Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
https://www.portfolio.hu/vallalatok...attak-a-35-ezer-dollaros-teslat.4.315937.html

Megjött a 35K$os Tesla modell 3. Már nem tudom kivel vitatkoztam hol aki szerint ez nem lehet.
Elég fontos modell USben az átlagos autó 38K$.

Átadottak árkategóriában.
teslaharomeves.png

Szedánok közt is élen van, ami nagy szó lévén eddig nem volt 48.000$ alatt Tesla. Így is élen van.

És mégvmi ami nagyon durva.
"a Model 3 esetében a bruttó marzs 25 százalék felett alakul majd a jövőben."

25% marzs az nagyon-nagyon durva. Ennek a felét se tudja senki más. Egy VW pl 6%os marzsal megy. Prémium gyártók tudnak 10% marzsot. Itt meg a skála legolcsobbja 25%ot.

Tudom nincs értelme az elektromos autónak... nem kell újra elmondanotok elhiszem. Ja nem.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
M

molnibalage

Guest
Tudom nincs értelme az elektromos autónak... nem kell újra elmondanotok elhiszem. Ja nem.
Imádom, amikor valaki kitalál egy senki által le nem írt állítást, mert a nem létező legendát cáfolja.
Tömegesen, az átlagembernek megfizethetően a villanyautó olyan távol van, mint Makó Jeruzsálemtől. És a fizikai és gyártástechnológia miatt esély nem látszik arra, hogy ez megváltozna. Ameddig az akkupakk árából, amivel 500 km-et sem tudsz menni és 2+ óra feltölteni kijön egy kicsit spártaibb új, vagy 5 éves használt autó extrákkal is, addig nincs miről beszélni.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Imádom, amikor valaki kitalál egy senki által le nem írt állítást, mert a nem létező legendát cáfolja.
Tömegesen, az átlagembernek megfizethetően a villanyautó olyan távol van, mint Makó Jeruzsálemtől. És a fizikai és gyártástechnológia miatt esély nem látszik arra, hogy ez megváltozna. Ameddig az akkupakk árából, amivel 500 km-et sem tudsz menni és 2+ óra feltölteni kijön egy kicsit spártaibb új, vagy 5 éves használt autó extrákkal is, addig nincs miről beszélni.

Legalábbis Európában.
Amcsiban annyira más az életstílus, hogy simán reális választás egy Tesla apukának munkába járó autónak (pláne ha munkaidő alatt ingyen tölthet a céges parkolóban), anyuka meg otthon a SUV-al vagy Pickup-al napközben bevásárolgat.
Ha utazni akarnának 500km-re, akkor mennek fapados repülővel, és az úti-célon bérelnek autót maguknak.
Legalábbis a felső közép osztály a nyugati parton.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Imádom, amikor valaki kitalál egy senki által le nem írt állítást, mert a nem létező legendát cáfolja.
Tömegesen, az átlagembernek megfizethetően a villanyautó olyan távol van, mint Makó Jeruzsálemtől. És a fizikai és gyártástechnológia miatt esély nem látszik arra, hogy ez megváltozna. Ameddig az akkupakk árából, amivel 500 km-et sem tudsz menni és 2+ óra feltölteni kijön egy kicsit spártaibb új, vagy 5 éves használt autó extrákkal is, addig nincs miről beszélni.

Fent számolgattam, hogy egy 250 km megtételére képes akkucsomag szerintem 4500 dollár alatt kell legyen. Ha 500-as hatótávot akarsz, akkor 9000 dollárba fog kerülni. 9000 dollárért te még egy Daciát sem veszel újonnan.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
Imádom, amikor valaki kitalál egy senki által le nem írt állítást, mert a nem létező legendát cáfolja.
Tömegesen, az átlagembernek megfizethetően a villanyautó olyan távol van, mint Makó Jeruzsálemtől. És a fizikai és gyártástechnológia miatt esély nem látszik arra, hogy ez megváltozna. Ameddig az akkupakk árából, amivel 500 km-et sem tudsz menni és 2+ óra feltölteni kijön egy kicsit spártaibb új, vagy 5 éves használt autó extrákkal is, addig nincs miről beszélni.

https://hyundai.hu/modellek/ioniq-ae

8,9-9-7 millió felszereltségtől függően, 280 km hatótávval, ami azért elég sok mindenre, bár közel sem mindenre. Pestről Soproning kicsit neccesen, de azért leérhetsz vele egy töltéssel. Tölteni 0,5-4,5 óra (gyorstöltő / normál). Ennyiért egy jobb kompaktot kapsz manapság, szóval azért közel sem megfizethetetlen, csak a drágább kategóriába tartozik.
 
