Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 493
3 941
113
Én csak a városi vezetési stíluson látom ,pl. az Üllőin. Piros a lámpa és gyorsítanak a lámpa felé haladva még, aztán meg fékeznek.
Ez mire jó...?
Barmok. És ha pont annyival mész, mint amennyire a zöldhullám be van állítva, még fel is tartanak (és fékezésre=pazarlásra kényszerítenek), mert aztán a zöldnél persze nem megy az instant 60km/h...

Figyeld meg azt is, hogy az emberek 90%-a fékez a körforgalomnál, akár jönnek balról, akár nem. Egy részük meg is áll teljesen, mindenkit fékezésre kényszerítve és feltartva.
Ha az emberek ügyesen és odafigyelve vezetnének, sztem 20-30%-al több autó át tudna menni a városon dugó nélkül, sokkal kisebb összfogyasztással, környezetterheléssel.
 
M

molnibalage

Guest
Ja, csak régen a 110 km/h négyes üveghang, egy modern gépben a 150 km/h meg hatos és 1200 fordulat.
Egy nagyobb homlokfelületű, nagyobb tömegű és kedvező légellenállású kocsi hiperszuper motorja ellenére érdemben kedvezőbb fogyasztás alig mutatható ki, mert a felhasználói szokások is megváltoztak. Agyatlan vezetés, nagy tempó.
 
  • Tetszik
Reactions: aquarell

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
Na ja, csak a fizika azóta nem változott
ezgif-2-f80d8ec687.gif
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
Amúgy mindig kicsit értetlenkedve fogadom az olyan megnyilvánulásokat, hogy a villanyautó azért áramvonalas, meg virsligumi, meg igyekszünk keveset klímázni, meg ülésfűtésezni, hogy megmaradjon a hatótáv... Egy benzines vagy diesel esetén is ugyanúgy csökken a hatótávod ezek esetén, csak az senkit nem érdekel, mert mint az előbb is írtam, nem foglalkoznak a fogyasztással... Pedig környezetterhelésben pont ugyanannyit számít.
Az én autómon pl. a klíma több mint egy literrel dobja a fogyasztást. Ez vagy +15% !!! Azért ezt én elhanyagolhatónak már nem mondanám.

Lehet nem mindenki fillérbasszer hogy csontig beleizzadjon az ülésbe nyáron ahelyett hogy benyomja azt a nyomorult klímát és 300 forintot spróljon. ;)
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
Egy nagyobb homlokfelületű, nagyobb tömegű és kedvező légellenállású kocsi hiperszuper motorja ellenére érdemben kedvezőbb fogyasztás alig mutatható ki, mert a felhasználói szokások is megváltoztak. Agyatlan vezetés, nagy tempó.
Annyi lett volna a lényeg, hogy az baromira nem egy univerzális igazság, hogy a kisebb sebesség = alacsonyabb fogyasztás. A kerék nem direktben van ráakasztva a főtengelyre.
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger
M

molnibalage

Guest
Annyi lett volna a lényeg, hogy az baromira nem egy univerzális igazság, hogy a kisebb sebesség = alacsonyabb fogyasztás. A kerék nem direktben van ráakasztva a főtengelyre.
Naná, nem 20 km/h-nál van a fogyasztás minimuma, de nem is 130 vagy 150-nél...
 
  • Tetszik
Reactions: BJani

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 588
113
Régen az egytonnás 1.6-os Lada 76-78 lóerőt tudott, négyesben meg talán a 130-150-et, de sikítva és rendre 10 liter feletti átlag fogyasztással.
Ma az 1.6-os szívó Vitara is egy tonnás, jobb belső kihasználhatósággal, ötfokozatú váltóval, de már 120 maximális lóerővel, de csak 6-6,5 literes átlag fogyasztással.
És jóval tartósabb motorral.

Összességében a motorok átlagfogyasztása az, ami jelentősen csökkent, de a járműveké nem feltétlen.
Ennek oka pedig a mozgatandó tömeg.

Maga a hajtáslánc pedig előnyösebb lett, hiszen az ötödik fokozattal a szívómotorok már 60km/h óra felett is sokkal kevesebb fogyasztás mellett mozgatják a járműveket.
A turbós motoroknál meg azzal, hogy a csúcsnyomaték a szívómotorok 3500-4500-as tartományáról leköltözött az 1500-2500-as fordulatszám tartományra, behozta a hatodik fokozatot a manuális váltóknál.
Az automatáknál pedig még az annál magasabb fokozatokat is.

