1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Lockheed Martin F-35 Lightning II

Diskurzus a(z) '5. generációs, vagy afölötti vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. svajcibeka

    svajcibeka Well-Known Member

    Igen,igy van és pénteken jön a szokásos gazdasági összeomlás!:rolleyes:
     
    borisz and fip7 like this.
  2. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  3. rudi

    rudi Well-Known Member

  4. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Anti likes this.
  5. rudi

    rudi Well-Known Member

    Hát talán annyi, hogy a Németek azt állítják, a 2018-as berlini ILA showra érkező F-35 géppárt 150 km-en keresztül követni tudták a Hensoldt cég TwInvis passzív radarjával.
    A cikk szerint érkezésnél a gépeken nem volt luneberg szelence és adatokat a gépek ADS-B jeleivel pontosították.
     
  6. rudi

    rudi Well-Known Member

    Pontosítás:
    - nem az érkező hanem a távozó gépeket mérték be némi trükközéssel (a radar a reptérhez közeli lovardában parkolt le)
    - cikk szerint a gépeken volt luneberg szelence de ez nem befolyásolja a passzív radar mérési eredményeit, mert olyan hullámhosszon mértek, ahol a luneberg szelence irreleváns (feltételezem valami hosszabb hullámhossz tartomány volt)
     
  7. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Jaj ezek a marketing hülyeségek már megint... az angolok (BAe?) és a franciák (Thales?) is előadták már egyszer, emlékeztek?

    Ha jól emlékszem az angolok a Fairfordba érkező B-2-est észlelték, a franciák meg a Párizs felett díszelgő repülésen résztvevő F-22-est és a Le Bourget-ba érkező F-35-öst.
    Egy bemutatóra meghatározott időben és irányból érkező/távozó gép nem ugyanaz, mint egy bármikor bárhonnan érkező támadó gép.
    ADSB internetes radarokon is látszik az F-35, ha úgy akarják....

    Miért nem a holland F-35-ösökkel próbálkoztak? :cool:
     
    fip7, alfa74, Bleroka and 2 others like this.
  8. rudi

    rudi Well-Known Member

    Lehet hogy marketing hülyeség, de azt eddig is tudtuk hogy megfelelően hosszú rádió hullámokkal az F-35-öst is lehet észlelni.
    A cikk is leírja hogy nem tűzvezetésről volt szó hanem észlelésről és követésről.

    A passzív radar sem butaság. Az F-35-nek elsősorban csak a szemből jók a STEALTH tulajdonságai, vagyis a szemből érkező radarjelek úgy verődnek vissza a gépről hogy azok nem jutnak vissza a radarhoz.
    Egy a géptől oldalirányban lévő passzív radar, vagy egy géppel oldaláról visszaverődő jelet a géppel szemben lévő passzív radar simán foghat.
    A cikk leírja hogy több nagy erejű Lengyel FM kereskedelmi rádiót használtak jel forrásnak.

    A cikk címe az ami nagyon fellengzős. Az hogy a passzív radar működik tutira nem jelenti hogy nincs többé STEALTH gép. Ennek a koncepciónak is millió buktatója van, viszont tény egy hálózatba kötött passzív radar láncon fennakadhat az F-35 is.

    Egyszóval inkább csak érdekes a hír, másrészt megmagyarázza miért kezelik kiemelten fontos követelményként a következő generációs gépek fejlesztésénél a jelenleginél sokkal szélesebb hullámhossz tartományra kiterjedő STEALTH képességet.
     
    fishbed, zsolti and Terminator like this.
  9. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  10. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  11. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  12. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Számomra nem világos, hogy hogyan mérsz távolságot úgy, hogy az imp. kibocsátási ideje nem ismert. Ha több állomás követi, akkor már lehet.
     
  13. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    molnibalage likes this.
  14. angelsoul

    angelsoul Well-Known Member

    Maradjunk annyiban, hogy éppen most "győzték le" azok, akiknél jelenleg már az F-35 említése is elég egy lefokozáshoz/kirúgáshoz.
    Szóval hirtelen kellett egy ilyen - nem tudom mi ez, talán fake morál emelés vagy minek lehet ezt nevezni?
     
    fishbed and Terminator like this.
  15. rudi

    rudi Well-Known Member

    Volt egy kis grafika az egyik cikkben "bistatikus távolságmérés" címmel.
    [​IMG]
    Magyarán fogják a jelet
    - egyrészt magából az eredeti antennából (jelen esetben a Lengyel FM rádió) = T1
    - másrészt fogják a célról visszavert jelet némi késleltetéssel és a cél sebességének megfelelő doppler eltolódással = T2

    Az eredeti antenna helye ismert. A távolság innentől kezdve némi trigonometria...
     
  16. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Elég korrekt cikk. Ehhez még annyit lehet hozzátenni, hogy ahol eleve alacsony népsűrűség van vagy 0 - pl. tengerek feletti légi hadművelet - ott magát az alapelvet is hajadra kenheted, mert nincs hova tenni érzékelő és az elektromos háttérzaj sokkal gyengébb.

    Csak a szokásos bashing a stealth képességet neglegálóktól.

    Számomra még az sem világos, hogy a civil cuccok melyik része sugároz impulzus és melyik folyamatos hullámmal. A jövőben az új mobil izék meg tudtommal ESA-t használnak, célzottan, tehát a mindenféle szórt jel mennyisége bizony csökkenhet.
     
    angelsoul likes this.
  17. rudi

    rudi Well-Known Member

    Nembeszélve arról hogy egy konfliktusban az első lépés az ellenfél teljes távközlésének az elhalgattatása
    Pl. Szerbiában is az újvidéki TV toronnyal kezdték...
    [​IMG]
    Jó esèllyel így járna az összes komolyabb jelforràs...
     
    fishbed, arcas, alfa74 and 1 other person like this.
  18. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ebben nem vagyok biztos. A 99-es szerb technológiai szint miatt simán az állami propaganda kiiktatása volt a cél. Minden kis szutyok rádióadót szétbombázni az már igen kontraproduktív lenne ráadásul a földi műsorszórás tudtommal leépülési spirálban van.

    De tényleg ez a spektrum egyik vége...
     
    rudi likes this.
  19. Celebra

    Celebra Well-Known Member

    Elvileg megfelelő passiv radarok beszerzésével ezt akár mi is meg tudjuk csinálni,a P18 radarokat használva aktiv hosszúhullámú elemként.Anno voltak is a HTInél ilen kisérletezgetések multistatikus radarháló lehetőségek vizsgálatára.(sőt,nagy merészen még VHF AESA radarelemet is nekiálltak fejleszteni).Ha jol emlékszem az elégtelen datalink és a jelfeldolgozási kapacitáson megbukott a dolog,de a passziv radarok háromszgelését már az akkori technikai szinten is kivitelezhetőnek találták-csak túl kis hatótávolságunak.
     
  20. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ki van zárva. Az oroszoknak van ilyen kísérleti rendszere és linkelve van a finoman szólva "oroszfan" APA oldal szerint is kb. nincs értelmezhető képesség, át kell repülni a vonal felett, hogy sansza legyen, de csak 8 km magasság alatt...
     

Ezen oldal megosztása