De ez még mindig csak a hazai autópark 10%-a körül lenne.
A jelenlegi eladási ütem mellet 20 év alatt sem fogjuk elérni ezt a számot hazánkban. Hozzátenném sajnos.
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Sok ilyen vadhajtás van...

A kipufogóba is raktak más termoelektromos generátort, aztán még sem jött be.

Volt, aki Tesla-turbinával kísérletezett, annak sem jött be

Volt, aki a turbofeltöltōre akart elektromágnest rakni és ebbōl KERS-t fabrikálni, nem jött össze.
Turbófeltöltőre elektromágnest... Miért nem dobta ki akkor inkább az egész motort, tett be a helyére egy gázturbinát és csinált magának egy range-extenderes elektromos autót a legszebb hanggal, amit csak szénhidrogénből ki lehet taposni?!
(túl sok Topgear/Grand Tour...)

Amúgy tényleg: a gázos üzemet elég sok helyen tolják főleg városi buszoknál. De miért nem turbinát tesznek a motor helyére? Kisebb, zajosabb... csak előnyei vannak.
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger