S
speziale
Guest
Mitől gyenge az AMX-30 hajtáslánca? (20 LE/t)
36 tonnára 720 LE-s. Az egy nagyon jó érték, főleg a saját generációjában!
Az M60-as 50 tonnára volt 750 LE, a Leopárd 1 42 tonnára 830 LE... (15 illetve 19.76 LE/tonna...)
a Leopard súlya az 1A1 variánssal bezárólag 40 tonna volt...az 1A2 utáni variánsok híztak fel 42 tonnára
de fájdalom, nem az amx volt a legjobb mobilitású tank...miért:
1) akadályleküzdő képességben kisebb volt az árokáthidaló és a függőleges mászási képessége mint a Leopardnak
2) harctéri manőverező képességben a Leopardnak a 2 hátrameneti fokozata miatt volt normális rükverc sebessége (25km/h), az AMX-nek nem, a Leopard meg tudott egy helyben fordulni, a gyorsulásuk hasonló lehetett a hasonló teljesítmény/tömeg arány miatt, de valószínűleg a Leopard itt is jobb volt....miért: az AMX-nek dead track-je volt szemben a Leopard live track-jével, ami növelte a hajtáslánc veszteségét, illetve a Leopard-nak jobb volt a sebváltója is....érdemes megnézni ezt a táblát:
Tank | Sprocket P:W ratio (hp/ton) | Acceleration to 32 km/h (s) |
Leopard 2 | 18.13 | 6.0 |
Leopard 1 | 14.30 | 10.0 |
T-72M1 | 14.95 | 10.5 |
M60A1 | 10.5 | 17.5 |
T-54 | 10.75 | 18.0 |
Chieftain Mk. 5 | 10.63 | 19.0 |
lehet látni, hogy hiába volt a T-72m (hajtóegységen mért) teljesítmény/tömeg aránya jobb mint a Leopard-é a jobb váltójának köszönhetően mégis jobban gyorsult (a youtube-on is elérhető ilyen gyorsulós videó)
3) a Leopard sokkal jobban manőverezhető/irányatható volt, mivel sebesség fokozatonként 2 különböző állítható fodulóköre volt
4) a Leopard-nak sokkal jobb volt a futóműve. Itt 2 dolog számít. Egyrészt, hogy a torziós felfüggesztés milyen vertikális irányú mozgást engedélyez a futógörgőnek (annál nagyobb "göröngyön" tud átmenni anélkül hogy szétrázná a benne ülőket), illetve az, hogy a lengéscsillapítók mekkora úton tudnak járni....
ezt az alábbi sematikus ábra mutatja:
namost a Leopard 1 esetében a "bump" mértéke 227-279mm, a "rebound" mértéke pedig 128-156mm volt
az AMX 30 esetében ezek 186 és 92mm voltak
a sematikus ábrán (ami egy T-72 futómű) és a Leopard esetében látható, hogy az értékek sávban mozognak, míg az AMX30-on (a korszak többi hk-hoz hasonlóan) fix érték szerepel....természetesen itt is az előbbi a jobb megoldás, mivel jelentősen javítja a "ride quailty-t" (nem tudom erre mi a szép magyar szakkifejezés)
5) valójában a talajnyomás kérdése sem olyan egyszerű. Itt ugyanis kétféle értékről beszélhetünk...az egyik a nominális talajnyomás, ami egyszerűen a tank tömege osztva a lánctalp méretével...a valóságban azonban nem ez számít.....hanem a mean maximum ground pressure....ez abból adódik, hogy a talajnyomás a tank mozgása közben valójában nem egyenletesen oszlik ez a lánctalpon, hanem a futógörgőknél nagyobb....
a szaggatott vonal a nominális talajnyomás a kiugrú tüskék meg a mean maximum ground pressure....
és van ennek valamilyen normált változata aminek a számítását nem teljesen értem:
"When normalized to a generalized pressure parameter (labeled pressure 'Q' in Table 20 above) which takes into account the flex of the track such that the area through which the load is transmitted to the ground is dependent on the ratio of the diameter of the roadwheel and the pitch of the track, the pressure is much closer to foreign tanks, reaching 183 kPa compared to a pressure of 170-171 kPa for all four foreign tanks"
de igazából a lényeg az összefoglaló tábla:
látható, hogy hiába volt a Leopard 1 nominális talajnyomása a legnagyobb, a terepjáró képességet meghatározó nyomás mutatóban (3. sor) a legjobb volt a kortársai között