A turbó önmagában nem rossz dolog, a baj a downsizeingolt turbómotor + másfélszeres járműtömeg párossal van.

Ha a mozgatandó járműtömeg alacsonyabb lenne, akkor a tényleges fogyasztás és károsanyagkibocsátás tekintetében a turbós Atkinson-, vagy Miller ciklusos “upsizeingolt” motor is bőven elég lenne.

Egy turbós 1.8-as Atkinson motor, 120 lóerőre 180Nm-re leszegényítve, de kovácsolt alu dugattyúkkal (na most fordult le a marketinges meg a költségelemző a székről), jó kikönnyített blokkal, egy 800 kilós alu-műanyag autóban nem fogyasztana többet öt liternél, mégis menne a kasztni.
Csak ki győzné ezt legyártani?
 
T

Törölt tag 4082

Guest
Régen az egytonnás 1.6-os Lada 76-78 lóerőt tudott, négyesben meg talán a 130-150-et, de sikítva és rendre 10 liter feletti átlag fogyasztással.
Ma az 1.6-os szívó Vitara is egy tonnás, jobb belső kihasználhatósággal, ötfokozatú váltóval, de már 120 maximális lóerővel, de csak 6-6,5 literes átlag fogyasztással.
És jóval tartósabb motorral.

Összességében a motorok átlagfogyasztása az, ami jelentősen csökkent, de a járműveké nem feltétlen.
Ennek oka pedig a mozgatandó tömeg.

Maga a hajtáslánc pedig előnyösebb lett, hiszen az ötödik fokozattal a szívómotorok már 60km/h óra felett is sokkal kevesebb fogyasztás mellett mozgatják a járműveket.
A turbós motoroknál meg azzal, hogy a csúcsnyomaték a szívómotorok 3500-4500-as tartományáról leköltözött az 1500-2500-as fordulatszám tartományra, behozta a hatodik fokozatot a manuális váltóknál.
Az automatáknál pedig még az annál magasabb fokozatokat is.

A turbó önmagában nem rossz dolog, a baj a downsizeingolt turbómotor + másfélszeres járműtömeg párossal van.

Ha a mozgatandó járműtömeg alacsonyabb lenne, akkor a tényleges fogyasztás és károsanyagkibocsátás tekintetében a turbós Atkinson-, vagy Miller ciklusos “upsizeingolt” motor is bőven elég lenne.

Egy turbós 1.8-as Atkinson motor, 120 lóerőre 180Nm-re leszegényítve, de kovácsolt alu dugattyúkkal (na most fordult le a marketinges meg a költségelemző a székről), jó kikönnyített blokkal, egy 800 kilós alu-műanyag autóban nem fogyasztana többet öt liternél, mégis menne a kasztni.
Csak ki győzné ezt legyártani?
Sztem még kevesebbet. 1.6os vw szívódizele képes volt vegyesfogyasztásban 5,5 litert megenni a passat b2 900 kgos modelljében. Persze dinamizmus az minek? És nyomaték se nagyon volt mai szemmel. De az a motor se egy mai csírke.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 588
113
Azt azért látni kell, hogy mikor azt írom, hogy “ejj, de jó is lenne aluminiumból meg műanyagból 800 kilós mid-size autókat gyártani, az olyan, mint amikor a félművelt széplelkek ábrándoznak a 100% villanyautós világról.
Mert biztos csak a gonosz német acéllobby miatt ilyen nehezek a modern autók.

A baj ezzel szemben az, hogy az acél - túl azon, hogy autóipari mennyiségben jóval gazdaságosabb vele dolgozni - sokkal tervezhetőbb anyag.
Az alumínium fő baja - az árán túl - az, hogy idővel a szilárdsága drámai mértékben zuhan.
A tartós fárasztó igénybevétel miatt gond lehet a hirtelen, minden előjel nélküli repedés.
Ezt egyik autógyár se merné megkockáztatni.
Hasonló a probléma a karbonszálas kompozittal.
Illetve, ez utóbbinál külön gond a nehezen biztosítható nagy szériás minőségtartás, illetve a körülményes kötéstechnológia.

