Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 757
113
Mondjuk akkor már lehetne kompresszor is, ha azonnali reakció kell.

Versenyre ideális, csak mivel a turbóval ellentétben a motor hajtja, az azonnali gázreakcióért cserébe nagyobb fogyasztással fizetsz, hiszen a megtermelt erő egy részét a kompresszor zabálja fel. Turbóban ugye épp az a szimpi, hogy a "semmire nem jó" kipugógázok energiáját tudja hasznosítani.

Fun fact - a világháborús duplakompresszoros Griffon motorokban csak a kompresszor meghajtása megevett vagy 600 lóerőt csúcsteljesítményen (2000 körül maradt a motornak). Persze az nem fogyasztásra volt kihegyezve. :D
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 864
61 568
113
Villanyautó mobilitás 2021
A Die Weltben olvastam, hogy egy német nyugdijas hàzaspár Nèmetországból a francia Montpellierben levő nyaralójukba akart menni uj ID3-as Volkswagenükkel. Ez 760 km. Megterveztek az utat, elindultak. A kocsi 170 km után már csak 22%-on volt. Mivel nem működött a gyorstöltő, ket óra alatt feltôltötték 40%-ra. A tovabbiakban többször megismetlődött a helyzet, hogy vagy nem fogadták el töltők a kàrtyàjukat, vagy átépités alatt volt a töltőàllomás, vagy nem müködött a gyorstöltés stb. Összesen 26 óràt voltak úton és egy jszakát a kocsiban kellett töltsenek, mert az akku lemerült és segitseget kellett hivjanak.
Egy diesellel tankolsz és megteszed ezt a tàvolságot 6-7 óra alatt. :)
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 189
14 431
113
..a kettő sorba "kötve", a villanynak egy megkerülő úttal(amikor nem kell, nem rontja a hatásfokot)!


Valamikor 15 éve kb. megcsináltam egy Alfa 75TD-vel (zavaróan lomha volt a turbója).
Akkor még aranyárban voltak a LiPo-k/LiFePo-k, a szükséges teljesítményű BD-DC motorok hasonlóan "gombokért", ezért a motor 220-as volt, álló helyzetben teszteltük először az udvaron, utána volt teljesítménymérés is az autószerelő szakközépben.
Alacsonyabb fordulatnál rásegített a turbóra, látszott a teljesítmény-/nyomaték-görbén, hogy hamarabb --alacsonyabb fordulatnál-- indult a turbó-feltöltő. Kevesebb/rövidebb volt a turbó-lyuk is.

1,5 kW-os motor kellett volna a 800 W-os --220-as-- helyett, vagy inkább százezrekért a LiPo+BC-DC-motor+szabályzó készlet.
Annyit nem szántam rá a hobbira, csak érdekelt, hogy az elv műxik-e. Működött! Megvolt a heti sikerélmény, az asszony is átadta a díjat! :D
...mondjuk, lehet, hogy azt díjazta, hogy nem vettem meg a LiPo/motor/vezérlő készletet a Horvátország-tengerpart keretből! :oops:


.
 
M

molnibalage

Guest
Villanyautó mobilitás 2021
A Die Weltben olvastam, hogy egy német nyugdijas hàzaspár Nèmetországból a francia Montpellierben levő nyaralójukba akart menni uj ID3-as Volkswagenükkel. Ez 760 km. Megterveztek az utat, elindultak. A kocsi 170 km után már csak 22%-on volt. Mivel nem működött a gyorstöltő, ket óra alatt feltôltötték 40%-ra. A tovabbiakban többször megismetlődött a helyzet, hogy vagy nem fogadták el töltők a kàrtyàjukat, vagy átépités alatt volt a töltőàllomás, vagy nem müködött a gyorstöltés stb. Összesen 26 óràt voltak úton és egy jszakát a kocsiban kellett töltsenek, mert az akku lemerült és segitseget kellett hivjanak.
Egy diesellel tankolsz és megteszed ezt a tàvolságot 6-7 óra alatt. :)

our-future-is-fkjlc7.jpg
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 445
61 454
113
Régen az egytonnás 1.6-os Lada 76-78 lóerőt tudott, négyesben meg talán a 130-150-et, de sikítva és rendre 10 liter feletti átlag fogyasztással.
Ma az 1.6-os szívó Vitara is egy tonnás, jobb belső kihasználhatósággal, ötfokozatú váltóval, de már 120 maximális lóerővel, de csak 6-6,5 literes átlag fogyasztással.
És jóval tartósabb motorral.

