Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
Mondjuk akkor már lehetne kompresszor is, ha azonnali reakció kell.

Versenyre ideális, csak mivel a turbóval ellentétben a motor hajtja, az azonnali gázreakcióért cserébe nagyobb fogyasztással fizetsz, hiszen a megtermelt erő egy részét a kompresszor zabálja fel. Turbóban ugye épp az a szimpi, hogy a "semmire nem jó" kipugógázok energiáját tudja hasznosítani.

Fun fact - a világháborús duplakompresszoros Griffon motorokban csak a kompresszor meghajtása megevett vagy 600 lóerőt csúcsteljesítményen (2000 körül maradt a motornak). Persze az nem fogyasztásra volt kihegyezve. :D
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 525
60 132
113
Villanyautó mobilitás 2021
A Die Weltben olvastam, hogy egy német nyugdijas hàzaspár Nèmetországból a francia Montpellierben levő nyaralójukba akart menni uj ID3-as Volkswagenükkel. Ez 760 km. Megterveztek az utat, elindultak. A kocsi 170 km után már csak 22%-on volt. Mivel nem működött a gyorstöltő, ket óra alatt feltôltötték 40%-ra. A tovabbiakban többször megismetlődött a helyzet, hogy vagy nem fogadták el töltők a kàrtyàjukat, vagy átépités alatt volt a töltőàllomás, vagy nem müködött a gyorstöltés stb. Összesen 26 óràt voltak úton és egy jszakát a kocsiban kellett töltsenek, mert az akku lemerült és segitseget kellett hivjanak.
Egy diesellel tankolsz és megteszed ezt a tàvolságot 6-7 óra alatt. :)
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 064
14 116
113
..a kettő sorba "kötve", a villanynak egy megkerülő úttal(amikor nem kell, nem rontja a hatásfokot)!


Valamikor 15 éve kb. megcsináltam egy Alfa 75TD-vel (zavaróan lomha volt a turbója).
Akkor még aranyárban voltak a LiPo-k/LiFePo-k, a szükséges teljesítményű BD-DC motorok hasonlóan "gombokért", ezért a motor 220-as volt, álló helyzetben teszteltük először az udvaron, utána volt teljesítménymérés is az autószerelő szakközépben.
Alacsonyabb fordulatnál rásegített a turbóra, látszott a teljesítmény-/nyomaték-görbén, hogy hamarabb --alacsonyabb fordulatnál-- indult a turbó-feltöltő. Kevesebb/rövidebb volt a turbó-lyuk is.

1,5 kW-os motor kellett volna a 800 W-os --220-as-- helyett, vagy inkább százezrekért a LiPo+BC-DC-motor+szabályzó készlet.
Annyit nem szántam rá a hobbira, csak érdekelt, hogy az elv műxik-e. Működött! Megvolt a heti sikerélmény, az asszony is átadta a díjat! :D
...mondjuk, lehet, hogy azt díjazta, hogy nem vettem meg a LiPo/motor/vezérlő készletet a Horvátország-tengerpart keretből! :oops:


.
 
M

molnibalage

Guest
Villanyautó mobilitás 2021
A Die Weltben olvastam, hogy egy német nyugdijas hàzaspár Nèmetországból a francia Montpellierben levő nyaralójukba akart menni uj ID3-as Volkswagenükkel. Ez 760 km. Megterveztek az utat, elindultak. A kocsi 170 km után már csak 22%-on volt. Mivel nem működött a gyorstöltő, ket óra alatt feltôltötték 40%-ra. A tovabbiakban többször megismetlődött a helyzet, hogy vagy nem fogadták el töltők a kàrtyàjukat, vagy átépités alatt volt a töltőàllomás, vagy nem müködött a gyorstöltés stb. Összesen 26 óràt voltak úton és egy jszakát a kocsiban kellett töltsenek, mert az akku lemerült és segitseget kellett hivjanak.
Egy diesellel tankolsz és megteszed ezt a tàvolságot 6-7 óra alatt. :)

our-future-is-fkjlc7.jpg
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 220
60 256
113
Régen az egytonnás 1.6-os Lada 76-78 lóerőt tudott, négyesben meg talán a 130-150-et, de sikítva és rendre 10 liter feletti átlag fogyasztással.
Ma az 1.6-os szívó Vitara is egy tonnás, jobb belső kihasználhatósággal, ötfokozatú váltóval, de már 120 maximális lóerővel, de csak 6-6,5 literes átlag fogyasztással.
És jóval tartósabb motorral.