Az alu élettartam gondjaira lehetne megoldás a repülőipar dural-ja, hiszen az ott már évtizedek óta bizonyított.
Ahogy a sérülések javíthatósága is.
Csak drága lenne.
 

comandante

Well-Known Member
2010. május 11.
2 673
5 848
113
Az alu esetén az a gond hogy az új technológiák esetén nem biztos a versenyképessége. A nagy szilárdságú acélból is lehet könnyű autót csinálni. Akár 10x, 15x szilárdságú, a kedvező technológiák mellett.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
A turbó önmagában nem rossz dolog, a baj a downsizeingolt turbómotor + másfélszeres járműtömeg párossal van.

Mi baj ezekkel? A turbót pont azért használják, mert lehet vele rugalmasan, feltöltéssel olyan motort csinálni, ami éppen kell: lehet pl. kis fordulatszámon is nagyobb mennyiségű üzemanyagot elégetni (ellentétben a szívómotorral), így az alacsony fordulatszám miatt súrlódási tényező alacsonyabb és a motor hatékonyabban, kisebb veszteséggel működik - amikor pedig nem kell a kraft, kvázi sima kisméretű motorként működhet.

A gond a turbónál nem a hatékonysággal, hanem a kraft előcsalogatásával van, még a turbónyomás felépüléséhez szükséges idő miatt a legjobb turbómotorban is lesz némi késlekedés, mire az erő megjön. Erre jön a turbó meghibásodása esetén a vaskos javítási számla.

De a hatékonyság szempontjából ez mindegy. Így a másfélszeres tömeg + kisköbcentis turbó kombinációval simán hozzák azokat a számokat, amiket régen az erőtlen, apró kisautók tudtak, csak egy élhető méretben.

Ha a mozgatandó járműtömeg alacsonyabb lenne, akkor a tényleges fogyasztás és károsanyagkibocsátás tekintetében a turbós Atkinson-, vagy Miller ciklusos “upsizeingolt” motor is bőven elég lenne.

Az Atkinson/Miller ciklus tudommal erre alkalmatlan, mert csak egy bizonyos fordulatszámtartományban nagyon hatékony, a többiben meg nem az és ereje sincs. Nem véletlenül nem terjedtek el, és kerülnek csak hibridekbe, hiszen ott az elektromotor ki tudja segíteni a gyenge tartományokban. Az Atkinson / Miller generátornak vagy segédmotornak jó.

Egy turbós 1.8-as Atkinson motor, 120 lóerőre 180Nm-re leszegényítve, de kovácsolt alu dugattyúkkal (na most fordult le a marketinges meg a költségelemző a székről), jó kikönnyített blokkal, egy 800 kilós alu-műanyag autóban nem fogyasztana többet öt liternél, mégis menne a kasztni.
Csak ki győzné ezt legyártani?

Ezt az 5 litert minden további nélkül tudják a mostani, mindenféle Atkinsonblokkos-alu-műanyag kasznis, kisturbós motorok. De tudták a kicsi, szívós kiskocsik is. Az új turbodieselek pedig végképp. Haver 2 literes, kettővel előtti octáviával ment hosszabb távokon néhány évig, minden további nélkül hozott 4-4,5 literes átlagokat.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
...A jelenlegi kretén EU szabályozás mellett persze mindez mehet a kukába, legalábbis itt, Európában, mert belső égésű motorral ezeket a környezetvédelmi követelményeket -amiket a hibridek is épphogy teljesíteni tudnak vegyes üzemben, autópályán persze sehol - sosem lehet majd teljesíteni. Tipikus EU megoldás, kvázi az BEM betiltása. Jó hír a zöld befektetőknek és az elektromos lobbinak + Göd szép városának.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 417
20 595
113
"villanyturbó" kell, bár ott elveszted a kipuffogógázból az energiavisszanyerést, ellenben gyorsabb lesz a reakcióidő
 
T

Törölt tag 1711

Guest
"villanyturbó" kell, bár ott elveszted a kipuffogógázból az energiavisszanyerést, ellenben gyorsabb lesz a reakcióidő

Elég egy változó geometriájú, hibrid előtti Suzukikban még olyan van (220Nm@1500 rpm), a hibridesítettekben kicserélték egy simára (235Nm@2000rpm), mivel a vellanymotor simítja el az alacsony nyomatékot induláskor.
Mondjuk akkor már lehetne kompresszor is, ha azonnali reakció kell.