  • Tetszik
Reactions: Fade and blitzkrieg

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
"ami azért elég sok mindenre, bár közel sem mindenre" - ezért külön bocsi de az alvás ma kimaradt. :D
 
T

Törölt tag 1711

Guest
A gyártók már eldöntötték, hogy ennek helye lesz a piacon, és ebből fogsz válogatni amikor majd veszel, ha tetszik, ha nem. Gyanítom hogy az utcai használatban most jön utolsó egy-két dicsőséges tiszta belsőégésű motoros autó, de ők lesznek az utolsó mohikánok. Utána csak hibrid lesz, vagy tiszta EV. Esetleg pár benzines sportkocsi, nosztalgiából, de lenyomják őket az EV-k már most is...

Hibrideket nagyon is helyeslem (mármint a Prius meg Ioniq féléket, nem a Q7-es és társait), jelen technológiával ez az optimális kompromisszum egy használható autóra.
Városi autókkal az a baj, hogy attól nem lesz jobb, hogy 1.3-as Swift/Yaris-ok helyett Leaf-ek állnak a dugóban és az utak szélén mindenhol (mármint a környezetszennyezés csökkenése jó dolog, de az életteret továbbra is foglalja).
EV-k nem nyomnak le semmit, model S Tesla-nál is a 0-100 gyorsulással villogtak, azzal már nem, hogy fölötte már dízel BMW is legyorsulja.

Csak egy helyre igazitás de én ugy tudom, hogy a teslákban 20700 cellák vannak.

Most már igen, de az utcára kerülő autókban még nagyrészt előző generációs akkuk vannak.

Kezdjük mindjárt a motorral, egy benzinmotor sokkal drágább egy elektromotornál.
Ha valaki tudja, leírhatja, hogy mennyibe kerül egy átlagos hagyományos autó és egy elektromos autó motorja.

135 lóerős Honda hajómotor kisker ára 12.999 font, komplett meghajtási lánccal együtt (ez kb. a minőség csúcsa amit kapni lehet).
Legerősebb 250 lovas 19.499 font (autókban is használt 3,6 literes V6).

Hasonló teljesítményű villanymotor 2.2-3000 font (alibabán a legolcsóbb kínai cucc), ehhez jön még vezérlőelektronika, akkumulátor stb...
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
M

molnibalage

Guest
Fent számolgattam, hogy egy 250 km megtételére képes akkucsomag szerintem 4500 dollár alatt kell legyen. Ha 500-as hatótávot akarsz, akkor 9000 dollárba fog kerülni. 9000 dollárért te még egy Daciát sem veszel újonnan.
Mi alapján számolgattad?

A Tesla 85 kWh-s akkupakkja 12-15 ezer USD táján vagy. Ez úgy kb. 160 USD/kWh ár tárolási kapacitásra fajlagosíta

Minél kisebb az akkupakk, annál rosszabbak a fajlagos költségei.

A realitás az, hogy ha nem teljesen sík a terep és komfortot akarsz (télen és nyáron, ha fűteni és kondizni), akkor 18-20 kWh/100 km fogyasztás a minimum de úgy, hogy a 130 km/h átlag közelébe sem mész.

Ehhez tehát kell biztonsági ráhagyással 50-55 kWh akkupakk, de akkor centizve van csak meg a 250 km.
Ez 50*160 = 8000 USD a nagyobb pakk kedvezőbb fajlagos költségével.