Összességében a motorok átlagfogyasztása az, ami jelentősen csökkent, de a járműveké nem feltétlen.
Ennek oka pedig a mozgatandó tömeg.

Maga a hajtáslánc pedig előnyösebb lett, hiszen az ötödik fokozattal a szívómotorok már 60km/h óra felett is sokkal kevesebb fogyasztás mellett mozgatják a járműveket.
A turbós motoroknál meg azzal, hogy a csúcsnyomaték a szívómotorok 3500-4500-as tartományáról leköltözött az 1500-2500-as fordulatszám tartományra, behozta a hatodik fokozatot a manuális váltóknál.
Az automatáknál pedig még az annál magasabb fokozatokat is.

A turbó önmagában nem rossz dolog, a baj a downsizeingolt turbómotor + másfélszeres járműtömeg párossal van.

Ha a mozgatandó járműtömeg alacsonyabb lenne, akkor a tényleges fogyasztás és károsanyagkibocsátás tekintetében a turbós Atkinson-, vagy Miller ciklusos “upsizeingolt” motor is bőven elég lenne.

Egy turbós 1.8-as Atkinson motor, 120 lóerőre 180Nm-re leszegényítve, de kovácsolt alu dugattyúkkal (na most fordult le a marketinges meg a költségelemző a székről), jó kikönnyített blokkal, egy 800 kilós alu-műanyag autóban nem fogyasztana többet öt liternél, mégis menne a kasztni.
Csak ki győzné ezt legyártani?

Röviden a Honda Insight ZE1 ? :D
YoG9T-5FgxKmCCQjJVHcfMYjOTcFXjSugCm1-8Sjm96lwOIvNk4FYhh6CUnDavWONwkGZPq5CbPLuUjLAB4Wf5IX8cwHs1J072DNHZ0Qxc-ATo7rsADCrnmR1J6oPcG6UcEUhLTWnayAEKg

Alukasztni, 850-900 kg-os üres súly, IMA Hybrid, 0.25-ös alaktényező kis felület mellet, csupa könnyűfém+műanyag 3 hengeres szívó benzin motor. (73 LE)
4,5 literes vegyes fogyasztás, városban 4 liter alatt. 1999-2006-ig gyártották, alig adtak el belőle....
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 495
3 946
113
Lehet nem mindenki fillérbasszer hogy csontig beleizzadjon az ülésbe nyáron ahelyett hogy benyomja azt a nyomorult klímát és 300 forintot spróljon. ;)

Van aranyközépút is, nem csak a 30 fokban izzadás, meg a 18 fokra hűtött utastér. ;)
Ahogy az esztelen pazarlás, és a fillérbaszás között is jó sok árnyalat van.
Amúgy meg leginkább az lett volna a mondandóm lényege, hogy a benzines/diesel autók hatótávjából is jelentősen elvesz a klíma, és jelentős extra környezetterhelést okoz, de ezzel senki sem foglalkozik, tán észre sem veszik az emberek... Kevés a tudatos fogyasztó.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 616
12 778
113
A saját példám - persze szintén sántít - de valahol korrekten összehasonlítható:
FSO 1500 (Polski Fiat 125p) 75 Le (1988) kontra Fiat Albea 1.4 77 Le (2006)
Tömeg, méret, gyakorlatilag ugyanaz. (Az egyik hátsókerékhajtás kardántengely, merev híd, laprugó hátul, a másik fronthajtás, de robusztusabb, biztonságosabb karosszéria).
Kerékméret egy számnyi különbség.
Ami különbség, az a gyújtás és keverékképzés, no meg OHV, kontra OHC "okoskerékkel", de mindkettő keresztöblítéses hengerfejjel. A Poláknál olyan szívócső, karburátor, kipufogó átmérőkkel, ami a 80-as évekbeli két literes motoroknak is becsületére vált.
A Polák rövid négy gang (120-nál forgott vagy 4300-at), az Albea meg ötödikben 3000-et...
A Polák légellenállása vetekedett a lengyel parlament épületének légellenállásával ( a gödöllői lejtőn Miskolc irányában lassult...), az Albea viszont könnyedén, erőlködés nélkül kotor óra szerinti 160-al is pályán. (Ekkor eszik 8-8.5 litert.)
A Nagypolák gyári konfigurációban 9-11 litert eszik ( de csak ha pontosan be van állítva, ha nem, akkor 16-ot is lazán lenyel).
CPI-1280-as elektronikus trafó, 1 milliméteres gyertyahézaggal, spéci karburátor beállítás (egykori repülőgépmotor szerelő titkos tudása átvéve), egy mérettel kisebb kipufogórendszer, de hátsó dob nélkül 7-8 liter nyáron (Olasz túra 6.7 L/100 km 4 személlyel, tele csomagokkal), télen nyilván több egy-másfél literrel.

