Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
Gond?
Ha az agglomerációban lesz vagy lenne olyan helyzet, hogy vasút/HÉV környékén parkolóháznak használnák az egész területet, akkor gondolom menne a rant.
A fővárosban meg ezt simán el kell tűrni. Mert csak.

A gond az agglomerációban kezdődik a várostervezés hiányával, és elsődlegesen ott is kell kezelni. A helyi önkorik ész nélkül vonnak belterületbe beépítésre területet, ahol aztán szépen felépülnek az ilyen- olyan családi házak.

Persze lokális infrastruktúra az nincs. Nincs, mert nem tervezték be. Nincs normális üzlethálózat, nincsenek közszolgáltatások - óvoda, iskolák, egészségügy, tömegközlekedés stb., mert utána ezt fenn is kellene tartani. Nincsen érdemi munkalehetőség, tehát cégek se nagyon, így HIPA bevétel sem, szóval nem lesz miből fejleszteni, fenntartani sem. Nincsenek közparkok, normális kapacitású úthálózat, a probléma kódolva van a tunya, hozzá nem értő, ne adj isten korrupt várostervezésben. Már a tervezőasztalon el van rontva az egész. Ergo mindent a városban kell megoldani, oda be kell játni, de az infrát azt tartsa csak fenn a főváros és oldja meg a gondot. Lehet az ebből fakadó problémát máshol kezelni, de az csak tüneti kezelés lesz. Önmagában a HÉV stb fejlesztést is cseszheted, ha a városszerkezet olyan, hogy engedték az alacsony beépítési sűrűséget (emeletes városmag helyett nagy területen szétterülő családi házak végtelen mennyisége) és ezért magához a HÉV-hez is csak autóval tudsz eljutni. Akkor meg minek vacakolj a vonattal..

A fővárosban ezt a századelőn előre látták, és eleve úgy alakították ki a városképet, hogy az infra meglegyen bővülés esetén is. Ezért nem omlott még össze, mert van egy jó alap széles utakkal és számtalan kötöttpályás lehetőséggel.

A gond az, hogy ez a tudatos, előrelátó tervezés nagyrészt megszűnt 1945 után.. látható is, hogy a Hungárián kívül szinte semmi rendszer nincs az egészben. Az egyetlen fejlesztés a buszhálózat és a metró, esetleg a lakótelepek, de a városszerkezethet helyette az 50-es évek hozzácsaptak egy csomó kisebb települést, és azoknak a városszerkezetében már semmi tudatossàg vagy előre gondolkodás nem érvényesült.

Ehhez jött a 80-as évektől az agglo, ahol már nem csak a városképi szervezés hiányzik, hanem a komplett helyi infrastruktúra is, mert az legalább a szoci lakótelepeken helyben megvolt, gondoltak rá.

Szóval van egy aggló, ami belátható időn belül nem fogja megszüntetni a problémahalmazt (ingázók), akkor sem, ha holnap nekilátnak végre értelmes városképet adni nekik. Úgyhogy addig bizony helyben is kell kezelni az ott keletkező gondot.

Ha az a policy, hogy osztogatják a helyi lakosoknak a helyeket és ez a vége, akkor nincs mese. Minden helyet fizetőssé kell tenni. Nem kell drágának lennie, de ezek szerint máshogy nem megy.

Semmit nem fog megoldani, az emberek továbbra is parkolni fognak, és mivel máshol nem lehet, majd az utcán. Legfeljebb beszednek egy csomó pénzt amit szét lehet osztani a haveroknak. Demszkyék anno ezzel a felkiáltással vezették be a fizetős parkolást, hogy majd P+R épül belőle. Nos ez valahogy nem sikerült, P+R nem épült, a tömegközlekedés szinte semmit sem fejlődött, parkolóhely pedig nincs elegendő.

A Metró végállomásoknál bentebb parkolóházból nagyon, nagyon limitált mennyiség szabad csak és CSAK akkor, ha felszíni helyet számolnak fel.

Ennek semmi oka, hasznos eredménye vagy értelme nincsen, csak néhány ember beragadt nünükéje. A gond a belváros részben elavult (századelős) városszerkezetével és infrastruktúrájával van, másrészt az agglomerációban a várostervezés szinte teljes hiányával. Mind a kettőt kezelni kell(ene).
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Turbóbenzin. Konkrét számok - 6.2 vs 6,3 liter / 100 km.

A szívómotoroknál igaz volt, hogy a sebesség (=fordulatszám) nagyjából meghatározta a fogyasztást, de a turbósokra ez már úgy tűnik nem igaz. És hát ma már a Suzukiban is csak(?) turbós van az EURO normák miatt.