Már elnézést, de hogy a frászkarikába kaptad meg a 4500 USD-t?
80 km/h tempóval és két fős mini kocsira becsülve? Arra lehet, hogy igaz, csak ez így nettó röhögésre késztet. Az én tippem az, hogy csak hasra csapva és vágy-vezérelt gondolkodással.

https://hyundai.hu/modellek/ioniq-ae

8,9-9-7 millió felszereltségtől függően, 280 km hatótávval, ami azért elég sok mindenre, bár közel sem mindenre. Pestről Soproning kicsit neccesen, de azért leérhetsz vele egy töltéssel. Tölteni 0,5-4,5 óra (gyorstöltő / normál). Ennyiért egy jobb kompaktot kapsz manapság, szóval azért közel sem megfizethetetlen, csak a drágább kategóriába tartozik.
Ebből két korlátlan hatótávolságú igen korrekt használt autó kijön. Tehát ez hol olcsóbb annál, ahogy egyesek propagálják, hogy városi autó + családi autó.

Igen, van aki ezzel el tud lenni, de mint mondom az átlagember jelenleg generális megoldást vár el és nem luxusautó árban. Ehhez passzoló villanyautó a láthatáron nincs,
 

hunter85

Well-Known Member
2015. május 10.
1 921
5 421
113
Igen, van aki ezzel el tud lenni, de mint mondom az átlagember jelenleg generális megoldást vár el és nem luxusautó árban. Ehhez passzoló villanyautó a láthatáron nincs,


nem luxusautó árban

Ez a legfőbb probléma!
Nálunk pl. simán jó lenne asszonynak munkába járni meg gyerekért menni, városi futkosóautónak a kis diesel merci helyett, DE NEM ENNYIÉRT!!!!! Csak így fejben nagyságrendileg kiszámolva is az árkülönbözeten hány évig autózom, és ehhez van szervíz mindenhol, Ha esetleg a villanyost kell használnom bármilyen okból be vagyo szorítva a hatótávba! Mig a belsőégésűnél nem.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Hibrideket nagyon is helyeslem (mármint a Prius meg Ioniq féléket, nem a Q7-es és társait), jelen technológiával ez az optimális kompromisszum egy használható autóra.
Városi autókkal az a baj, hogy attól nem lesz jobb, hogy 1.3-as Swift/Yaris-ok helyett Leaf-ek állnak a dugóban és az utak szélén mindenhol (mármint a környezetszennyezés csökkenése jó dolog, de az életteret továbbra is foglalja).
EV-k nem nyomnak le semmit, model S Tesla-nál is a 0-100 gyorsulással villogtak, azzal már nem, hogy fölötte már dízel BMW is legyorsulja.

Most már igen, de az utcára kerülő autókban még nagyrészt előző generációs akkuk vannak.

Az elektromos autók elterjedésével az okos autók is elterjednek (elektromos autót könnyebb és olcsóbb okossítani, mint a hagyományost), ez pedig élhetőbb városokat is eredményez, hisz a dugókat csökkenti. Ha okosak az autók, akkor jobban eloszlik a forgalom a városban. Nem akar majd mindenki ugyanazon a bedugult úton hazamenni, hanem megy a kicsit hosszabb, de kis forgalomú utakon.

Legerősebb 250 lovas 19.499 font (autókban is használt 3,6 literes V6).
Hasonló teljesítményű villanymotor 2.2-3000 font (alibabán a legolcsóbb kínai cucc), ehhez jön még vezérlőelektronika, akkumulátor stb...


Mármint egy 250 lovas villanymotor ennyivel olcsóbb, mint a belsőégésű társa?
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Mi alapján számolgattad?

A Tesla 85 kWh-s akkupakkja 12-15 ezer USD táján vagy. Ez úgy kb. 160 USD/kWh ár tárolási kapacitásra fajlagosíta

Minél kisebb az akkupakk, annál rosszabbak a fajlagos költségei.

A realitás az, hogy ha nem teljesen sík a terep és komfortot akarsz (télen és nyáron, ha fűteni és kondizni), akkor 18-20 kWh/100 km fogyasztás a minimum de úgy, hogy a 130 km/h átlag közelébe sem mész.

Ehhez tehát kell biztonsági ráhagyással 50-55 kWh akkupakk, de akkor centizve van csak meg a 250 km.
Ez 50*160 = 8000 USD a nagyobb pakk kedvezőbb fajlagos költségével.