Albea 130000 km alatt, amelyben a kilométerek 95%-a Miskolc munkába/ból szenvedés (de ketten!) 6,63l/100km. (merhogy' én is precízen rögzítem az adatokat)
Autópályán, hosszú távon (Miskolc-Balaton) 110-120-al 4,7-5,2 liter /100 km.

S a háromhengeres, turbós, direktbefecskendezős, totál szegénykeverékes mohabácsik ettől is kevesebbet fogyasztanak.

Amire kíváncsi lettem volna, hogy motorcsere a két autó között:D

Lenne fejlődés, ha nem híztak/nőttek volna az autók.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 616
12 778
113
"...A Polák légellenállása vetekedett a lengyel parlament épületének légellenállásával ( a gödöllői lejtőn Miskolc irányában lassult...),..."

Üresbe tett váltóval...
 
  • Hűha
Reactions: enzo
W

Wilson

Guest
A Trabant 601 nagyon népszerű jármű volt az NDK-ban a 80-as években, de ezt a szokatlan járművet a "Stasi" (az NDK Állambiztonsági Minisztériuma) a nap bármely szakában megfigyelésre és titkos fényképezésre módosította.

Az autó egyik ajtajában plexiüveg (plexiüveg) alá rejtett infravörös vaku (megvilágító) rendszer volt felszerelve a fényképek készítéséhez.

IMG_20190731_183847.jpg

IMG_20190731_183856.jpg


A fényképezéshez az akkori idők tökéletes fényképezőgépét használták, automata fókusszal, csak az objektív önmagában 215 ezer márkába került.

IMG_20190731_184048.jpg

IR kamera automatikus fókusszal a Trabanthoz.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 758
66 590
113
Röviden a Honda Insight ZE1 ? :D
YoG9T-5FgxKmCCQjJVHcfMYjOTcFXjSugCm1-8Sjm96lwOIvNk4FYhh6CUnDavWONwkGZPq5CbPLuUjLAB4Wf5IX8cwHs1J072DNHZ0Qxc-ATo7rsADCrnmR1J6oPcG6UcEUhLTWnayAEKg

Alukasztni, 850-900 kg-os üres súly, IMA Hybrid, 0.25-ös alaktényező kis felület mellet, csupa könnyűfém+műanyag 3 hengeres szívó benzin motor. (73 LE)
4,5 literes vegyes fogyasztás, városban 4 liter alatt. 1999-2006-ig gyártották, alig adtak el belőle....
Hát igen, ez minden csak nem jó példa. Valóban 8-900 kg a tömege, de itt meg is áll a hasonlat.
Ugyanis a baj az, hogy a világ autóinak fogyasztását súlyozottan nem az ilyen egzotikus koncepcióautók határozzák meg. Hanem a lokálisan praktikus típusok tömege.
Amerikában az F150 pickup, illetve a relatíve olcsó izomautók (de főleg az előbbi), itt Európában a kis- és középkategóriás autók (melyek tömege 1200-1600kg között szór, de a hibridesítés miatt már ez is kúszik szépen felfelé), míg a kínaiak miatt Ázsiában az előbbi kettő sajátos egyvelege.
De ez csak egy első blikes merítés, szóval a staisztikáról elvitatkozgathatunk.