Összességében a motorok átlagfogyasztása az, ami jelentősen csökkent, de a járműveké nem feltétlen.
Ennek oka pedig a mozgatandó tömeg.

Maga a hajtáslánc pedig előnyösebb lett, hiszen az ötödik fokozattal a szívómotorok már 60km/h óra felett is sokkal kevesebb fogyasztás mellett mozgatják a járműveket.
A turbós motoroknál meg azzal, hogy a csúcsnyomaték a szívómotorok 3500-4500-as tartományáról leköltözött az 1500-2500-as fordulatszám tartományra, behozta a hatodik fokozatot a manuális váltóknál.
Az automatáknál pedig még az annál magasabb fokozatokat is.

A turbó önmagában nem rossz dolog, a baj a downsizeingolt turbómotor + másfélszeres járműtömeg párossal van.

Ha a mozgatandó járműtömeg alacsonyabb lenne, akkor a tényleges fogyasztás és károsanyagkibocsátás tekintetében a turbós Atkinson-, vagy Miller ciklusos “upsizeingolt” motor is bőven elég lenne.

Egy turbós 1.8-as Atkinson motor, 120 lóerőre 180Nm-re leszegényítve, de kovácsolt alu dugattyúkkal (na most fordult le a marketinges meg a költségelemző a székről), jó kikönnyített blokkal, egy 800 kilós alu-műanyag autóban nem fogyasztana többet öt liternél, mégis menne a kasztni.
Csak ki győzné ezt legyártani?

Röviden a Honda Insight ZE1 ? :D
YoG9T-5FgxKmCCQjJVHcfMYjOTcFXjSugCm1-8Sjm96lwOIvNk4FYhh6CUnDavWONwkGZPq5CbPLuUjLAB4Wf5IX8cwHs1J072DNHZ0Qxc-ATo7rsADCrnmR1J6oPcG6UcEUhLTWnayAEKg

Alukasztni, 850-900 kg-os üres súly, IMA Hybrid, 0.25-ös alaktényező kis felület mellet, csupa könnyűfém+műanyag 3 hengeres szívó benzin motor. (73 LE)
4,5 literes vegyes fogyasztás, városban 4 liter alatt. 1999-2006-ig gyártották, alig adtak el belőle....
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 517
4 071
113
Lehet nem mindenki fillérbasszer hogy csontig beleizzadjon az ülésbe nyáron ahelyett hogy benyomja azt a nyomorult klímát és 300 forintot spróljon. ;)

Van aranyközépút is, nem csak a 30 fokban izzadás, meg a 18 fokra hűtött utastér. ;)
Ahogy az esztelen pazarlás, és a fillérbaszás között is jó sok árnyalat van.
Amúgy meg leginkább az lett volna a mondandóm lényege, hogy a benzines/diesel autók hatótávjából is jelentősen elvesz a klíma, és jelentős extra környezetterhelést okoz, de ezzel senki sem foglalkozik, tán észre sem veszik az emberek... Kevés a tudatos fogyasztó.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 689
13 180
113
A saját példám - persze szintén sántít - de valahol korrekten összehasonlítható:
FSO 1500 (Polski Fiat 125p) 75 Le (1988) kontra Fiat Albea 1.4 77 Le (2006)
Tömeg, méret, gyakorlatilag ugyanaz. (Az egyik hátsókerékhajtás kardántengely, merev híd, laprugó hátul, a másik fronthajtás, de robusztusabb, biztonságosabb karosszéria).
Kerékméret egy számnyi különbség.
Ami különbség, az a gyújtás és keverékképzés, no meg OHV, kontra OHC "okoskerékkel", de mindkettő keresztöblítéses hengerfejjel. A Poláknál olyan szívócső, karburátor, kipufogó átmérőkkel, ami a 80-as évekbeli két literes motoroknak is becsületére vált.
A Polák rövid négy gang (120-nál forgott vagy 4300-at), az Albea meg ötödikben 3000-et...
A Polák légellenállása vetekedett a lengyel parlament épületének légellenállásával ( a gödöllői lejtőn Miskolc irányában lassult...), az Albea viszont könnyedén, erőlködés nélkül kotor óra szerinti 160-al is pályán. (Ekkor eszik 8-8.5 litert.)
A Nagypolák gyári konfigurációban 9-11 litert eszik ( de csak ha pontosan be van állítva, ha nem, akkor 16-ot is lazán lenyel).
CPI-1280-as elektronikus trafó, 1 milliméteres gyertyahézaggal, spéci karburátor beállítás (egykori repülőgépmotor szerelő titkos tudása átvéve), egy mérettel kisebb kipufogórendszer, de hátsó dob nélkül 7-8 liter nyáron (Olasz túra 6.7 L/100 km 4 személlyel, tele csomagokkal), télen nyilván több egy-másfél literrel.