Szívómotoroknál is csak a ~2000köbcenti alattiakat kell pörgetni, kis térfogat miatt rövid lökethosszal és széles hengerekkel gyártják, amiből csak pörgetve lehet teljesítményt kicsiholni (máshogy nem is lehetne). Csak hát a fordulatszámmal arányosan romlik a hatékonyság.
Dízeleknél, meg nagy/turbós benzineseknél szép hosszú lökethossz párosul relatív szűk hengerrel így nagy nyomatéka van már alacsony fordulaton, mehet a nagyobb áttét a váltóban (nekem 1000-es motor 2800-at pörög 140-nél az S-Cross-ban, közben 6,6 litert eszik, kisebb légellenállású autóban lazán lenne 6 körül).
Ennek semmi köze az euro normákhoz, amúgy is meglépték volna a gyártók az alacsonyabb fogyasztás miatt (japánok már elég régóta tolják hazai piacon a kis turbókat).

Akit érdekel a motorok lelkivilága annak erőteljesen tudom ajánlani az Automation nevű játékot egy leárazáskor, elég precízen össze lehet benne tákolni mindenféle járgányokat és utána BeamNg-be importálva el is lehet vinni egy körre.


btw. a lóerő egy maradvány az első gőzgépek idejéből, amikor bányapónikat váltottak ki velük, amik 1 perc alatt kb. 50 fontnyi terhet tudtak felemelni 100 láb magasra. Hogy gőzgépét reklámozza Watt egy lóerősnek hívta a gépét, mivel az 100 fontot tudott felemelni 100 lábnyira 1 perc alatt.
 

Lord Gazember

Well-Known Member
2015. március 18.
1 345
2 363
113
Láttam régebben egy videót Brazíliából. Egy graffitis srácot elkapott két rendőr, levették a pólóját, hátul megbilincselték a kezét és a fekete festékkel ami nála volt, telibe fújták a felsőtestét még az arcát is. Kár, hogy kétszer nem lehetett lájkolni azt a videót. :D
 

bolneroll

Well-Known Member
2014. február 7.
386
870
93
Turbóbenzin. Konkrét számok - 6.2 vs 6,3 liter / 100 km.

A szívómotoroknál igaz volt, hogy a sebesség (=fordulatszám) nagyjából meghatározta a fogyasztást, de a turbósokra ez már úgy tűnik nem igaz. És hát ma már a Suzukiban is csak(?) turbós van az EURO normák miatt.

Mazda 3 2006 1.6 szívó benzin, aglo - Bp nagy átlag 8.3, viszont múltkor néztem egy tempósabb vidéki utat ott meg 7l-re jött ki az átlagfogyasztás, pedig eléggé nyomtam neki az üres pályán, azt hittem rosszabb átlagot kapok - ja autómata 4 sebességes váltó az se kedvez a fogyasztásnak, de városban nagyon praktikus.
 
M

molnibalage

Guest
A gond az agglomerációban kezdődik a várostervezés hiányával, és elsődlegesen ott is kell kezelni. A helyi önkorik ész nélkül vonnak belterületbe beépítésre területet, ahol aztán szépen felépülnek az ilyen- olyan családi házak.

Persze lokális infrastruktúra az nincs. Nincs, mert nem tervezték be. Nincs normális üzlethálózat, nincsenek közszolgáltatások - óvoda, iskolák, egészségügy, tömegközlekedés stb., mert utána ezt fenn is kellene tartani. Nincsen érdemi munkalehetőség, tehát cégek se nagyon, így HIPA bevétel sem, szóval nem lesz miből fejleszteni, fenntartani sem. Nincsenek közparkok, normális kapacitású úthálózat, a probléma kódolva van a tunya, hozzá nem értő, ne adj isten korrupt várostervezésben. Már a tervezőasztalon el van rontva az egész. Ergo mindent a városban kell megoldani, oda be kell játni, de az infrát azt tartsa csak fenn a főváros és oldja meg a gondot. Lehet az ebből fakadó problémát máshol kezelni, de az csak tüneti kezelés lesz. Önmagában a HÉV stb fejlesztést is cseszheted, ha a városszerkezet olyan, hogy engedték az alacsony beépítési sűrűséget (emeletes városmag helyett nagy területen szétterülő családi házak végtelen mennyisége) és ezért magához a HÉV-hez is csak autóval tudsz eljutni. Akkor meg minek vacakolj a vonattal..
Nem értem ezt a HÉV-hez csak autó dolgot. Egészen elképedek, hogy egyesek mennyire elkényelmesedtek. Lehet sétálni is - ha már úgyis mozgáshiányos a magyar társadalom többsége, legalább ennyi mozogjon az ég szerelmére - de lehet pl. tekerni és van helyi buszjárat is sok helyen.