A lényeg adott, ha csak a mi kontinensünket nézzük, a közepes kategória tömegét kellene leszorítani az 1 tonna környékére.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 417
20 601
113
Hát igen, ez minden csak nem jó példa. Valóban 8-900 kg a tömege, de itt meg is áll a hasonlat.
Ugyanis a baj az, hogy a világ autóinak fogyasztását súlyozottan nem az ilyen egzotikus koncepcióautók határozzák meg. Hanem a lokálisan praktikus típusok tömege.
Amerikában az F150 pickup, illetve a relatíve olcsó izomautók (de főleg az előbbi), itt Európában a kis- és középkategóriás autók (melyek tömege 1200-1600kg között szór, de a hibridesítés miatt már ez is kúszik szépen felfelé), míg a kínaiak miatt Ázsiában az előbbi kettő sajátos egyvelege.
De ez csak egy első blikes merítés, szóval a staisztikáról elvitatkozgathatunk.

A lényeg adott, ha csak a mi kontinensünket nézzük, a közepes kategória tömegét kellene leszorítani az 1 tonna környékére.
Az új Suzuki Swift 840-990 kg kiépítés függően! Azért az nem egy használhatalanul kicsi autó, és eléggé dinamikus is. Ezt figyelembe véve nem lehetetlen a középkategóriával lejjebb menni, ha az 1 tonnát elérni nem is lehet szerintem (olcsón, tömeggyárthatóan).
 

fulcrum11

Well-Known Member
2015. április 17.
246
293
63
Megjött az egyik kedvenc sorozatom remakeje :) Azt hiszem ezt is szeretni fogom.
Sok meredek szitut láttam már a csatornán, de ezekre tényleg nincs magyarázat, idióták :/
Egyébként szerintem hasznos látni ezeket, én ebből a sorozatból tanultam meg, hogy zebrán soha nem előzünk, és egyébként is semmilyen előzés nem éri meg, hogy alufólia-galacsin legyen belőlem, most már észben tartom :)
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 4082

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 690
15 228
113
Villanyautó mobilitás 2021
A Die Weltben olvastam, hogy egy német nyugdijas hàzaspár Nèmetországból a francia Montpellierben levő nyaralójukba akart menni uj ID3-as Volkswagenükkel. Ez 760 km. Megterveztek az utat, elindultak. A kocsi 170 km után már csak 22%-on volt. Mivel nem működött a gyorstöltő, ket óra alatt feltôltötték 40%-ra. A tovabbiakban többször megismetlődött a helyzet, hogy vagy nem fogadták el töltők a kàrtyàjukat, vagy átépités alatt volt a töltőàllomás, vagy nem müködött a gyorstöltés stb. Összesen 26 óràt voltak úton és egy jszakát a kocsiban kellett töltsenek, mert az akku lemerült és segitseget kellett hivjanak.
Egy diesellel tankolsz és megteszed ezt a tàvolságot 6-7 óra alatt. :)
Hát ez mindent/mindenkit minősít o_O
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Villanyautó mobilitás 2021
A Die Weltben olvastam, hogy egy német nyugdijas hàzaspár Nèmetországból a francia Montpellierben levő nyaralójukba akart menni uj ID3-as Volkswagenükkel. Ez 760 km. Megterveztek az utat, elindultak. A kocsi 170 km után már csak 22%-on volt. Mivel nem működött a gyorstöltő, ket óra alatt feltôltötték 40%-ra. A tovabbiakban többször megismetlődött a helyzet, hogy vagy nem fogadták el töltők a kàrtyàjukat, vagy átépités alatt volt a töltőàllomás, vagy nem müködött a gyorstöltés stb. Összesen 26 óràt voltak úton és egy jszakát a kocsiban kellett töltsenek, mert az akku lemerült és segitseget kellett hivjanak.
Egy diesellel tankolsz és megteszed ezt a tàvolságot 6-7 óra alatt. :)

Ha megvalósul a zöld (rém)álom lesz abból még 80 órás út is.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0 and fip7