Albea 130000 km alatt, amelyben a kilométerek 95%-a Miskolc munkába/ból szenvedés (de ketten!) 6,63l/100km. (merhogy' én is precízen rögzítem az adatokat)
Autópályán, hosszú távon (Miskolc-Balaton) 110-120-al 4,7-5,2 liter /100 km.

S a háromhengeres, turbós, direktbefecskendezős, totál szegénykeverékes mohabácsik ettől is kevesebbet fogyasztanak.

Amire kíváncsi lettem volna, hogy motorcsere a két autó között:D

Lenne fejlődés, ha nem híztak/nőttek volna az autók.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 689
13 180
113
"...A Polák légellenállása vetekedett a lengyel parlament épületének légellenállásával ( a gödöllői lejtőn Miskolc irányában lassult...),..."

Üresbe tett váltóval...
 
  • Hűha
Reactions: enzo
W

Wilson

Guest
A Trabant 601 nagyon népszerű jármű volt az NDK-ban a 80-as években, de ezt a szokatlan járművet a "Stasi" (az NDK Állambiztonsági Minisztériuma) a nap bármely szakában megfigyelésre és titkos fényképezésre módosította.

Az autó egyik ajtajában plexiüveg (plexiüveg) alá rejtett infravörös vaku (megvilágító) rendszer volt felszerelve a fényképek készítéséhez.

IMG_20190731_183847.jpg

IMG_20190731_183856.jpg


A fényképezéshez az akkori idők tökéletes fényképezőgépét használták, automata fókusszal, csak az objektív önmagában 215 ezer márkába került.

IMG_20190731_184048.jpg

IR kamera automatikus fókusszal a Trabanthoz.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 848
67 340
113
Röviden a Honda Insight ZE1 ? :D
YoG9T-5FgxKmCCQjJVHcfMYjOTcFXjSugCm1-8Sjm96lwOIvNk4FYhh6CUnDavWONwkGZPq5CbPLuUjLAB4Wf5IX8cwHs1J072DNHZ0Qxc-ATo7rsADCrnmR1J6oPcG6UcEUhLTWnayAEKg

Alukasztni, 850-900 kg-os üres súly, IMA Hybrid, 0.25-ös alaktényező kis felület mellet, csupa könnyűfém+műanyag 3 hengeres szívó benzin motor. (73 LE)
4,5 literes vegyes fogyasztás, városban 4 liter alatt. 1999-2006-ig gyártották, alig adtak el belőle....
Hát igen, ez minden csak nem jó példa. Valóban 8-900 kg a tömege, de itt meg is áll a hasonlat.
Ugyanis a baj az, hogy a világ autóinak fogyasztását súlyozottan nem az ilyen egzotikus koncepcióautók határozzák meg. Hanem a lokálisan praktikus típusok tömege.
Amerikában az F150 pickup, illetve a relatíve olcsó izomautók (de főleg az előbbi), itt Európában a kis- és középkategóriás autók (melyek tömege 1200-1600kg között szór, de a hibridesítés miatt már ez is kúszik szépen felfelé), míg a kínaiak miatt Ázsiában az előbbi kettő sajátos egyvelege.
De ez csak egy első blikes merítés, szóval a staisztikáról elvitatkozgathatunk.