Az meg valahol szomorú, hogy mert senki sem gondolkozott és csak örült a valaminek, amit fel sem fogott, ezt lényegében letudják azzal, hogy szétecseszik más életterét és megy a nyavajgás, amikor felmerül, hogy akkor ennek vége lesz.

A fővárosban ezt a századelőn előre látták, és eleve úgy alakították ki a városképet, hogy az infra meglegyen bővülés esetén is. Ezért nem omlott még össze, mert van egy jó alap széles utakkal és számtalan kötöttpályás lehetőséggel.
Sajnos ebbe is sikerült sok helyen bele barmolni, pl. a villamos hálózat felszámolásával.

Ehhez jött a 80-as évektől az agglo, ahol már nem csak a városképi szervezés hiányzik, hanem a komplett helyi infrastruktúra is, mert az legalább a szoci lakótelepeken helyben megvolt, gondoltak rá.
És ez az, ami elképesztő. Akkor is még több esze volt a vezetésnek, mint ma.
Ma lényegégben a libalegelőre kikúrnak lakóparkot és a következmények meg senkit nem érdekelnek és marad a szívás.

Semmit nem fog megoldani, az emberek továbbra is parkolni fognak, és mivel máshol nem lehet, majd az utcán. Legfeljebb beszednek egy csomó pénzt amit szét lehet osztani a haveroknak.
És ezt a mentalitást kéne felszámolni. Vagy akkor ez a csodás 10+ éve narancsos 2/3 után is marad? Mert akkor felesleges, ha itt tart ma a magyar fejben, hogy ez csak arra jó, hogy ellopják és nem fejlesztési bevétel, ahogy a Lajtán túl...

A gond a belváros részben elavult (századelős) városszerkezetével és infrastruktúrájával van, másrészt az agglomerációban a várostervezés szinte teljes hiányával. Mind a kettőt kezelni kell(ene).
Hát, a századelős városszerkezettel nem lehet mit kezdeni, ha nem akarod lerombolni az egészet...
De akkor sem ezért kéne, hogy a fémdobozok számára jobb legyen.

Van amiért megérné ezt, hosszútávon. Ha a jövőben új épületek épülnek, akkor a cél az lenne, hogy ne legyenek annyira rátolva az útra, mint ma. Ez egyes új építkezéseknél meg is valósul. A valóban szélesebb és több zölddel bíró utca képhez lényegében a teljes belvárost le kellene rombolni. Berlinben ezt elintézte a II. vh...
Itt a háború után azonos szerkezettel épült újra város.

Én azt nem értem, hogy a szabályozással lényegében 30+ éve mintha nem foglalkozna senki, hogy milyen módon lehetne elérni azt, hogy a belvároshoz közeli felhagyott területek bevonásával hogyna lehet élhető zöldövezetet csinálni úgy, hogy legyen közösségi közlekedés és ne kelljen autózgatni annyi embernek.
 
