Gond?
Ha az agglomerációban lesz vagy lenne olyan helyzet, hogy vasút/HÉV környékén parkolóháznak használnák az egész területet, akkor gondolom menne a rant.
A fővárosban meg ezt simán el kell tűrni. Mert csak.
A gond az agglomerációban kezdődik a várostervezés hiányával, és elsődlegesen ott is kell kezelni. A helyi önkorik ész nélkül vonnak belterületbe beépítésre területet, ahol aztán szépen felépülnek az ilyen- olyan családi házak.
Persze lokális infrastruktúra az nincs. Nincs, mert nem tervezték be. Nincs normális üzlethálózat, nincsenek közszolgáltatások - óvoda, iskolák, egészségügy, tömegközlekedés stb., mert utána ezt fenn is kellene tartani. Nincsen érdemi munkalehetőség, tehát cégek se nagyon, így HIPA bevétel sem, szóval nem lesz miből fejleszteni, fenntartani sem. Nincsenek közparkok, normális kapacitású úthálózat, a probléma kódolva van a tunya, hozzá nem értő, ne adj isten korrupt várostervezésben. Már a tervezőasztalon el van rontva az egész. Ergo mindent a városban kell megoldani, oda be kell játni, de az infrát azt tartsa csak fenn a főváros és oldja meg a gondot. Lehet az ebből fakadó problémát máshol kezelni, de az csak tüneti kezelés lesz. Önmagában a HÉV stb fejlesztést is cseszheted, ha a városszerkezet olyan, hogy engedték az alacsony beépítési sűrűséget (emeletes városmag helyett nagy területen szétterülő családi házak végtelen mennyisége) és ezért magához a HÉV-hez is csak autóval tudsz eljutni. Akkor meg minek vacakolj a vonattal..
A fővárosban ezt a századelőn előre látták, és eleve úgy alakították ki a városképet, hogy az infra meglegyen bővülés esetén is. Ezért nem omlott még össze, mert van egy jó alap széles utakkal és számtalan kötöttpályás lehetőséggel.
A gond az, hogy ez a tudatos, előrelátó tervezés nagyrészt megszűnt 1945 után.. látható is, hogy a Hungárián kívül szinte semmi rendszer nincs az egészben. Az egyetlen fejlesztés a buszhálózat és a metró, esetleg a lakótelepek, de a városszerkezethet helyette az 50-es évek hozzácsaptak egy csomó kisebb települést, és azoknak a városszerkezetében már semmi tudatossàg vagy előre gondolkodás nem érvényesült.
Ehhez jött a 80-as évektől az agglo, ahol már nem csak a városképi szervezés hiányzik, hanem a komplett helyi infrastruktúra is, mert az legalább a szoci lakótelepeken helyben megvolt, gondoltak rá.
Szóval van egy aggló, ami belátható időn belül nem fogja megszüntetni a problémahalmazt (ingázók), akkor sem, ha holnap nekilátnak végre értelmes városképet adni nekik. Úgyhogy addig bizony helyben is kell kezelni az ott keletkező gondot.
Ha az a policy, hogy osztogatják a helyi lakosoknak a helyeket és ez a vége, akkor nincs mese. Minden helyet fizetőssé kell tenni. Nem kell drágának lennie, de ezek szerint máshogy nem megy.
Semmit nem fog megoldani, az emberek továbbra is parkolni fognak, és mivel máshol nem lehet, majd az utcán. Legfeljebb beszednek egy csomó pénzt amit szét lehet osztani a haveroknak. Demszkyék anno ezzel a felkiáltással vezették be a fizetős parkolást, hogy majd P+R épül belőle. Nos ez valahogy nem sikerült, P+R nem épült, a tömegközlekedés szinte semmit sem fejlődött, parkolóhely pedig nincs elegendő.
A Metró végállomásoknál bentebb parkolóházból nagyon, nagyon limitált mennyiség szabad csak és CSAK akkor, ha felszíni helyet számolnak fel.
Ennek semmi oka, hasznos eredménye vagy értelme nincsen, csak néhány ember beragadt nünükéje. A gond a belváros részben elavult (századelős) városszerkezetével és infrastruktúrájával van, másrészt az agglomerációban a várostervezés szinte teljes hiányával. Mind a kettőt kezelni kell(ene).