Már elnézést, de hogy a frászkarikába kaptad meg a 4500 USD-t?
80 km/h tempóval és két fős mini kocsira becsülve? Arra lehet, hogy igaz, csak ez így nettó röhögésre késztet. Az én tippem az, hogy csak hasra csapva és vágy-vezérelt gondolkodással.

Már írtam hogy számoltam ki a 4500 dollárt egy 40 kWh-s akkura (Nissan Leafé ekkora).
Az akkucsomagok általában 18650-es cellákból állnak. Egy ilyen 11 Wh-s Samsung akku darabja 2,5 dollár. De ez nekem kerül annyiba, aki egy darabot vesz ki tudja hány viszonteladón keresztül. A VW meg vesz közvetlenül a Samsungtól több tízmillió darabot, gondolhatod, hogy ő nem 2,5 dollárért kapja. Én fele ennyiért feltételeztem, de szerintem még el is túloztam.

Ebből két korlátlan hatótávolságú igen korrekt használt autó kijön. Tehát ez hol olcsóbb annál, ahogy egyesek propagálják, hogy városi autó + családi autó.
Igen, van aki ezzel el tud lenni, de mint mondom az átlagember jelenleg generális megoldást vár el és nem luxusautó árban. Ehhez passzoló villanyautó a láthatáron nincs,

Itt most tényleg használt autó árát hasonlítod egy vadiúj elektromoshoz?
Akkor már hasonlítsd egy használt elektromos árát egy használt hagyományoshoz.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Mármint egy 250 lovas villanymotor ennyivel olcsóbb, mint a belsőégésű társa?

Ócska kínai ~3000font átszámolva, de nem tudom mi az ami Honda szintű minőséget képvisel elektromos meghajtásnál (sok esetben 1 millió km garancia), de számolhatunk a biztonság kedvéért 5000-rel (elvégre szigetelni is kell).

Hajómotornál mint írtam komplett meghajtási lánc benne van (automata váltó, kuplung, kipufogórendszer...), csak üzemanyagtankot és a gázvezérlést kell bekötni.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
Hibrideket nagyon is helyeslem (mármint a Prius meg Ioniq féléket, nem a Q7-es és társait), jelen technológiával ez az optimális kompromisszum egy használható autóra. Városi autókkal az a baj, hogy attól nem lesz jobb, hogy 1.3-as Swift/Yaris-ok helyett Leaf-ek állnak a dugóban és az utak szélén mindenhol (mármint a környezetszennyezés csökkenése jó dolog, de az életteret továbbra is foglalja). EV-k nem nyomnak le semmit, model S Tesla-nál is a 0-100 gyorsulással villogtak, azzal már nem, hogy fölötte már dízel BMW is legyorsulja.

A plug-in hybrid egy jó, univerzális megoldás a közlekedésre, nekem legfeljebb annyi a bajom velük hogy az alsó kategória és a felső kategória között van egy bazi nagy szakadék ilyen félmegoldásokkal. Magyarán nehéz egy jó, komfortos tourert találni hybridben de megfizethető áron. Részben ebben benne van, hogy a középkategória egyébként is haldoklik.

Hogy mi áll a dugóban, meg mi foglalja a drága életteret, szerintem kicsit túlfűtött téma. A társadalmi igény a motorizált járműves közlekedésre messze nagyobb, mint arra hogy a járda mellett legyen egy két méteres üres sáv. A dugót részben meg lehet oldani okos közlekedési beruházásokkal (P+R, normális elővárosi vonalak, forgalom föld alá/út fölé helyezése -> lámpás kereszteződések felszámolása), szerencsére nem Los Angeles szintű a motorizáltság / tömegközlekedés hányados.

Mire használnád a felszabadított helyet, már úgy értelmes keretek között? Lehetne gyönyörködni a szép széles, töküres sugárutakban? 3 kilométeres perec- és gagyiárus sor az Andrássy mindkét oldalán végig? Mindenki vizipipázna a kávéházakban naphosszat? Minden nap Békement/Szent Patrik napi vonulás lenne, esetleg napi Tour de City?