T

Törölt tag 4082

Guest
Persze lokális infrastruktúra az nincs. Nincs, mert nem tervezték be. Nincs normális üzlethálózat, nincsenek közszolgáltatások - óvoda, iskolák, egészségügy, tömegközlekedés stb., mert utána ezt fenn is kellene tartani.
Figyelj, néha ki is mehetnél Bp határán rúlra, mert akkor nem írnál le ekkora ordító baromságot. Melyik agglomerációs település szted ilyen?
Nincsenek közparkok, normális kapacitású úthálózat, a probléma kódolva van a tunya, hozzá nem értő, ne adj isten korrupt várostervezésben.
Mondjuk ha frissen beköltözött háztartásbeli anyuka nem autóval vinné a pici fiacskáját a 3 utcányira lévő iskolába, akkor pl SzentIstvántelen a Széchenyi utca se nézne ki reggel úgy mint az m7es bevezető. Miközben kb a hegy tetejéről is lenn lenne 20 perc alatt gyalog. De akkor meg nem is a Telepi suliba járna a gyerkőc, mert hogy akkora a túljelentkezés, h a Kalászi 2(+1 építés alatt) iskola csak Kalásziakat fogad, és csak a körzetükben lakókat. A szuperfejlett mindenreisgondol Budapestről hozták amúgy ide a gyerekeket, mert nem tudom, biztos mert kényelmes volt, és nem azért mert ott nincs elég suli.
ezért magához a HÉV-hez is csak autóval tudsz eljutni.
15 perc séta. Kivéve Szentendre méretű városok. Ott meg van busz. Csak fel kéne emelni azt az autóba ragadt popót, és nem még wcre is azzal járni.
emeletes városmag helyett nagy területen szétterülő családi házak végtelen mennyisége)
Amúgy elég nagy pofátlanság egy ilyet leírni, úgy, hogy Bp "belvárosában" ha valaki csúnyán mer nézni egy szétrohadt 4 emeletes, a családi házas övezet népsűrűségét alulról karcoló gangos házra, akkor már ki van utálva, hogy azúgyvanjól
Nos ez valahogy nem sikerült, P+R nem épült, a tömegközlekedés szinte semmit sem fejlődött, parkolóhely pedig nincs elegendő.
De az aglomeráció a gond. Véletlenül sem az, hogy a bkk (bkv) vezetése annyira nem gondolkodott előre, hogy ahhoz, hogy pl a fonódó hozni tudja az előre bekamuzott számokat konkrétan csak Óbuda, és Buda egy részének a teljes tömegközlekedési rendszerét szúrták el vele. A 4es metró dettó, azzal a hozzáadott értékkel, hogy igazából azóta kiderült, hogy a pályázathoz bekamuzott utasszámot konkrétan el se bírja a rendszer. Vastaps....
Az meg valahol szomorú, hogy mert senki sem gondolkozott és csak örült a valaminek, amit fel sem fogott, ezt lényegében letudják azzal, hogy szétecseszik más életterét és megy a nyavajgás, amikor felmerül, hogy akkor ennek vége lesz.
A legtöbb aglós telepúlésen amúgy meglepően logikus az átminősítés, és 15 percnél nagyon több sétára nincs szükség ahhoz, hogy tömegközlekedéshez juss. Az már más kérdés, hogy csak kevés agglós település kap normális menetrendet. De ez megint nem a helyi vezetésen múlik. Pl a H5ön a MÁVig kellett várni, hogy az agglomerációs települések könyörgése meghallgattasson, és a bkk hajlandó legyen felül vizsgálni az 50es évekből itt ragadt menetrendet. Pedig évi sokszáz milliót fizetett Pomáz Budakalásu Szentendre hármas.
Ma lényegégben a libalegelőre kikúrnak lakóparkot és a következmények meg senkit nem érdekelnek és marad a szívás.
Ez tipikusan Bp hozzáállas, aztán meg megy a mutogatás kifelé, h de a Pomazi 3as számú általánosba nem mehet a gyerek mer a gonosz aggló nem fejleszt.
belvároshoz közeli felhagyott területek bevonásával hogyna lehet élhető zöldövezetet csinálni úgy, hogy legyen közösségi közlekedés és ne kelljen autózgatni annyi embernek.
Ismered a véleményem, sztem rombolni kellene a ténylegesen belvároson kívül mindent, de amíg az egyetlen válasz erre, h azok az épületek értékesek, addig nem lesz itt változás.
 
  • Tetszik
Reactions: fulcrum11
M

molnibalage

Guest
Figyelj, néha ki is mehetnél Bp határán rúlra, mert akkor nem írnál le ekkora ordító baromságot. Melyik agglomerációs település szted ilyen?
Pl. Szigetszentmiklós is részben ilyen. Kezdésnek egy ábra.
0Xa0sNj.png


A sárga részeken gyakorlatilag tudtommal nincs semmi. 2013-ban költözte, be Bp-re és ez azóta is alig változott.

Pl. Szigetszentmiklóson az Akácfa krt tája az kb. a város geometria közepe és az mindenhez közel van meg a környéke, a két másik lakótelep is.
A mögötte levő rész a Lakihegyig olyan, hogy SEMMI nincs ott tudtommal. 30 évi éltem Miklóson. Se posta, se komoly élelmiszerbolt, (egy mai szemmel kicsit nézve) semmi nincs.

A lakosság 30 év alatt dupla lett, de alig nyílt plusz óvóda / iskola és azok sem túl régóta. Bár azóta a család/gyerek átlag is megzuhant, az tény.
https://hu.wikipedia.org/wiki/Szigetszentmiklós#Népesség

Maga a település 30 év alatt nem lett sokkal nagyobb, csak a 40+ éves állapothoz régi szalagtelkek helyén ma 6-8 családi ház is áll 1 helyett...
A Buckában is tisztán látni ezeket a házsorokat, de meg tudom mutatni részletesen, ha érdekel.
A Buckába (Bánya-tó környéke) úgy épültek a házak 20 éve, hogy még rendes út sem vezetett oda és csatornázva sem volt teljesen...