A lényeg adott, ha csak a mi kontinensünket nézzük, a közepes kategória tömegét kellene leszorítani az 1 tonna környékére.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 469
20 747
113
Hát igen, ez minden csak nem jó példa. Valóban 8-900 kg a tömege, de itt meg is áll a hasonlat.
Ugyanis a baj az, hogy a világ autóinak fogyasztását súlyozottan nem az ilyen egzotikus koncepcióautók határozzák meg. Hanem a lokálisan praktikus típusok tömege.
Amerikában az F150 pickup, illetve a relatíve olcsó izomautók (de főleg az előbbi), itt Európában a kis- és középkategóriás autók (melyek tömege 1200-1600kg között szór, de a hibridesítés miatt már ez is kúszik szépen felfelé), míg a kínaiak miatt Ázsiában az előbbi kettő sajátos egyvelege.
De ez csak egy első blikes merítés, szóval a staisztikáról elvitatkozgathatunk.

A lényeg adott, ha csak a mi kontinensünket nézzük, a közepes kategória tömegét kellene leszorítani az 1 tonna környékére.
Az új Suzuki Swift 840-990 kg kiépítés függően! Azért az nem egy használhatalanul kicsi autó, és eléggé dinamikus is. Ezt figyelembe véve nem lehetetlen a középkategóriával lejjebb menni, ha az 1 tonnát elérni nem is lehet szerintem (olcsón, tömeggyárthatóan).
 

fulcrum11

Well-Known Member
2015. április 17.
246
293
63
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Megjött az egyik kedvenc sorozatom remakeje :) Azt hiszem ezt is szeretni fogom.
Sok meredek szitut láttam már a csatornán, de ezekre tényleg nincs magyarázat, idióták :/
Egyébként szerintem hasznos látni ezeket, én ebből a sorozatból tanultam meg, hogy zebrán soha nem előzünk, és egyébként is semmilyen előzés nem éri meg, hogy alufólia-galacsin legyen belőlem, most már észben tartom :)
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 4082

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 690
15 229
113
Villanyautó mobilitás 2021
A Die Weltben olvastam, hogy egy német nyugdijas hàzaspár Nèmetországból a francia Montpellierben levő nyaralójukba akart menni uj ID3-as Volkswagenükkel. Ez 760 km. Megterveztek az utat, elindultak. A kocsi 170 km után már csak 22%-on volt. Mivel nem működött a gyorstöltő, ket óra alatt feltôltötték 40%-ra. A tovabbiakban többször megismetlődött a helyzet, hogy vagy nem fogadták el töltők a kàrtyàjukat, vagy átépités alatt volt a töltőàllomás, vagy nem müködött a gyorstöltés stb. Összesen 26 óràt voltak úton és egy jszakát a kocsiban kellett töltsenek, mert az akku lemerült és segitseget kellett hivjanak.
Egy diesellel tankolsz és megteszed ezt a tàvolságot 6-7 óra alatt. :)
Hát ez mindent/mindenkit minősít o_O
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Villanyautó mobilitás 2021
A Die Weltben olvastam, hogy egy német nyugdijas hàzaspár Nèmetországból a francia Montpellierben levő nyaralójukba akart menni uj ID3-as Volkswagenükkel. Ez 760 km. Megterveztek az utat, elindultak. A kocsi 170 km után már csak 22%-on volt. Mivel nem működött a gyorstöltő, ket óra alatt feltôltötték 40%-ra. A tovabbiakban többször megismetlődött a helyzet, hogy vagy nem fogadták el töltők a kàrtyàjukat, vagy átépités alatt volt a töltőàllomás, vagy nem müködött a gyorstöltés stb. Összesen 26 óràt voltak úton és egy jszakát a kocsiban kellett töltsenek, mert az akku lemerült és segitseget kellett hivjanak.
Egy diesellel tankolsz és megteszed ezt a tàvolságot 6-7 óra alatt. :)

Ha megvalósul a zöld (rém)álom lesz abból még 80 órás út is.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0 and fip7