Ilyen szempontból teljesen mindegy, hogy ott lovasszekér, benyás, vagy EV kocsi áll. Egy nagyobb városban egyszerűen olyan távolságok vannak városon belül, mint vidéken két kisváros között, és a tömegközlekedés sem oldhat meg minden igényt. Viszont amiben az EV nagyon jó, az pont a helyben leadott zaj- és levegőszennyezés csökkentése (helló 40 éves zomboid Ikarus buszok, rátok nézek), ami a nagyvárosok rákfenéje, az nagyságrendekkel csökkenhet, ha az EV-k elterjednek (és nem, nem érdekel hogy a pusztában valahol kipöfögi ugyanazt a CO-t egy ligniterőmű).

Ebből két korlátlan hatótávolságú igen korrekt használt autó kijön. Tehát ez hol olcsóbb annál, ahogy egyesek propagálják, hogy városi autó + családi autó. Igen, van aki ezzel el tud lenni, de mint mondom az átlagember jelenleg generális megoldást vár el és nem luxusautó árban. Ehhez passzoló villanyautó a láthatáron nincs,

Almát körtével, használt vs. zsír új, ezzel az erővel egy új Skoda árából meg kijön öt 20 éves luxusautó. Vagy két használt elektromos, 4 misi környékén már lehet kapni.Nincs értelme az ilyen összehasonlításoknak. Ha a hatótáv fontos szempont, arra ott a plug in hybrid, Prius és tsai, amivel elputtyogsz városban, de hosszabb utazástól sem kell félni mert ott a benya a tankban.

Az elektromos vs belső égésű kicsit olyan mint a diesel vs. benzin, annyi csavarral, hogy az elektromos bekerülési költsége magas, de utána az üzemanyagon ÉS a szervízen sprólosz jelentős összegeket.

A másik hogy ne az itthoni viszonyokból induljunk ki, az kb. kerekítési hibahatár, a hanyatló nyugaton simán,erőlködés nélkül kifizetnek ehhez hasonló összegeket kis, de márkás kocsikra.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
Imádom, amikor valaki kitalál egy senki által le nem írt állítást, mert a nem létező legendát cáfolja.
Tömegesen, az átlagembernek megfizethetően a villanyautó olyan távol van, mint Makó Jeruzsálemtől. És a fizikai és gyártástechnológia miatt esély nem látszik arra, hogy ez megváltozna. Ameddig az akkupakk árából, amivel 500 km-et sem tudsz menni és 2+ óra feltölteni kijön egy kicsit spártaibb új, vagy 5 éves használt autó extrákkal is, addig nincs miről beszélni.

A kis dobozodba bezártad magad és nem látsz ki onnan.

Na mégegyszer. Átlagos US autó eladási ára: 38k$. A hírben szereplő Model 3 eladási ára 35k$.

USben legtöbbet eladott/átadott szedán modell 3. Az ÁTLAGEMBER. És ez nem a 35K$s, az még a fentiben nincs benne. A 48-70K$os.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
A kis dobozodba bezártad magad és nem látsz ki onnan.

Na mégegyszer. Átlagos US autó eladási ára: 38k$. A hírben szereplő Model 3 eladási ára 35k$.

USben legtöbbet eladott/átadott szedán modell 3. Az ÁTLAGEMBER. És ez nem a 35K$s, az még a fentiben nincs benne. A 48-70K$os.

Félreértések végett: Elhiszem, hogy átlagember nem tudja megengedni magának. Csak úgy néz ki USben mégis. EUban meg még lényegében nem adtak át modell 3at.
 
M

molnibalage

Guest
A kis dobozodba bezártad magad és nem látsz ki onnan.

Na mégegyszer. Átlagos US autó eladási ára: 38k$. A hírben szereplő Model 3 eladási ára 35k$.

USben legtöbbet eladott/átadott szedán modell 3. Az ÁTLAGEMBER. És ez nem a 35K$s, az még a fentiben nincs benne. A 48-70K$os.
És az átlagos eladott benzines kocsival államokat szelsz át egy nap alatt. Szólj, ha ez sikerül majd a Teslával...
 
  • Tetszik
Reactions: therob and hunter85