A tömegközlekedés a HÉV meg 2-3 km. A BKV most már jár körjáratban és van éjszakai (!) járat is ki, de ez sem régi dolog ám és hiába van, ha csúcsidőben semmit sem ért. Mikor 2012-ben befejeztem a bátyussal együtt kocsikázást, akokr már reggel 6:20 táján is beállt a Petőfi utca és km-es sor volt a M0 irányában. Ha csak 5 percet késtél, akkor +20-25 perc menetidő volt. Na, ekkor kezdtem bringával járni, mert nem kellett hajnalban kelni, aminél kevés dolgot utálok jobban kerek e világon. Ő kelt 5:45-kor én meg 7:30-kor kényelmesen bringára pattanva Kelenföldön voltam és bőven 8:30 előtt dolgoztam. Hazafelé meg fél hatkor otthon voltam és meg is volt bőven a napi mozgásmennyiség. Meg fél év alatt fogytam vagy 8 kilót...

Mondjuk ha frissen beköltözött háztartásbeli anyuka nem autóval vinné a pici fiacskáját a 3 utcányira lévő iskolába, akkor pl SzentIstvántelen a Széchenyi utca se nézne ki reggel úgy mint az m7es bevezető. Miközben kb a hegy tetejéről is lenn lenne 20 perc alatt gyalog. De akkor meg nem is a Telepi suliba járna a gyerkőc, mert hogy akkora a túljelentkezés, h a Kalászi 2(+1 építés alatt) iskola csak Kalásziakat fogad, és csak a körzetükben lakókat. A szuperfejlett mindenreisgondol Budapestről hozták amúgy ide a gyerekeket, mert nem tudom, biztos mert kényelmes volt, és nem azért mert ott nincs elég suli.
Azt én sem értem, hogy ma 12-18 éves gyereket minek hurcibálják a szülők...
Engem aztán nem vitt senki sehova. Volán, BKV csá. Meg volt két lában akkor is. Így visszagondolva járhattam volna már gimiben is tavaszi és őszi időszakban bringával a Duna parton végig aztán a kertek alatt Csepelen. (Jedlikes voltam.)

A legtöbb aglós telepúlésen amúgy meglepően logikus az átminősítés, és 15 percnél nagyon több sétára nincs szükség ahhoz, hogy tömegközlekedéshez juss.
A feni képen berajzoltam a két HÉV-hez a 15 perces sétát. Elég nagy terület kiesik. A bringák lezárásra semmi lehetőség a HÉV-nél, de a HÉV "szolgáltatási színvonala" is fos. Még az első metrót sem érni el. Hát, a sok ember ül is a kocsiba...
Ha majd tényleg az lesz, hogy 10 perc bringa a város legszéléről is és 40 perc alatt bevisz a HÉV a Kálvinig, akkor nehéz lesz megmagyarázni, hogy miért is kell kocsikázni... Én 100%, hogy nem tenném.

2001-ben busszal jártam még be Csepelre és honnan HÉV és villamos. Volt, hogy a 7 órási indulással 8:05-kor a BME K épületben voltam. A következő év őszén már akkora dugó volt, hogy Csepelre a busz 1 óra alatt ért be. A gimiben volt olyan, hogy senki nem szállt le a 7:40-es buszról és a 10 perc alatt beértem. Ennek vége lett. Onnantól fogva, ha 8:15-ös előadás volt, maradt a HÉV. Az agglomerációs autózgatás a csúcsidei buszozást gyakorlatilag megölte. A HÉV meg semmit nem fejlődött egy minimális menetrend optimalizációt. Hering üzemmódban ment 2013-ban, amikor utoljára jártam vele csúcsidőben Miklósról.

A Ráckevei HÉV menetrendje amúgy még 2006 körül megváltozott (bőven egyetemista voltam még) és a szutyok Dunaharaszti betétjárat emlékeim szerint megszűnt és minimum Tökölig 30 helyett 15 percenként indult vonat. Lehet, hogy 3 vagonosak voltak, de az, hogy gyakran járt azonos kapacitás mellett használatóbb volt, mert nem kellett soha 13-14 percnél többet várnod, a régi akár majd félórával szemben is, ha elment az előző.
Közben szétcseszték valamiért a csepeli Volán menetrendet és nem csatlakozott a csepeli HÉV-hez. Addig be volt hangolva. Na, onnantól fogva HÉV-vel jártam főleg, ha bringával mentem be, mert arra felraktam és szépen hazavitt.