Wagner Péter írása a facebookon....
"
Találtam egy nagyon alapos cikket Svédország tankválasztásáról. A 1990-es évek elején a svéd katonai vezetés - az Öböl háború tapasztalatai alapján - felismerte, hogy a tankjai elavultá váltak, és némi vizsgálódás után azt is belátták, hogy nincs idő saját alapokon új tankot fejleszteni. Ezért eldöntötték, hogy a rendelkezésre álló külföldi tankokat fogjk tesztelni. Számba vettek mindent az Abramstől a Merkaván át a T-80-as ig, de végül csak a Abrams, Leopard és Leclerc állt ki a tesztre (az okok a cikkben).
Itt megállok egy pillanatra, mert jól látszik, hogy egy nagy és gazdag (és semleges) ország mennyi időt és pénzt szánhat egy ilyen kérdésre. A svédek ragaszkodtak ahhoz, hogy úgy teszteljenek, hogy mindent tipust a saját tisztjeik és sorozott katonáik üzemeltetik majd, ezért mindegyik országba elküldték az embereiket, akik először kitanulták a kezelést és az üzemeltetést. Ahhoz is ragaszkodtak a svédek, hogy a járműveket a saját környezetükben, saját időjárás között teszteljék, fél évig.
Nem fordítom le a cikket, de a győztes - mint tudjuk - végül a Leopard 2A4 lett. Egyes szempontok alapján jobb lett az Abrams, de overall a Leo győzött. A Leclerc harmadik lett, de azt a szerző is megjegyzi, hogy a típus annyira új és kiforratlan volt még, hogy a franciák gyakorlatilag egy prototipus küldtek.
A tankokkal hat hónap alatt (télen és nyáron, északon és délen) mentek 3000-4000 km-t és lőttek 230-280-t. Fogyasztásban például brutális különbségek jöttek ki (de nem a sporolás miatt választották a svédek a Leokat).
Miután látszott, hogy a németek nyernek, az amerikai diplomácia bepróbálkozott még egy utolsó, súlyosan kedvezményes ajánlattal, megspékelve egy elnöki látogatás lehetőségével, amit a svédek elutasítottak. Csak azért mondom, hogy lássuk, a fegyvervásárlás mindig több mint a paraméterek összehasonlítása. Bár - magamnak ellentmondva - a svédek még a legközelebb voltak ehhez. Nagyon tanulságos még az elemzés vége, ami felsorolja, hogy a Svédországban legyártott 91 darabhoz milyen svéd vállalatok szállíttottak be. (a szerződésben volt egy hatalmas ellentételezés is a KMV részéről, ami biztosította a svéd hadi/nehézipar bevonását.
A cikk svédül van, de google translate-vel pazarul olvasható angolul, magyarul nem tudom milyen.
https://www.ointres.se/projekt_stridsvagn_ny.htm
"